Ο καταξιωμένος ζωγράφος Jannis Markopoulos στην "Κοινή Γνώμη" για την έκθεση "Ephemeral Flames" που παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη Κυκλάδων

"Γεγονότα που επηρεάζουν την ανθρωπότητα"

"Η Σύρος είναι ένα από τα λίγα νησιά που ενδιαφέρεται τόσο πολύ για τα εικαστικά, δημιουργώντας κέντρα πολιτισμού, όπως είναι και η Πινακοθήκη Κυκλάδων"

Μία ξεχωριστή έκθεση ζωγραφικής με θέμα "Ephemeral Flames", "Εφήμερες Φλόγες", δηλαδή, φιλοξενεί έως τις 28 Οκτωβρίου, η Πινακοθήκη Κυκλάδων.

Πρόκειται για έργα του καταξιωμένου στο εξωτερικό, Janni Markopoulo, ο οποίος βρέθηκε στη Σύρο, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης που πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο, παρουσία τόσο του ίδιου, όσο και του υπεύθυνου εικαστικών του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργου Αλτουβά, αλλά και φίλων του καλλιτεχνικού κόσμου από την πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

Για τα έργα που παρουσιάζονται στον χώρο της Πινακοθήκης, τα οποία χωρίζονται σε τρεις ξεχωριστές θεματικές ενότητες, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" ο ζωγράφος, Jannis Markopoulos

"H απειλή της προϊστορικής λάσπης"

"Η έκθεση αναφέρεται σε αυτό που μας καίει, που δεν είναι άλλο από τις εφήμερες φλόγες, οι οποίες έχουν να κάνουν με διάφορα γεγονότα. Είτε με τη ζέστη του ήλιου, είτε με έναν παράγοντα που έχει άμεση σχέση με την ανθρωπότητα. Αυτοί οι επηρεασμοί είναι πολλές φορές αρνητικοί και δείχνω μέσα από τους πίνακές μου τρεις από αυτούς", σημείωσε ο ζωγράφος, παρουσιάζοντας στη συνέχεια τα τρία ξεχωριστά μέρη που συνθέτουν την έκθεση.

"Ο ένας από αυτούς τους επηρεασμούς το πέρμαφροστ, εκεί δηλαδή που λιώνουν οι πάγοι με τη δημιουργία διάφορων τρυπών μέσα στο έδαφος, με αποτέλεσμα να χάνονται οι ισορροπίες στο περιβάλλον", ανέφερε ο κ. Markopoulos. δίνοντας στη συνέχεια και περαιτέρω εξηγήσεις για το θέμα του πέρμαφροστ.

"Η υπερθέρμανση του πλανήτη μέσω της τήξης του υπεδάφους της Αρκτικής, γνωστής και ως λιώσιμο του μόνιμου πάγου, αποτελεί παράγοντα αυξανόμενης ανησυχίας για τους επιστήμονες. 19 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα βόρειας και αλπικής γης, είναι μια μεγάλη αποθήκη άνθρακα που η ανθρωπότητα δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει στον αγώνα της ενάντια στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Ο παλαιότερος εκτεθειμένος μόνιμος παγετός στην Ευρασία, που εκτείνεται τα τελευταία 650.000 χρόνια, θα μπορούσε να αποκαλύψει πώς ο μόνιμος πάγος και η επιφανειακή βλάστηση ανταποκρίθηκαν σε παλαιότερα θερμά κλίματα. Μας δίνει δηλαδή ένα παράθυρο σε εποχές που ο μόνιμος παγετός ήταν σταθερός, αλλά και μια εικόνα των διαβρώσεων που παρουσίαζε ανά περιόδους. Η υπερθέρμανση του πλανήτη προκαλεί πληγές σε ολόκληρη τη Σιβηρία. Οι εκρήξεις κλειστού αερίου μεθανίου σε μόνιμο πάγο απόψυξης έχουν κατακλύσει περιοχές της Αρτικής με τρύπες πλάτους δεκάδων μέτρων", ανέφερε χαρακτηριστικά.

"Εξόρυξη της βαθιάς θάλασσας"

"Ο δεύτερος παράγοντας με τον οποίο ασχολούμαι και τον οποίο θα απολαύσουν οι θεατές στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, είναι η εξόρυξη της βαθιάς θάλασσας", σημείωσε ο κ. Markopoulos.

