Κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, για το σημαντικό έργο που θα αναδείξει τη σπουδαία κληρονομιά που άφησε ο μεγάλος Ρεμπέτης

Ανάδοχος για την ψηφιακή έκθεση του Μάρκου Βαμβακάρη

Ενισχύεται ο πολιτισμός εμπειρίας για τη Σύρο, μέσα από την αξιοποίηση ψηφιακών εφαρμογών
  • Παρασκευή, 19 Φεβρουαρίου, 2021 - 06:17

Στα “μονοπάτια” της ρεμπέτικης ομορφιάς, της ζωής και του έργου του Μάρκου Βαμβακάρη θα έχουν τη δυνατότητα να βαδίσουν οι πολίτες, μετά την ολοκλήρωση των ψηφιακών εφαρμογών και της ψηφιακής έκθεσης, που θα δημιουργηθεί στο νησί, με στόχο την ενίσχυση του πολιτισμού εμπειρίας για τη Σύρο.

Όπως αναφέρθηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, έγινε η οριστική κατακύρωση του αναδόχου που θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου με το ποσό των 159.920,40 ευρώ.

Συγκεκριμένα, ανάδοχος είναι η ένωση εταιριών “SPACE HELLAS Α.Ε. - RADIANT A.E.” και η απαιτούμενη δαπάνη θα καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους που εξασφαλίστηκαν μέσω της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου.

Μία ολόκληρη εποχή μέσα από ψηφιακές εφαρμογές

Παρακάτω ακολουθούν αναλυτικά στοιχεία από την έκθεση του έργου, σχετικά με το έργο που θα αναπτύξει ο ανάδοχος και θα “περάσει” στη διάθεση της Σύρου, προκειμένου να ενισχύσει την πολιτιστική “φαρέτρα” της.

Ειδικότερα: Το έργο στοχεύει στην αξιοποίηση των ΤΠΕ και ειδικότερα των ψηφιακών εφαρμογών, για την ενίσχυση του πολιτισμού της εμπειρίας μέσω της ανάπτυξης και εγκατάστασης ενός ψηφιακού / πολυμεσικού βιωματικού δρώμενου, το οποίο με αφορμή τον Βίο και το Έργο του Συριανού συνθέτη Μάρκου Βαμβακάρη, θα αναπαριστά εικονικά στο κοινό μία ολόκληρη εποχή της πρόσφατης κοινωνικής και πολιτιστικής ιστορίας της Ελλάδας. Το ψηφιακό αυτό δρώμενο θα εγκατασταθεί σε δημοτικά ακίνητα, 80 τ.μ., στην Άνω Σύρο, στον κεντρικό δρόμο του οικισμού (Πιάτσα). Παράλληλα, το έργο θα δημιουργήσει συμπληρωματικές δράσεις στο υφιστάμενο Μουσείο Βαμβακάρη, το οποίο λειτουργεί σε μικρή απόσταση από τη θέση εστίασης του έργου.

Το κυρίως εκθεσιακό πρόγραμμα περιλαμβάνει τρεις ενότητες: Α. Το φαινόμενο του «ρεμπετισμού» (τέλη του 19ου αιώνα – Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο). Β. Ο Βίος και το Έργο του Μάρκου Βαμβακάρη (βασισμένο εν πολλοίς στον αυτοβιογραφικό στίχο των τραγουδιών του). Γ. Την ψηφιακή πολυμεσική απόδοση σημαντικών έργων του Μάρκου Βαμβακάρη με σύγχρονα ψηφιακά οπτικοακουστικά μέσα και σκηνοθεσία.

Το πρόγραμμα αυτό φέρνει ζωντανά στο προσκήνιο πολιτιστικά, κοινωνικά, καλλιτεχνικά, βιωματικά και ιστορικά στοιχεία της εποχής, με τρόπο εντυπωσιακό, εκπαιδευτικό και διασκεδαστικό. Παράλληλα, αποτελεί έναυσμα, αφενός για την ενασχόληση νέων στη μελέτη και δημιουργία, βασισμένη στην παρακαταθήκη της παράδοσης, αφετέρου για έναν δυναμικό τρόπο επαφής του αλλοδαπού κοινού με μία σημαντική δημιουργική παραγωγή της ελληνικής κοινωνίας.

