«4 Λεπτά και 12 Δευτερόλεπτα» από τον Θεατρικό Πολιτιστικό Όμιλο Σύρου ΑΠΟΛΛΩΝ

Ο Θεατρικός Πολιτιστικός Όμιλος Σύρου «ΑΠΟΛΛΩΝ» παρουσιάζει από τη Δευτέρα 29 Αυγούστου έως και την Τετάρτη 31 Αυγούστου 2022 το έργο του James Fritz «4 Λεπτά και 12 Δευτερόλεπτα»

Ένα προκλητικό κι επίκαιρο έργο για τις ανθρώπινες σχέσεις στην εποχή της κυριαρχίας του διαδικτύου. Η σύγχρονη τεχνολογία, τα smart phones, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, δημιουργούν ένα νέο επισφαλές περιβάλλον εντός του οποίου τίποτε δεν πεθαίνει παρά μόνο η υπόληψη των ατόμων.

Ο Θάνος Φώσκολος, πρόεδρος του ΘΕ.Π.Ο.Σ. ΑΠΟΛΛΩΝ, μιλάει στην Κοινή Γνώμη για αυτήν την ιδιαίτερη παράσταση που καταπιάνεται με ένα καθ’όλα επίκαιρο κι ευαίσθητο θέμα που στη σύγχρονη εποχή αρχίζει να παίρνει διαστάσεις επιδημίας.

 Τι πραγματεύεται το έργο του James Fritz;
Πρόκειται για ένα σύγχρονο έργο το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε και απέσπασε το 2ο βραβείο «Verity Bargate» στο διαγωνισμό για το καλύτερο νέο αγγλικό έργο το 2013. Το θέμα του αφορά στις ανθρώπινες σχέσεις στην εποχή της κυριαρχίας του διαδικτύου, αλλά και στον ηλεκτρονικό εκφοβισμό. Θέμα που ως κοινωνία μας απασχολεί συχνά τα τελευταία χρόνια με δυσάρεστες ειδήσεις. Τα δελτία ειδήσεων συχνά πυκνά αναφέρονται σε καταστάσεις που βίωσαν είτε έφηβοι είτε ενήλικες και που τις περισσότερες φορές είχαν εξαιρετικά δυσάρεστη κατάληξη. Μια μικρή τέτοια ιστορία αφηγείται το «4 Λεπτά και 12 Δευτερόλεπτα» ενίοτε με χιούμορ, ενίοτε σκληρά αλλά με αδιάκοπες ανατροπές στην αφήγηση. Τέτοιες που τελικά δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου ο θεατής πραγματικά θα προβληματιστεί για το ποιος είναι το «θύμα» και ποιος είναι ο «θύτης» και για το πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να περάσει από τη μια κατάσταση στην άλλη.

Ποιοί είναι οι λόγοι που σας οδήγησαν στην επιλογή του συγκεκριμένου έργου;

Η ερασιτεχνική μας ενασχόληση με το θέατρο μας επιτρέπει να επιλέγουμε έργα που «μας μιλάνε» χωρίς να έχουμε το βραχνά της εμπορικής επιτυχίας. Τη θέλουμε βεβαίως και αυτή γιατί από τα εισιτήρια των παραστάσεων μας επιβιώνουμε ως όμιλος, πλην όμως έχουμε την πολυτέλεια να παίρνουμε τα ρίσκα μας. Η πληθώρα των εκδόσεων σήμερα, μας παρέχει πλούσιο υλικό για να διαλέξουμε αυτό που μας αρέσει αλλά και μας ταιριάζει. Κι όταν κάποιος που αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία από την ομάδα  του Απόλλωνα «ερωτευτεί» ένα έργο, τότε το ερωτεύεται και η υπόλοιπη θεατρική μας οικογένεια. Το συγκεκριμένο έργο ήταν ανάμεσα σε δεκάδες άλλα που διαβάσαμε αλλά αμέσως μας κέρδισε ο σημερινός, καθημερινός του λόγος, ο φρενήρης ρυθμός του και το επίκαιρο θέμα του. Ατέλειωτες ώρες συζητήσεων, πολύ διάβασμα για το θέμα του εκφοβισμού, ανταλλαγή απόψεων μέχρι να βρούμε τι κινεί τον κάθε χαρακτήρα, τι επιπτώσεις έχουν στα πρόσωπα τα γεγονότα που εξιστορούνται, πώς αυτά μεταμορφώνονται στη διάρκεια του έργου. Ε, πως να το κάνουμε; Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα και παραγωγική διαδικασία. Ειδικά κάποια όμορφα χειμωνιάτικα βράδια που θέλουμε κάτι παραπάνω από το να δούμε τηλεόραση ή να διαβάσουμε ένα βιβλίο. Μας ξεκουράζει, μας ανανεώνει και γιατί όχι, μας «καλλιεργεί».

