Συνέντευξη με τον πρόεδρο του Animasyros, Βασίλη Καραμητσάνη

«Θέλουμε να πηγαίνουμε τη Σύρο ένα βήμα παραπέρα»

Ο «άθλος» για τη φετινή παρουσία του φεστιβάλ, τα μυστικά της 13ης διοργάνωσης και η σχέση αγάπης με το νησί

Οι τρέχουσες υγειονομικές συνθήκες, εκτός από τις αλλαγές που επέφεραν στην καθημερινότητά μας, ανάγκασαν -μεταξύ άλλων- και τον πολιτισμό να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να ενισχύσει τον εξωστρεφή ρόλο του με περισσότερες ανοιχτές εκδηλώσεις που διευρύνουν τα μήκη και τα πλάτη του, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ασφάλεια συντελεστών και κοινού.

Η πενταετής εμπειρία του Animasyros σε υπαίθριες δράσεις με τη θερμή υποστήριξη των τοπικών φορέων, αποτέλεσε «όχημα» και προσόν για μία ευκολότερη αναδιοργάνωση του φετινού προγράμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων, που επιστρέφει στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων από 23 έως 27 Σεπτεμβρίου 2020.

Σε μία προσπάθεια να συνεχίσει απρόσκοπτα την παρουσία του στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της Σύρου, αλλά και να διατηρήσει -κατά το εφικτό- τη δυναμική του, το αγαπημένο φεστιβάλ μικρών και μεγάλων κατάφερε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, σχεδιάζοντας ένα εφαρμόσιμο πρόγραμμα εκδηλώσεων με πληθώρα υπαίθριων και ψηφιακών προβολών.

Tην οργανωτική πορεία που ακολούθησε η ομάδα για να καταστεί δυνατή η επιστροφή του Animasyros τον προσεχή Σεπτέμβριο, καθώς και κάποια από τα «μυστικά» της 13ης διοργάνωσης, αποκάλυψε σε συνέντευξή του στην «Κοινή Γνώμη» ο πρόεδρος του φεστιβάλ, Βασίλης Καραμητσάνης.

Τέσσερις υπαίθριοι «κινηματογράφοι»

«Το έκτακτο πια είναι η νέα κανονικότητα. Ξεκινήσαμε τις προετοιμασίες πριν το lockdown τον Μάρτιο και πιστεύαμε ότι, το Animasyros είναι αρκετά μακριά και δεν θα επηρεαστεί από τις συνθήκες της πανδημίας, όπως πολλοί πολιτιστικοί θεσμοί. Κάποιοι εξ’ αυτών αναβλήθηκαν και άλλοι πραγματοποιήθηκαν ψηφιακά. Εμείς έχουμε δυο-τρία δεδομένα, τα οποία είναι αποτελούν χαρακτηριστικά του Animasyros. Βρισκόμαστε στο νησί 13 συναπτά έτη. Επομένως, η παρουσία μας έχει αποκτήσει μία οργανική περιοδικότητα, την οποία δε θέλουμε να διαταράξουμε. Το δεύτερο είναι ότι εδώ και χρόνια, όχι προφητικά, αλλά γιατί είναι μια εκδοχή της φυσικής διοργάνωσης, είχαμε υπαίθριες δραστηριότητες και συγκεκριμένα, τουλάχιστον δύο υπαίθριες οθόνες. Πραγματοποιούσαμε βραδινές προβολές στην πλατεία Μιαούλη με μια μεγάλη φουσκωτή οθόνη και με χρήση της μνημειώδους κλίμακας του Δημαρχείου στην Ερμούπολη ως κερκίδας που θα γίνει και φέτος αλλά με περισχοίνιση και περιορισμένο αριθμό καθήμενων, συγκεκριμένο τρόπο εισόδου και εξόδου των θεατών και άλλη μια άλλη οθόνη, η οποία ήταν περιοδεύουσα. Απλά αντί να έχουμε τρεις στάσεις περιοδείας, αυτή τη φορά θα υπάρχουν τέσσερις. Ξεκινάμε την Τετάρτη (23/9) στον Φοίνικα, τον Πέμπτη πηγαίνουμε στη Βάρη, η οποία προστέθηκε κατόπιν απαίτησης της Κοινότητας, την Παρασκευή στον προαύλιο χώρο της Έπαυλης Τσιροπινά, στην Ποσειδωνία και το Σάββατο στην Άνω Σύρο».

