Πρεμιέρα του 15ου Φεστιβάλ Νάξου με την εικαστική έκθεση "Falling Apart"
- Τετάρτη, 27 Μαΐου, 2015 - 14:18
Όπως κάθε καλοκαίρι το Φεστιβάλ Νάξου ξεκινάει με μια ξεχωριστή εικαστική έκθεση, στον Πύργο Μπαζαίου, μνημείο του 17ου αιώνα, στην ενδοχώρα του νησιού.
Εφέτος τα έργα της έκθεσης αναπτύσσονται και σε άλλα γειτονικά μνημεία, γύρω από τον πύργο, διαμορφώνοντας ένα εικαστικό τοπίο, πρόκληση για τον επισκέπτη όχι μόνο να αναζητήσει τα έργα τέχνης, αλλά να περιηγηθεί στον τόπο, να περπατήσει τα μονοπάτια που ενώνουν τα μνημεία, μέσα από ένα θαυμάσιο - κι ακόμα παρθένο – φυσικό περιβάλλον.
Στον Πύργο Μπαζαίου, τα εύθραυστα χειροτεχνήματα από χαρτί και καλάμι, του Νίκου Αλεξίου, συνυπάρχουν εν αρμονία, με τα γλυπτά από ναξιακό μάρμαρο του Ingbert Brunk, μέσα στη χειροποίητη, πλαστική, κτιριακή δομή του μνημείου, που τα ενσωματώνει με μια αίσθηση καλλιτεχνικής αλληλεγγύης και πνευματικής τελετουργίας.
Παράλληλα, ένας χιτώνας από μάρμαρο, του Ingbert Brunk, βρίσκεται ανάμεσα στα εκθέματα από τον αρχαιολογικό χώρο του ναού της θεάς Δήμητρας, στο μουσείο του Γύρουλα, ενώ φωτογραφικά έργα του Κωστή Αντωνιάδη, είναι τοποθετημένα στα ερείπια του βυζαντινού μοναστηριού της Καλορίτσας (9ος αι.).
Ένα νοερό νήμα χαρτογραφεί μια περιοχή, εντός της οποίας έργα τέχνης διαφορετικά, πλίνθοι και κέραμοι (falling apart), διάσπαρτα στο χώρο και το χρόνο συνθέτουν ένα ενιαίο έργο, μικρογραφία του πολιτιστικού παλίμψηστου της Νάξου.
Η έκθεση επιχειρεί να διευρύνει τη θεώρηση για τη φύση αλλά και την οπτική αντίληψη της τέχνης, αναδεικνύοντας την αμφίδρομη σχέση που υπάρχει με τον τόπο όπου εγγραφεται, αλλά και ανάμεσα στους αντιθετικούς νοητικά πόλους της, όπως το εφήμερο και το μνημειακό, το φθαρτό και το άφθαρτο, το ευτελές και το πολύτιμο, το εγκόσμιο και το πνευματικό.
Τα εύθραυστα χειροτεχνήματα από χαρτί και καλάμι, του Νίκου Αλεξίου, τοποθετούνται σε διαλεκτική σχέση με τα γλυπτά από ναξιακό μάρμαρο του Ingbert Brunk.
Η αντιθετική φαινομενολογία των υλικών συμφιλιώνεται δια μιας συγγενικής, χειροτεχνικής αντίληψης που ανατρέπει τα δεδομένα και τα στερεότυπα. Ένα γλυπτό από μάρμαρο του Ingbert Brunk παρουσιάζεται αιθέριο και διάφανο, ενώ μια δημιουργία από χαρτί του Νίκου Αλεξίου εντυπωσιάζει με τη στιβαρή της φόρμα. Η ασκητική, πνευματική ενέργεια και ενάργεια δίνει αέρινη πνοή στο μάρμαρο, ενώ χαρίζει τη βαρύτητα στα αβαρή υλικά.
Τα έργα των δύο σημαντικών δημιουργών συνοικούν και συνυπάρχουν εν αρμονία, μέσα στη χειροποίητη, πλαστική, κτιριακή δομή ενός μνημείου, που τα ενσωματώνει με μια αίσθηση καλλιτεχνικής αλληλεγγύης, σε ένα πλαίσιο πνευματικής τελετουργίας.
Παράλληλα, ένας χιτώνας από μάρμαρο, του Ingbert Brunk, βρίσκεται ανάμεσα στα εκθέματα από τον αρχαιολογικό χώρο του ναού της θεάς Δήμητρας, στο μουσείο του Γύρουλα, ενώ φωτογραφικά έργα του Κωστή Αντωνιάδη, είναι τοποθετημένα στα εξωτερικά, βυζαντινά ερείπια της Καλορίτσας. Δύο μνημεία, τα οποία βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από τον Πύργο Μπαζαίου.
Ένα νοερό νήμα χαρτογραφεί μια περιοχή, εντός της οποίας έργα τέχνης διαφορετικά, πλίνθοι και κέραμοι (falling apart), διάσπαρτα στο χώρο και το χρόνο συνθέτουν ένα ενιαίο έργο, μικρογραφία του πολιτιστικού παλίμψηστου της Νάξου.
