Χάρης Βεκρής: "Θέλω η Σύρος να είναι υποψήφια πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021"

"Στόχος που μπορεί να επιτευχθεί"

Το μέλος της “Επιτροπής Ανάπτυξης και Αξιοποίησης του Θεάτρου Απόλλων”, Χάρης Βεκρής, μιλά στην “Κοινή Γνώμη” για τα σχέδια που έχει προκειμένου η Σύρος να ανοίξει ακόμη πιο πολύ τους πολιτιστικούς της ορίζοντες.

Πρώτος στόχος το νησί να διεκδικήσει και να κερδίσει τον τίτλο “Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021”. Επίσης, μέσω της εφημερίδας, αναφέρεται σε δύο σημαντικές εκδηλώσεις που θα γίνουν, όπως το φεστιβάλ jazz που θα πραγματοποιηθεί το διήμερο 3 και 4 Ιουνίου.

Τέλος, αναφέρεται στα έργα του πολιτισμού που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και κινδυνεύουν να χαθούν, αλλά και στις μεγάλες προσπάθειες που καταβάλλει ο πρόεδρος του ΟΠΑΣ, Γιάννης Κεράνης, χωρίς όμως να έχει και την ανάλογη στήριξη.

Η Σύρος πορεύεται... στο 2021

- “Θέλω η Σύρος να είναι υποψήφια πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021”. Μια προσπάθεια που ξεκίνησε από εσένα και συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό. Στο πλευρό σου 1685 άτομα, όπως παρακολουθούμε και μέσα από το facebook, στην ομάδα που έχεις δημιουργήσει. Μίλησέ μας για αυτό. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται;

“Ναι, άνοιξα τη συγκεκριμένη ομάδα στο facebook πριν πέντε μήνες περίπου και απ' ότι φαίνεται μέχρι σήμερα, δεν είναι λίγοι οι υποστηρικτές μιας τέτοιας πρωτοβουλίας. Το 2021 μπορεί να φαίνεται μακριά, όμως κάθε κράτος μέλος της ΕΕ είναι υπεύθυνο για τη διοργάνωση διαγωνισμού μεταξύ των πόλεων του 6 χρόνια πριν από την έναρξη του έτους της πολιτιστικής πρωτεύουσας. Αυτό σημαίνει πως έχουμε μπροστά μας μόνο δύο χρόνια για να προετοιμάσουμε την πληρέστερη αίτηση υποψηφιότητας και να πείσουμε τους πάντες πως η Σύρος μπορεί να διεκδικήσει, αλλά και να κερδίσει τον τίτλο της “ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ 2021””.

- Πιστεύεις ότι η Σύρος μπορεί να τα καταφέρει; Τι χρειάζεται για αυτό;

“Πιστεύω πως μπορεί και ακόμα περισσότερο πως οφείλουμε να το προσπαθήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις. Όλοι καμαρώνουμε για τον πολιτισμό του νησιού μας, για την ιστορία του, την αρχιτεκτονική του, τη σύγχρονη ντόπια πολιτιστική δημιουργία, είναι λοιπόν μια ευκαιρία να το δούμε πιο σοβαρά όλο αυτό. Το ότι είμαστε μικροί για το μέγεθος του θεσμού δεν πρέπει να μας πτοεί. Στην Κύπρο ήταν υποψήφιες η Λευκωσία, η Λεμεσός και η Πάφος και τελικά τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2017 κέρδισε η Πάφος! Και κάτι ακόμα: η σχετική Απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επιτρέπει “οι υποψήφιες πόλεις να περιλαμβάνουν και τις γύρω περιοχές τους”, κάτι που μας δίνει τη δυνατότητα να συμπεριλάβουμε στο σχεδιασμό μας τόσο την Τήνο, όσο και τη Μύκονο με τη Δήλο. Έτσι μπορούμε να καλύψουμε τομείς στους οποίους ίσως υστερούμε, να εμπλουτίσουμε την πρόταση μας, αλλά και να πετύχουμε την ευρύτερη δυνατή στήριξη. Σκέφτομαι να ξεκινήσουμε με τη συγκρότηση μια εθελοντικής ομάδας που σε συνεργασία με φορείς του νησιού θα αρχίσει την έρευνα και τη διαμόρφωση των βασικών αξόνων της πρότασης. Είμαι της άποψης πως δεν μπορούμε να τα περιμένουμε όλα από το Δήμο και την Πολιτεία. Είναι ένας μεγάλος στόχος, ένα όραμα που ίσως πολλοί - ειδικά τέτοιες εποχές - να το θεωρούν χάσιμο χρόνου. Όμως, θα σας θυμίσω πως το Εδιμβούργο ξεκίνησε να επενδύει στον πολιτισμό πάνω στα συντρίμμια μιας πόλης κατεστραμμένης από το 2ο παγκόσμιο πόλεμο. Δεν πρέπει λοιπόν η οικονομική κρίση να μας αποτρέπει να ονειρευόμαστε, να σχεδιάζουμε και να δημιουργούμε νέες προοπτικές”.

- Τζαζ Φεστιβάλ στη Σύρο στις αρχές Ιουνίου. Ένα διήμερο μουσικής και παράλληλων εκδηλώσεων. Δώσε μας στοιχεία για αυτό το πολιτιστικό γεγονός.

“Α, αυτό το φεστιβάλ είναι μια μεγάλη επιτυχία του Βαγγέλη Αραγιάννη, που τόσα χρόνια έχει καταφέρει σιγά – σιγά και αθόρυβα να συσπειρώσει το jazz κοινό του νησιού, το οποίο πλέον πιστεύουμε πως είναι ικανό να στηρίξει έναν τέτοιο ετήσιο θεσμό. Είναι μια διοργάνωση του ΟΠΑΣ στην οποία θα έχουμε την ευκαιρία 3 και 4 Ιουνίου να χαρούμε τέσσερα ενδιαφέροντα jazz trio μουσικών από Ολλανδία, Αθήνα και Σύρο. Επιπλέον, όπως κάθε σοβαρό φεστιβάλ, έτσι και το δικό μας δεν παραγνωρίζει τον εκπαιδευτικό του ρόλο, γι αυτό σε συνεργασία με τoν Γιάννη Ρούσσο και το Contemporary Music School θα προσφέρει και ένα σεμινάριο με θέμα τον τζαζ αυτοσχεδιασμό. Με την πολύτιμη συμπαράσταση των χορηγών του φεστιβάλ, κάνουμε ότι μπορούμε για να περάσουν όλοι οι συμμετέχοντες (κοινό και καλλιτέχνες) ένα αξέχαστο διήμερο, έτσι ώστε να καθιερωθεί ως ένας ακόμα σημαντικός πολιτιστικός θεσμός – πόλος έλξης για το νησί μας”.

- Στα πλάνα σου είναι και ένα άλλο, διαφορετικό θα έλεγα, φεστιβάλ που θα διοργανωθεί στην πλατεία Μιαούλη. Αν είναι σωστές οι πληροφορίες μου, μιλάμε για το φεστιβάλ λουκουμιού;

“Το Φεστιβάλ Λουκουμιού είναι μια δράση που προετοιμάζουμε εδώ και αρκετό καιρό ως Σύλλογος Φίλων Τεχνικού Πολιτισμού Ερμούπολης. Θα περιλαμβάνει έκθεση στο χώρο του Βιομηχανικού Μουσείου για την ιστορία της βιοτεχνίας λουκουμιών και ένα διήμερο εκδηλώσεων στην πλατεία Μιαούλη τον Αύγουστο. Στα σχέδια μας για εκείνο το διήμερο περιλαμβάνονται εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους: από την παράσταση «Ο Καραγκιόζης λουκουμοποιός» μέχρι την κατασκευή ενός τεράστιου ψηφιδωτού από λουκούμια που η εικόνα του θα ταξιδέψει σε όλο τον πλανήτη! Είναι ένα μεγάλο project για το οποίο έχουμε ήδη εξασφαλίσει τη στήριξη των λουκουμοποιών, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του ΟΠΑΣ και περιμένουμε εντός των ημερών απαντήσεις από το Δήμο και το Επιμελητήριο Κυκλάδων. Θα είναι μια πολύ ωραία γιορτή που θα προβάλει το λουκούμι και το νησί μας διεθνώς”.

