Επιχειρησιακή ετοιμότητα απέναντι και στον κορωνοϊό
- Πέμπτη, 25 Ιουνίου, 2020 - 06:20
- / Eνημέρωση: 25 Ιουν. 2020 - 16:00
Στην πρώτη γραμμή της “μάχης” για την υπεράσπιση της ανθρώπινης ζωής βρίσκονται οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ σε πανελλαδικό επίπεδο, οι οποίοι παρουσιάζουν υψηλά αντανακλαστικά αναφορικά με έκτακτα περιστατικά, όπως όμως και σχετικά με τις ανάγκες διακομιδής ύποπτων αλλά και επιβεβαιωμένων κρουσμάτων κορωνοϊού σε Νοσοκομεία αναφοράς.
Ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ, Νίκος Παπαευσταθίου μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη” αναφέρθηκε στην αξία της επανεκπαίδευσης ή και εκπαίδευσης του προσωπικού όλων των υγειονομικών σχηματισμών και πολύ περισσότερο των δομών που βρίσκονται στο νησιώτικο χώρο, με φόντο τις έκτακτες συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία του κορωνοϊού και στη χώρα μας.
Στο πλαίσιο της περαιτέρω ενίσχυσης της επιχειρησιακής ετοιμότητας των δυνάμεων του ΕΚΑΒ και όλων των εμπλεκομένων πλευρών, που δρουν για τα επείγοντα περιστατικά και τα κρούσματα Covid-19, το Υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με τη Διοίκηση και το επιστημονικό προσωπικό του ΕΚΑΒ προχώρησε στην υλοποίηση του προγράμματος EKAB be safe, δίνοντας έμφαση στην προετοιμασία των νησιών απέναντι σε μία ιδιαίτερη πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί τη φετινή χρονιά.
Ο κ. Παπαευσταθίου μίλησε για την εκπαίδευση και τις ασκήσεις που έγιναν σε όλο το προσωπικό του ΕΚΑΒ, των Νοσοκομείων, των Κέντρων Υγείας, των Περιφερειακών Ιατρείων των νησιών, καθώς και σε στελέχη του Λιμενικού Σώματος που εμπλέκονται στο κομμάτι των πλωτών διακομιδών, υπογραμμίζοντας την αξία της συνεχούς εκπαίδευσης ώστε να υπάρχει ταχύτατη και επαρκής ανταπόκριση σε όσα έκτακτα περιστατικά προκύπτουν.
Δεδομένης της αγωνίας των κατοίκων των νησιών δε, αναφορικά με το άνοιγμα των μετακινήσεων και της επισκεψιμότητας που θα υπάρξει, η οποία μοιραία μπορεί να πυροδοτήσει κρούσματα κορωνοϊού και στα νησιά, ο ίδιος δήλωσε πως από την πλευρά των πολιτών πρέπει να επιδεικνύεται υπευθυνότητα στην τήρηση των μέτρων για τη μη διασπορά του κορωνοϊού, καθώς αυτή η “μάχη” ενάντια στην πανδημία είναι “ένας κοινός αγώνας” όλων με το Υπ. Υγείας, το Σύστημα Υγείας και το ΕΚΑΒ.
-
Ολοκληρώνεται ο μεγάλος κύκλος εκπαίδευσης των υγειονομικών από το ΕΚΑΒ, στο πλαίσιο του προγράμματος “ΕΚΑΒ be safe”. Το αρμόδιο προσωπικό κάλυψε με συνέπεια όλον τον νησιώτικο χώρο. Μιλήστε μας για τους στόχους του συγκεκριμένου προγράμματος.
