«Κυνηγοί φαντασμάτων» στον Πύργο Μπαζαίου
- Πέμπτη, 22 Ιουνίου, 2017 - 06:14
Έναν φαντασμαγορικό κόσμο δημιούργησαν το φετινό καλοκαίρι στον μυστηριακό χώρο του Πύργου Μπαζαίου στη Νάξο, πέντε καλλιτέχνες με διαφορετική προέλευση και διαφορετικό τρόπο έκφρασης.
Η Ειρήνη Γκόνου και Γιώργος Παπαφίγκος από την Ελλάδα, η Manuela Zervudachi από τη Γαλλία, ο Collin Mura-smith από τις Η.Π.Α. και η Miyuki Kido από την Ιαπωνία επεξεργάστηκαν και αποδίδουν την ιδέα του φαντάσματος, της ψευδαίσθησης, του ανοίκειου, του φαντασιακού.
Μέσα από έργα ζωγραφικής και γλυπτικής, βίντεο και εγκαταστάσεις, οι πέντε «κυνηγοί φαντασμάτων» διαμορφώνουν με τα έργα τους ένα σύμπαν που ξεγλιστράει από το ρεαλισμό και τη καθημερινή πραγματικότητα, προς την αλληγορία και το συμβολισμό.
Ο πύργος και τα έργα του, τα ερείπια του βυζαντινού μοναστηριού της Καλορίτσας (9ος αι.) στη διπλανή πλαγιά, τα μονοπάτια που οδηγούν μέσα σε αγρούς, όπως τα σηματοδοτούν υπαινικτικά οι παρεμβάσεις των καλλιτεχνών, γίνονται κανάλια διαφυγής από το εδώ και τώρα, οθόνες προβολής σκέψεων και συναισθημάτων.
Η εικαστική έκθεση “Phantasma” με την επιμέλεια του Μάριου Βαζαίου, πλαισιώνεται και συμπληρώνεται με παράσταση για παιδιά, βραδιές φαντασματικών αναγνώσεων, εικαστικό εργαστήριο.
Η ομαδική αυτή δουλειά, εντάσσεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Νάξου και αποτελεί συνέχεια της επιτυχημένης συνεύρεσης επτά διεθνών καλλιτεχνών το περασμένο καλοκαίρι στον Πύργο Μπαζαίου. Τη φετινή καλλιτεχνική κολεκτίβα αποτελούν δημιουργοί που εμφορούνται από διάθεση συλλογική και επιθυμία να εμπνευστούν από την ενέργεια και την πνευματικότητα που αναδύει ο χώρος και το νησί της Νάξου.
Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά (10:00 – 17:00) και θα διαρκέσει έως τις 28 Σεπτεμβρίου 2017. Όλο αυτό το δημιουργικό εγχείρημα δεν θα μπορούσε να είναι ρεαλιστικό χωρίς την γενναιοδωρία των χορηγών και συγκεκριμένα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, της Blue Star Ferries και του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
Υποστηρικτής της σύγχρονης τέχνης
Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο και αποσκοπεί στο να φέρει το ευρύ κοινό σε επαφή με το σύγχρονο πολιτισμό, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας να αφυπνίσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει. Συγχρόνως, επιδιώκει να συμβάλει στην ευρύτερη προσπάθεια αναβάθμισης της πόλης και της καθημερινότητας του πολίτη. Ο ΝΕΟΝ δεν περιορίζεται σε ένα μόνον χώρο. Έδρα του είναι ολόκληρη η πόλη, το ευρύτερο αστικό περιβάλλον. Είναι ένας ζωντανός και ενεργός συνομιλητής με την κοινωνία, τους θεσμούς και το κοινό. Μέσω της τέχνης και των σύγχρονων ιδεών, ο ΝΕΟΝ θέλει να κεντρίσει τις ατομικές συνειδήσεις και ταυτόχρονα να χρησιμεύσει ως ένα όχημα συλλογικής συνείδησης. Ο ΝΕΟΝ επιδιώκει να αναδείξει τον πολιτισμό ως βασικό μοχλό προόδου και ανάπτυξης.
