Φοιτητές της Τήνου και της Σύρου «ένωσαν» τις τέχνες τους στο πλαίσιο του 6ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Η Παράδοση συνάντησε την Τεχνολογία

Φωτογραφία: Δημήτρης Μαστοράκης

Έργα τα οποία συνδέθηκαν με τις τοποθεσίες των προβολών, τις θεματικές και τις ταινίες που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του φετινού SIFF, δημιούργησαν φοιτητές από το Προπαρασκευαστικό κι Επαγγελματικό Σχολείο Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου και από το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων στη Σύρο.

Το επταήμερο εργαστήρι με τίτλο «Τοπόσημα» διεξήχθη στο πλαίσιο του 6ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου (17-22 Ιουλίου 2018) και αποτέλεσε μία ενδιαφέρουσα συνάντηση μεταξύ των δύο νησιών.

Το workshop επιχείρησε μια νέα καλλιτεχνική σύνδεση ανάμεσά τους, επαναφέροντας κομμάτια από την ιστορία της Τήνου και της Σύρου, τη σύνδεσή τους στο παρελθόν, τη μεταφορά υλικών και συγκεκριμένα μαρμάρων, την ιστορική μετακίνηση κορυφαίων μαρμαρογλυπτών.

Σημειώνεται ότι, η Σχολή της Τήνου συνεχίζει τη μοναδική παράδοση γλυπτικής της Τηνιακής Μαρμαροτεχνίας, η οποία μάλιστα συγκαταλέγεται στον Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO.

Συντελεστές

Υπεύθυνοι του εργαστηρίου, που συντόνισε η Μαρία Παλαιολόγου ήταν οι αρχιτέκτονες Σοφία Ντώνα και Δημήτρης Θεοδωρόπουλος.

Η Σοφία Ντώνα, εκτός από την αρχιτεκτονική, ασχολείται και με την εικαστική δημιουργία. Πρόσφατα βραβεύτηκε με το αρχιτεκτονικό βραβείο της πόλης του Μονάχου για το 2018 (Forderpreis der Landeshauptstadt Munchen). Τα δύο τελευταία χρόνια δίδαξε στο Πολυτεχνείο του Μονάχου στην έδρα πολεοδομίας (Technical Unersity of Munich).

Ο Δημήτρης Θεοδωρόπουλος είναι μέλος της ομάδας hiboux architecture. Διδάσκει αρχιτεκτονικό σχεδιασμό στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών και αρχιτεκτονικό σχέδιο στο Προπαρασκευαστικό και Επαγγελματικό Σχολείο Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου.

Στο εργαστήριο συμμετείχαν οι φοιτητές: Παναγιώτα Δροσατάκη, Άρτεμη Κακαζάνη-Λυγδή, Σωτήρης Καραθανάσης, Αντώνης Πετράκης, Πέτρος Πολυχρονάκης, Αθανασία Παστρικού, Ρωσάνα Τίκα και Κωνσταντίνος Τίκας από την Τήνο και οι φοιτητές: Αγγελική Αβραμίδου, Βάσω Αγγελέτου, Ευστάθιος Γιαπουτζίδης – Καρράς, Νίκος Γκάτσης, Χρηστίνα Ιωαννίδη, Ευαγγελία Κικαρέα, Άγγελος Κωνσταντάτος, Δημήτρης Μαστοράκης, Αριάδνη Μπόουεν και Εκάτη Σαγιά από τη Σύρο.

Ενσωμάτωση των έργων στα τοπία της Σύρου

Για την ενδιαφέρουσα αυτή σύζευξη μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» η κ. Ντώνα. «Σκεφτήκαμε ότι, θα ήταν πολύ όμορφη μια συνεργασία μεταξύ μιας παραδοσιακής σχολής και ενός Τμήματος Βιομηχανικού Σχεδιασμού που ασχολείται κυρίως με την τεχνολογία. Έτσι θα επιτυγχάναμε και μία σύνδεση των νησιών, σε σχέση με την ιστορία, τα υλικά και τους τεχνίτες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Για τις ανάγκες του εργαστηρίου, οι σπουδαστές του Προπαρασκευαστικού και Επαγγελματικού Σχολείου Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου ταξίδεψαν στη Σύρο, είδαν τους χώρους που περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμα του SIFF και μετά επέστρεψαν στο νησί τους για να δουλέψουν πάνω στις ιδέες τους. Λίγο πριν από την επίσημη έναρξη του φεστιβάλ, πραγματοποιήθηκε το workshop, κατά τη διάρκεια του οποίου, κάθε φοιτητής δούλεψε στο χώρο που ήθελε, ένα συγκεκριμένο έργο. Μετά την ολοκλήρωσή του, συζητήθηκε μαζί με τους υπεύθυνους ο τρόπος ενσωμάτωσης των έργων στο τοπίο.