“Ξεκίνησε από τη Σύρο η εκπαίδευση του προγράμματος ΕΚΑΒ be safe. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας του ΕΚΑΒ και μετά από συνεννόηση πάντοτε με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, ξεκινήσαμε από τις νησιωτικές περιοχές, επειδή αυτές ουσιαστικά είναι που “ανοίγουν” με τον τουρισμό και θα έχουν έναν ιδιαίτερο τρόπο διαχείρισης σε ό,τι αφορά τα ύποπτα ή τα επιβεβαιωμένα περιστατικά. Δηλαδή, από αυτές τις περιοχές θα πρέπει άνθρωποι που τυχόν θα είναι ύποπτοι ή θα διαπιστωθούν θετικοί θα πρέπει να διακομισθούν με ταχύτητα και με ασφάλεια σε Νοσοκομεία αναφοράς της ηπειρωτικής χώρας.
Ξεκινήσαμε το ΕΚΑΒ be safe, το πρόγραμμα εκπαίδευσης που εκπονήθηκε από το προσωπικό του ΕΚΑΒ και συγκεκριμένα από τους εκπαιδευτές του ΙΕΚ αλλά και το προσωπικό του ΕΤΙΚ και ομάδες του ΕΚΑΒ με επικεφαλής ιατρό και με μέλη - έμπειρους διασώστες της πρώτης γραμμής, χωρίσαμε τη νησιωτική Ελλάδα σε περιοχές για να προχωρήσει η υλοποίηση του προγράμματος.
Το πρόγραμμα αφορούσε σε επανεκπαίδευση ή και εκπαίδευση του προσωπικού σε χρήση μέσων ατομικής προστασίας και σε εφαρμογή μέτρων ασφαλείας. Αυτή ήταν η μία διάσταση του προγράμματος και η άλλη αφορούσε στον έλεγχο της επιχειρησιακής ετοιμότητας των υγειονομικών σχηματισμών με τη διενέργεια μικρής κλίμακας ασκήσεων για το πως ακριβώς θα διαχειριστούν ένα ύποπτο ή επιβεβαιωμένο περιστατικό μέχρις ότου να μπορέσουμε με ασφάλεια να το διακομίσουμε σε ένα Νοσοκομείο αναφοράς της ηπειρωτικής χώρας”.
-
Σε ποιο βαθμό αυτή η επανεκπαίδευση κρίθηκε απαραίτητη με δεδομένη και την έκτακτη συνθήκη του κορωνοϊού; Ποιες οι διαπιστώσεις σας από την επαφή που είχατε με τις κατά τόπους ομάδες του ΕΚΑΒ και τους υγειονομικούς στα νησιά αναφορικά με το κομμάτι της ετοιμότητάς του;
“Εκπαιδεύσαμε όχι μόνον τους ανθρώπους του ΕΚΑΒ αλλά και όλους τους υγειονομικούς σχηματισμούς, δηλαδή, το προσωπικό των Περιφερειακών Ιατρείων, των Κέντρων Υγείας, αλλά και των Νοσοκομείων κι εξετάσαμε την επιχειρησιακή ετοιμότητά τους. Αυτό που εμείς επισημαίνουμε είναι ότι το προσωπικό γενικότερα βρισκόταν και βρίσκεται σε ένα καλό επίπεδο εκπαίδευσης. Το θετικό της πανδημίας ήταν ότι έγκαιρα είχαμε τον χρόνο να προετοιμαστούμε για να αντιμετωπίσουμε τυχόν ύποπτα ή και επιβεβαιωμένα περιστατικά, άρα, βρήκαμε το προσωπικό σε αρκετά μεγάλο βαθμό να είναι προετοιμασμένο. Αυτό που ουσιαστικά ελέγξαμε είναι κατά πόσον οι μικροί σχηματισμοί, οι μικρές δομές έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενήσουν με ασφάλεια κάποιο τέτοιο περιστατικό μέχρις ότου να μπορέσουμε να κάνουμε τη διακομιδή η οποία θα γίνει είτε με πλωτά μέσα, είτε με πτητικά μέσα, στην ηπειρωτική χώρα.
Σε καμία περίπτωση η εκπαίδευση δεν πρέπει να σταματά. Δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι τα γνωρίζουμε όλα ή ότι είμαστε άψογα εκπαιδευμένοι και να χαλαρώσουμε γιατί τότε θα γίνει το λάθος. Πάνω σε αυτό το πλάνο και σε αυτούς τους άξονες προχώρησε η εκπαίδευση του ΕΚΑΒ.