Γαλάζια ακολουθία
Ως προέκταση και επέκταση της εικαστικής έκθεσης “Phantasma” που ξεκίνησε στον Πύργο Μπαζαίου, η Ειρήνη Γκόνου δημιουργεί στην πλαγιά πίσω από τον πύργο τη “Γαλάζια ακολουθία”. Πρόκειται για μία καλλιτεχνική πράξη που λειτουργεί ως συμβολικό προσκύνημα με ένα είδος σήμανσης της διαδρομής στον φυσικό και πνευματικό της χώρο, κατά την διάρκεια του περπατήματος από τον Πύργο Μπαζαίου έως τα ερείπια του Βυζαντινού μοναστηριού της Καλορίτσας.
Αρχιτεκτόνημα με μεγάλη ιστορία
Ο Πύργος Μπαζαίου που δεσπόζει στον κάμπο της Αγιασσού, ανήκει αρχιτεκτονικά στον τύπο των πυργοειδών συγκροτημάτων, στην χαρακτηριστικότερη δηλαδή ομάδα μνημείων της Νάξου, η χρονολόγηση των οποίων ξεκινά από τον 13ο και καταλήγει τον 18ο αιώνα. Η παρουσία αυτού του κτιριακού τύπου στο νησί, οφείλεται αφενός στη γενική αβεβαιότητα που επικρατούσε στο Αιγαίο εξαιτίας της πειρατείας, αφετέρου στη φεουδαρχική οργάνωση της εξουσίας του νησιού που ξεκίνησε τα χρόνια του μεσαίωνα, συστηματοποιήθηκε επί ενετοκρατίας και τελικά επιβίωσε ακόμα και στα χρόνια της τουρκοκρατίας.
Ο συγκεκριμένος πύργος κτίστηκε περίπου το 1600. Αρχικά λειτούργησε ως μοναστήρι του Τιμίου Σταυρού μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα, οπότε εγκαταλείφθηκε από τους τελευταίους μοναχούς και περιήλθε στην ιδιοκτησία του νεοσύστατου τότε Ελληνικού κράτους.
Για πολλά χρόνια φιλοξενούσε οικογένειες αγγειοπλαστών που ζούσαν στο χώρο και κατασκεύαζαν τα κεραμικά τους. Στο τέλος περίπου, του 19ου αιώνα, εκποιήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και αγοράστηκε από την οικογένεια Μπαζαίου, στους απογόνους της οποίας ανήκει έως σήμερα. Η οικογένεια ακολουθώντας την παράδοση των Ενετών του νησιού, παράλληλα με την κύρια κατοικία της στη Χώρα, διατηρούσε τον πύργο ως εξοχική κατοικία και χώρο συλλογής των αγροτικών προμηθειών. Ο σημερινός απόγονος κατανοώντας τη σημασία και την ιστορική αξία του κτίσματος, εξακολουθεί να το συντηρεί με ιδιαίτερη φροντίδα και αισθητική αντίληψη.
Το 2000 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση αναστήλωσής του, αποκλειστικά με ιδιωτικούς πόρους, κάτω από την επίβλεψη των αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π. Θεμιστοκλή Μπιλή και Μαρίας Μαγνήσαλη. Έκτοτε λειτουργεί ως χώρος υλοποίησης πολιτιστικών και πολιτισμικών δραστηριοτήτων, ενός μη κερδοσκοπικού φορέα σε συνεργασία με ανάλογους φορείς, Ινστιτούτα, Πανεπιστήμια και Μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Στη Νάξο πέριξ…
24 Μαΐου. 2018 - 6:22 - «Νέες μυθολογίες»
24 Ιουν. 2016 - 6:19 - Μία τοιχογραφία «made in Naxos» κάνει το γύρο του κόσμου
17 Αυγ. 2018 - 6:13 - «Δυσφήμιση για τον τόπο μας»
7 Ιουλ. 2017 - 6:15 - Φεστιβάλ Νάξου 2016
28 Ιουν. 2016 - 6:12