Δίνοντας περισσότερα στοιχεία για το συγκεκριμένο θέμα, τόνισε ότι "τα πολυμεταλλικά οζίδια καλύπτουν μεγάλες περιοχές του Ειρηνικού και του Ινδικού Ωκεανού και έχουν υψηλές συγκεντρώσεις πολύτιμων μετάλλων, όπως είναι ο χαλκός, το νικέλιο και το κοβάλτιο. Η εκμετάλλευση αυτών και άλλων μεταλλικών πόρων βαθέων υδάτων συζητείται ήδη ως εναλλακτική λύση στην εξόρυξη της ξηράς για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στα ευάλωτα χερσαία οικοσυστήματα, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζονται οι μεταβαλλόμενες πολιτικές εξαρτήσεις. Ωστόσο, το οικοσύστημα βαθέων υδάτων και οι επιπτώσεις των ανθρωπογενών παρεμβάσεων σε αυτά είναι ελάχιστα κατανοητές, περιορίζοντας έτσι τις εκτιμήσεις περί επιπτώσεων και ανάκτησης καθώς και τη θέσπιση κανόνων διαχείρισης για την αποφυγή σοβαρής βλάβης στο οικοσύστημα".

"Εφήμερες φλόγες"

Αναφερόμενος στο τρίο και τελευταίο επίπεδο"Εφήμερες Φλόγες" από το οποίο πήρε και τον τίτλο η έκθεση που παρουσιάζεται στη Σύρο, ο ζωγράφος υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι "οι Εφήμερες Φλόγες" είναι η έννοια ενός φλεγόμενου δάσους που απεικονίζεται μέσα από τις καλές τέχνες. Το πρώτο μέρος της έκθεσης αποτυπώνει την παροδική φύση της φωτιάς, την καταστροφική της δύναμη και την εύθραυστη ισορροπία των οικοσυστημάτων. Από τον Αμαζόνιο μέχρι την Αρκτική, δάση σε όλο τον κόσμο καίγονται. Η συντριπτική πλειοψηφία των πυρκαγιών στον Αμαζόνιο και την Ινδονησία είναι ανθρωπογενής και εκ προθέσεως, αποτέλεσμα της παράνομης αποψίλωσης των δασών και της εκκαθάρισης γεωργικών εκτάσεων", σημειώνοντας παράλληλα ότι "το συγκεκριμένο προκαλεί μια σειρά συναισθημάτων στον θεατή, αλλά και μια αίσθηση δέους για την ακατέργαστη δύναμη της φύσης, που μετριάζεται από ένα αίσθημα θλίψης για την απώλεια της ζωής και των οικοσυστημάτων".

Στην ερώτηση πριν πόσο διάστημα άρχισε να ασχολείται με τα συγκεκριμένα θέματα, ο καλλιτέχνης τόνισε ότι "τα θέματα με τα οποία ασχολούμαι έχουν έναν βαθμό δύο με τρία χρόνια συνήθως. Τα επεξεργάζομαι και ανάλογα βγαίνουν οι συνδυασμοί από τη ζωγραφική", ενώ συμπλήρωσε ότι ανάλογα με το θέμα και τα υλικά, διαρκεί και ο χρόνος ολοκλήρωσής τους.

"Ανάλογα με τα υλικά, καθορίζεται και ο χρόνος ολοκλήρωσής τους. Αν ένα έργο είναι με λάδι, αυτό πάρει την τελική του μορφή μέσα σε οκτώ με δέκα ημέρες. Τώρα εάν έχω να σχεδιάσω έναν πίνακα με ακρυλικό, που έχει έναν βαθμό δυσκολίας με πολλές επιφάνειες, τότε χρειάζομαι έως και 24 ημέρες", κατέληξε ο ζωγράφος.

"Εκπληκτικός ο χώρος της Πινακοθήκης Κυκλάδων"

Τέλος σε σχετική επισήμανση της "Κοινής Γνώμης", ο κ. Markopoulos δήλωσε ότι είναι πρώτη φορά που εκθέτει έργα του στη Σύρο, δίνοντάς τα εύσημα του τόσο στο νησί, όσο και στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, χαρακτηρίζοντάς την, μάλιστα, ως έναν εκπληκτικό χώρο.

"Επισκέφθηκα τη Σύρο τον Δεκέμβριο, αλλά ουσιαστικά είναι η πρώτη φορά που κάνω έκθεση στο νησί. Ο χώρος της Πινακοθήκης Κυκλάδων είναι εκπληκτικός και αυτός είναι και ο λόγος που εκθέτω εδώ τα έργα μου. Η Σύρος είναι ένα από τα λίγα νησιά που ενδιαφέρεται τόσο πολύ για τα εικαστικά, δημιουργώντας ουσιαστικά έναν πόλο για την τέχνη", ανέφερε, καλώντας παράλληλα τον κόσμο να επισκεφθεί την έκθεση "Εφήμερες φλόγες” , η οποία θα διαρκέσει έως τις 25 Οκτωβρίου, αφήνοντα ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει μία μικρή παράταση στη λειτουργία της.