Συνέντευξη με την οργανίστα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Ουρανία Γκάσιου με αφορμή τον μουσικό «επίλογο» του 3ου Διεθνούς Φεστιβάλ «ΑΝΩ»

Ανάδειξη όλων των «χρωμάτων» του εκκλησιαστικού οργάνου

Πλήθος κόσμου συνέρρευσε, το βράδυ της Τετάρτης, στην κορυφή του λόφου της Άνω Σύρου για τη δεύτερη συναυλία του Διεθνούς Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ΑΝΩ.

Το κοινό που κατέκλυσε τον Καθεδρικό Ναό Αγίου Γεωργίου είχε την ευκαιρία να απολαύσει αυτοσχεδιασμούς του Πολωνού Damian Skowroński στο εκκλησιαστικό όργανο πάνω σε μουσικά θέματα γνωστών κινηματογραφικών ταινιών.

Ο 27χρονος οργανίστας προσέγγισε με σύγχρονο τρόπο διάσημα θέματα της έβδομης τέχνης, όπως: «The Mission» και «Cinema Paradiso» του Ennio Morricone, «Chariots of Fire» του Vaggelis, «Φαίδρα» του Μίκη Θεοδωράκη και «Bohemian Rapsody» των Queen, καταφέρνοντας να γοητεύσει και να καθηλώσει το ακροατήριο.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Πολωνικής Δημοκρατίας στην Αθήνα και στον προαύλιο χώρο του Καθεδρικού Ναού πραγματοποιήθηκε “Έκθεση για τη ζωή και το έργο του πολωνού συνθέτη Stanisław Moniuszko’’. Ο συνθέτης, μαέστρος, παιδαγωγός και οργανίστας γεννήθηκε το 1819 στο Ubiel της Λευκορωσίας και πέθανε 1872 στην Βαρσοβία. Έχει συνθέσει περισσότερα από 268 τραγούδια, πολλές όπερες ( πιο γνωστές «Το

στοιχειωμένο αρχοντικό», «Halka»), οπερέτες, μπαλέτα και εκκλησιαστική μουσική. Δημιουργούσε μουσική που χαρακτηριζόταν από εθνικά χαρακτηριστικά, συνδυάζοντας στοιχεία της πολωνικής λαογραφίας (μελωδίες, λαϊκούς χορούς) και χρησιμοποιώντας έργα πολωνών ποιητών (μεταξύ άλλων του Jan Kochanowski και του Adam Mickiewicz). Θεωρήθηκε ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες του πολωνικού ρομαντισμού και ονομάστηκε πατέρας της «πολωνικής εθνικής όπερας».

Εκ μέρους της Πολωνικής πρεσβείας παραβρέθηκε  η Γραμματέας κ. Anna Maleta.

Το Φεστιβάλ συνεχίστηκε χθες με τον Ελβετό οργανίστα  Alois Koch, ο οποίος  ξενάγησε το κοινό στα άδυτα της τέχνης των ήχων γνωστών και άγνωστων συνθετών, σε συνεργασία με τον Έλληνα ομποΐστα Δημήτρη Σιδερή, σε έναν από τους πιο υπέροχους συνδυασμούς οργάνων.

Απόψε στις 20:00, οι φίλοι της διοργάνωσης θα απολαύσουν στο Προαύλιο του Ησυχαστηρίου «Παναγία της Ελπίδος» της Ιεράς Μονής των Αδελφών του Ελέους το αφιέρωμα «Ο βωβός κινηματογράφος και το εκκλησιαστικό όργανο» με τον Δημήτρη Κεραμιδάκη.

Το φετινό πρόγραμμα ολοκληρώνεται την Κυριακή 25 Αυγούστου 2019 στον Καθεδρικό Ναό Αγίου Γεωργίου Άνω Σύρου με τη συναυλία της Ουρανίας Γκάσιου.

Σε συνέντευξή της στην «Κοινή Γνώμη», η οργανίστα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών αναφέρθηκε στην επαγγελματική της πορεία, καθώς και στη συμμετοχή της στο 3ο ΑΝΩ, όπου μαζί με τον Θεόδωρο Ματούλα θα παρουσιάσουν έργα για εκκλησιαστικό όργανο και άρπα.

Πείτε μας λίγα λόγια για τις σπουδές σου και την καριέρα σου στο εκκλησιαστικό όργανο στο Λονδίνο, όπου εργάζεστε.

