Της Μαρίας Ρώτα

“Το Ελληνικό ναυτικό θαύμα παρουσιάζεται σε έκθεση στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στην Ερμούπολη.”

  • Παρασκευή, 28 Ιουλίου, 2023 - 06:12
Το ατμόπλοιο “Parthenon” (Παρθενών) κατασκευάστηκε το 1877 - Η θαλασσογραφία ενός ατμοκίνητου πλοίου του τέλους του 19ου αιώνα κερδίζει τις εντυπώσεις των σύγχρονων εποχών.

Πρόκειται για ένα πλούσιο ναυτικό πανόραμα που άνοιξε στην Ερμούπολη 22 Ιουλίου και θα κλείσει στις 28 Αυγούστου. Πραγματοποιείται σ’ ένα “ναυτικό” χώρο, στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, στις αποθήκες του παλιού τελωνείου στο λιμάνι της Ερμούπολης. Όπως αναφέρει ο ειδικός, που γνωρίζει άριστα τον χώρο, ήταν κάποτε οι αποθήκες του παλιού τελωνείου του λιμανιού. Οι τρεις ευρύχωρες και ψηλοτάβανες αίθουσες της Πινακοθήκης, με τις μεγάλες καμάρες τους, στέκονται εκεί όπου κάποτε τα πλοία ξεφόρτωναν τα εμπορεύματά τους. Είναι θαυμάσιο και σημαντικό αυτός ο χώρος να παρουσιάσει θαλασσινά θέματα που ταιριάζουν απόλυτα στην παλαιότερη ναυτιλία του νησιού. Θεωρούν οι ειδικοί θαυμάσιο αυτόν τον χώρο που του ταιριάζουν απόλυτα παρουσιάσεις με θαλασσινά θέματα. Δύο Σαββατοκύριακα πριν από τα εγκαίνια, οι ειδικοί που θέλησαν να παρουσιάσουν στον κόσμο την θαυμάσια ναυτιλιακή έκθεση, συνάντησαν τον δημιουργό της έκθεσης Γιώργο Φουστάνο στα γραφεία του στο λιμάνι της Ερμούπολης. Σε ένα άλλο κοντινό κτίριο βρίσκεται και ένα μικρό κατάστημα, που ονομάστηκε “Navira” που κατόρθωσε να διοργανώσει την έκθεση με σκοπό να διασωθεί το αρχειακό υλικό που συγκεντρώνει εδώ και τέσσερις δεκαετίες και να χρησιμοποιηθεί ως πηγή ιστορικών ερευνών. Όταν κανείς θελήσει να περιηγηθεί τους χώρους της εταιρείας και το ναυτιλιακό παλαιό υλικό, παρουσιάζονται είτε παλιά περιοδικά και σπάνιες εκδόσεις, είτε εκπληκτικές παλιές καρτ ποστάλ, και διαφημιστικές αφίσες... και τόσα άλλα. Συχνά – πυκνά, ανάμεσα στις αμέτρητες φωτογραφίες από καράβια, παρουσιάζεται φυλλάδιο του 1955 που διαφημίζει μια κρουαζιέρα στο Αιγαίο, που έχει σχεδιαστεί από τον ζωγράφο Παύλο Βαλασάκη. Έχει μια εντυπωσιακή παρουσίαση. Είναι, βέβαια, πολλές οι φωτογραφίες, εντυπωσιακές, έχουν νοσταλγικές εικόνες με ηλικία ενός αιώνα. Μέσα στο υλικό της έκθεσης θριαμβεύει και η ίδια η ναυπηγική τέχνη. Η επερχόμενη έκθεση στην Πινακοθήκη Κυκλάδων είναι όχι μόνο μια έκθεση για τη ναυτιλία, αλλά και μια μελέτη πάνω σε όλες εκείνες τις τέχνες και στους φανερούς και αφανείς μάστορες που σχεδίασαν την εικόνα, την εμφάνιση και την όψη της.

Πρωτοπορία

Φυσικά όμως, όλες οι νοσταλγικές εικόνες με ηλικία ενός αιώνα, παρουσιάζουν από μόνες τους μια μικρή ιστορία της φωτογραφίας. Μέσα όμως στο υλικό της έκθεσης θριαμβεύει και η ίδια η ναυπηγική τέχνη, που συχνά καταφέρνει να είναι κομψή. Είναι σημαντικό και είναι μία απόδοση τιμής σε μια ελληνική πρωτοπορία που ο Γιώργος Μ. Φουστάνος με πάθος υποστηρίζει ότι, ιδιαίτερα στη διάρκεια των πρώτων δύο δεκαετιών μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, επηρέασε σε σημαντικό βαθμό το παγκόσμιο γεωπολιτικό σκηνικό. Όπως αναφέρει ο ίδιος, “ Η ακριβής γνώση αυτού του γεγονότος μπορεί να αποτελέσει όχι μόνο ένα από τα βαριά χαρτιά της εξωτερικής μας πολιτικής, αλλά και μια ευκαιρία να κατανοήσουμε ευρύτερα την σπουδαία σημασία που είχε και έχει η ναυτιλία μας στις ζωές όλων μας.” Γιατί όμως επιλέγεται η Σύρος ως βάση αυτού του ναυτιλιακού αρχείου και αυτής της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης; “Δεν είναι καθόλου τυχαία η επιλογή” Ανέφερε ο Γιώργος Μ. Φουστάνος. “Η Ερμούπολη αποτέλεσε στα μέσα του 19ου αιώνα τον τόπο στον οποίο η εμπορική ναυτιλία μας ξεκίνησε την κρίσιμη μετάβασή της από τα ιστιοφόρα στα ατμόπλοια. Σε αυτή την πόλη “πρότυπο” που ίδρυσαν πριν από 200 χρόνια κατατρεγμένοι Έλληνες χωρίς κανένα μέσο, αλλά διακατεχόμενοι από πάθος και αποφασιστικότητα για δημιουργία, φιλοδοξούμε να πραγματοποιούμε μια τέτοια έκθεση υψηλών προδιαγραφών ναυτιλιακού περιεχομένου κάθε καλοκαίρι. Η εμπειρία αυτής της επίσκεψης ελπίζουμε ότι θα αποτελέσει παράλληλα και μια ευκαιρία για πολλούς συμπατριώτες μας να συνειδητοποιήσουν ότι εάν πραγματικά θέλουμε, μπορούμε και σήμερα να οραματιστούμε και να δημιουργήσουμε σπουδαία έργα πολιτισμού που θα παραπέμπουν στα επιτεύγματα των Ερμουπολιτών του 19ου αιώνα.

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα