Το Enfield του Νεωρίου εκτίθεται

Έκθεση πρωτοτυπίας

  • Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2014 - 06:10

Για του λάτρεις των αυτοκινήτων ανοίγει τις πύλες της η έκθεση ''Made by Hellas'' τη Παρασκευή 6 Ιουνίου στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, στη καρδιά της Αθήνας, με πρωτοβουλία του ιδρυτή του μουσείου, Θεόδωρο Χαραγιώνη. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν στις 5 Ιουνίου παρουσία του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, ενώ όσοι θέλουν να επισκεφτούν και να θαυμάσουν τα αγαπημένα τους μοντέλα, θα έχουν την ευκαιρία να το κάνουν από τις 6 έως τις 29 Ιουνίου. Η έκθεση αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός το οποίο αναδεικνύει την ιστορία της χώρας στην αυτοκίνηση μέσα από μικρές μονάδες κατασκευής.

Στη Σύρο το πρώτο SUV

Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι το πρώτο αυτοκίνητο με χαρακτηριστικά SUV, πολυτελές με κίνηση στους τέσσερις τροχούς κατασκευάστηκε στη Σύρο το 1974 με σχεδιαστή τον Γιώργο Μιχαήλ και κατασκευαστή την Enfield Νεώριον ΕΠΕ του Γιάννη Γουλανδρή με όνομα Neorion Chicago, καθώς τα αυτοκίνητα SUV έγιναν δημοφιλή στην παγκόσμια αγορά στα τέλη της δεκαετίας του 90 και κυρίως τη πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Η Νεώριον ΕΠΕ είχε κατασκευάσει δύο οχήματα Chicago εκ των οποίων μόνο το ένα διασώθηκε και θα παρουσιασθεί στην έκθεση. Πέρα όμως του μοντέλου Chicago η Enfield – Neorion κατασκεύασε το έτερο μοντέλο Enfield Neorion 8000, με ηλεκτρικό και βασικό συστατικό το αλουμίνιο, τη δεκαετία του '70 πρωτοπορώντας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Συνολικά κατασκευάστηκαν 123 οχήματα που ανήκαν σε αυτόν τον τύπο αυτοκινήτου σε αντίθεση με το προηγούμενο μοντέλο της εταιρίας που ο αριθμός των οχημάτων ήταν περιορισμένος.

Πέρα όμως της Σύρου, αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν και σε άλλα μέρη της Ελλάδας όπως σε Θεσσαλονίκη και σε Βόλο. Συγκεκριμένα, το θρυλικό Pony – Citroen της εταιρείας Namco του οποίου η παραγωγή ξεκίνησε το 1975 κατασκευάσθηκε σε εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης, ενώ τα μεταγενέστερα Nissan στο εργοστάσιο της Teocar στον Βόλο. Γεγονός είναι ότι πληθώρα αυτοκίνητων κατασκευάστηκαν, σχεδιάστηκαν και συναρμολογήθηκαν στην Ελλάδα εκ των οποίων περίπου σαράντα μοντέλα θα φιλοξενηθούν στην έκθεση. Βέβαια η ελληνική συμβολή στην κατασκευή αυτοκινήτων είναι γνωστή και στο διεθνές χώρο καθώς πολλά μοντέλα, όπως το αμερικάνικο Tucker 48, που κατασκευάστηκε στο Σικάγο το 1948 σχεδιάστηκε από τον Έλληνα, Άλεξ Τρεμούλη.

Αφιέρωμα στη δημιουργικότητα

Όπως δήλωσε ο εμπνευστής της έκθεσης, Θεόδωρος Χαραγιώνης, η συγκέντρωση των εκθεμάτων ήταν μια δύσκολη και απαιτητική διαδικασία καθώς όλα γίνονται βάση ιδιωτικών πρωτοβουλιών. Ένα μεγάλο ποσοστό των εκθεμάτων ανήκει στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου ενώ πολλά έχουν προσφερθεί από άλλα μουσεία, από ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία δίνουν βάση στην καινοτομία και από ιδιώτες οι οποίοι έχουν στην κατοχή τους συλλεκτικά μοντέλα όπως αυτά που θα προβληθούν στην έκθεση. Σημαντική είναι και η συμβολή της ΕΛΠΑ και της ΦΙΛΠΑ που θα καλύπτουν το 40% της επιφάνειάς του μουσείου. Όπως τόνισε ο κ. Χαραγκιώτης πρόκειται για ''μια έκθεση αφιερωμένη στην ελληνική δημιουργικότητα'' που καλό θα ήταν να λειτουργήσει ως αφορμή παρότρυνσης για τις ελληνικές εταιρίες να ξανακάνουν τέτοιου είδους εγχειρήματα, σε μια δύσκολη συγκυρία για τη χώρα.

Θα μπορούσε να ήταν αλλιώς

Όσον αφορά στους λόγους που απέτυχε το εγχείρημα παραγωγής και κατασκευής αυτοκινήτων στην Ελλάδα, είναι τόσο φορολογικοί, καθώς το ελληνικό κράτος δεν γνώριζε πώς να φορολογήσει ηλεκτρικό κινητήρα, όσο και η μαζική εισροή ξένων εταιρειών και το υψηλό κόστος παραγωγής, γεγονός που οδήγησε σε ξένες αγορές.

Ετικέτες: