Της Μαρίας Ρώτα

Τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σύρου – Ελευσίνας – Σκαραμαγκά

  • Πέμπτη, 26 Ιανουαρίου, 2023 - 06:22

Το λιμάνι της Σύρου γνώρισε, όπως έχουμε διαβάσει και έχουμε μάθει, ξεχωριστή κίνηση στα χρόνια της επανάστασης. Η Σύρος ήταν ελεύθερη και δεν υπήρχε Τούρκος, ούτε περαστικός απ’ αυτό το νησί... Φυσικά ήταν δικαιολογημένη η συγκίνηση και η περηφάνια όλων των κατοίκων, που με δική τους φροντίδα, η Ερμούπολη είχε πετύχει και είχε καταφέρει την συνεργασία με την ελληνική εμπορική ναυτιλία. Παράλληλα αποτελούσε τη γέφυρα που είχε συνδέσει την Ελλάδα με τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Ευρώπης... αλλά και χώρες της Ανατολής. Στα 1834. ένα μόλις χρόνο μετά τον ερχομό του Όθωνα στην Ελλάδα, χτίζονται στην Ερμούπολη οι πρώτες στον Ελληνικό χώρο “Δημόσιες Αποθήκες Διαμετακόμισης”, θεμελιώθηκε ο Φάρος για την ασφάλεια των ατμόπλοιων και άρχισε τότε και η κατασκευή της προκυμαίας. Φάρος: Στις 25 Ιανουαρίου 1834, μαζί με τις αποθήκες έγινε ο Φάρος στο μικρό νησί που είχε το όνομα Διδύμη ή Φανάρι ή Γαϊδουρονήσι. Μια χάλκινη πλάκα που τοποθετήθηκε εκεί που ήταν τα θεμέλιά του, είχε γραφτεί το όνομα του αρχιτέκτονα και το ιστορικό της οικοδομής:... “υπεβλήθησαν οι θεμέλιοι, υπό Ερλάχου του εκ Βαυαρίας αρχιτέκτονος, προϊσταμένου των έργων.”

Νεώριον και Μηχανουργεία Σύρου

Το Νεώριο ξεκίνησε στη Σύρο με αρχιμηχανικό τον Άγγλο David Smith. Δεν ανελάμβανε μόνο την επισκευή των πλοίων, αλλά είχε φροντίσει μαζί με τους συνεργάτες να κατασκευάσουν καινούργια πλοία. Ήταν ταυτόχρονα το Νεώριο σαν ένα σχολείο για τους νέους Έλληνες, όσοι ήθελαν να ασχοληθούν με τη ναυπηγική, αλλά και με τα μηχανήματα ιδιαίτερα. Ήταν πολύ μεγάλη η επιτυχία που γνώρισε η Εταιρεία όταν πρωτοδημιουργήθηκε. Κράτησε με δραστηριότητα αρκετά χρόνια και θέλησαν όλοι οι ειδικοί να δραστηριοποιηθούν και να φροντίσουν να γίνει ιδιαίτερα γνωστή η “Ελληνική Εθνική Ατμοπλοΐα”, όχι μόνο στην Ελλάδα. Πέρασαν λίγα χρόνια όταν η “Νέα Ελληνική Ατμοπλοΐα” που ιδρύθηκε το 1893 ως διάδοχος της προηγούμενης, δεν κατάφερε να επιβιώσει για πολύ, εκείνους τους χρόνους. Όμως σε λίγο χρονικό διάστημα η “Ελληνική Ατμοπλοΐα” κατόρθωσε να αναπτύξει το ναυπηγείο, από τους Χιώτες κυρίως ναυπηγούς που κατέφυγαν στη Σύρο μετά την καταστροφή της Χίου. Παράλληλα με τους Χιώτες έφθασαν στο νησί και τεχνίτες από την Ύδρα, της Σπέτσες και τα Ψαρά. Σε αυτούς τους ανθρώπους οφείλει η Ερμούπολη την ανάπτυξη του ναυπηγείου. Ήταν και είναι σημαντικό το γεγονός ότι η Σύρος είχε κατορθώσει να δημιουργήσει στον χώρο της και την πρώτη “κεντρική αγορά”. Όπως αναφέρεται, έως το 2022 ήταν πάρα πολλές οι επισκευές πλοίων και στη Σύρο, αλλά και στον Σκαραμαγκά της Ελευσίνας, που είχε ξεκινήσει και εκεί ένα Ναυπηγείο. Πριν λίγες μέρες εγκαινιάστηκε επίσημα η επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας, υπό την αμερικανική εταιρεία “Onex”...που ήδη δραστηριοποιείται και μεγαλουργεί στο Νεώριο Σύρου. Πιστεύω, ότι όσοι από εμάς τους Συριανούς που περνάμε από το λιμάνι, μας εντυπωσιάζει η παρουσίαση τόσων μεγάλων πλοίων, που φυσικά υποδέχονται την επισκευή τους από τους ειδικούς του Νεωρίου, της εταιρείας ONEX. Όπως αναφέρουν, κατέπλευσε για επισκευή φορτηγό της star cleo 56.000 τόνων του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, ο οποίος ελέγχει 128 φορτηγό πλοία. Η εταιρεία onex σε συνεργασία με τους εργαζόμενους προετοιμάζουν και τα δύο ναυπηγεία και της Σύρου και της Ελευσίνας, να είναι σε πλήρη λειτουργία έως τον Αύγουστο του 2023.Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι, η ανάδοχος εταιρεία έχει προχωρήσει σε συνεργασία με τον ιταλικό όμιλο Fincantieri, που όπως είναι γνωστό σε όλους τους ειδικούς, είναι η τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία ναυπηγήσεων στον κόσμο.