«Πρωτοπήγα στο Λονδίνο το 2004 για σπουδές στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου με τον Νίκολας Κύναστον. Έκτοτε ζω και εργάζομαι στο Λονδίνο. Το 2006 ανέλαβα τη θέση της οργανίστα στη Γαλλική Προτεσταντική Εκκλησία του Λονδίνου, όπου παίζω κάθε Κυριακή. Επίσης ταξιδεύω για συναυλίες και φεστιβάλ σε όλη την Ευρώπη. Ένα από τα καλύτερα ταξίδια μου προσφάτως ήταν στη Ρίγα της Λετονίας, καθώς ο καθεδρικός της έχει ένα άκρως εντυπωσιακό όργανο. Στο Λονδίνο το αγαπημένο μου όργανο είναι αυτό του Καθεδρικού του Γουέστμινστερ, στο σχολείο του οποίου διδάσκω κιόλας. Εκεί τον επόμενο Νοέμβριο θα είμαι μία από τους εννέα οργανίστες που θα συμπράξουμε σε μία συναυλία του Royal College of Organists, ερμηνεύοντας ένα κομμάτι του Jean Guillou για 9 όργανα και κρουστά»!

Τι σημαίνει για σας η θέση της οργανίστα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών;

«Είναι μία θέση πολύ τιμητική για εμένα μιας και ξεκίνησα τις σπουδές μου στο όργανο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με μία υποτροφία του συλλόγου «οι Φίλοι της Μουσικής». Διαδέχτηκα τον δάσκαλο μου Νίκολας Κύναστον στη θέση του οργανίστα του Μεγάρου το 2011 και από τότε έχω κάθε χρονιά την ευκαιρία να σχεδιάζουμε - μαζί με την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μεγάρου – συναυλίες, αλλά και άλλες δράσεις με στόχο όλο και περισσότερο κόσμος να γνωρίσει και να αγαπήσει το εντυπωσιακό αυτό όργανο».

Πείτε μας λίγα λόγια για το εκκλησιαστικό όργανο του Μεγάρου μουσικής Αθηνών.

«Το όργανο Klais του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών είναι το μεγαλύτερο όργανο της χώρας, με 76 ρεγκίστρα που παίζονται μέσα από τέσσερα πληκτρολόγια και ένα πεντάλ. Είναι ένα πραγματικό κόσμημα που δεσπόζει επιβλητικά επάνω στη σκηνή της αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης. Έχει 6.080 αυλούς, ο μεγαλύτερος από τους οποίους έχει μήκος 4,93 μέτρα και ο μικρότερος 5 χιλιοστά. Κατασκευάστηκε από τον γερμανικό οίκο Johannes Klais Orgelbau, έναν από τους σημαντικότερους διεθνώς (έτος ίδρυσης 1882, Βόννη). Η κατασκευή του άρχισε το 1990, όταν τοποθετήθηκαν το ξύλινο κάλυμμα και οι μεταλλικοί αυλοί. Το καλοκαίρι του 1993, για 3 μήνες και επί 8 ώρες καθημερινά, ομάδα 6 ειδικών από τη Βόννη που έστειλε ο διευθυντής του οίκου, Hans-Gerd Klais, έδωσε φωνή στο εκκλησιαστικό όργανο του Μεγάρου. Ήχησε για πρώτη φορά στις 23 Δεκεμβρίου 1993».

Πείτε μας λίγα λόγια για τη συναυλία σας στο Φεστιβάλ ΑΝΩ. Λίγα λόγια για τη συμμετοχή της άρπας και την επιλογή του ρεπερτορίου.

«Η ιδέα μίας συναυλίας για άρπα και όργανο ξεκίνησε από μία εκδήλωση που είχε γίνει στο Μουσείο της Ακρόπολης τον Μάρτιο του 2018 για ύδραυλι και άρπα, όπου είχα συμπράξει με τον εξαιρετικό συνάδελφο Θοδωρή Ματούλα. Η ύδραυλις είναι ο πρόγονος του εκκλησιαστικού οργάνου, εφευρέθηκε τον 3ο αιώνα π.Χ. από τον Κτησίβιο τον Αλεξανδρινό και χρησιμοποιούσε την πίεση του νερού για την παραγωγή του ήχου. Το όργανο αυτό ήταν κάτι πρωτοποριακό για την εποχή εκείνη και έγινε πολύ γρήγορα αγαπητό από την ανώτερη κοινωνική τάξη της Αλεξάνδρειας. Το πρόγραμμα για τη συναυλία μας στο Φεστιβάλ ΑΝΩ έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να έχει ποικιλία και με σκοπό αυτό που πάντα έχω στο μυαλό μου όταν προτείνω ένα πρόγραμμα: να μπορέσω να χρησιμοποιήσω και να αναδείξω όλα τα «χρώματα» και τις δυνατότητες του συγκεκριμένου οργάνου. Έχω ακούσει υπέροχα πράγματα για το Φεστιβάλ αυτό και ανυπομονώ να λάβω μέρος και να γνωρίσω το όργανο από κοντά».