Το θέατρο Απόλλων αποκτά μία νέα ψηφιακή ζωή

Διαθέσιμο για το κοινό είναι εδώ και λίγες ημέρες το εντυπωσιακό ψηφιακό τρισδιάστατο αντίγραφο του θεάτρου Απόλλων που δημιούργησαν φοιτητές του ΤΜΣΠΣ του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο πλαίσιο του μαθήματος επιλογής ”Ψηφιακή Πολιτιστική Κληρονομιά”. Οι φοιτητές του 2022 δημιούργησαν μία πολιτιστική διαδρομή με τα "κρυφά διαμάντια" του Μουσείου που φιλοξενεί το Θέατρο, όπου ο καθένας μπορεί από όπου κι αν βρίσκεται να περιηγηθεί σε όλους τους χώρους του θεάτρου, να ανέβει στη σκηνή, να μπει στα θεωρεία και να ζήσει μία ιδιαίτερη θεατρική εμπειρία. Ο υπεύθυνος του μαθήματος Δρ. Παύλος Χατζηγρηγορίου, πριν λίγες ημέρες, κοινοποίησε στην προσωπική του σελίδα κοινωνικού δικτύου, τον σύνδεσμό που παραπέμπει στο ψηφιακό αντίγραφο του θεάτρου Απόλλων και μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” σχετικά με το συγκεκριμένο πρότζεκτ καθώς και για τις υπόλοιπες δράσεις και πρωτοβουλίες πάνω στις οποίες εργάζεται μαζί με τους συνεργάτες του.

Μία ψηφιακή αποτύπωση ακριβείας

“Το ψηφιακό αντίγραφο του θεάτρου Απόλλων δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του περσινού εξαμήνου από τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το αποτέλεσμα, όσο αφορά ιδίως το θέατρο, είναι πολύ εντυπωσιακό γιατί πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο χώρο ο οποίος δεν ήταν υποχρεωτικό, στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, να σκαναριστεί και να μοντελοποιηθεί ολόκληρος, παρά αρκούσε ένα μικρό τμήμα του. Επειδή τα παιδιά ήταν πολύ ενθουσιασμένα από τη δουλειά κι επειδή δεν θεωρήσαμε σωστό να μείνει ένα μοντέλο ημιτελές, με δική τους πρωτοβουλία και αρκετή εθελοντική δουλειά, αποτυπώθηκε ολόκληρο το θέατρο. Παράλληλα, κάναμε και το Βιομηχανικό Μουσείο το οποίο σύντομα θα ολοκληρωθεί και θα ανακοινωθεί” αναφέρει ο κ.Χατζηγρηγορίου ενώ όσον αφορά το στόχο αυτού του εγχειρήματος, σημειώνει ότι ήταν διττός. “Ο πρώτος ήταν να μοντελοποιήσουμε και να φτιάξουμε ένα 3D περιβάλλον ψηφιακής υψηλής ακρίβειας. Συγκεκριμένα, στο ένα μέτρο το σφάλμα μπορεί να είναι ένα εκατοστό. Μπορεί δηλαδή κάποιος να μπει στο ψηφιακό αντίγραφο του θεάτρου και να μετρήσει διαστάσεις σκηνής, αποστάσεις καθισμάτων κτλ. Η ψηφιακή διάσωση και αποτύπωση δίνεται με μεγάλη ακρίβεια μετρητική. Ο δεύτερος στόχος ήταν να φτιάξουμε μια πολιτιστική διαδρομή μέσα στους χώρους αυτούς, μία πολιτιστική περιήγηση. Αυτήν την περίοδο φιλοξενούμε στο θέατρο μία συγκεκριμένη περιήγηση με τα “κρυφά διαμάντια” του θεάτρου που έστησαν οι φοιτητές. Κατά καιρούς, θα αλλάζουμε αυτήν την περιήγηση και θα ανεβάζουμε μία νέα περιήγηση που θα ασχολείται με ένα άλλο θέμα. Φυσικά, όλες οι προηγούμενες θα παραμένουν προσβάσιμες στο κοινό. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως η περιήγηση δεν είναι μόνο μία ξενάγηση αλλά έχει εμπλουτισμένο υλικό με βίντεο, φωτογραφίες, τρισδιάστατα μοντέλα κ.α. που έχουν αρκετό ενδιαφέρον και πολλή δημιουργική σκέψη από πίσω” λέει συγκεκριμένα και ανακοινώνει ότι, σε σύντομο χρονικό διάστημα, η περιήγηση στο ψηφιακό τρισδιάστατο αντίγραφο θα είναι διαθέσιμη και μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του θεάτρου.

