Συνέντευξη Τύπου του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Σύρο

Πρόθεση λύσεων χωρίς σαφή χρονοδιαγράμματα

Επί τάπητος η αγωνία των νησιωτών για αυξήσεις εισιτηρίων, καθυστερήσεις στο Μεταφορικό Ισοδύναμο και ενδοκυκλαδικές συνδέσεις

Την πολιτική πρόθεση να δοθούν λύσεις και να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά θέματα των νέων αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, των καθυστερήσεων στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αλλά και η ελλιπής ενδοκυκλαδική σύνδεση, γνωστοποίησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο Επιμελητήριο Κυκλάδων.

Χωρίς να αναφέρει σαφή χρονοδιαγράμματα για το πότε θα υπάρξει ομαλοποίηση των καταβολών, αλλά και εξορθολογισμός του Μ.Ι., ούτε για το πότε θα είναι εφικτό να εφαρμοστούν οι 12ετεις συμβάσεις για τις άγονες γραμμές, αλλά και να υπάρξει νέος σχεδιασμός για τις σημερινές ανάγκες των μετακινήσεων στο νομό Κυκλάδων, ο κ. Στυλιανίδης άνοιξε τα χαρτιά του σε επίπεδο πολιτικής βούλησης και ενεργειών του Υπουργείου.

Ο ίδιος, ήρθε προσκεκλημένος του προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννη Ρούσσου ώστε να παρευρεθεί στην πρώτη συνεδρίαση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου με όλα τα μέλη, ενώ συνοδευόταν από τον υφυπουργό, Στέφανο Γκίκα, τον γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη και άλλα στελέχη του Υπουργείου.

“Θέλω να ευχαριστήσω το Επιμελητήριο Κυκλάδων και ειδικά τον πρόεδρό του, Γιάννη Ρούσσο για την πρόσκληση να συμμετάσχουμε ως Υπουργείο – μαζί με τον υφυπουργό κ. Γκίκα και τον γενικό γραμματέα κ. Κουτουλάκη – σε μία πολύ σημαντική και αναγκαία συζήτηση που αφορά στα προβλήματα των Κυκλάδων σε σχέση με τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής”, σημείωσε προλογικά στη συνέντευξη Τύπου, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως “θεωρούμε πως η νησιωτικότητα για την Ελλάδα δεν είναι απλά μία ιδιαιτερότητα, αλλά ένας πλούτος. Κατά την άποψή μας, ειδικά η Σύρος, ως η αρχόντισσα, αλλά και εξαιτίας της ιστορίας της, τυγχάνει να εκπροσωπεί αυτή την έννοια της νησιωτικότητας με έναν ανάγλυφο τρόπο”. Ο κ Στυλιανίδης είχε συνάντηση και με τους φορείς της αυτοδιοίκησης και για την αξία όλων των επαφών στο νησί, τόνισε: “Είναι σημαντικό η ηγεσία του Υπουργείου να αφουγκραστεί το τι ακριβώς συμβαίνει σε καθημερινή βάση στα νησιά από τους ανθρώπους που ζουν εδώ”.

“Στόχος να μην υπάρξουν αυξήσεις στα εισιτήρια”

Αρχικά, ο υπουργός Ναυτιλίας ρωτήθηκε για το μείζονος σημασίας θέμα των νέων αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από αρχές Μαΐου που έχουν αναφέρει οι ακτοπλόοι, με φόντο το κόστος καυσίμων των πλοίων (πράσινη μετάβαση) και τις αρνητικές συνέπειες που λέγεται πως θα υπάρξουν δυστυχώς - ξανά και πρωτίστως - για τους νησιώτες. Αναφορικά με το κρίσιμο θέμα, ο κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στις κινήσεις του Υπουργείου, για προσπάθεια συγκράτησης των τιμών και όχι άλλων αυξήσεων.

