Η Σύρος φρόντισε ιδιαίτερα την ναυτιλία της εποχής του 1856
- Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου, 2025 - 06:22
Το λιμάνι της Σύρου γνώρισε ξεχωριστή κίνηση στα χρόνια της επανάστασης και μετά. Λίγο αργότερα (1823-1828) με τη δημιουργία του Ελληνικού κράτους, το νησί αναδεικνύεται σε εμπορικό κέντρο με διεθνή σημασία. Στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα, εποχή που το εμπόριο, εισαγωγικό και εξαγωγικό, αλλά και οι επικοινωνίες γενικότερα. Γινόταν κυρίως από τη θάλασσα. Η Ερμούπολη αποτελεί τη γέφυρα που συνδέει την Ελλάδα με τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Ευρώπης, αλλά και στις χώρες της Ανατολής. Ο φιλέλληνας λόρδος Nugent είχε πει ότι “η λεωφόρος της Ελλάδας είναι η θάλασσα”, θέλοντας να τονίσει την σπουδαιότητα της ναυτιλίας στην οικονομική ζωή της χώρας, μετά την απελευθέρωση. Η ναυτιλιακή ανάπτυξη της Σύρου ήταν μεγάλη. Η εταιρεία “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΤΜΟΠΛΟΙΑ” Ιδρύθηκε στη Σύρο το 1856! Και διασκόρπισε τις υπηρεσίες της σε ολόκληρο το Αρχιπέλαγος, εξυπηρετώντας για πολλά χρόνια τα ελληνικά παράλια και όχι μόνον. Από Γαλλική ταχυδρομική εταιρεία “ΦΡΑΝΣ ΛΑΪΝ” έκανε τακτικές αναχωρήσεις (Σύρος – Βόρεια Αμερική) διάρκεια ταξιδιού 14 ημερών πιθανών τον 19 αιώνα. Η Σύρος είναι η πρώτη... “νήσος – πόλις “ της νεότερης Ελλάδας που γνώρισε μεγάλη εμπορική και ναυτιλιακή ανάπτυξη. Έγινε γνωστή σ’ όλο τον κόσμο της Ευρώπης, ως η εμπορική πρωτεύουσα της Ελλάδας. Υπήρξαν πολλοί άνθρωποι που έφθασαν στη Σύρο.
Μεγάλα ονόματα πλοιοκτητών – εφοπλιστών τίμησαν την... “Αρχόντισσα” όπως ονόμαζαν την αγαπημένη τους “Ερμούπολη”! : Κουλουκουντής, Ρεθύμνης, Πατέρας, Βάτης, Φουστάνος, Βαλμάς, Γουλανδρής και άλλοι Απόγονοί τους, αλλά και πολλοί πλοιοκτήτες, σήμερα, χαίρονται να ζουν για ένα διάστημα σε τούτο το νησί, ή σ’ ένα αρχοντικό από τα παλιά στην Ερμούπολη, ή σ’ ένα πανέμορφο νεόκτιστο σπίτι σε μια εξοχή κοντά στη θάλασσα.
Ελληνική Ακτοπλοΐα
Με την πετυχημένη δράση της Ελληνικής Ακτοπλοΐας, συμβαδίζει και η ανάπτυξη των ναυπηγείων. Σ’ αυτά τα ναυπηγεία, οι “εξωγήινοι οικιστές” χωρίς να πάρουν τίποτε από το ανύπαρκτο, άλλωστε τότε κράτος, δούλεψαν σαν εργατικές μέλισσες και κατάφεραν το θαύμα. Με τη ναυτιλία και τις ναυπηγοκατασκευές, αλλά και με το εμπόριο και τη βιομηχανία, έγιναν οι τεράστιες επενδύσεις, που για δεκαετίες ολόκληρες η Σύρα ήταν το μοναδικό κέντρο ανάπτυξης της τότε Ελλάδας. Οι ευρωπαϊκοί χάρτες, στη θέση της Ελλάδας σημείωναν “Syra” με κόκκινη βούλα. Τα καράβια που έφταναν στην Μαρσίλια ή την Λόντρα ή την Οντέσσα και τ’ άλλα λιμάνια της Μαύρης θάλασσας αναγραφόταν ως τόπος νηολογίου η Syra.