Πρέπει να υπενθυμίσω ότι και στις αρχές του έτους, το ΕΚΑΒ εκπόνησε ένα μεγάλο πρόγραμμα εκπαίδευσης του προσωπικού των Νοσοκομείων αναφοράς και επιχειρησιακής ετοιμότητας σε όλη τη χώρα. Είχαμε πραγματοποιήσει επιτόπιες επισκέψεις και είχαμε κάνει ασκήσεις σε όλη την Ελλάδα ώστε να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό και να δούμε πώς θα μπορούσαμε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο να διαχειριστούμε τα περιστατικά, χωρίς να διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία του Συστήματος. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα Νοσοκομεία εξακολουθούν να λειτουργούν σαν Νοσοκομεία κανονικά για όλα τα υπόλοιπα περιστατικά.
Ουσιαστικά αυτές οι εκπαιδεύσεις και οι ασκήσεις ήταν το αποτέλεσμα της συνένωσης των δύο Υπηρεσιών (ΕΚΕΠΥ και ΕΚΑΒ). Μετά τη συνένωση ένας είναι ο επιχειρησιακός βραχίωνας του Υπουργείου Υγείας. Ένας είναι ο επιχειρησιακός βραχίονας διαχείρισης εκτάκτων καταστάσεων και κρίσεων, δηλαδή το ΕΚΑΒ. Σε αυτό το πλαίσιο ξεκινήσαμε και το πρόγραμμα EKAB be safe, το οποίο ολοκληρώνεται αυτήν την εβδομάδα. Τα περισσότερα νησιά έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους και απομένουν κάποια λίγα που λόγω αποστάσεων, λόγω συνθηκών και συγκοινωνιακών μέσων θα τα ολοκληρώσουμε μέχρι την Παρασκευή”.
-
Η εικόνα από τα στοιχεία που διαθέτετε για το προσωπικό του ΕΚΑΒ είναι ικανοποιητική; Τί γίνεται με το πολυσυζητημένο θέμα της έλλειψης προσωπικού;
“Όχι, δεν είναι ικανοποιητική. Όποιος πρόεδρος του ΕΚΑΒ πει ότι ο αριθμός του προσωπικού του ΕΚΑΒ είναι ικανοποιητικός, θα πει ψέματα. Με δεδομένο ότι το ΕΚΑΒ είναι η μία και μοναδική υπηρεσία διαχείρισης του επείγοντος, ποτέ δεν μπορείς να πεις ότι έχεις τον ικανό αριθμό προσωπικού να αντιμετωπίσει την καθημερινότητα και το έκτακτο. Είμαστε σε καλύτερο επίπεδο απ΄ ό,τι ήμασταν στο παρελθόν κι έχουμε ενισχυθεί με επικουρικό προσωπικό κι ελπίζουμε να ενισχυθούμε ακόμη περισσότερο μέσω της πλατφόρμας του Υπουργείου Υγείας για προσωπικό για τον κορωνοϊό με σύμβαση ορισμένου χρόνου (2 έτη) το επόμενο διάστημα. Επίσης, εξετάζουμε πώς με ενίσχυση του προσωπικού από τις περιοχές της ηπειρωτικής χώρας προς τα νησιά, θα μπορέσουμε να οργανωθούμε ακόμη καλύτερα έτσι ώστε αυτό το ιδιαίτερο καλοκαίρι - και λόγω του κορωνοϊού - να μπορέσουμε να το αντιμετωπίσουμε χωρίς κανένα πρόβλημα. Σίγουρα χρειαζόμαστε προσωπικό, αλλά επειδή δεν πρέπει να τα μηδενίζουμε όλα, είμαστε σε καλύτερη κατάσταση από αυτήν του παρελθόντος”.