Σε ποιό κοινό απευθύνεται κυρίως το συγκεκριμένο έργο;

Το έργο απευθύνεται σε εφήβους και σε ενήλικο κοινό. Στο ίδιο το έργο καταγράφονται και οι δυο οπτικές και του παιδιού και του γονέα. Ωστόσο λόγω της γλώσσας και του θέματος, δεν απευθύνεται σε μικρότερης ηλικίας παιδιά. 

Τι μηνύματα περνάει η παράσταση και με ποιά συναισθήματα θα έρθει σε
επαφή ο θεατής;

Θα ξαφνιαστεί , θα θυμώσει ενίοτε, αλλά σίγουρα  θα προβληματιστεί. Αν καταφέρουμε να κάνουμε τον θεατή της παράστασης να μπει στη διαδικασία να σκεφτεί τι θα έκανε αν ήταν στην θέση ενός εκ των τεσσάρων πρωταγωνιστών, τότε θα έχουμε σίγουρα πετύχει, ακόμη κι αν αυτό που επιλέξει δεν μας βρίσκει σύμφωνους.

Πόσο δύσκολο ήταν να το προσεγγίσετε σκηνοθετικά & ερμηνευτικά;

Το βασικό στοίχημα ήταν να επιτευχθεί ο ρυθμός που το ίδιο το κείμενο απαιτεί, όπως και οι αλλαγές στην συναισθηματική κατάσταση των προσώπων. Ο χώρος αναγκαστικά περιορίζει την κίνηση αφού το μεγαλύτερο μέρος του έργου εξελίσσεται σε ένα δωμάτιο σπιτιού αλλά και εκεί προσπαθήσαμε να το κάνουμε αληθινό αποφεύγοντας να το παρουσιάσουμε σαν αναλόγιο ή κάνοντας υπερβολική χρήση των καθισμάτων.  Το ίδιο το σκηνικό όπως το εμπνεύστηκε η Πηνελόπη Ασλάνογλου, μινιμαλιστικό και λειτουργικό  εξυπηρετεί απόλυτα την κίνηση χωρίς να την περιορίζει. Αφήνει μια high tech αίσθηση όπως και το ίδιο το έργο άλλωστε. Οι ίδιοι οι χαρακτήρες αναλύθηκαν τόσο πολύ από τους συμμετέχοντες που  σίγουρα αν κάποιος ρωτούσε μετά την παράσταση «γιατί είπες αυτό ή εκείνο;» οι ηθοποιοί μας θα έδιναν τόσο πειστικές απαντήσεις σαν να επρόκειτο για κάτι που βίωσαν στην πραγματικότητα και όχι απλά για την απόδοση ενός θεατρικού δρώμενου.

Πληροφορίες παράστασης:

Από Δευτέρα 29 Αυγούστου έως Τετάρτη 31 Αυγούστου, στις  21:00.

Θέατρο ΑΠΟΛΛΩΝ

Γενική Είσοδος : 10 €