“Καταρχήν έχουμε προχωρήσει σε κάποιες ενέργειες για να αποτυπώσουμε την πραγματικότητα στο θέμα των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Έχει γίνει ηλεκτρονική πλατφόρμα που παρακολουθεί και βλέπει τη διακύμανση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Άρχισε το Παρατηρητήριο Τιμών. Αυτό είναι ο πιο αντικειμενικός δείκτης”, σημείωσε αρχικά, ξεκαθαρίζοντας πως είναι στόχος να μην υπάρξουν νέες αυξήσεις στα εισιτήρια.

“Για εμάς ως κυβέρνηση και εμάς ως Υπουργείο Ναυτιλίας είναι στόχος να μην υπάρξουν έχουμε αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων”, δήλωσε με σαφήνεια, εξηγώντας πως σε αυτή την κατεύθυνση “ήδη αρχίσαμε τις διαβουλεύσεις με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και θα συνεχίσει η διαβούλευση. Υπήρχε μία θέση από πλευράς ΣΕΕΝ στην τελευταία συνάντηση ότι για να καλύψουν κάποια από τα έξοδά τους, πρέπει να πάμε ίσως σε κάποιες αυξήσεις 10-15%”. Πρόσθεσε ακόμη πως για το θέμα “είμαστε σε επαφή με όλα τα αρμόδια Υπουργεία για να βρούμε τις λύσεις. Αλλά ο στόχος είναι κοινός, να βρούμε τις λύσεις”.

Ο υπουργός σημείωσε πως βασικός στόχος είναι οι πολίτες να μπορούν να επισκέπτονται τα νησιά. Συμπληρωματικά, ο κ. Στυλιανίδης επεσήμανε πως μετά από πρόσφατο ταξίδι στις Βρυξέλες “πιστεύουν πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε πολλά χρηματοδοτικά “εργαλεία” για να βοηθήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση”. Έκλεισε τη συγκεκριμένη απάντηση, λέγοντας πως είμαστε σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.  

“Κλαδικά και χωρικά, να καλυτερεύσει το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου”

Αμέσως μετά, ρωτήθηκε για το πρόβλημα των σοβαρότατων και μεγάλων καθυστερήσεων στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου τόσο στους κατοίκους, όσο όμως και στις επιχειρήσεις. Για το τι επεξεργάζεται το Υπουργείο σχετικά με την αναφορά του περί “εξορθολογισμού του μέτρου”, τι θα σημάνει πρακτικά αυτό, προς ποια κατεύθυνση θα κινηθεί και πότε θα υπάρξει κάτι νεότερο, ο υπουργός ανέφερε τα παρακάτω: “Εμείς ως ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας πιστεύουμε στην έννοια του Μεταφορικού Ισοδυνάμου”. Πρόσθεσε, δε, πως “πιστεύουμε γιατί είναι ένας τρόπος να αντιμετωπισθεί και να εξισορροπηθεί το μειονέκτημα που έχουν οι νησιωτικές περιοχές σε σχέση με τον ηπειρωτικό χώρο”.

Εν συνεχεία, σχετικά με τη στόχευση του Υπουργείου, ανέφερε πως “πρέπει να κοιτάξουμε την κλαδική και χωρική διάσταση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου για να μπορέσει ακριβώς να βοηθήσει τον επιβάτη και τον επιχειρηματία και να είναι μοχλός τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης και όχι μόνο να εξισορροπεί τιμές”, επισημαίνοντας πως “αυτό είναι ένα πολύπλοκο σύστημα”.

Παρατήρησε, επίσης, πως  το μέτρο “άρχισε σωστά σε άλλη περίοδο, έχει ελλείψεις που φάνηκαν”, επισημαίνοντας πως “αυτές οι ελλείψεις που μπορεί να δημιουργήσουν ένα θέμα πάρα πολύ σοβαρό στην ίδια τη φιλοσοφία του Μεταφορικού Ισοδύναμου θα πρέπει να αντιμετωπιστούν”.

