Η Ελλάδα έχει ιστορικό πλούτο

Οι απαιτήσεις του πολιτιστικού τουρισμού σε εποχές ύφεσης

Έχει έρθει η ώρα να δούμε τον ελληνικό τουρισμό από άλλη σκοπιά, ιδιαίτερα τώρα που μας … επισκέφθηκε» η κρίση. Είναι ευκαιρία να προσφέρουμε στους ξένους επισκέπτες μας μια διαδρομή, που ξεκινάει μεν από το ωραίο τοπίο, περνάει όμως από τις υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, την πολύ ευγενική συμπεριφορά και τελειώνει με την αίσθηση ότι το ταξίδι στην Ελλάδα (και ιδιαίτερα στα νησιά), δεν ήταν μόνο αναψυχή, αλλά αποκόμιση γνώσεων για την ιστορία και της αρχαίας και της σύγχρονης Ελλάδας. Δεν μπορούμε να προσφέρουμε σκέτα μνημεία ή φύση.

Πολλοί ξένοι θέλουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Το λεγόμενο experience tourism! (τουριστική εμπειρία). Αυτό είναι το μέλλον στον τουριστικό τομέα.

«Rebranding χρειάζονται οι Έλληνες».

Rebranding: (επανεκκίνηση - επαναμαρκάρισμα)

Είναι λόγια του Γιώργου Παπαγαπητού σε συνέντευξη του. Ο Γ. Παπαγαπητός είναι ιδρυτής της εταιρίας Travel Dynamics International στην Νέα Υόρκη, η οποία ειδικεύεται στ«ον πολιτιστικό τουρισμό. Ζει στην Αμερική τα τελευταία πενήντα χρόνια και γνωρίζει όσο λίγοι τη ζημιά που υπέστη η χώρα μας από την υποτίμηση της εικόνας της. Ως Έλληνας που αγαπά τη χώρα του και θέλει να είναι υπερήφανος γι αυτήν λέει:

«Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι η Ελλάδα διαθέτει τεράστιο πνευματικό κεφάλαιο. Δεν είναι μονάχα αυτό. Πουθενά στον κόσμο, δεν μπορεί κανείς να βρει έναν τόπο που να συνδυάζει σε μικρή κλίμακα το ιστορικό βάθος, την όμορφη φύση και το ιδανικό κλίμα. Όμως, αν εξαιρέσουμε τα δύο τελευταία στρατηγικά πλεονεκτήματα που προσελκύουν συχνά τουρίστες, ποια είναι η σχέση των σύγχρονων Ελλήνων με το ένδοξο παρελθόν τους;

Δυστυχώς παρουσιάζουμε αντιφατική εικόνα στους καλλιεργημένους και φιλομαθείς ξένους επισκέπτες που έρχονται να δουν από κοντά τα μνημεία της χώρας όπου σ’ αυτήν γεννήθηκαν η δημοκρατία, η φιλοξενία, η αρετή για το δημόσιο βίο κ.α.

Ιδιαίτερα μάλιστα όταν τα ξένα ΜΜΕ σε Ευρώπη και Αμερική παρουσιάζουν συνεχώς την εικόνα ενός κράτους με πολλά «ελαττώματα» και επίσης δεν μπορεί να παράσχει ασφάλεια στους τουρίστες.

Δεν θέλω να πω βέβαια ότι είμαστε ανάξιοι κληρονόμοι αυτού του σπουδαίου πνευματικού κεφαλαίου, αλλά ίσως εκπέμπουμε την αίσθηση πως ακόμα κι εμείς οι ίδιοι δεν έχουμε συνειδητοποιήσει την κολοσσιαία σημασία του, την ισχύ των αξιών που επηρεάζουν τον δυτικό πολιτισμό.

Τι πρέπει να γίνει, λοιπόν; Αρκεί το… rebranding για να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των ξένων και ένα μεγαλύτερο τμήμα της παγκόσμιας τουριστικής πίτας; Αρκεί να αλλάξει η επικοινωνιακή στρατηγική, χωρίς να αλλάξει η ουσία; Οι χώρες δεν είναι εμπορικά προϊόντα που παίρνουν τα πάνω τους αν υιοθετήσεις νέα συσκευασία!!

Μετά 35 χρόνια προϋπηρεσίας στον τομέα του πολιτιστικού τουρισμού, πιστεύω ότι δεν χρειάζεται rebranding η χώρα, αλλά οι Έλληνες. Κι όμως υπάρχουν στην ελληνική κοινωνία νέες γενιές με μόρφωση, με όραμα και πείσμα, καλοί επαγγελματίες, συνειδητοποιημένοι πολίτες, αξιοπρεπείς άνθρωποι, αλλά… αυτοί λείπουν από την «εικόνα» της Ελλάδας στο εξωτερικό. Δυστυχώς, στο ίματζ της χώρας επικρατούν οι ταραξίες, οι συνδικαλιστές, οι διεφθαρμένοι πολιτικοί. Αυτοί προβάλλονται από τα ΜΜΕ, αυτοί δίνουν τον τόνο, όχι το υγιές ανθρώπινο δυναμικό που πασχίζει αλλά δεν ακούγεται η φωνή του.

Είναι πολλοί οι ταξιδιώτες που θέλουν να έρθουν αλλά αποθαρρύνονται φοβούμενοι βίαια περιστατικά, απεργίες, ταλαιπωρία.

Η κρίση μας φέρνει αντιμέτωπους με αυτήν την πρόκληση. Θα καταφέρει η Ελλάδα να ξεδιπλώσει όλες τις πτυχές της; Να δείξει προς τα έξω το δυναμικό και πολλά υποσχόμενο πρόσωπό της, το οποίο υπάρχει, αλλά είναι κρυμμένο!

Θα μπορούσε να αναπτύξει τουριστικές, εκπαιδευτικές υποδομές που να στηρίζουν ένα ανανεωμένο και ιδιαίτερα ευγενικό και ποιοτικό προφίλ και να μείνουν μακριά όλα τα παλαιά αποστήματα…»

Αυτά είναι τα λόγια του επιτυχημένου Έλληνα Γ. Παπαγαπητού που ζει και δραστηριοποιείται στον τομέα του τουρισμού στην Νέα Υόρκη. Η μεγάλη του επιθυμία είναι να δει τη χώρα του, την Ελλάδα, που λατρεύει, να υποδέχεται πολλούς επισκέπτες και να την θαυμάζουν και για την ιστορία της και για την ποιότητα των σημερινών Ελλήνων.

Οι προτάσεις του στο επόμενο.