Συμπληρωματικά, μία ακόμη δράση θα συμβάλει στην ολοκλήρωση των στόχων: Η αναδιάρθρωση και ο εμπλουτισμός των υλικών εκθεμάτων με ψηφιακή υπηρεσία ακουστικής ξενάγησης σε 4 γλώσσες, παρέχοντας απτή μαρτυρία. Με στόχο τον εμπλουτισμό του τουρισμού της εμπειρίας, το δρώμενο υποστηρίζεται από κινούμενες εικόνες αρχειακού υλικού, ψηφιακές εκτυπώσεις και σύστημα 8-κάναλης αναπαραγωγής νέων ηχογραφήσεων μουσικής, με παράλληλη και συγχρονισμένη προβολή σε περιμετρική διάταξη μεγάλων οθονών με πρωτότυπα βίντεο κλιπ. Οι παραγωγές των βίντεο θα αναπαριστούν καλλιτεχνικά και ιστορικά εποχές, επαγγέλματα, καταστάσεις και βιώματα, με τρόπο φαντασμαγορικό και ψυχαγωγικό. Η αέναη ροή εικόνων, ήχων και φαντασίας μέσα στο χώρο του δρώμενου στοχεύει στη δημιουργία ενός «μαγικού» περιβάλλοντος, αναζητώντας την οπτικοποίηση της πνευματικότητας και την εκ των έσω ακρόαση. Επιπλέον, υποστηρίζεται η εξ αποστάσεως ηλεκτρονική επαφή μέσω των e-υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, στο οποίο θα παρουσιάζονται δύο γλώσσες: Το εκθεσιακό πρόγραμμα του δρώμενου και του Μουσείου. Το φαινόμενο του «ρεμπετισμού» μέσα από εύληπτα κείμενα και οπτικοακουστικές πηγές 9 «Ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών για την επαφή με τον κόσμο του Μάρκου Βαμβακάρη». Πληροφορίες για την πρόσβαση και την οργάνωση ομαδικών επισκέψεων. Αρχείο από βιντεοσκοπημένα συμβάντα στο χώρο του δρώμενου (π.χ. επισκέπτες που ερμηνεύουν έργα, κ.λπ.). Βιβλίο επισκεπτών όπου επισκέπτες αναρτούν τις εντυπώσεις τους από την επαφή με το έργο.

Στόχος: Αξιοποίηση και προβολή πολιτιστικού αποθέματος

Ο Δήμος Σύρου - Ερμούπολης προωθεί πολλαπλές πολιτιστικές δράσεις σε εκτενή προγράμματα εκδηλώσεων, παραγωγών, φεστιβάλ κ.λπ. Σε αυτή τη δραστηριότητα στοχεύει τόσο στην τοπική ανάπτυξη και παραγωγή πολιτιστικού αγαθού για την κοινωνία και τους επισκέπτες της Σύρου, όσο και στην φιλοξενία δημιουργών, παραγωγών και ερμηνευτών για τη δημιουργία εξωστρεφών πολιτιστικών, εκπαιδευτικών και ψυχαγωγικών επαφών. Σημαντικό μέρος των προσπαθειών του Δήμου είναι η αξιοποίηση και προβολή πολιτιστικών αποθεμάτων που σχετίζονται με τη Σύρο και τις Κυκλάδες.

Στο τομέα της ουσικής, ο Συριανός Μάρκος Βαμβακάρης αποτελεί σημαντικότατο σημείο αναφοράς. Άλλωστε, ο Δήμος έχει ήδη διοργανώσει με επιτυχία δύο Φεστιβάλ Ρεμπέτικου αφιερωμένα στον Μάρκο Βαμβακάρη.

