Η Μουσειοσκευή του «Κυκλαδικού Πολιτισμού» στη Σύρο

Ένας ολόκληρος πολιτισμός σε μία βαλίτσα

Στη Σύρο βρίσκεται από χθες η Μουσειοσκευή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, προσφέροντας σε μαθητές και εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να γνωρίσουν καλύτερα τον «Κυκλαδικό Πολιτισμό» μέσα από εκπαιδευτικά παιχνίδια και διαδραστικές εφαρμογές.

Στη μουσειοσκευή περιλαμβάνονται έντυπο υλικό για τον εκπαιδευτικό, διαφάνειες, βιβλία, εκπαιδευτικά παιχνίδια και κυρίως ακριβή αντίγραφα ειδωλίων, σκευών και εργαλείων με τα οποία ο μαθητής διεισδύει στον πολιτισμό που αναπτύχθηκε στις Κυκλάδες την 3η π.Χ. χιλιετία.

Βάση της βαλίτσας αποτελεί το Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης – Κέντρο Τεχνικού Πολιτισμού, από όπου θα μπορούν να τη δανείζονται σχολεία και άλλοι εκπαιδευτικοί φορείς της Σύρου.

Σημειώνεται ότι οι Μουσειοσκευές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης είναι συνολικά τέσσερις και αφορούν στον Κυκλαδικό Πολιτισμό, στην Αρχαία Ελληνική Κεραμική, στο ένδυμα στην αρχαία Ελλάδα, και στο Παιχνίδι στην αρχαία Ελλάδα.

Πρωτοπόρες δράσεις από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το ταξίδι της μουσειοσκευής του «Κυκλαδικού Πολιτισμού» στη Σύρο εντάσσεται στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων που πραγματοποιεί το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στη Σύρο, σε συνεργασία με τον Δήμο Σύρου Ερμούπολης, τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου και το Animasyros. Οι δράσεις αυτές περιλαμβάνουν σεμινάρια επιμόρφωσης εκπαιδευτικών πάνω σε νέες μορφές έκφρασης (π.χ. animation, κόμικ, κ.ά.), σεμινάρια για παιδιά κ.ά. και έχουν ως στόχο να ανανεώσουν το ενδιαφέρον των νέων για το αρχαίο παρελθόν και να δώσουν το έναυσμα για την ανάπτυξη μιας πιο δημιουργικής σχέσης μαζί του.

Για τον δανεισμό, οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να επικοινωνούν με το Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης (υπεύθυνος κ. Αχιλλέας Δημητρόπουλος) στο τηλέφωνο 22810 84762. Η διάρκεια δανεισμού της μουσειοσκευής είναι από μια έως δυο εβδομάδες, ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου.

Όροι δανεισμού

Σύμφωνα με το πρωτόκολλο, το σχολείο που επιθυμεί να δανειστεί το βαλιτσάκι, συμπληρώνει μία φόρμα, στην οποία αναφέρονται, εκτός από το όνομα του εκπαιδευτικού, η διεύθυνση, το τηλέφωνο και το e-mail του σχολείου, ο χρόνος διαδανεισμού, ο αριθμός των τάξεων που χρησιμοποιούν τη μουσειοσκευή και επίσης κρίσεις και προτάσεις των εκπαιδευτικών. Καταγράφεται επίσης η αντίδραση των παιδιών, οι εμπειρίες τους από αντίστοιχες μουσειοσκευές, καθώς και οι εργασίες σχετικά με το υλικό της βαλίτσας.

Πρόκειται για την πρώτη συνεργασία του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το οποίο υπάγεται στο Ίδρυμα Νικολάου και Ντόλυς Γουλανδρή. Άρα, διαμέσου Δήμου Σύρου – Ερμούπολης. Όπως εξηγεί ο κ. Δημητρόπουλος, η Μουσειοσκευή μπορεί να αποτελέσει την αφορμή για την υλοποίηση πολλών εκπαιδευτικών ή άλλων προγραμμάτων.

Αχ. Δημητρόπουλος: «Προοπτική ευρύτερης συνεργασίας»

«Όταν μιλάμε για ιστορία, το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι να συνδέσουμε τη σύγχρονη εποχή με την οποιαδήποτε ιστορική περίοδο. Εδώ έχουμε ένα γεωγραφικό χώρο που είναι οι Κυκλάδες. Η ύπαρξη του ανθρώπου πάνω στα νησιά και οι δραστηριότητές του, μεταξύ των οποίων και η βιοτεχνική – βιομηχανική δραστηριότητα, συνδέονται μεταξύ τους και μπορούν να αναλυθούν σε ένα πιθανό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με την κοινότητα του νησιού», δηλώνει χαρακτηριστικά ο υπεύθυνος του Βιομηχανικού Μουσείου. Προσθέτει δε πως, «όταν αναφερόμαστε σε μία περίοδο της ιστορίας, μιλάμε αμέσως για μια σύνδεση, για κάποιες αντιθέσεις, για το τι έχει αλλάξει, για το τι έκαναν τότε και τι κάνουν τώρα οι κάτοικοι και επίσης, για ό,τι έχει σχέση με τη σημερινή περισσότερο ζωή. Γιατί κακά τα ψέματα, αν δεν συνδέσεις κάποια ιστορικά δεδομένα με το σήμερα, ίσως να έχουν έτσι μια πιο τυπική διάσταση, η οποία μπορεί να μην ενδιαφέρει σήμερα πολύ κόσμο. Γι’ αυτό, όποτε συνδέονται η σημερινή εποχή με την οποιαδήποτε, ιστορική περίοδο το ενδιαφέρον του κόσμου αλλάζει».

Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης καλεί τους εκπαιδευτικούς να εντάξουν τη μουσειοσκευή στα προγράμματα τους και, μέσα από αυτά, να αναζητήσουν νέες πρωτότυπες ιδέες για να συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν, και την πολιτιστική μας κληρονομιά με το σήμερα.