"Οι Mīres των Κυκλάδων", μια ατομική έκθεση της Αλεξίας Ψαραδέλη στη Σίφνο

"Ενώσεις και θραύσματα θηλυκοτήτων"

Πρόκειται για ένα σώμα έργων που αρθρώνεται σπονδυλωτά μέσα από γλυπτικά, κεραμικά έργα, εγκαταστάσεις και σχέδια, βασισμένα στις θυσίες των γυναικών ανά τους αιώνες

"Οι Mīres των Κυκλάδων" αποτελούν το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας "Mīres" της καλλιτέχνιδας Αλεξίας Ψαραδέλη, που παρουσιάζεται στις 20 Ιουλίου στη Σίφνο.

Πρόκειται για ένα σώμα έργων που αρθρώνεται σπονδυλωτά μέσα από γλυπτικά, κεραμικά έργα, εγκαταστάσεις και σχεδία δημιουργώντας, όπως αναφέρει η εικαστικός, ένα κέλυφος, ένα "καταφύγιο" που εσωκλείει αφηγήσεις συντριβής και τρυφερότητας.

Για το στίγμα της έκθεσης που παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μαριάνθη Σίμου" στον Αρτεμώνα Σίφνου έως τις 28 Ιουλίου, μιλά στην "Κοινή Γνώμη", η Αλεξία Ψαραδέλη.

"Η θυσία είναι γυναικεία υπόθεση"

Έχοντας ως κύριο υλικό τον πηλό και τα κεραμικά, η εικαστικός Αλεξία Ψαραδέλη, παρουσιάζει στις 20 Ιουλίου στη Σίφνο, τις "Mīres των Κυκλάδων".

Πρόκειται για το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας "Mīres" της καλλιτέχνιδας, το οποίο παρουσιάζει ένα σώμα έργων που αρθρώνεται σπονδυλωτά μέσα από γλυπτικά, κεραμικά έργα, εγκαταστάσεις και σχεδία.

Συγκεκριμένα, με γνώμονα τη λαϊκή παράδοση που θέλει τους τεχνίτες κεραμιδιών να καλουπώνουν τους μηρούς των γυναικών τους, ως πρότυπο για το υλικό "επιστέγασης" των οίκων τους, η εικαστικός δημιουργεί εκμαγεία από μηρούς γυναικών, μεταπλάθοντας την οργανική ύλη, σε εύπλαστο δοκίμιο ή δομικό υλικό.

"Πρόκειται για τη συνέχεια της πρώτης μου ατομικής έκθεσης που είχε πραγματοποιηθεί στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης "Ιλεάνα Τούντα". Ήταν επιθυμία μου αυτή η έκθεση με τον τίτλο "Mīres" να παρουσιαστεί στη Σίφνο, διότι πέραν από το γεγονός ότι τα νησιά τα βλέπω ως "θραύσματα" των Κυκλάδων, δηλαδή ως νησίδες γης, το συγκεκριμένο νησί παρουσιάζει μία μεγάλη ιστορία με την τεχνική των κεραμικών", σημείωσε η εικαστικός.

Δίνοντας το "στίγμα" της έκθεσής της, τόνισε χαρακτηριστικά ότι, "το όλο κόνσεπτ βασίζεται στα κεραμίδια και τη λαϊκή παράδοση που θέλει τους τεχνίτες κεραμιδιών να καλουπώνουν τους μηρούς των γυναικών τους. Τις συγκεκριμένες ιστορίες, τις συνέδεσα με τη γενικότερη θυσία των γυναικών ανά τους αιώνες, που φτάνει και μέχρι με την εξάπλωση της βίας και τις γυναικοκτονίες", υπογραμμίζει, συμπληρώνοντας παράλληλα ότι "βρήκα πολύ ενδιαφέρον το πως το παρελθόν και το παρόν, αυτή η συνέχεια εντέλει υπάρχει σε διάφορες μορφές σε όλα τα Βαλκάνια. Ιδιαίτερα μέσα από τις λαϊκές παραδόσεις, με διαφορετικές μορφές, που όμως το συμπέρασμα είναι το ίδιο. Ότι η θυσία είναι γυναικεία υπόθεση. Έτσι, χρησιμοποιώντας έντεχνα την παρήχηση των λέξεων "μοίρες" και "μηροί" και απηχώντας ταυτόχρονα την σιφνέικη παράδοση της αγγειοπλαστικής, τα σύγχρονα κεραμικά γλυπτά μου αφηγούνται τις "Μοίρες των Μηρών", αλληγορικές ή πραγματικές ιστορίες ευθραυστότητας και ενδυνάμωσης γυναικών και θηλυκοτήτων".

Η κα Ψαραδέλη μιλώντας για τα υλικά που έχει χρησιμοποιήσει, υπογράμμισε ότι, "οι επισκέπτες της έκθεσης μπορούν να δουν τα σπασμένα κεραμίδια μου, τα οποία έχω επανενώσει, θέλοντας να δώσω το μήνυμα ότι από το θραύσμα μπορεί να ξαναγεννηθεί κάτι καινούργιο".

Κλείνοντας τις δηλώσεις, επισήμανε ότι εκτός από την έκθεση, θα πραγματοποιηθεί και ένα τραπέζι εργασίας, κατά τη διάρκεια του οποίου θα παρουσιαστεί η τεχνοτροπία της αγγειοπλαστικής που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία της Σίφνου.

"Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, θα γίνει και ένα τραπέζι εργασίας, πάνω στο οποίο θα υπάρχει το κοκκινόχωμα του νησιού, τα φυτά που χρησιμοποιούσαν οι αγγειοπλάστες για να ανάβουν τα καμίνια, το νερό και τα θραύσματα του πηλού. Συγκεκριμένα, μιλάμε για την ανάδειξη της πορείας του πηλού, έτσι όπως υπάρχει ανά τους αιώνες στην Σίφνο".

Ποια είναι η Αλεξία Ψαραδέλη

Η Αλεξία Ψαραδέλη είναι εικαστικός, με έδρα την Αθήνα. Με κυρίαρχα υλικά το ύφασμα, το πηλό και τις stop-motion βιντεοπροβολές, δημιουργεί εγκαταστάσεις- αφηγηματικούς χώρους όπου πραγματεύεται έννοιες όπως η μνήμη, η ανάμνηση και η αλλοίωση που προκαλεί σε αυτές ο χρόνος.

Η εικαστικός αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (2009- 2014) με διάκριση και συνέχισε τις σπουδές της στο Edinburgh College of Art (2015-2016) ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Κατα τη διάρκεια των μεταπτυχιακών σπουδών της απονεμήθηκε η υποτροφία Andrew Grant Bequest απο το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Έχει συμμετάσχει σε workshops και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, το Βέλγιο και τη Σκωτία, ενω το 2023 παρουσίασε τη πρώτη ατομική έκθεση με τίτλο “Mīres” στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, ένα γλυπτικό σώμα δουλειάς που πραγματεύεται τη μετατροπή της γυναικείας φύσης σε δομικό υλικό και την έννοια της γυναικείας θυσίας από τη Βαλκανική λαογραφία έως τη σύγχρονη κοινωνία.