Πέρα από μια «συμβατική» παρουσίαση του βίου, της προσωπικότητας και του έργου του Μάρκου Βαμβακάρη κρίνεται απαραίτητη η βιωματική παρουσίαση, τόσο του ίδιου και του έργου του, όσο και των συνθηκών μέσα στις οποίες διαμορφώθηκε η προσωπικότητα και η δημιουργία του. Η παρουσίαση αυτή δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει μόνο με υλικά αντικείμενα διότι αφενός απαιτείται μία διήγηση, ενώ αφετέρου, ως παρουσίαση μιας δημιουργικής γραφής, απαιτεί μια δραματοποιημένη, αν όχι ποιητική, σκηνοθεσία. Το παρόν τμήμα του Τεύχους στοχεύει να περιγράψει και να καταρτίσει τεχνικά ένα σύνολο δράσεων με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας που μπορεί να εγκαταστήσει το πλαίσιο και το δρώμενο της ζητούμενης βιωματικής παρουσίασης. Δύο είναι οι κατευθύνσεις για την επίτευξη αυτού του στόχου, οι οποίες δρώντας παράλληλα μπορούν να στηρίξουν το έργο: Α. Αξιοποίηση υλικών υποδομών, της εντοπιότητας, της πλούσιας παρακαταθήκης του έργου, του αστικού περιβάλλοντος τόσο της Άνω Σύρου όσο και της Ερμούπολης. Η κατεύθυνση αυτή θα δημιουργήσει ένα θεατρικό «σκηνικό» μέσα στο οποίο θα ερμηνευτεί το «έργο» ως παράσταση. Β. Αξιοποίηση της τεχνολογίας των media και των διαδραστικών ψηφιακών εφαρμογών, τα οποία θα αποτελέσουν το «θέμα» και το υλικό της «παράστασης».

Αναγκαιότητα υλοποίησης

Πολλαπλά μπορούν να είναι και τα οφέλη από την υλοποίηση του έργου, ενώ υπάρχουν συγκεκριμένα δεδομένα που συντείνουν στην αναγκαιότητά προώθησής του. Συγκεκριμένα: Α. Ο οικισμός της Άνω Σύρου συρρικνώνεται πληθυσμιακά και παραδίδεται σταδιακά σε τουριστικές δραστηριότητες (εστίασης, διαμονής κ.λπ.). Η δημιουργία πολιτιστικών δραστηριοτήτων θα δημιουργήσει νέα ερείσματα και δραστηριότητες εμπλουτίζοντας τον βίο τόσο των ντόπιων όσο και των επισκεπτών, αξιοποιώντας χώρους και πολιτισμό από τον ίδιο τόπο. Β. Η ανάδειξη του βίου και του έργου του Μάρκου Βαμβακάρη με σύγχρονη τεχνολογία αποτελεί μία σπάνια για τα ελληνικά δεδομένα καινοτομία η οποία προβάλλει την τοπική ιστορία και ιδιοσυγκρασία. Η χρήση των Μέσων που χρησιμοποιεί πλέον η αγορά για την εμπορική προώθηση της μουσικής, αλλά χωρίς εμπορικούς σκοπούς, δημιουργεί νέες δυνατότητες πρόσβασης στο πολιτιστικό αγαθό. Γ. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία αύξηση των νέων της Σύρου που επιχειρούν να ασχοληθούν με τη μουσική παράδοση, γεγονός που προβληματίζει τις αρχές του τόπου για τρόπους υποστήριξης της τάσης αυτής. Η τοποθέτηση της μουσικής παράδοσης στο προσκήνιο, και μάλιστα με τρόπο (τεχνολογία) που οι σημερινοί νέοι έχουν ιδιαίτερη εξοικείωση θα δράσει ενθαρρυντικά και υποστηρικτικά στις προσπάθειές τους, ανοίγοντας νέους ορίζοντες μελέτης, δημιουργίας και εμβάθυνσης.