Υπογραμμίζεται ότι, τα περισσότερα εξ’ αυτών, παραχωρήθηκαν από τους καλλιτέχνες και θα παραμείνουν στο νησί, αφού εξασφαλιστεί η απαιτούμενη άδεια από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης. «Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να τα δει ο κόσμος και μετά το φεστιβάλ, στο Κόμητο, στην πλατεία Μιαούλη και σε άλλα σημεία».

Σύνδεση με την ιστορία της τυπογραφίας

Όλα τα παιδιά του εργαστηρίου ασχολήθηκαν και με την κατασκευή του λογότυπου και του χάρτη με τα ονόματα όλων των έργων. Για το σκοπό αυτό, είδαν τυπογραφικά μηχανήματα και αντικείμενα τα οποία χρησιμοποιούνταν στη Σύρο για το τύπωμα των εφημερίδων και εμπνεύστηκαν από αυτά. Μετά δούλεψαν πάνω σε λινόλαιο, που είναι μια συγκεκριμένη τεχνική. Έξυσαν το υλικό και έφτιαξαν μια σφραγίδα που τυπώθηκε με μελάνι. Έτσι, όλες οι αφίσες έγιναν χειρωνακτικά. «Οι συμμετέχοντες έκαναν δηλαδή κάτι παρόμοιο με τους γλύπτες, που σκαλίζουν το μάρμαρο και φεύγει το υλικό. Οι ίδιοι σκάλισαν το λινόλαιο και είχαν ένα αντικείμενο για την παραγωγή των αφισών που διένειμαν στον κόσμο. Έγινε, δηλαδή, μια σύνδεση με την ιστορία της τυπογραφίας της Σύρου», κατέληξε η κ. Ντώνα.

Οι θεματικές του SIFF 2018

Την τρίτη ημέρα του προγράμματος, το SIFF 2018, ασχολήθηκε με το «Σινεμά της Παρέμβασης». Να υποκρίνεσαι την υποκριτική, να επιτελείς μια περφόρμανς. Ο προβολέας ανάβει και ξεπροβάλλει η γραμμή παραγωγής όπου κατασκευάζεται η ενσυναίσθηση. Αυτές οι ταινίες παρατηρούν το τι συμβαίνει όταν οι μηχανισμοί μιας ταινίας συχωνεύονται με το θέμα της και κάθε αλήθεια που έμοιαζε σταθερή παρασύρεται από ένα ρεύμα αντιφάσεων. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκαν ειδικές προβολές στο Χειμερινό Κινηματογράφο «Παλλάς» και στον Χώρο Πολιτισμού «Μάνος Ελευθερίου».

Η παραλία του Κόμητου ήταν ο σταθμός της 4ης ημέρας του Φεστιβάλ με θέμα «Μυθοπλασίες». Είναι αλήθεια; Ήταν ποτέ πραγματικότητα; Τι συνέβη στα αλήθεια στα παρασκήνια αυτού του κρίσιμου γεγονότος, το οποίο σημαίνει τόσα για μας και την ταυτότητά μας και που φυλάμε στον κόρφο μας σαν φυλαχτό; Το κοινό είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει ταινίες που εξερευνούν την κατασκευή του μύθου – το πώς τροφοδοτούν και παρεμβαίνουν τόσο στο σινεμά όσο και στην πραγματικότητα.

Το καθιερωμένο Drive-in στην περιοχή της Ντελαγκράτσιας πραγματοποιήθηκε την 5η ημέρα προβολών με θέμα «Ο Αντικατοπτρισμός». Ο τοίχος ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία καταρρέει, αποκαλύπτοντας έναν νέο ορίζοντα πιθανοτήτων. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε την Κυριακή 22 Ιουλίου 2018 με ταινίες που εξερευνούσαν την «πραγματικότητα σε πληθυντικό αριθμό». Αγγίζοντας θέματα όπως η ισότητα των φύλων, το δικαίωμα στην εργασία ή την ανάγκη για ρίζωμα σ’ έναν τόπο, το πρόγραμμα επανεξέτασε τα είδη του συλλογικού σινεμά από το παρελθόν μέχρι σήμερα, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο η συλλογικότητα διαμορφώνει τις πραγματικότητές μας.