Νεώριον και Μηχανουργεία Σύρου
Τον Απρίλιο το 1861 εγκαινιάστηκε το ατμοκίνητο σιδηρουργείο... “μοναδικόν εν τη Ανατολή καθίδρυμα” που έγινε ως “Νεώριον και Μηχανουργεία Σύρου”. Το μηχανουργείο δημιουργήθηκε από τον Σταύρο Μπαρμπέτα, (έφθασε στη Σύρο από το Αϊβαλί της Σμύρνης) και αρχιμηχανικός ήταν ο Άγγλος David Smith. To ανελάμβανε και... σήμερα πάλι αναλαμβάνει επισκευές, αλλά και κατασκευές (των τότε) καινούργιων πλοίων. Τότε τον 19ο αιώνα ήταν και σχολείο για τα νεαρά Ελληνόπουλα, όσα ήθελαν να ασχοληθούν με την ναυπηγική και την μηχανολογία γενικότερα. Πολλοί άνθρωποι που έφθασαν στη Σύρο από τη Χίο, μετά την καταστροφή του 1822, από την Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη, τα Ψαρά κ.α., δημιούργησαν και τους ταρσανάδες και το πρώτο ναυπηγείο, το Νεώριο. Σπουδαίοι τεχνίτες και ναυπηγοί ήταν : Ο Νίκος Παγίδας, ο Χρήστος Κρυστάλλης και άλλοι... Στις αρχές του 1859, ο διάσημος Γάλλος μυθιστοριογράφος Αλέξανδρος Δούμας, ήλθε στην Ερμούπολη και παρήγγειλε στον Συριανό “Ταρσανά”, την κατασκευή μιας κομψής και ωραίας ημιολίας (γολέτα) με το όνομα “ΜΟΝΤΕΧΡΗΣΤΟΣ”. Ναυπηγός ήταν ο Νίκος Παγίδας. Βέβαια η κρίση στην ναυτιλία γύρω στο 1933-34 και η κατοχή που ακολούθησε, έφεραν την παρακμή, την αδρανοποίηση του Νεωρίου με αποτέλεσμα την κακή οικονομική κατάσταση του νησιού. Οι αδελφοί Ρεθύμνοι, Συριανοί πλοιοκτήτες (καταγωγή από την Κάσσο)είχαν δικό τους το Νεώριο, στην κατοχή τους. Αργότερα όμως πέρασε στους αδελφούς Γουλανδρή. Ήταν τότε, όπως είχαν αναφέρει, μια χρυσή εποχή για τους εργαζόμενους. Η ανεργία μηδενίστηκε. Λίγο αργότερα είχε αναλάβει ο Νίκος Ταβουλάρης. Αρχικά πήγαν όλα καλά, αλλά πριν λίγο καιρό ήρθε πάλι η ανεργία. Αργότερα φρόντισαν να έλθουν νέοι ιδιοκτήτες που φρόντιζαν ιδιαίτερα να πάνε όλα καλά και ιδιαίτερα το Νεώριο να συνεχίσει μια άριστη δραστηριότητα. Το λιμάνι της Σύρου γνώρισε ξεχωριστή κίνηση στα χρόνια της επανάστασης. Στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα η Ερμούπολη αποτελεί τη γέφυρα που συνδέει την Ελλάδα με τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Ευρώπης και τις χώρες της Ανατολής.
Συνεχίζεται...
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Ο Στρατηγός Δημήτριος Θεοδωράκης
9 Ιαν. 2025 - 6:22 - Ο Αγιασμός των Υδάτων
3 Ιαν. 2025 - 6:30 - Άγια νύχτα
19 Δεκ. 2024 - 6:22 - Σύρος – Οι ναοί της!
14 Νοε. 2024 - 6:30 - Αλμύρα και φως!
10 Οκτ. 2024 - 6:12