Έργα αξιόλογων εικαστικών από την περιουσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης κοσμούν τα γραφεία του Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτισμού - Τουρισμού

Μοντέρνα Τέχνη στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης

Δηλώσεις της αρμόδιας Αντιδημάρχου, Αλίκης Λεονταρίτη

Ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του εικαστικού «θησαυρού» του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης βγήκε από το «σεντούκι» και παρουσιάζεται στο Βιομηχανικό Μουσείο, συμβάλλοντας στην αισθητική αναβάθμιση ενός εκ των σημαντικότερων πολιτιστικών χώρων της πρωτεύουσας των Κυκλάδων.

Έργα αξιόλογων ζωγράφων – δωρεές των δημιουργών τους προς τον Δήμο, ο οποίος κατά το παρελθόν τους φιλοξένησε στο πολιτιστικό πρόγραμμά του, κοσμούν πλέον τον πρώτο όροφο του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης, όπου στεγάζεται το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτισμού-Τουρισμού.

Οι επισκέπτες του Μουσείου έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν μία σειρά από πίνακες με κυρίαρχο θέμα το «τοπίο», που διαδέχτηκαν τις φωτογραφίες του Γιάννη Τυροβολά. Η έκθεση «Εμπειρία Μισόφωτη – Σέριφος» με θέμα τα εγκαταλελειμμένα Μεταλλεία Σιδήρου της Σερίφου συνδιοργανώθηκε από τον Σύλλογο Φίλων Τεχνικού Πολιτισμού και τον Δήμο και διήρκησε έως τις 30 Αυγούστου 2018. Τα συγκεκριμένα έργα παρέμειναν στη θέση τους έως τις 14 Σεπτεμβρίου του 2019 και κατόπιν πρωτοβουλίας της Αντιδημάρχου Πολιτισμού, Αλίκης Λεονταρίτη αντικαταστάθηκαν από έργα τέχνης που αποτελούν επίσης μέρος της δημοτικής περιουσίας.

Υπενθυμίζεται ότι, η ανάδειξη όλων εκείνων των έργων που έχουν δωρηθεί στον Δήμο και –προς το παρόν- στοιβάζονται στις αποθήκες του, αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της αρμόδιας αντιδημάρχου, η οποία είχε υπογραμμιστεί από την ίδια κατά την παραχώρηση των πρώτων δηλώσεών της προς τα τοπικά μέσα ενημέρωσης. Για το λόγο αυτό, το Τμήμα Πολιτισμού αναζητά τον δημοτικό χώρο, ο οποίος θα μπορέσει προσεχώς να φιλοξενήσει μεγαλύτερο αριθμό έργων.

«Η Τέχνη πηγαίνει παντού»

Στην ερώτηση, εάν το Βιομηχανικό Μουσείο αποτελεί τον κατάλληλο χώρο για την παρουσίαση εκθέσεων διαφορετικής θεματολογίας και υφολογίας από αυτές που έχουν φιλοξενηθεί μέχρι σήμερα στις εγκαταστάσεις του, η κ. Λεονταρίτη απάντησε πως «η Τέχνη πηγαίνει παντού».

Όπως εξήγησε, η υπηρεσία προέβη στην τοποθέτηση έργων μοντέρνας τέχνης στον πρώτο όροφο του Μουσείου τόσο για να βγάλει στον «αφρό «πολύτιμα στολίδια» που αξίζουν μεγαλύτερης προσοχής και καλύτερης διαχείρισης, όσο και για να καλλωπίσει έναν χώρο που έχρηζε αισθητικών τονωτικών ενέσεων.  

«Το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτισμού μεταφέρθηκε στο Μουσείο, προεκλογικά. Ο πρώτος όροφος, όπου στεγάζονται τα γραφεία μας λειτουργούσε μέχρι πρότινος ως αποθηκευτικός χώρος. Οι εργαζόμενοι έκαναν προσπάθειες να τον διαμορφώσουν, ωστόσο όταν μπήκα μέσα, βρήκα μία κατάσταση ημιτελή. Μαζί με τους υπαλλήλους ολοκληρώσαμε κάποια πράγματα και νοικοκυρέψαμε τον πρώτο όροφο, ο οποίος πλέον είναι επισκέψιμος», ανέφερε χαρακτηριστικά στην «Κοινή Γνώμη» η αρμόδια Αντιδήμαρχος.