“Ο πρόεδρος του ΟΠΑΣ δεν έχει την απαιτούμενη στήριξη. Κινδυνεύουν έργα πολλών χιλιάδων ευρώ”

- Η Σύρος είναι η πηγή του πολιτισμού. Συναυλίες, θέατρο, χορός, εκθέσεις, μουσεία, events, είναι αυτά που σχεδιάζεις κατά τη διάρκεια όλου του χρόνου. Ανέλυσέ μας τους στόχους σου. Πιστεύεις ότι το κομμάτι του πολιτισμού “στέκεται” σωστά; Η πολιτική του Δήμου, όπως ασκείται μέχρι στιγμής, είναι εποικοδομητική; Χρειάζεται κάποια αλλαγή; Χρειάζεται να εμπλουτιστεί;

“Ναι, ο στόχος είναι μια Σύρος με πολιτιστική ζωή όλο το χρόνο, με φεστιβάλ που μπορούν να επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο, να παρατείνουν την περίοδο αιχμής ή να εισαγάγουν “νέες περιόδους” στη ζωή του τόπου. Ευτυχώς, η πολιτική του Δήμου για τον πολιτισμό και τον αθλητισμό ασκείται από τον Γιάννη Κεράνη που αγαπά πολύ αυτό που κάνει. Έχουμε άριστη συνεργασία και δεν είναι υπερβολή να πω πως είμαστε πολλοί τυχεροί που ο Γιάννης είναι πρόεδρος του ΟΠΑΣ. Νομίζω όμως πως δεν έχει την απαιτούμενη στήριξη για το σημαντικό και δύσκολο έργο που έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας. Σημαντικά έργα για τον πολιτισμό, ενταγμένα στο ΕΣΠΑ, κινδυνεύουν να μην γίνουν ποτέ. Για το Βιομηχανικό Μουσείο υπάρχει ενταγμένο έργο για την επανέκθεση της συλλογής του, με προϋπολογισμό 400 χιλιάδες ευρώ και έτοιμη μελέτη από το 2010 και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως ΤΙΠΟΤΑ! Ο εξοπλισμός του Θεάτρου Απόλλων ύψους 90 χιλ ευρώ, κι αυτός μέσω ΕΣΠΑ, ακόμα περιμένουμε να δημοπρατηθεί. Ένα καταπληκτικό έργο για τον φωτισμό ιστορικών κτηρίων της Ερμούπολης που θα αναβάθμιζε το κέντρο της πόλης οδεύει ολοταχώς για απένταξη. Είναι δυνατόν να παρακαλάμε τους επιχειρηματίες του νησιού για πολιτιστικές χορηγίες των 100 και 200 ευρώ και να χάνονται τόσο μεγάλα ποσά χωρίς λόγο;”.

- Θέατρο “Απόλλων” και τα νέα του έπιπλα. Έχει γίνει πολύς ντόρος για αυτό το θέμα. Θα ήθελα ένα σχόλιο και από εσένα, που έτσι και αλλιώς είσαι ένας από αυτούς που ασχολήθηκαν με αυτό.

