Το φιλμ νουάρ και οι φιλοσοφικές προεκτάσεις του

Παρακλάδι του υπαρξισμού

Η Λέσχη Φωτογραφίας Σύρου σας προσκαλεί στην εκδήλωση με τίτλο "Noir - The stuff that dreams are made of" στα πλαίσια της οποίας θα πραγματοποιηθούν Σεμινάριο και Προβολή Ταινιών.

Διήμερο αφιέρωμα στο φιλμ νουάρ, όρος που αποδόθηκε σε ταινίες του Χόλιγουντ με επιρροές από το γερμανικό εξπρεσιονισμό πραγματοποίησε η Λέσχη Φωτογραφίας Σύρου με τίτλο “Noir – The Stuff that dreams are made of”.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά του κινηματογραφικού αυτού είδους, στο οποίο ανήκουν αστυνομικές ταινίες του Χόλιγουντ με έμφαση στον κυνισμό των χαρακτήρων και τα συναισθηματικά τους κίνητρα. Μετά το πέρας του σεμιναρίου, το κοινό είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει κάποια κλασικά φιλμ νουάρ, τα οποία έχουν αφήσει τη δική τους ιστορία.

Η “φωνή” της εργατικής τάξης

Σύμφωνα με την ομιλήτρια της εκδήλωσης Πηνελόπη Τριάντου, το φιλμ νουάρ έχει και φιλοσοφικές προεκτάσεις, καθώς σχετίζεται με τον υπαρξισμό. Ωστόσο, αποδέχεται το γεγονός ότι οι περισσότεροι νέοι άνθρωποι έχουν μία κακή σχέση με τον ασπρόμαυρο κινηματογράφο, κάτι το οποίο είναι εύκολο να αλλάξει. “Όταν τους δίνεται η ευκαιρία να τον γνωρίσουν, ενθουσιάζονται, γιατί το νουάρ έχει στοιχεία που μπορούν να εντυπωσιάσουν όλους τους ανθρώπους και πόσω μάλλον έναν νέο, που ενδιαφέρεται και για την αισθητική και για την ουσία που υπάρχει πίσω”, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Καθιστά δε γνωστό ότι το νουάρ εμφανίστηκε στην Αμερική μετά τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο. “Πρόκειται για τον υπαρξισμό των ΗΠΑ και συγκεκριμένα της εργατικής τάξης. Ενώ ο υπαρξισμός στη Γαλλία ξεκίνησε από τους μεγαλοαστούς και κυρίως τους διανοούμενους, στην Αμερική έγινε ακριβώς το αντίθετο. Τα μυθιστορήματα του Χάμετ, του Μακέιν, όλα αυτά έχουν να κάνουν με τα προβλήματα που είχε ο κόσμος και πώς αυτά τους επηρέασαν” τονίζει, εκτιμώντας ότι “το φιλμ νουάρ ήταν η ευκαιρία να αποτυπωθούν μέσω του κινηματογράφου οι αρνητικές συνέπειες και όλα όσα ένιωθαν οι άνθρωποι των χαμηλών τάξεων”.

“Έχει χαθεί η αισθητική”

Όπως εξηγεί, οι ταινίες νεονουάρ είναι σήμερα ελάχιστες, ενώ πολλά κλασικά φιλμ έχουν γυριστεί ξανά, όχι ως νουάρ, αλλά ως μυστηρίου, αστυνομικά και δράμα, κρατώντας ουσιαστικά μόνο το σενάριο και όχι την αισθητική του νουάρ. “Αυτές οι ταινίες δεν επαναλαμβάνονται” σημειώνει, εξηγώντας πως “αν και έχουν προσπαθήσει, δεν τα κατάφεραν, γιατί δεν υπήρχε το στυλ, που να είναι επηρεασμένο από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό”. Προσθέτει ακόμα πως “ένας σημερινός σκηνοθέτης έχει επηρεαστεί από πολλά πράγματα και πριν το νουάρ και μετά το νουάρ. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να βάλουμε ένα φίλτρο και να πούμε ότι θα κάνουμε ακριβώς αυτό, δεδομένου ότι δεν υπάρχει το ίδιο υπόβαθρο”, καταλήγει.