Σχολές ειδικών τεχνητών

Τα δύο ναυπηγεία Ελευσίνος και Νεωρίου Σύρου, τα οποία ελέγχονται από την ίδια ελληνοαμερικανική εταιρεία Onex, όπως έχει γίνει γνωστό, θέλησαν να δημιουργηθούν και σχολές εργατοτεχνητών. Και φυσικά να υπάρχουν και στην Ελευσίνα και στη Σύρο. Είναι, πραγματικά σημαντικό, να αποκτήσει και η Σύρος ακόμη μία σχολή ειδικών για την φροντίδα των πλοίων. Είναι πολύ σημαντική για το νησί μας αυτή η νέα είδηση δημιουργίας ναυτικής σχολής. Όλοι γνωρίζουμε ότι σ’ αυτό το νησί δημιουργήθηκαν τα πρώτα σχολεία, το πρώτο Γυμνάσιο της Ελλάδας, τα πρώτα, τόσα πολλά εργοστάσια και τελικά μαζί με την Ελευσίνα θα έχει και τη ναυτική σχολή, φυσικά αυτή δεν είναι η πρώτη στην Ελλάδα, αλλά πρέπει να είμαστε υπερήφανοι γιατί από τα παλιά χρόνια το νησί ήταν ελεύθερο από τους Τούρκους και οι περισσότεροι Έλληνες κατέληγαν στην Σύρο για να δημιουργήσουν ότι θα βοηθούσε τους κατοίκους του νησιού. Στον Σκαραμαγκά είχε ιδρυθεί ακόμη ένα ναυπηγείο από τον αείμνηστο Σταύρο Νιάρχο. Όταν όμως μετά από χρόνια υπήρξαν πολλές περιπέτειες, λόγω απεργιών και σπατάλης πολλών χρημάτων, αυτό το ναυπηγείο σταμάτησε να υπάρχει. Πρόκειται να το αναλάβει αυτή τη νέα χρονιά, με σχετικό διαγωνισμό ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου. Η ευχή του προέδρου του ΕΒΕΠ Πειραιά κ. Κορκίδη είναι: τα τρία ναυπηγεία να λειτουργήσουν συμπληρωματικά το ένα στο άλλο και όχι ανταγωνιστικά. Αυτή τη χρονιά παρουσιάζεται στην Ελλάδα η αναγέννηση των Ναυπηγείων μας.

 

- Ιδιαίτερα είχε ασχοληθεί με τα ελληνικά ναυπηγεία ο δημοσιογράφος Γιάννης Μαρίνος.

- Γεννήθηκε στη Σύρο και πάντα την θαυμάζει, έστω κι αν δεν κατοικεί σ’ αυτό το νησί.

Ετικέτες: