Ένας δρόμος πλημμυρισμένος με αγάπη για την τέχνη
- Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου, 2020 - 06:18
«Κρυφά» και «φανερά» σταυροδρόμια της τοπικής καλλιτεχνικής δημιουργίας που απλώνονται σε όλο τον χάρτη της Σύρου, συνθέτοντας την ισχυρή πολιτιστική δύναμη της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, αποκαλύφθηκαν από κοινού μέσα από μία ξεχωριστή παράσταση με την υπογραφή της εταιρείας «Γιατί Έτσι» και του «Science Behind Music».
Η αρμονική συνύπαρξη μουσικής και θεάτρου πλημμύρισε τη σκηνή της Πινακοθήκης Κυκλάδων, εκφράζοντας τον έρωτα, τη φιλία και την αλήθεια της τέχνης με καμβά μια γλυκόπικρη ιστορία του δρόμου που απέδειξε ότι η ζωή αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή έμπνευσης.
Η παράσταση «...και μένει μόνο ο δρόμος» βασίστηκε στην κατάργηση του νόμου περί επαιτείας το 2018, μετά από την προσαγωγή μιας μουσικού του δρόμου στη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε αντιδράσεις απλών πολιτών και καλλιτεχνών.
Ειδικότερα, το άρθρο 407 του Ποινικού Κώδικα όριζε πως «Όποιος επαιτεί από φυγοπονία ή φιλοχρηματία ή κατά συνήθεια τιμωρείται με κράτηση έως έξι μήνες ή με πρόστιμο τρεις χιλιάδες ευρώ». Η συγκεκριμένη ρύθμισε ταλαιπωρούσε τους πλανόδιους καλλιτέχνες για δεκαετίες στην Ελλάδα, αφού σε αυτό βασίζονταν οι αστυνομικές Αρχές για να οδηγήσουν στο τμήμα τους μουσικούς των πόλεων.
Όπως περιγράφει ο Παύλος Σιδηρόπουλος στην ταινία «Ο Ασυμβίβαστος» του Ανδρέα Θωμόπουλου, «οι μουσικοί των δρόμων, εκείνοι που με κιθάρες, σαξόφωνα, τρομπέτες και λατέρνες, που προσπαθούσαν να αντικαταστήσουν το άχρωμο βουητό της πόλης με νότες, κινδύνευαν μέχρι χθες να προσαχθούν από κάποιον αστυφύλακα».
Οι μουσικοί του δρόμου στην Ελλάδα δεν είναι πια ζητιάνοι
Η τροπολογία για το άρθρο 407 συντάχθηκε από τους Νίκο Παρασκευόπουλο, Τασία Χριστοδουλοπούλου και Βασίλη Τσίρκα, υπογράφηκε αρχικά από 46 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, έγινε δεκτή αρχικά από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Μιχάλη Καλογήρου, και εν συνεχεία υπερψηφίστηκε από τη Βουλή.
Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, οι βουλευτές ανέφεραν πως «το αδίκημα της επαιτείας ανήκει στην κατηγορία των ψευδοαδικημάτων, καθώς κανένα έννομο αγαθό δεν προσβάλλεται από την πράξη αυτή».
Ήδη ο αείμνηστος καθηγητής Ποινικού του ΑΠΘ, Ιωάννης Μανωλεδάκης υποστήριζε ότι πρόκειται για παρέκκλιση από το ισχύον στη χώρα μας φιλελεύθερο ποινικό σύστημα, το οποίο προϋποθέτει για το αξιόποινο άδικες (προσβλητικές) πράξεις. Η αναφορά των όρων «φυγοπονία, φιλοχρηματία, κατά συνήθεια» στο άρθρο 407 του Ποινικού Κώδικα καθιστά όντως φανερή την ποινικοποίηση της σκέψης και του φρονήματος και όχι της άδικης πράξης.
