Ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος, ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια στη σύγχρονη τζαζ σκηνή… στην έναρξη του 9ου Syros Jazz Festival

«Είμαι της σχολής των Σκανδιναβών μουσικών»

Τον τρομπετίστα Ανδρέα Πολυζωγόπουλο και τον Ολλανδό πιανίστα Diederik Wissels θα υποδεχτεί το κοινό του Syros Jazz Festival, στην έναρξη της 9ης διοργάνωσής του, την Παρασκευή 27 Αυγούστου.

Οι δύο καλλιτέχνες και σταθεροί συνεργάτες τα τελευταία χρόνια θα ανέβουν πρώτοι στη σκηνή του Πολιτιστικού Χώρου Χρούσσων για να παρουσιάσουν πρόσφατο άλμπουμ “Before you Go”.

Ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος, ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια στη σύγχρονη τζαζ σκηνή, κατάφερε από πολύ νέος να έχει πλούσια δισκογραφική δημιουργία και πολλές συνεργασίες με σημαντικούς καλλιτέχνες από διάφορους μουσικούς χώρους, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Με επιρροές από τους πιο χαρακτηριστικούς πρεσβευτές του ευρωπαϊκού ήχου της jazz, Frezu, Rava, Molvær κ.ά., ο ίδιος χαρακτηρίζεται από την αέναη αναζήτηση του καινούργιου, χωρίς τον φόβο του ρίσκο.

Ένας από τους καλλιτέχνες που τον έχει επηρεάσει περισσότερο ως δημιουργός αλλά και ως προσωπικότητα είναι ο αμερικανός μπασίστας και ακτιβιστής Charlie Haden. Ένας μουσικός που αν και η παρουσία του απλώνεται από τoξεκίνημα της free jazz, με τον Ornette Coleman και την αγαπημένη του Liberation Music Orchestra, μέχρι τα fados του Carlos Paredes και τo rock του Beck, σε ό,τι κι αν κάνει, ό,τι κι αν παίζει, παραμένει ο εαυτός του.

Αυτό είναι ένα από τα χαρακτηριστικά και του Έλληνα τρομπετίστα, που με το ιδιαίτερο ηχόχρωμα στη μουσική του ξεχωρίζει σε ό,τι και αν ασχοληθεί. Συνθετικά αλλά και εκτελεστικά το στιλ του Ανδρέα Πολυζωγόπουλου είναι επηρεασμένο από την τζαζ της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης. Από το πρώτο του άλμπουμ “Perfumed Dreams”, τη δική του ματιά πάνω στη μουσική των Pink Floyd με το “Heart of the Sun”, αλλά και τις αναρίθμητες συνεργασίες με μουσικούς της ελληνικής τζαζ σκηνής -όπως με τον Τάκη Μπαρμπέρη, τον Δημήτρη Καλαντζή, τον Βαγγέλη Κατσούλη, την Τάνια Γιαννούλη, κ.ά.- δίνει ένα πολύ προσωπικό ύφος.

Έχει επίσης συνεργαστεί με πολλούς σημαντικούς μουσικούς από το εξωτερικό, όπως πρόσφατα τον απολαύσαμε στο δίσκο του Βόσνιου και μεγαλωμένου στην Ελλάδα Srdjan Ivanovic, “Sleeping Beauty”. Αυτές και πολλές ακόμη πληροφορίες για τη δισκογραφία και τις συνεργασίες του, εμπεριέχονται στο «Jazz Library», το νέο portal για την ελληνική τζαζ, το οποίο θα παρουσιαστεί την Κυριακή 29 Αυγούστου 2021, στις 21:30.

Οι μουσικοί που τον επηρέασαν

Ο ήχος του Ανδρέα Πολυζωγόπουλου στην τρομπέτα συχνά παραπέμπει στην κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη. Όπως εξηγεί στην «Κοινή Γνώμη», «σπουδή» για τον ίδιο αποτέλεσαν στην καλλιτεχνική του πορεία συγκεκριμένοι μουσικοί που προέρχονται από τη Σκανδιναβία.

