Αναμένει την απαιτούμενη έγκριση το Λιμενικό Ταμείο Σύρου από το Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ώστε να “ανοίξει” τον κύκλο αναζήτησης χρηματοδότησης

Εστάλη η περιβαλλοντική μελέτη για την ανάπλαση των “Αστεριών”

Το έργο προβλέπει τον διπλασιασμό των χερσαίων χώρων, σεβόμενο τη μορφολογία της περιοχής

Σε τελικό στάδιο “ωρίμανσης” του έργου της ανάπλασης του όρμου του Αγίου Νικολάου (Αστέρια), βρίσκεται το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, καθώς απέστειλε προ ημερών στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς έλεγχο και έγκριση την απαιτούμενη περιβαλλοντική μελέτη.

Το εν λόγω βήμα και η απάντηση του αρμόδιου Υπουργείου, θα “ανοίξουν” τον δρόμο για αναζήτηση χρηματοδότησης του έργου, με σκοπό την υλοποίησή του, το οποίο εκτιμάται σε 500 χιλ. ευρώ και ως εκ τούτου, δεν μπορεί να το καλύψει από ίδιους πόρους το Λιμενικό Ταμείο Σύρου.

Αναφορικά με τα παραπάνω μίλησε στην “Κοινή Γνώμη”, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου, Κώστας Γαβιώτης, ο οποίος εξήγησε πως είναι ένα απαραίτητο έργο για ανάπλαση στην περισσότερο επισκέψιμη περιοχή της πόλης, το οποίο θα γίνει, αφενός για να εξυπηρετείται περισσότερος κόσμος και λουόμενοι κατά τους θερινούς μήνες, αλλά και προς ενίσχυση και βελτίωση όλου του τμήματος, το οποίο έχει δεχθεί φυσικές φθορές, λόγω του περάσματος των πλοίων και των έντονων κυματισμών που προκαλούνται.

Υπενθυμίζεται πως η μελέτη του έργου, που είχε τεθεί και σε διαβούλευση τον Αύγουστο του 2022, είχε προέλθει από το Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός σε συνέχεια δωρεάς που είχε κάνει προς το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, στη θητεία της τότε προέδρου, Κανδιώς Μαραγκού.

Η ανάπλαση θα αφορά στο τμήμα των “Αστεριών” από την πρώτη προβλήτα μέχρι και την προβλήτα της επιχείρησης CIEL και όπως είχε αναφερθεί σε παλαιότερο ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης”, η πρόταση του μελετητή “κρατάει” σχεδόν την υφιστάμενη μορφή, παρόλα αυτά επεκτείνει σημαντικά τις προβλήτες, δημιουργώντας και μία απόσταση ασφαλείας στο συγκεκριμένο σημείο από την οικοδομική γραμμή. 

Τη μελέτη είχε εκπονήσει το γραφείο “Τρίτων Σύμβουλοι Μηχανικοί Τεχνική Ανώνυμος Εταιρεία”, μετά από απόφαση του Ιδρύματος και σε συνέχεια της σύμφωνης γνώμης του προηγούμενου Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου.

Κ. Γαβιώτης: Κρούσεις προς πάσα πλευρά για εύρεση χρηματοδότησης

Ειδικότερα, ερωτηθείς για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται το Λιμενικό Ταμείο Σύρου για το έργο της ανάπλασης των “Αστεριών”, ο Κώστας Γαβιώτης γνωστοποίησε πως έγιναν οι ενέργειες και απεστάλη προς έγκριση η περιβαλλοντική μελέτη.

“Στείλαμε προχθές την περιβαλλοντική μελέτη για το έργο της ανάπλασης του όρμου του Αγίου Νικολάου στο αρμόδιο Υπουργείο, ώστε να προχωρήσουμε. Μόλις πάρουμε την έγκριση θα πρέπει να κοιτάξουμε πώς θα πάμε στον διαγωνισμό”, δήλωσε αρχικά, απαντώντας παρακάτω και για το αν έγιναν αλλαγές στη μελέτη όσον αφορά στο έργο ή διατηρήθηκαν όλα όσα είχαν παρουσιαστεί και σε παλαιότερο ρεπορτάζ της εφημερίδας. Δηλαδή αν το έργο προβλέπει επέκταση των προβλητών προς τη θάλασσα, επιστρώσεις και διατήρηση της μορφολογίας της περιοχής και όχι δημιουργία ενιαίας πλατφόρμας.

“Δεν κάνουμε αλλαγές στο έργο. Είναι συγκεκριμένα τα πράγματα. Δεν μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή. Η διοίκηση έχει μία συνέχεια. Μιλάμε για το έργο του διπλασιασμού των χερσαίων τμημάτων των προβλητών”, σημείωσε χαρακτηριστικά, λέγοντας παρακάτω πως θα απαιτηθεί αναζήτηση χρηματοδότησης μετά την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης.

Ειδικότερα για το αν τυγχάνει να μπορέσει να “σηκώσει” το ίδιο το Λιμενικό Ταμείο Σύρου τη χρηματοδότηση του έργου, πρόσθεσε: “Όχι δεν έχουμε σήμερα χρήματα για το έργο. Άρα, απευθείας μετά πάμε για αναζήτηση χρηματοδότησης για να μπορέσουμε να φτάσουμε στην υλοποίηση του έργου”.