Με το συγκεκριμένο πρότζεκτ ασχολήθηκαν 11 ομάδες των 5 φοιτητών. Η εργασία των φοιτητών ξεκίνησε τον Φλεβάρη του προηγούμενου έτους και ολοκληρώθηκε τον Μάιο με τη λήξη του ακαδημαϊκού έτους. “Φέτος, στο ίδιο μάθημα έχουμε πάρει την άδεια από τον δεσπότη και την Μητρόπολη και θα ασχοληθούμε με τον ιερό ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου όπου θα δημιουργηθεί κι εκεί ένα τρισδιάστατο μοντέλο περιήγησης. Αν όλα πάνε καλά και προλάβουμε, θα κάνουμε και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη με την έκθεση για την τυπογραφία. Θέλουμε κάθε χρόνο να το εμπλουτίζουμε και να προχωρήσουμε και σε άλλα κτήρια όπως το Πνευματικό Κέντρο, το Δημαρχείο κ.α. “ δηλώνει ο κ.Χατζηγρηγορίου.

Η ψηφιακή διάσωση του πολιτισμού και της ιστορίας μας

Στο πλαίσιο του καινοτόμου συστήματος παρακολούθησης, διαχείρισης, προστασίας και προβολής των Ιστορικών Κτηριών.  HERMeS, ο κ. Χατζηγρηγορίου μίλησε και για την καταγραφή και τη δημιουργία ψηφιακών αντιγράφων ιστορικών κτηρίων της Σύρου. Αυτήν την περίοδο, πραγματοποιείται μία προσπάθεια ψηφιακής αποτύπωσης του χαρακτηρισμένου ως “Κοκκινόσπιτο” στο Πισκοπειό.

Είναι ένα κτήριο που είναι εγκαταλειμμένο οπότε ένα ψηφιακό αντίγραφο, έστω και σε αυτήν την κατάσταση, είναι σημαντικό και για την ευαισθητοποίηση του κόσμου και στην περίπτωση που κάποτε καταρρεύσει τελείως, να μπορεί κάποτε να ανακατασκευαστεί” σχολιάζει και διευκρινίζει ότι το κτήριο δεν θα μοντελοποιηθεί στην αρχική του μορφή αλλά στην υπάρχουσα. “Θα κινείσαι μέσα στο Κοκκινόσπιτο όπως είναι αυτήν τη στιγμή, ερείπιο. Δεν πάμε να κάνουμε ψηφιακή αποκατάσταση αλλά ψηφιακή αποτύπωση”.

Σχετικά με τις δυσκολίες του συγκεκριμένου αλλά και ανάλογων πρότζεκτ, ο κ. Χατζηγρηγορίου εξηγεί πολύ αναλυτικά ότι η δυσκολία δεν έγκειται τόσο στο τεχνικό κομμάτι, εφόσον ο εξοπλισμός είναι πλέον πολύ εξελιγμένος αλλά στον χρόνο που θα χρειαστεί να σπαταληθεί στο πεδίο για την καταγραφή, τον σχεδιασμό, την έρευνα και όλα όσα χρειάζονται ώστε να γίνει ολοκληρωμένα η πολιτιστική περιήγηση. “ Εμείς δουλεύουμε πολύ το κομμάτι της σύνδεσης υλικού-άυλου πολιτισμού, οπότε μας ενδιαφέρει πολύ η έρευνα στο κομμάτι του άυλου πολιτισμού, οι τεχνικές και οι τέχνες, οι παραδοσιακές κατασκευές, η ιστορία, η λογοτεχνία, το πώς όλα αυτά συνδέονται με τη συλλογική μνήμη και το πώς μπορείς να τα βάλεις μέσα σε μια πολιτιστική διαδρομή εντός ενός κτηρίου. Αυτό θέλει πολύ χρόνο και εθελοντική βοήθεια διότι δεν έχουμε καταφέρει ακόμα να βρούμε κάποια οικονομική στήριξη ώστε να μπορούμε να την αναπτύξουμε περισσότερο και να δουλεύουμε με έναν πιο γρήγορο ρυθμό” αναφέρει σχετικά και δράττεται της ευκαιρίας να αναφέρει ονομαστικά τις σημαντικές συνεργάτιδες και των δύο πρότζεκτ, την Βασιλική Νικολακοπούλου PhD(c) και την Αλίκη Χαμαλίδου Msc(st), μέλη της “Heritage Management e-Society (HERMeS) και βασικές συνοδοιπόρισσές του σε αυτήν την προσπάθεια.