Ο κ. Στυλιανίδης έδωσε τον λόγο στον αρμόδιο για το θέμα, γ.γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη, ο οποίος αφού ανέφερε τι ποσά έχουν δοθεί μέχρι σήμερα (τα 5 χρόνια, πάνω από 295 εκατ. ευρώ συνολικά), είπε παρακάτω τα εξής: “Οι Κυκλάδες θα είναι το πιο νευραλγικό σημείο του Μεταφορικού Ισοδύναμου διότι φαίνεται πως οι Κυκλάδες, λόγω της δομής τους, του τρόπου οργάνωσης των μεταφορών και ενδεχομένως και της μη ολοκληρωμένης λειτουργίας της αγοράς της μεταφοράς φαίνεται ότι πλήττονται από μεγάλα κόστη στις επιχειρήσεις”. Ειδικότερα δε για τις επιχειρήσεις, ο κ. Κουτουλάκης πρόσθεσε: “Μας ενδιαφέρει να έχουμε ένα στοχευμένο χρηματοδοτικό “εργαλείο” για να καλύψουμε το έλλειμμα του κεφαλαίου κίνησης που λείπει από τις επιχειρήσεις, αλλά να καλύψουμε και ένα κενό πρόσβασης στην τραπεζική ή άλλη χρηματοδότηση που φαίνεται και αποδείχθηκε μέσα από το Μ.Ι. ότι ήρθε να καλύψει αυτό και να κρατήσουμε το Μ.Ι. για τη μεταποίηση και το εμπόριο και κλάδους που πραγματικά πλήττονται από μεγάλα κόστη, αλλά να είναι ωφελούμενες οι επιχειρήσεις”. Και τα δύο πρόσωπα έκλεισαν την αναφορά τους, λέγοντας πως θα μπει τέλος στην κακή χρήση του μέτρου. Ωστόσο, για το πότε θα ομαλοποιηθεί χρονικά, η κατάσταση με τις καταβολές δεν υπήρξε καμία επιπλέον απάντηση.

“Ο όγκος του Μεταφορικού Ισοδύναμου (70 εκατ. ευρώ σχεδόν το 2024) δείχνει την αποδοχή του, αλλά και την ανάγκη πλέον μέσα σε ένα ασφαλές δημοσιονομικό πλαίσιο να εξασφαλίσουμε πως όλοι θα πληρώνονται στον χρόνο τους και όσοι το έχουν ανάγκη”, πρόσθεσε ο κ. Κουτουλάκης. Το επόμενο διάστημα θα θεσπιστούν και κριτήρια, όπως ανέφεραν, με τον κ. Στυλιανίδη να απαντά πως δεν θα “κοπεί” κανένας νησιώτης από το μέτρο.

Νέος σχεδιασμός για ενδοκυκλαδικές συνδέσεις

Επιπλέον, για το κομμάτι των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων, ο κ. Στυλιανίδης μίλησε για τον εφικτό στόχο της υπογραφής συμβάσεων 12ετους διάρκειας, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει το “πράσινο φως”, ώστε να αποφεύγονται τα εμπόδια με τις ετήσιες συμβάσεις, τις προσφυγές και μία κατάσταση που δεν ευνοεί και τις επενδύσεις για την ανανέωση του στόλου των πλοίων και την πράσινη μετάβαση. “Σήμερα μου παρουσιάστηκε μία δουλειά από το Επιμελητήριο Κυκλάδων που έγινε τα τελευταία χρόνια και ειλικρινά είμαι εντυπωσιασμένος”, δήλωσε, χωρίς όμως να αποκαλύπτει λεπτομέρειες του σχεδιασμού, για τον οποίο το Επιμελητήριο και ο πρόεδρος είχαν πει πως θα υπάρξει μία επόμενη συνάντηση με τον υπουργό στη Σύρο για να συζητηθεί και να πάει σε διαβούλευση. “Χρειαζόμαστε και το master plan του Αιγαίου ως επιστημονική βάση για να ξέρουμε τι μας γίνεται με δεδομένα”, συμπλήρωσε ο κ. Στυλιανίδης, λέγοντας ακόμη πως “ξέρω ότι είμαστε στο τελικό στάδιο της διαμόρφωσης του ΣΔΙΤ και ξέρω ότι μιλάμε για αρχικό πιλοτικό πρόγραμμα για 265 εκατ. ευρώ για τις άγονες γραμμές”.

Τέλος, ο υπουργός έδωσε απαντήσεις γενικότερα για θέματα αξιοποίησης χρηματοδοτήσεων.