Για τις κρούσεις που προγραμματίζει να κάνει το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ώστε να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα χρήματα, σημείωσε: “Πρόθεσή μας είναι να κάνουμε κρούσεις γενικότερα. Θεωρώ βέβαια πως αν θέλει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να σε βοηθήσει, το κάνει. Θα δούμε όλα τα πιθανά σενάρια για το θέμα της δαπάνης και ακόμη αν έχει πρόθεση και κάποιος ιδιώτης”. Συμπλήρωσε, μάλιστα, πως “όπως εμφανίστηκε ο κ. Κομνηνός και έκανε τη μελέτη έτσι μπορεί να υπάρξουν κάποιοι ιδιώτες και να πουν ότι θα το κάνουμε εμείς”.

Καταλήγοντας στις δηλώσεις του, ο κ. Γαβιώτης εξήγησε πως η ανάπλαση στα “Αστέρια” κρίνεται απαραίτητη, καθώς τόνισε πως “είναι ένα έργο που θα μείνει στο νησί. Αφορά στο πιο επισκέψιμο σημείο της Σύρου. Δηλαδή για εμένα τα πιο ιδιαίτερα και επισκέψιμα είναι αυτή η περιοχή του όρμου του Αγίου Νικολάου και η Άνω Σύρος”.

Το έργο

Σημειώνεται πως η μελέτη είχε τεθεί και σε διαβούλευση και πλέον το Λιμενικό Ταμείο είναι στην τελική ευθεία.

Όπως είχε καταστεί σαφές σε δημόσια συνεδρίαση του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου, πρόκειται για ένα λιμενικό έργο που “θα εναρμονίζεται αρχιτεκτονικά με την περιοχή” και από το οποίο δεν θα προκύψει κάποια αλλοίωση του χαρακτήρα των “Αστεριών”.

Η ανάπλαση μάλιστα δεν θα γίνει μόνον για αισθητικούς λόγους, αλλά και για λόγους ουσίας, αφού η περιοχή θίγεται έντονα από τους μεγάλους κυματισμούς καθημερινά και λόγω της ταχύτητας με την οποίαν καταπλέουν τα πλοία προς το λιμάνι της Ερμούπολης.

Η υφιστάμενη έκταση των χερσαίων χώρων στον όρμο του Αγίου Νικολάου είναι 1.070 τετραγωνικά στρέμματα και μετά την ανάπλαση θα φθάσει στα 2.500 περίπου. Οι διαθέσιμοι χώροι για τους πολίτες θα είναι 2.434 τετραγωνικά στρέμματα (με το τμήμα της επιχείρησης). 

Αυξημένη ζήτηση για χώρους και καλύτερη εξυπηρέτηση λουομένων

Αναλυτικότερα και σύμφωνα με όσα είχε παρουσιάσει η “Κοινή Γνώμη” η σκοπιμότητα αυτής της ανάπλασης προκύπτει και από την αυξημένη ζήτηση για χώρους στη συγκεκριμένη περιοχή –  καθώς είναι η μοναδική παραλία που εξυπηρετεί την Ερμούπολη και κυρίως υπάρχει αυξημένη ζήτηση κατά την τουριστική περίοδο -, αλλά και γενικότερα αποτελεί κοινή παραδοχή ότι απαιτείται μία αισθητική αναβάθμιση της περιοχή.

Όπως είχε αναφερθεί στην παρουσίαση της μελέτης από την πρώην πρόεδρο, “η μελέτη ήρθε να προσδιορίσει το έργο σε απόλυτη συνάφεια με τη μορφολογία της περιοχής και ως εκ τούτου, στην ύπαρξη χερσαίων χώρων έκτασης 1.500 τ.μ., θα προστεθούν άλλα 1.000 τ.μ.. Το σημαντικό στη συγκεκριμένη μελέτη είναι ότι αποφεύγεται η ανάπτυξη ευθύγραμμων κρηπιδωμάτων που ως εικόνα παραπέμπει σε αποβάθρες και λιμάνια και υπάρχουν πολλές εσοχές και εξοχές, προκειμένου να διατηρηθούν οι οικιστικοί άξονες”.

Είχε ξεκαθαριστεί ακόμη πως η μελέτη ανάπλασης της “πλαζ” προέβλεπε πολύ ήπιες παρεμβάσεις κι επεκτάσεις και περιβαλλοντικά κατατάσσεται στις αδειοδοτήσεις ΠΠΔ (Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις), στη χαμηλότερη κατηγορία.

Οι αρχές σχεδιασμού του έργου

Αξίζει να αναφερθεί πως οι αρχές σχεδιασμού του έργου από τους μελετητές υπήρξαν οι εξής:

1. Η αποφυγή δημιουργίας ενιαίου χερσαίου χώρου αλλά η δημιουργία επιμέρους πλατωμάτων μεγέθους πλησιέστερου στο “μέτρο” του οικισμού όπως υπαγορεύεται από την υφιστάμενη κατάσταση στον όρμο του Αγίου Νικολάου και ιδιαίτερα στη συνοικία Βαπόρια.

2. Η ενοποίησή τους επί κοινού άξονα κίνησης περίπου στη θέση του σημερινού διαδρόμου όδευσης πεζών.

3. Οι εγκάρσιοι άξονες ως προέκταση των αντιστοίχων οικιστικών.

4. Η εξυπηρέτηση των λειτουργιών κολυμβητικής ακτής.

5. Η επιλογή τρόπου κατασκευής και υλικών ανθεκτικών στο θαλάσσιο περιβάλλον και φιλικών στον χρήστη.

6. Η αισθητική αναβάθμιση του συνόλου των χερσαίων χώρων της παραλίας.