Μικρές αλλαγές στα εργαστήρια

«Τα εκπαιδευτικά προγράμματα με εξαίρεση αυτά των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων όπως είναι τα ΑμεΑ και οι ηλικιωμένοι, σε μεγάλη έκταση θα γίνουν όπως είχαν σχεδιαστεί, προσαρμοσμένα ως προς τα μέτρα προστασίας και τον τελικό αριθμό συμμετεχόντων. Εκεί έχουμε ένα θέμα πρακτικό, γιατί πάντα η ζήτηση υπερέβαινε κατά πολύ την προσφορά των θέσεων».

Αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων

«Οι προβολές που δεν θα μπορέσουν να γίνουν λόγω της μείωσης των αιθουσών, κυρίως των εσωτερικών, θα γίνουν μέσω Διαδικτύου και συγκεκριμένα σε μια πλατφόρμα που ήδη το φεστιβάλ έχει προμηθευτεί και παραμετροποιεί. Θα υπάρχουν ψηφιακές αίθουσες, με συγκεκριμένες γραμμές προβολών, αφιερωμάτων κλπ. σε διαφορετική -από τη ζωντανή προβολή τους- ώρα. Επίσης, κάποιες ταινίες θα προβάλλονται μόνο στη φυσική υπαίθρια οθόνη, για να υπογραμμίσουμε άλλη μια φορά ότι ένα φεστιβάλ είναι και μια φυσική διαδικασία. Ψηφιακό θα είναι φέτος και το κομμάτι της διάδρασης του animation με άλλες μορφές τέχνης, όπως η μουσική. Σε συνεργασία με τον σημαντικό μουσικό ραδιοσταθμό Μελωδία 99,2 θα παρουσιαστεί ένα πρότζεκτ που νομίζω θα τους εντυπωσιάσει όλους».

Ποσοτική και ποιοτική επαύξηση των συνεργασιών

Συνδιοργανωτές του Animasyros 13 είναι ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα. Το Φεστιβάλ υλοποιείτα υπό την αιγίδα και με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού και της ΑΣΙΦΑ Ελλάς (Ελληνικής Ένωσης Κινουμένων Σχεδίων). Σημειώνεται δε, ότι το ίδιο αποτελεί ένα από τα επιλεγμένα φεστιβάλ που η Βουλή των Ελλήνων υποστηρίζει και αναγνωρίζει ως σημαντικά στο πολιτιστικό τοπίο της χώρας.

«Προσβλέπουμε στη στήριξη του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) αλλά και του εποπτεύοντος Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης», αναφέρει ο κ. Καραμητσάνης.

Επιπλέον, το Animasyros θα έχει πιο εντατική συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, που απονέμει το ελληνόφωνο βραβείο στην καλύτερη ταινία που προβάλλεται είτε στο φυσικό είτε στο ψηφιακό πρόγραμμα.

Στη μακροσκελή λίστα των συνεργατών του περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων,  οι Πρεσβείες της Ιρλανδίας, της Πολωνίας, της Πορτογαλίας, της Ρουμανίας, του Ισραήλ κ.ά., το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, το Τσεχικό Κέντρο στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς (για πρώτη φορά), το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ο Δήμος Λευκωσίας, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης- Ελευσίνα, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, το Athens Pride, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, το Ινστιτούτο Κυβέλη και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου.

Η Αγορά, φέτος, συνδιοργανώνεται για πρώτη φορά με το μεγαλύτερο φεστιβάλ animation του κόσμου, αυτό του Αννσύ (Annecy) Γαλλίας. Το καλύτερο ελληνικό έργο θα συμμετάσχει τον επόμενο χρόνο στην αντίστοιχη διοργάνωση στη Γαλλία.

Ταμειακή και δημιουργική ανατροφοδότηση

Παρά το γεγονός ότι, η φετινή χρηματοδότηση του φεστιβάλ είναι μειωμένη, ο κ. Καραμητσάνης εκφράζει την ευγνωμοσύνη του προς του δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, που ακόμη και στις τρέχουσες ιδιαίτερες συνθήκες, στηρίζουν το Animasyros.