Η έκθεση εντάσσεται στο πολιτιστικό πρόγραμμα του 15ου Φεστιβάλ Νάξου.
Για τους καλλιτέχνες της έκθεσης, μιλούν γνώστες του αντικειμένου, ενώ παρουσιάζονται και τα βιογραφικά τους:
«Ο Νίκος Αλεξίου διαστέλλει τη φροντίδα της λεπτομέρειας σε ατμόσφαιρα. Αυτή η αδιόρατη καταπραϋντική διαδικασία είναι εκείνη που προσδίδει ακόμα και στα πιο «ευτελή» υλικά έναν πολύτιμο χαρακτήρα. Η εύθραυστη οπτική και απτική ηδονή τούτων των έργων συστήνει, με τον καλύτερο τρόπο, την ανθρωπογεωγραφική μας υπόσταση και συνδιαλέγεται με μια υπαρξιακή διάσταση, δηλαδή με τον καθεαυτού πυρήνα εκείνου που αποκαλούμε «κατοίκηση του έργου τέχνης» - Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Αρχιτέκτονας - Επιμελητής εκθέσεων
Νίκος Αλεξίου (Ρέθυμνο 1960 – Αθήνα 2011). Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης, κατόπιν στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας (2005) και στη Μπιενάλε της Βενετίας (2007). Είχε διακριθεί με το βραβείο ΔΕΣΤΕ (2003) και είχε παρουσιάσει δουλειά του σε εκθέσεις στην Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική. Παράλληλα, ήταν συλλέκτης έργων τέχνης συναδέλφων του. Η συλλογή του, που περιελάμβανε έργα τουλάχιστον εβδομήντα καλλιτεχνών, φιλοξενήθηκε το 2009 στον Πύργο Μπαζαίου, στην Νάξο.
«Τα έργα του Ιngbert Brunk, λιτά ως προς τη φόρμα τους, απορροφούν και εκπέμπουν το φως, αποκτώντας χάρη σε αυτά τα δύο χαρακτηριστικά, ένα μεταφυσικό σχεδόν αχειροποίητο χαρακτήρα. Υπογραμμίζουν έτσι, την μορφοπλαστική δεινότητα του καλλιτέχνη και την αντιπαραβάλλουν προς τη Δημιουργία, τονίζοντας τη σχέση που τις συνδέει, ακριβώς όπως το έκαναν τα κυκλαδικά τεχνουργήματα περίπου πέντε χιλιάδες χρόνια πριν" - Κατερίνα Κοσκινά, Ιστορικός Τέχνης - Μουσειολόγος
Ο Ingbert Brunk γεννήθηκε το 1960 στο Dannenberg της Γερμανίας. Σπούδασε γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Βερολίνο, όπου ολοκλήρωσε το Master of Fine Arts. Ήρθε σε επαφή με τον Κυκλαδικό πολιτισμό και θαύμασε τα μαρμάρινα Κυκλαδικά ειδώλια στα Μουσεία του Βερολίνου. Από το 1985 εγκαταστάθηκε στη Νάξο και αφοσιώθηκε στη γλυπτική με το μάρμαρο του νησιού. Πραγματοποιεί συχνά εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ έργα του υπάρχουν σε πολλές χώρες του κόσμου.
«Ο Κωστής Αντωνιάδης έχει ένα ιδιαίτερο και αναγνωρίσιμο αποτύπωμα ως φωτογράφος. Δημιουργεί «αφηγήσεις» με ρίζες που σκάβουν έναν βυθό υποσυνείδητου και με κλώνους που απλώνονται πέρα από το γεγονός του θανάτου. Επί της ουσίας, μας παραδίδει με τις φωτογραφίες του μικρές ή μεγάλες σπουδές πάνω στον χρόνο, πάνω στην ίδια την αναίρεσή του μέσα από μια διαδικασία σύμπλευσης της θνητότητας και της αθανασίας» - Νίκος Βατόπουλος - Δημοσιογράφος
Kωστής Aντωνιάδης. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1949. Διδάσκει φωτογραφία και κριτική θεωρία, είναι ιδρυτικό μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Αθηνών, έχει διατελέσει διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Φωτογραφίες του έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, έχει οργανώσει και παρουσιάσει πολυάριθμες εκθέσεις ελλήνων και ξένων φωτογράφων σε διεθνή φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Η Νάξος τιμά τον Ιάκωβο Καμπανέλλη
8 Αυγ. 2022 - 6:25 - Μια σταγόνα Χρόνου
23 Ιουλ. 2020 - 6:17 - «Δυσφήμιση για τον τόπο μας»
7 Ιουλ. 2017 - 6:15 - Φεστιβάλ Νάξου 2016
28 Ιουν. 2016 - 6:12 - Falling Apart: Μια πολιτιστική-περιηγητική πρόταση στη Νάξο
1 Σεπ. 2015 - 6:20