«Με έχουν επηρεάσει οι Νορβηγοί τρομπετίστες, Nils Petter Molvær, Arve Henriksen, Mathias Eick, ο Δανός τρομπετίστας  Palle Mikkelborg και επίσης πάρα πολλοί Ιταλοί, όπως ο Paolo Fresu και ο Enrico Rava. Φυσικά για μένα όλα ξεκίνησαν από τον Miles Davis και τον Chet Baker. Επίσης με έχει επηρεάσει αρκετά ο Marcus Stockhausen, τον οποίο κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στην Ολλανδία, επισκεπτόμουν συχνά στην Κολωνία όπου έμενε και κάναμε μαθήματα. Μετά γίναμε φίλοι και κάναμε παρέα κάποιες συναυλίες στην Ιταλία. Ένας άλλος ήταν ο Αμερικανός Jon Hassell, που έφυγε από τη ζωή πριν λίγους μήνες. Ήταν εκείνος που ξεκίνησε να παίζει την τρομπέτα χωρίς να ακούγεται χάλκινο όργανο. Έβαζε πολύ φύσημα στον αέρα και ακουγόταν πιο ξύλινο. Οπότε θέλω να πιστεύω πως, ανήκω σε αυτή τη σχολή».

Οι διεθνείς συνεργασίες που ξεχωρίζει

Ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος αναφέρεται με ενθουσιασμό και στη συνεργασία του με τον Ολλανδό πιανίστα Diederik Wissels, μαζί με τον οποίο θα ανοίξουν το φετινό Φεστιβάλ Τζαζ στη Σύρο.

«Γνώριζα τον Diederik πριν πάω στο Βέλγιο, καθώς ο ίδιος είχε παίξει παλιά με τον Chet Baker, ενώ είχε συνεργαστεί και δισκογραφικά με τον Paolo Fresu, και τον Erik Truffaz. Φτάνοντας πια στο Βέλγιο, ήθελα πολύ να παίξουμε. Τα τελευταία χρόνια αυτή για μένα είναι η βασική μου συνεργασία, γιατί έχουμε ηχογραφήσει δύο σιντί. Τώρα μέσω του Diederik, παίζουμε με έναν φοβερό Νορβηγό κρουστό, τον Helge Norbakken, με τον οποίο κάναμε μια εξαιρετική συναυλία στο Βέλγιο πριν λίγο καιρό. Το ίδιο ξεχωρίζω και τη συνεργασία μου με τον Νορβηγό σαξοφωνίστα Tore Brunborg. Ακούω πολύ Νορβηγούς μουσικούς και αυτό που δημιουργούν με βάση τους ήχους και όχι με βάση την τεχνική και τις πολλές νότες. Αυτό που με ενδιαφέρει εμένα είναι η ατμόσφαιρα. Οπότε, όταν έπαιξα με αυτούς τους ανθρώπους, ένιωσα πάρα πολύ ωραία.

Σημειώνεται ότι, ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος συμμετέχει και στο ατμοσφαιρικό, ποιητικό «Area Libera» την πρώτη προσωπική δουλειά του πιανίστα Θανάση Βαλσαμή που θα παρουσιαστεί στο δεύτερο μέρος της εναρκτήριας βραδιάς του φεστιβάλ. Το κουιντέτο του Θανάση Βαλσαμή συμπληρώνουν ο Λεωνίδας Σαραντόπουλος στο φλάουτο, ο Γιώργος Βεντουρής στο κοντραμπάσο και ο Νίκος Σιδηροκαστρίτης στα ντραμς.

Παράδοση & Αυτοσχεδιασμός

Το απόγευμα της Παρασκευής 27 Αυγούστου και πριν από την έναρξη του συναυλιακού μέρους του Syros Jazz Festival θα διεξαχθεί το φετινό σεμινάριο με τα μέλη του «Frog String Trio» (Γιάννη Ζαρία, Μιχάλη Καταχανά και Κώστα Αρσένη).

Σκοπός του σεμιναρίου με τίτλο «Παράδοση και Αυτοσχεδιασμός» είναι να παρουσιαστεί και να μελετηθεί ενδεικτικό ρεπερτόριο παραδοσιακής μουσικής από αντιπροσωπευτικές περιοχές της Ελλάδας και των Βαλκανίων, σε συνδυασμό με ποικίλα στοιχεία της τζαζ και του σύγχρονου αυτοσχεδιασμού. Θα παρουσιαστεί ένα μουσικό ταξίδι στην παραδοσιακή μουσική από το παρελθόν στο μέλλον, δημιουργώντας μια δυναμική συνέχεια του παλαιού με τον σύγχρονο τρόπο ερμηνείας. Μια εναλλακτική μουσική πρόταση με άφθονη αυτοσχεδιαστική διάθεση και πειραματισμό.

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στον Χώρο Εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Συλλόγου Χρούσσων την Παρασκευή στις 4 το απόγευμα και η συμμετοχή είναι δωρεάν.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στέλνοντας τα στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο, κινητό τηλέφωνο και το όργανο που παίζουν) στο syrosjazzfestival@gmail.com. Το εργαστήριο θα συμμετάσχει περιορισμένος αριθμός ατόμων και θα τηρηθούν τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας. Για τον λόγο αυτό θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.