Κατέστησε δε γνωστό ότι, μετά την προγραμματισμένη διάρκεια της, η έκθεση του κ. Τυροβολά είχε μηδέν επισκεψιμότητα, καθώς κανείς δεν ανέβαινε στον επάνω όροφο για να δει τις φωτογραφίες. Δεδομένου ότι επί έναν χρόνο δεν κατατέθηκε πρόταση για φιλοξενία νέας έκθεσης με περιεχόμενο τη βιομηχανική παράδοση και κληρονομιά, η υπηρεσία αποφάσισε να αξιοποιήσει προσωρινά τα έργα τέχνης, που υπάρχουν στην κατοχή του Δήμου. «Προσφέρουμε την ευκαιρία σε επισκέπτες του Μουσείου να βλέπουν δημιουργίες διαφόρων καλλιτεχνών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα παραμείνουν μόνιμα σε αυτή τη θέση. Ωστόσο χαιρόμαστε που ο χώρος έχει αποκτήσει μία άλλη εικόνα και το κοινό την απολαμβάνει».

Επιβεβλημένο «νοικοκύρεμα»

Η κ. Λεονταρίτη σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι ένα από τα σοβαρά κτιριακά προβλήματα του Βιομηχανικού Μουσείου με τα οποία βρέθηκε αντιμέτωπη, αναλαμβάνοντας τα καθήκοντά της ήταν η εισροή υδάτων από την οροφή. «Επί πέντε χρόνια, η στεγανοποίηση δε γινόταν όπως έπρεπε. Νερά έτρεχαν από την οροφή, περνούσαν μέσα από την ηλεκτρικό πίνακα και κατέληγαν στο υπόγειο. Μέσα σε μία εβδομάδα το θέμα διευθετήθηκε από τις τεχνικές υπηρεσίες» υπογράμμισε, εξηγώντας πως ένα συνολικό νοικοκύρεμα του χώρου ήταν επιβεβλημένο.

«Πολλά πράγματα ήταν στοιβαγμένα το ένα πάνω στο άλλο και με προσωπική εργασία, τα βάλαμε σε μια σειρά και καταφέραμε να διαμορφώσουμε τον όροφο κατάλληλα, ώστε να είναι σε θέση να υποδεχτεί κόσμο. Η έκθεση του κ. Τυροβολά σε έναν χώρο που έμοιαζε με αποθήκη, δυστυχώς υποβαθμιζόταν. Δεν είναι μόνο τι βάζεις στους τοίχους, αλλά και πώς το αναδεικνύεις».

«Η νέα δημοτική αρχή αναλαμβάνει τις ευθύνες της»

Αναφορικά στη «σύμπλευση» του Τμήματος Πολιτισμού με τον Σύλλογο Φίλων Τεχνικού Πολιτισμού, η κ. Λεονταρίτη εξέφρασε την επιθυμία της για μία αγαστή συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών. «Εκτιμώντας πως κατά το παρελθόν, το διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου είχε επιφορτιστεί εκτός από το οικονομικό και με τη διαχείριση του Μουσείου, εξήγησα στα μέλη του ότι η νέα δημοτική αρχή θα τους ξαλαφρώσει, δεδομένου ότι το Βιομηχανικό Μουσείο όπως και όλοι οι πολιτιστικοί χώροι ανήκουν στον Δήμο. Έχω πει πολλές φορές ότι αναγνωρίζω τις προσπάθειες του Συλλόγου, τον οποίο και ευχαριστώ για το σπουδαίο έργο του. Από κει και πέρα όμως, θα πρέπει ως Δήμος να αναλάβουμε την ευθύνη που μας αναλογεί και ο Σύλλογος να συνεχίσει τον υποστηρικτικό ρόλο του», επεσήμανε η αρμόδια Αντιδήμαρχος.