“Φυσικά και ο καθένας που αγαπά το Θέατρο μας δικαιούται να λέει την άποψη του. Έτσι θα μπορέσουμε να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα που θα ικανοποιεί όσο το δυνατόν περισσότερους. Η διαφορά - όπως όλοι έχουμε καταλάβει πια - είναι ότι κάποιοι “επιμένοντες” δεν έχουν και τις πιο αγνές προθέσεις, αφού δεν διστάζουν να παραπληροφορούν κατ' εξακολούθηση προκειμένου να επιβάλουν την υποκειμενικότητα τους. Επί της ουσίας θεωρώ πως έχει απαντήσει ήδη ο Δήμαρχος. Τα εκδοτήρια εισιτηρίων είναι - κατά κοινή ομολογία - πολύ καλύτερα από το προηγούμενο θλιβερό γραφείο με τα πεταμένα γύρω του καλώδια και οι βιτρίνες εξυπηρετούν απόλυτα τις ανάγκες του πωλητηρίου που θα λειτουργήσει στο χώρο τον ερχόμενο μήνα. Όσο για τα stand των εκθέσεων έχουν ροδάκια για να μετακινούνται και να χρησιμοποιούνται όπου απαιτείται. Δεν είναι δυνατόν να συζητάμε ακόμα για κάτι που εξ' αρχής δεν κατασκευάστηκε σαν κάτι μόνιμο με συγκεκριμένη θέση. Ο χώρος, όπως επισημάνθηκε και από τον Γιάννη Κεράνη στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο, έχει σοβαρότερα προβλήματα. Ας ασχοληθούμε λοιπόν με αυτά και τα υπόλοιπα “τσουλάνε”. Εκείνο που θεωρώ υποχρέωση μου πάντως με αφορμή την ερώτηση σας, είναι να ευχαριστήσω όλους αυτούς που πίστεψαν και συνέβαλαν στην υλοποίηση της πρότασης μας ως “Επιτροπή Ανάπτυξης και Αξιοποίησης του Θεάτρου Απόλλων”, στην οποία είμαι μέλος και η οποία ποτέ δεν καταργήθηκε από τον ΟΠΑΣ που την όρισε. Ευχαριστώ λοιπόν: τους φοιτητές που τα σχεδίασαν με πολύ μεράκι, τον κατασκευαστή που παιδεύτηκε αρκετά, το ΔΣ και τους υπαλλήλους του ΟΠΑΣ, τους υπαλλήλους της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, της Διαχειριστικής Αρχής και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για την ευαισθησία που έδειξαν σε ένα έργο που αφορούσε στο Θέατρο Απόλλων. Ιδιαίτερα οφείλω να τονίσω την άριστη και ουσιαστική συνεργασία μας με τον αντιδήμαρχο Νίκο Αλμπανόπουλο. Δούλεψε πολύς κόσμος για να βελτιωθεί η εικόνα του Θεάτρου μας και κάποιος πρέπει να τους το αναγνωρίσει εντέλει”.

- “Ομάδα Βεκρή”, αυτή τη φράση χρησιμοποιούν κάποια άτομα, θέλοντας να μειώσουν με τη συμπεριφορά τους την προσπάθεια ενός νέου ανθρώπου που θέλει να προσφέρει στον τόπο του.

“Χα χα, ναι γέλασα κι εγώ όταν το άκουσα, παρότι πιστεύω απόλυτα στη συλλογικότητα. Αν θεωρούνται ομάδα μου όλοι αυτοί οι εξαιρετικά δημιουργικοί και αποτελεσματικοί άνθρωποι του νησιού που είτε τους ήξερα από το σχολείο, είτε τους γνώρισα τα τελευταία χρόνια που ασχολούμαι με τα πολιτιστικά και μαζί έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα πολλά, τότε νιώθω υπερήφανος! Το θέμα είναι όμως το γιατί τέτοιοι άνθρωποι με ιδέες και όρεξη “έτρωγαν πόρτα” τόσα χρόνια; Γιατί τόσα χρόνια που βρίσκεται το πανεπιστήμιο στο νησί δεν υπήρξε άλλη συνεργασία με την τοπική κοινότητα, ούτε καν με τους φοιτητές, εκτός από τα νέα έπιπλα του Θεάτρου Απόλλων; Μήπως τελικά ο ντόρος για τα έπιπλα που προαναφέρατε, δεν είναι τίποτα άλλο από τη συνηθισμένη τακτική τσαλακώματος του καινούργιου εν τη γέννεσή του;”.


Σχόλια

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΤΡΟΥΜ... Τετ, 22 Μαΐου. 2013 - 18:52

Κυρία Συλιβάνη, απλά..... λυπάμαι!!!!!