Το Βιομηχανικό Μουσείο διδάσκει την ιστορία του τόπου

Με την έλευση του 2023 , άρχισαν και οι εκπαιδευτικές δράσεις του Βιομηχανικού Μουσείου, το οποίο έχει υποδεχθεί ήδη μαθητές από το 1ο Δημοτικό σχολείο Ερμούπολης, το Βαμβακάρειο Γυμνάσιο και Λύκειο, το Δημοτικό “Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ” των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου καθώς και μία ομάδα φοιτητών του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, σε μία προσπάθεια “γνωριμίας” των μαθητών -και όχι μόνο- με την ιστορία του νησιού.

Οι ξεναγήσεις γίνονται κατόπιν συνεννόησης των εκπαιδευτικών με το Μουσείο, πραγματοποιούνται στους εσωτερικούς αλλά και εξωτερικούς χώρους του και διαρκούν περίπου μία ώρα. Όπως λέει , ο υπεύθυνος λειτουργίας του μουσείου, Αχιλλέας Δημητρόπουλος, σημαντικό ρόλο στις δράσεις αυτές, παίζει η καλή επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους υπευθύνους του μουσείου. “Πριν έρθουν τα παιδιά στο μουσείο, συνεννοούμαστε με τους εκπαιδευτικούς, ρωτάμε για τα ενδιαφέροντα και τις ασχολίες των παιδιών, έτσι ώστε να ξέρουμε που να εστιάσουμε και να δώσουμε βάση. Συχνά, για τα μικρότερα παιδιά οργανώνουμε παιχνίδια μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους. Είναι σημαντικό να γνωρίζεις από πριν κάποια πράγματα για τα παιδιά, ώστε να μην τους μιλήσεις με γενικόλογα και να καταφέρεις να τους κρατήσεις το ενδιαφέρον. Πρέπει να είμαστε στοχευμένοι” αναφέρει τονίζοντας τη σημασία του να είσαι ευέλικτος όταν απευθύνεσαι σε παιδιά ώστε να περάσουν ευχάριστα και, μέσα από αυτήν τη διαδικασία, να αποκτήσουν γνώση που είναι και το ζητούμενο. “Τα παιδιά χρειάζονται μία σύνδεση με κάτι που ξέρουν ήδη ή με κάτι που τα ενδιαφέρει. Πρέπει να μπεις στον κόσμο τους και να τους παρουσιάσεις τα πράγματα μέσα από αυτόν” λέει χαρακτηριστικά για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τις ξεναγήσεις σε παιδιά. Σχετικά με την ανταπόκριση που έχει ως τώρα το πρόγραμμα, ο κ.Δημητρόπουλος αναφέρει: “Όσον αφορά τα σχολεία υπάρχει ανταπόκριση και ενδιαφέρον και νομίζω ότι μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερο. Μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τα δημοτικά και τα γυμνάσια όπου τα παιδιά είναι “σφουγγάρια” και μπορείς ακόμα να τα επηρεάσεις θετικά”.

Να μάθουμε την ιστορία μας

Επισημαίνοντας τη σημασία του να επισκέπτονται τα παιδιά τα μουσεία και στη συγκεκριμένη περίπτωση το Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης, ο κ. Δημητρόπουλος λέει ότι τα παιδιά πρέπει να έρχονται από μικρή ηλικία σε επαφή με την ιστορία του τόπου ώστε μεγαλώνοντας να γνωρίζουν κάποια βασικά πράγματα για αυτήν. “Ο βασικός κόμβος του μουσείου είναι η ιστορία του 19ου αιώνα. Αυτή η χρονική περίοδος αποτελεί το θαύμα της Ερμούπολης και ο λόγος ύπαρξης του μουσείου ουσιαστικά. Να γνωρίσει δηλαδή ο επισκέπτης το τι συνέβη τον 19ο αιώνα στη Σύρο, από τη δημιουργία της Ερμούπολης μέχρι και τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, μία ιστορική περίοδο που έχουμε φοβερές ζυμώσεις. Η Σύρος, το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, υπήρξε κάτι το πρωτόγνωρο και για το Αιγαίο και γενικότερα για τον ελλαδικό χώρο. Η Σύρος ουσιαστικά τάιζε το ελληνικό κράτος τα πρώτα χρόνια της ύπαρξής του” αναφέρει ο κ.Δημητρόπουλος θέλοντας να τονίσει το ρόλο που διαδραμάτισε η Σύρος στην ιστορία της χώρας και την αναγκαιότητα να μελετηθεί από τους κατοίκους της.

