Η μη τήρηση των όρων της σύμβασης φέρνει νέες περικοπές προς τον ανάδοχο, ο οποίος ολοκληρώνει την παρουσία του, στις 4 Απριλίου

“Φινάλε” για την προβληματική εργολαβία ανακύκλωσης

Κατά το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου δεν έκανε περισυλλογή σε γυαλί, σε ρούχα, σε αποτσίγαρα και σε ηλεκτρικές συσκευές

Τέλος μπαίνει στον "εφιάλτη" της πλημμελούς αποκομιδής της ανακύκλωσης στο νησί της Σύρου, καθώς στις 4 Απριλίου συμπληρώνεται το χρονικό διάστημα, κατά το οποίο η προβληματική εργολαβία έχει στην ευθύνη της, το κομμάτι της περισυλλογής.

Πέραν των έντονων προβλημάτων που διαπιστώθηκαν σε όλη την έκταση της περυσινής καλοκαιρινής σεζόν, ως φαίνεται η μη ορθή εκτέλεση της περισυλλογής της ανακύκλωσης καταγράφεται και όλο το τελευταίο διάστημα, με αποτέλεσμα η Δημοτική Επιτροπή να πάρει απόφαση για νέες περικοπές στην αμοιβή του εργολάβου.

Ειδικότερα, στην πρόσφατη συνεδρίασή της, την περασμένη Παρασκευή, αναφέρθηκε πως τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο (2025), διαπιστώθηκε πως ο εργολάβος δεν έκανε καμία κίνηση περισυλλογής για το γυαλί, για τα ρούχα, για τις ηλεκτρικές συσκευές και τα αποτσίγαρα, κατάσταση που προκαλεί συνέπειες στην πληρωμή του.

Ο πρόεδρος, Δημήτρης Κοσμάς πρότεινε να υπάρξει περικοπή κατά 5% για κάθε μήνα, όσον αφορά στα χρήματα που θα λάβει ο εργολάβος της ανακύκλωσης, κάτι που έγινε δεκτό και υπερψηφίστηκε.

Σημειώνεται πως, από 4 Απριλίου και μετά, την περισυλλογή την αναλαμβάνει με δικές του δυνάμεις ο Δήμος Σύρου - Ερμούπολης, υπό την καθοδήγηση του αρμόδιου αντιδημάρχου, Γιάννη Μαραγκού, ο οποίος, μάλιστα, κατά το ανωτέρω δίμηνο, ανέλαβε να καλύψει και την αποκομιδή που δεν έκανε ο εργολάβος αναφορικά με το γυαλί, τα ρούχα, τα αποτσίγαρα και τις ηλεκτρικές συσκευές.

Η νέα σύμβαση με εργολάβο για την αποκομιδή, ενδεχομένως να προκύψει κατά το τέλος του επόμενου διμήνου, αφού έχει ψηφιστεί ο διαγωνισμός και θα πρέπει να “τρέξουν” οι διαδικασίες και μέσω αυτής, ο Δήμος προσδοκά να έχει καλύτερες υπηρεσίες για το νησί.

Υπενθυμίζεται πως η εργολαβία που τελειώνει 4 Απριλίου ήταν απόρροια διαγωνιστικής διαδικασίας που αφορούσε τη συλλογή και αποκομιδή ανακυκλώσιμων υλικών του Δήμου για το διάστημα από 05/04/2022 έως 04/04/2025.

Νέες περικοπές για μη ανταπόκριση του εργολάβου

Ειδικότερα, η αρμόδια Επιτροπή παραλαβής έκρινε πως υπήρξε πρόβλημα στην εκτέλεση της περισυλλογής για το διάστημα Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου.  “Οι παρεχόμενες υπηρεσίες δεν ανταποκρίνονται πλήρως στους όρους της σύμβασης, καθώς τόσο κατά το μήνα Ιανουάριο, όσο και κατά το μήνα Φεβρουάριο έχει διαπιστωθεί πλημμελής εκτέλεση των συμβατικών υποχρεώσεων εκ μέρους του αναδόχου. Συγκεκριμένα, κατά τους προαναφερόμενους μήνες βεβαιώθηκαν οι παρακάτω παρεκκλίσεις:

1. Δεν τηρήθηκε η συμβατική υποχρέωση του άρθρου 1 παρ. Δρομολόγια – Βάρδιες αποκομιδής και μεταφοράς ανακυκλώσιμου υλικού που αναφέρει «..Οι καμπάνες του γυαλιού θα μαζεύονται δύο φορές την εβδομάδα..». Σε όλο το προαναφερόμενο διάστημα ο ανάδοχος δεν συνέλεξε καμία φορά το περιεχόμενο από τις καμπάνες του γυαλιού.

2. Δεν τηρήθηκε η συμβατική υποχρέωση του άρθρου 1 παρ. Κάδοι ηλεκτρικών - ηλεκτρονικών συσκευών που αναφέρει «...Θα ελέγχονται και θα αδειάζουν όποτε κρίνεται απαραίτητο οι κάδοι

συγκέντρωσης ηλεκτρικών συσκευών και ηλεκτρικές συσκευές από πολίτες που τυχόν θα τηλεφωνούν και θα θέλουν άμεση εξυπηρέτηση...». Σε όλο το προαναφερόμενο διάστημα ο ανάδοχος δεν εκτέλεσε ούτε μία φορά την εν λόγω συμβατική υποχρέωση.

3. Δεν τηρήθηκε η συμβατική υποχρέωση του άρθρου 1 παρ. Κάδοι συγκέντρωσης ρούχων προς ανακύκλωση που αναφέρει «Θα ελέγχονται και θα αδειάζουν όποτε κρίνεται απαραίτητο οι κάδοι

συγκέντρωσης ρούχων προς ανακύκλωση....». Σε όλο το προαναφερόμενο διάστημα ο ανάδοχος δεν εκτέλεσε ούτε μία φορά την εν λόγω συμβατική υποχρέωση.

4. Δεν τηρήθηκε η συμβατική υποχρέωση του άρθρου Ι παρ. Κάδοι συγκέντρωσης αποτσίγαρων που αναφέρει «...Θα ελέγχονται και θα αδειάζουν όποτε κρίνεται απαραίτητο σι κάδο! Συγκέντρωσης αποτσίγαρων...». Σε όλο το προαναφερόμενο διάστημα ο ανάδοχος δεν εκτέλεσε ούτε μία φορά την εν λόγω συμβατική υποχρέωση”.

Από τα παραπάνω, η αρμόδια Επιτροπή επισημαίνει πως “γίνεται αντιληπτό πως οι παρεκκλίσεις αυτές επηρεάζουν την καταλληλότητα των παραδοτέων και συνεπώς πως δεν καλύφθηκαν οι σχετικές ανάγκες του Δήμου. Γι' αυτούς τούς λόγους, πρέπει να απορριφθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες”.

Προβληματισμός και παρέμβαση για το ποσοστό της περικοπής

Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Δημήτρης Κοσμάς σημείωσε πως “η πρότασή μας είναι όπως και στις προηγούμενες Επιτροπές μας, να αφαιρεθεί το 5% επί του καθαρού ποσού ανά μήνα. Και για τον μήνα Ιανουάριο και για τον μήνα Φεβρουάριο”.

Για την κατάσταση που παρατήρησε το “επίμαχο” δίμηνο, συγκριτικά με τα σοβαρά προβλήματα του καλοκαιριού, μίλησε η δημοτική σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Μαρία Μαυρίκου, αφήνοντας εμμέσως να εννοηθεί προφανώς, πως το πρόβλημα τη θερινή σεζόν ήταν εμφανώς οξύτερο.

“Μου κάνει εντύπωση που η Επιτροπή υπογράφει ειδικά για τις καμπάνες του γυαλιού ότι δεν συνέλεξε καμία φορά το περιεχόμενό τους. Εγώ όσο κυκλοφορώ και ρίχνω μία ματιά στις καμπάνες, δεν έχω δει αυτούς τους μήνες κάποιο πρόβλημα, εν αντιθέσει με τους μήνες του καλοκαιριού που πράγματι ήταν γεμάτες. Δεν ξέρω γιατί η Επιτροπή τα υπογράφει αυτά”, σημείωσε από την πλευρά της, ενώ ρώτησε πώς προχωρά ο Δήμος με το νέο διαγωνισμό. “Επειδή ο εργολάβος θα τελειώσει, η σύμβασή του τελειώνει στις 4 Απριλίου, έχουμε νεότερο με τη νέα σύμβαση; Είχαμε βγάλει έναν διαγωνισμό”, τόνισε χαρακτηριστικά.

Για το ύψος των περικοπών, ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης, επεσήμανε πως “βλέπω ότι η συμπεριφορά του συγκεκριμένου εργολάβου είναι κακή απέναντι στις υπηρεσίες που προσφέρει και έχει κάποια “παραπτώματα” τα οποία είναι και τα πιο βαριά, όπως το να μη μαζεύει τις καμπάνες του γυαλιού. Μήπως το 5% είναι μικρό ποσοστό; Με το σκεπτικό ότι είναι μία συμβατική υποχρέωσή του”. Συμπλήρωσε, μάλιστα, πως “δεν μιλάω για τα αποτσίγαρα και τις ηλεκτρικές συσκευές, που είναι κάπως περιορισμένα. Αλλά μήπως θα πρέπει να του επιβληθεί κάποιο μεγαλύτερο πρόστιμο στη λογική πως δεν συμμορφώνεται; Είναι η τέταρτη φορά που βλέπει περικοπές”.

Σε ανάλογο τόνο και ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, Νίκος Αλμπανόπουλος υπογράμμισε πως η αρμόδια Επιτροπή οφείλει να φέρνει πιο τεκμηριωμένα τα στοιχεία για τη μη εκτέλεση των υποχρεώσεών του, ώστε στο απευκταίο σενάριο προσφυγής του εργολάβου κατά των περικοπών, να μη δικαιωθεί.

“Η Επιτροπή λέει απλά ότι σε όλο το προηγούμενο διάστημα, ο ανάδοχος δεν εκτέλεσε τη συμβατική υποχέωσή του, η οποία είναι να ελέγχει και να αδειάζει, όποτε κρίνει απαραίτητο. Απαραίτητο από ποιον; Η Επιτροπή έχει καταγράψει αυτό το πρωτόκολλο ή σε μία προσφυγή του αναδόχου, υπάρχει κίνδυνος να δικαιωθεί; Χρειάζεται μία τεκμηρίωση, για παράδειγμα αυτές τις ημέρες δεν έκανε περισυλλογή”, δήλωσε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Κοσμάς λειτουργώντας καθησυχαστικά, εξήγησε πως “πιστεύω ότι θα έχουν κάποια αποδεικτικά στοιχεία και έχουν κάνει ελέγχους. Πιθανότατα να υπάρχουν κάποια επισυναπτόμενα έγγραφα”. Άλλωστε, όπως συμπλήρωσε, το μεγαλύτερο αποδεικτικό στοιχείο ήταν πως, όσα άφηνε ο εργολάβος, τα μάζευε ο Δήμος. “Και μάλιστα, όλα τα παραπάνω τα συνέλεξε ο Δήμος με ενέργειες του κ. Μαραγκού, του αντιδημάρχου”, ανέφερε συγκεκριμένα.

Προσωρινά η κάλυψη από Δήμο

Προτού καταλήξει στη συζήτηση, ο κ. Κοσμάς προέβη σε ενημέρωση για τη νέα σύμβαση και για την κάλυψη των αναγκών από τον Δήμο. “Έχει προχωρήσει ο διαγωνισμός. Είμαστε σε στάδιο να προκηρυχθεί ο ανάδοχος. Φοβάμαι ότι μέχρι την υπογραφή της σύμβασης, θα έχουμε έναν μήνα, μπορεί και δύο μήνες κάποιο κενό. Αυτό θα το αντιμετωπίσουμε μόνοι μας από τον Δήμο. Εύχομαι να πάνε όλα καλά. Πιθανότατα να έχουμε και καλύτερο αποτέλεσμα, από αυτό που είχαμε με τον συγκεκριμένο ανάδοχο”, υπογράμμισε, με τον κ. Αλμπανόπουλο να σημειώνει πως “κάτι που μπορεί να δείξει πως δεν είναι απαραίτητη η εργολαβία”.

Καταλήγοντας, ο Δημήτρης Κοσμάς επεσήμανε πως αυτό δεν είναι εφικτό. “Όχι, γιατί οι μήνες που θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε τώρα, δεν θα είναι τόσο φορτωμένοι όσο το καλοκαίρι”, συμπλήρωσε, ολοκληρώνοντας το θέμα.