-
Υπάρχει επάρκεια μέσων για τις διακομιδές των πολιτών; Κατά την επίσκεψή σας στη Σύρο, είχατε και σαφή εικόνα για τη λειτουργία της βάσης αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ στο νησί. Ποια η τοποθέτησή σας;
“Είναι εξαιρετική η βάση του ΕΚΑΒ στη Σύρο. Θεωρώ ότι έχει λύσει πάρα πολλά θέματα.
Οι άνθρωποι του ΕΚΑΒ όπου και να βρίσκονται, προσπαθούν και ξεπερνούν τον εαυτό τους πάντοτε για να ανταποκριθούν αφενός μεν στο επείγον κι αφετέρου σε όλες τις άλλες ανάγκες και υποχρεώσεις που προκύπτουν για το Σύστημα, ώστε να εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον κόσμο μίας περιοχής.
Αυτό που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε - γιατί κάποιες φορές υπάρχουν παράπονα και παρατηρήσεις - είναι ότι, καλώς ή κακώς, για το ΕΚΑΒ που είναι υπηρεσία έκτακτης ανάγκης προηγείται το επείγον. Άρα, όταν η δύναμη του προσωπικού σου είναι τέτοια, που δεν μπορείς να διατηρήσεις ένα επίπεδο ασφαλείας για το επείγον, σίγουρα θα προκληθούν κάποιες καθυστερήσεις σε κάποιες διακομιδές και σε κάποια εξιτήρια. Αυτό λοιπόν, πρέπει να το καταλάβουμε όλοι μας και να διαχειριζόμαστε το ΕΚΑΒ ως υπηρεσία του επείγοντος και όχι ως υπηρεσία που θα μπορούσαμε να μην τη χρησιμοποιήσουμε αν βρίσκαμε έναν άλλον τρόπο για να πάμε ή για να φύγουμε από το Νοσοκομείο. Προηγείται το επείγον.
Το προσωπικό μας κάνει φιλότιμες προσπάθειες. Είναι λίγο σε αριθμό, αλλά ελπίζουμε να το ενισχύσουμε και με επικουρικό προσωπικό και με ενίσχυση από τις ηπειρωτικές περιοχές στη Σύρο και από εκεί και πέρα, με πλωτές διακομιδές και με αεροπορικά μέσα, τόσο με το ελικόπτερο που είναι στη βάση της Σύρου, όσο και με αεροσκάφη που δεν έρχονται στη Σύρο, αλλά πηγαίνουν για παράδειγμα στη Μύκονο και μέσω της Μυκόνου γίνονται συνδυαστικές αεροδιακομιδές ή και πολλαπλές. Προσπαθούμε για το καλύτερο. Γι αυτό, πρέπει να πω ότι η εκπαίδευση που κάναμε απευθύνθηκε και στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος.
Όσον αφορά τα πτητικά μέσα παραμένουν ιδιοκτησία και διαχειρίζονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Δεν έχουμε ιδιοκτησία σε πτητικά μέσα. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε δύο ιδιόκτητα ελικόπτερα και αεροσκάφη από τη δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχος και θα τα παραχωρήσουμε στις Ένοπλες Δυνάμεις για το επιχειρησιακό κομμάτι. Αυτά θα είναι δικά μας και θα χρησιμοποιούνται κατ΄ αποκλειστικότητα για τις αεροδιακομιδές.
Θεωρώ λοιπόν, ότι και φέτος θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε σε οποιοδήποτε περιστατικό προκύψει, παρόλο που είναι ένα ιδιαίτερο καλοκαίρι. Επαναλαμβάνω όμως, πως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να χαλαρώνουμε. Το τονίζω παντού. Ο μεγαλύτερος εχθρός μας είναι η χαλάρωση. Όταν βρισκόμαστε σε μία κατάσταση αυξημένης ετοιμότητας και εγρήγορσης είμαστε έτοιμοι και μπορούμε να διαχειριστούμε οτιδήποτε. Όταν θεωρήσουμε ότι ο κίνδυνος έχει περάσει, τότε γίνονται τα λάθη. Γι αυτό προχωράμε με συνεχιζόμενες εκπαιδεύσεις, με συνεχιζόμενες ασκήσεις και πάντοτε με υψηλό αίσθημα ευθύνης. Εκπαιδευόμαστε συνεχώς για να παραμένουμε ασφαλείς”.