“Για πάρα πολλά χρόνια η Σύρος δεν είχε την τύχη να μελετηθεί από ιστορικούς και να μάθουμε φρέσκα πράγματα για την ιστορία της, με αποτέλεσμα από τη δεκαετία του ‘50 μέχρι και του’80, να αναμασάμε όσα λέγονταν την εποχή του Μεσοπολέμου. Από το 1990 και μετά που άρχισαν να έρχονται ιστορικοί στη Σύρο, να σκαλίζουν την ιστορία, να ανακαλύπτουν την αλήθεια και τι ακριβώς συνέβη, καταλήξαμε στο να είναι η Σύρος ένα από τα πιο καλά μελετημένα σημεία της χώρας. Αυτή η γνώση πρέπει να περάσει στους νέους ανθρώπους και σε όποιον ενδιαφέρεται να μάθει την ιστορία του νησιού” αναφέρει ο κ. Δημητρόπουλος εξηγώντας ότι, όσο αφορά τον ίδιο, η γνώση δεν κοιτάζει ηλικίες και δεν έχει περιορισμούς. “Στη Σύρο έχουν γίνει φοβερά πράγματα μέσα στα χρόνια, δεν γίνεται να περνάμε δίπλα από ιστορικά κτήρια όπου συνέβησαν σημαντικά ιστορικά γεγονότα και να μην γνωρίζουμε τίποτε για αυτά” συμπληρώνει και αναφέρει ότι κάποια στιγμή θα ήθελε να δημιουργήσει μέσω του μουσείου, ένα πρόγραμμα αντίστοιχο του μαθήματος της πατριδογνωσίας, σαν κι εκείνο που διδασκόταν παλαιότερα στα σχολεία.

Οι ξεναγήσεις του κοινού

Σχετικά με τις υπόλοιπες ξεναγήσεις που γίνονται στο μουσείο και αφορούν ένα πολυποίκιλο κοινό, ο υπεύθυνος του Βιομηχανικού Μουσείου εξηγεί πως ο τρόπος ξενάγησης προσαρμόζεται ανάλογα με τον άνθρωπο ή την ομάδα. “Έρχονται άνθρωποι από διαφορετικές χώρες, με διαφορετικές κουλτούρες και ενδιαφέροντα”. Αλλιώς απευθυνόμαστε σε επαγγελματικές ομάδες, αλλιώς σε ανθρώπου μεγάλης ηλικίας κ.ο.κ. Αυτό που έχει σημασία πάντοτε είναι να δώσουμε στον καθένα αυτό που θέλει εκείνος. Δεν έχουμε μία τυποποιημένη ξενάγηση. Άλλοτε η ξενάγηση μπορεί να κρατήσει μία ώρα ενώ όταν υπάρχει ειδικό ενδιαφέρον μπορεί να κρατήσει πολύ περισσότερο. Σε όλο αυτό το διάστημα σημασία έχει τι ανταπόκριση έχεις” δηλώνει ο κ.Δημητρόπουλος, εξηγώντας ότι είναι σημαντικό να επιτρέπεται στον επισκέπτη να έχει τη ροή της ξενάγησης ώστε να μπορέσει να επικεντρωθεί σε αυτό που εκείνος θεωρεί σημαντικό. “Έχει πάντα ενδιαφέρον να ανακαλύψεις το λόγο που περνάει ο επισκέπτης το κατώφλι του μουσείου” δηλώνει ολοκληρώνοντας.