Για τους λόγους αυτούς και λαμβάνοντας υπόψη, ότι τον τελευταίο καιρό γίνεται συχνή εφαρμογή της συγκεκριμένης απαρχαιωμένης ρύθμισης με την προσαγωγή και ενίοτε σύλληψη καλλιτεχνών, κυρίως μουσικών του δρόμου από κεντρικά σημεία των μεγάλων αστικών κέντρων, προτείνουμε την κατάργηση του άρθρου 407 του Ποινικού Κώδικα».
Για τους λόγους αυτούς, στις 24 Οκτωβρίου 2018 ο νόμος καταργήθηκε. Έκτοτε, οι μουσικοί του δρόμου δεν είναι πια ζητιάνοι στην Ελλάδα και οι επαίτες δεν θεωρούνται πλέον εγκληματίες.
Πολυτάλαντοι Συριανοί
Η καθημερινή αγωνία των μουσικών του δρόμου πριν από την κατάργηση του νόμου αλλά και η ελπίδα τους για μία ζωή ζωγραφισμένη με τα χρώματα των ονείρων τους αποτυπώθηκαν μέσα από την ιστορία που εμπνεύστηκε ο Μάκης Αποστόλου και δραματοποίησαν ο Στέλιος Γεράνης και η Σοφία Νομικού.
Το κοινό παρακολούθησε στιγμές από τις ζωές πέντε ανθρώπων, οι οποίες ενώθηκαν στην Αθήνα του 2018, μακριά από τα «πρέπει» της κοινωνίας και τα φίλτρα που μας επιβάλλει το «μάτι» της. Εκτός από όμορφα τραγούδια του σήμερα και του χθες, βαθιές και σπαρακτικές ερμηνείες, αλλά και δραματικές κορυφώσεις μέσω των οποίων αναδείχθηκε η ανάγκη του ανθρώπου για αγάπη αλλά και επούλωση των ανοιχτών πληγών της ψυχής του, η παράσταση «...και μένει μόνο ο δρόμος» προσέφερε στους θεατές την ευκαιρία να απολαύσουν και αγαπημένους καλλιτέχνες σε νέους ρόλους.
Ο Ανδρέας Γιαλόγλου – ο μουσικός Ανδρέας και όχι ο Ανδρέας της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπως τον ξέρουμε και τον έχουμε συνηθίσει- αλλά και ο επίσης μουσικός Γιάννης Ρούσσος Δ. ξεδίπλωσαν τις υποκριτικές ικανότητές τους, ενώνοντας επιτυχώς τις δυνάμεις τους με τον Μάκη Αποστόλου, τη Σοφία Νομικού και τον Γιάννη Ρούσσο Α. Στην παράσταση συμμετείχαν φιλικά ο Μιχάλης Ζουλουφός, ο Γιάννης Ξαγοράρης και η Βασιλική Στρατή.
Τα πρόσωπα και οι χαρακτήρες του έργου ήταν προϊόν μυθοπλασίας και οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις ήταν συμπτωματική.
Την πρώτη εμφάνιση του Ανδρέα Γιαλόγλου έσπευσαν να θαυμάσουν και να χειροκροτήσουν ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Νίκος Λειβαδάρας, η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Αλίκη Λεονταρίτη και η πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, Ειρήνη Δράκου.
Το βγαλμένο μέσα από τη ζωή μουσικό «παραμύθι» των «Γιατί Έτσι» και του «Science Behind Music» παρουσιάστηκε στο πλαίσιο των αποκριάτικων εκδηλώσεων του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Το Θέατρο Απόλλων μετατρέπεται σε "Ξενοδοχείο δύο κόσμων"
12 Μαΐου. 2022 - 6:15 - «Το θέατρο υπάρχει από την ανθρώπινη δίψα για έκφραση»
10 Δεκ. 2021 - 6:16 - «Θέλουμε το κοινό να γελάσει ξανά»
9 Νοε. 2021 - 6:18 - «Καθαρότητα χωρίς φίλτρα που επιβάλει το "μάτι" της κοινωνίας»
21 Φεβ. 2020 - 6:13 - «Ευτυχισμένες Μέρες» στην Πινακοθήκη Κυκλάδων
20 Φεβ. 2020 - 6:16