-
Πλέον ανοίγουν και οι μετακινήσεις στον νησιώτικο χώρο αλλά και σε γενικότερο επίπεδο. Στα νησιά υπάρχει ο προβληματισμός σχετικά με την επαρκή ανταπόκριση των αρμοδίων όπως και του ΕΚΑΒ απέναντι σε έκτακτες συνθήκες που θέτει η πανδημία του κορωνοϊού. Όσον αφορά το ΕΚΑΒ, είναι πανέτοιμο να ανταποκριθεί σε ό,τι προκύψει;
“Θεωρώ ότι θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε γιατί αυτό έδειξε η μέχρι στιγμής πορεία μας σε ό,τι αφορά την - κατά γενική και παγκόσμια ομολογία - επιτυχημένη διαχείριση της πρώτης φάσης του κορωνοϊού. Θεωρώ ότι θα μπορέσουμε με τον ίδιο τρόπο να διαχειριστούμε και τη φάση του ανοίγματος και της επιστροφής του τουρισμού στην κανονικότητα, πάντοτε όμως με την κοινωνική βοήθεια. Δηλαδή με την ανταπόκριση των πολιτών όσον αφορά την τήρηση των μέτρων που έχουν θεσπιστεί. Για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε και να ανταποκριθούμε, πρέπει να βοηθήσουμε όλοι μας. Εάν όλοι μας χαλαρώσουμε και σαν πολίτες ή κάτοικοι των νησιωτικών περιοχών αλλά και όλων των περιοχών, πιστεύουμε πως δεν χρειάζεται να τηρήσουμε τα μέτρα και πυροδοτήσουμε καταστάσεις που μπορεί να δημιουργήσουν μεγάλο αριθμό κρουσμάτων, τότε κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί τίποτα. Έχουμε έναν κοινό αγώνα. Εμείς κάνουμε τη δουλειά μας και είμαστε προετοιμασμένοι για όλα. Όμως, εξακολουθούμε να ζητάμε κοινωνική υπευθυνότητα”.
-
Ποιο είναι το μήνυμα και η προτροπή σας απέναντι στους νησιώτες αυτό το ιδιαίτερο διάστημα της θερινής περιόδου που ξεκινάμε να διανύουμε;
“Πάντοτε το ΕΚΑΒ σε όλες τις φάσεις της ζωής μας θα πρέπει να το χρησιμοποιούμε σαν μία υπηρεσία επείγοντος όπως χρησιμοποιούμε την αστυνομία και το πυροσβεστικό σώμα. Είναι μία από τις τρεις υπηρεσίες διαχείρισης επειγόντων περιστατικών και καταστάσεων και για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε, θα πρέπει να χρησιμοποιούμε όλοι το ΕΚΑΒ με αυτόν τον τρόπο. Εμάς καθήκον μας είναι να παραμένουμε συνεχώς εκπαιδευμένοι, να παραμένουμε συνεχώς σε ετοιμότητα και να είμαστε διαθέσιμοι για να αντιμετωπίσουμε οτιδήποτε προκύψει”.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Υγεία: Το Αιγαίο χωρίς υγειονομικό προσωπικό και ασθενοφόρα
23 Ιουν. 2024 - 18:11 - Δραματικά υποστελεχωμένο το ΕΚΑΒ στα νησιά - Κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές!
12 Μαΐου. 2024 - 9:05 - Στο ΕΚΑΒ ο στόλος των Κέντρων Υγείας
7 Νοε. 2023 - 7:41 - ΕΚΑΒ: Μάχες ζωής στα ασθενοφόρα - Το δύσκολο έργο που έχουν οι διασώστες
1 Νοε. 2023 - 13:41 - ΕΣΥ: Μηδενίζει ο χρόνος αναμονής στα Επείγοντα - Ο ρόλος του ΕΚΑΒ
4 Σεπ. 2023 - 9:15