«Ειδικότερα, η επίμονη στήριξη από τις τοπικές αρχές είναι μεγάλη υπόθεση σε μια εποχή που υπάρχει αβεβαιότης και μια αντιξοότητα που δεν περίμενε κανείς. Και βεβαίως, στη ευαίσθητη κοινωνία της Σύρου είναι μεγάλη υπόθεση το να καταλαβαίνουμε ότι ο πολιτισμός είναι ζωντανός και απαραίτητος σε τέτοιες εποχές. Σίγουρα η χρηματοδότηση δεν επαρκεί για να κάνουμε πράξη όσα θα θέλαμε, ωστόσο εδώ και καιρό, έχουμε αλλάξει τη λειτουργική δομή του φεστιβάλ. Αναπτύσσουμε δράση που δεν περιορίζεται μόνο στην ετήσια διοργάνωση. Ασχολούμαστε με επιμέλειες προβολών στην Ελλάδα και τον κόσμο και με παραγωγές ταινιών. Προσπαθούμε, δηλαδή, να δημιουργούμε ένα σύστημα και ταμειακής αλλά και δημιουργικής ανατροφοδότησης για το φεστιβάλ, ώστε η μη επαρκής χρηματοδότηση που υπάρχει για το ετήσιο γεγονός να μπορεί να είναι βιώσιμη. Και όλα αυτά τα χρόνια, ακόμη και στις πιο δύσκολες εποχές, είχαμε τη στήριξη κρατικών και ιδιωτικών φορέων για να μπορούμε να πηγαίνουμε ένα βήμα παραπέρα και τη Σύρο και το φεστιβάλ. Ιδίως τα τελευταία χρόνια, αλλά συστηματικά και στρατηγικά περίπου από το 5ο έτος και μετά, στο Αnimasyros, το Syros είναι ισότιμο και πολλές φορές βαρύτερο σε νοηματοδότηση από το anima. Εκτός του ετήσιου φεστιβάλ και εκτός του νησιού, μας ενδιαφέρει να είμαστε μια διαρκής υπόμνηση της μοναδικότητας του νησιού, από το οποίο προερχόμαστε».

Όπως υπογραμμίζει ο κ. Καραμητσάνης, το φεστιβάλ δεν είναι μόνο ένα γεγονός για το animation. “Είναι το animation στο κάδρο της Σύρου. Έίναι  η Σύρος στο κάδρο και στο υπόβαθρο του animation”.

Η Ερμούπολη στη μεγάλη οθόνη

Υπενθυμίζεται ότι η προσεχής κινηματογραφική παραγωγή του Animasyros «Τόποι του Ελληνισμού: Ερμούπολη» θα χρηματοδοτηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού με το ποσό των 17.500 ευρώ.

«Η πολιτεία έχει ορίσει ένα χρονικό πλαίσιο οκτώ μηνών για την ολοκλήρωσή της. Εμείς έχουμε κάνει μια πολύ καλή δουλειά προπαραγωγής, γιατί αυτή ήταν μια ταινία που την είχαμε στο μυαλό μας πολύ καιρό. Η ιδέα μας ήταν να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάποια ξεχωριστά πράγματα με ορίζοντα το έτος 2021. Οι Τόποι του Ελληνισμού δεν είναι μόνο η Ερμούπολη. Γι’ αυτό, ελπίζουμε να καταφέρουμε στη συνέχεια να καταπιαστούμε και με πιο κλασικούς τόπους της Ελληνικής Επανάστασης, όπως νησιά του Αργοσαρωνικού, του Ανατολικού Αιγαίου ή και κάποια μέρη της Μακεδονίας. Έχει ιδιαίτερη σημασία για εμάς να ξεκινήσουμε με την Ερμούπολη, τον πρώτο αστικό τόπο τέτοιας προκοπής και διάκρισης του Νέου Ελληνισμού. Είναι συνταρακτικό αν σκεφτείς ότι τα έμψυχα υλικά, από τα οποία φτιάχτηκε η Ερμούπολη ήταν υλικά που κατεξοχήν είχαν πέσει θύματα των προσπαθειών των Οθωμανών για κατάπνιξη του εθνικού ξεσηκωμού (Ψαρά, Χίος, Σμύρνη κ.ά.) και βρήκαν στη Σύρο τον πιο φιλόξενο τόπο».