Το περιστατικό με το 2ο δημοτικό σχολείο άνοιξε τον μακρύ κατάλογο. Όμοιο περιστατικό και στην Πάρο

"Τραυματισμένα" σχολικά κτίρια

Ερώτηση για την υποστελέχωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης από τον Νίκο Συρμαλένιο

Τα σημαντικότατα κτιριακή προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλές σχολικές μονάδες του νομού Κυκλάδων, ήρθαν να ανακύψουν με το προχθεσινό συμβάν στο 2ο δημοτικό σχολείο Ερμούπολης.

“Τραυματισμένα” σχολικά κτίρια , είτε λόγω της αδιαφορίας των δημοτικών αρχών, είτε λόγω της κρατικής υποχρηματοδότησης, αποτελούν απειλή για τη ζωή των μαθητών.

Γερασμένα κτίρια τα περισσότερα, αφημένα στο έλεος του χρόνου και της αναλγησίας των υπευθύνων, αποτελούν τις σημερινές μαθησιακές αίθουσες μικρών, αλλά και μεγαλύτερων παιδιών.

Το 2ο δημοτικό σχολείο της Ερμούπολης δεν είναι το μοναδικό σχολικό κτίριο που αντιμετωπίζει προβλήματα, καθώς όπως έγινε γνωστό από το Σύλλογο Δασκάλων, προβλήματα αντιμετωπίζει το σχολείο της Βάρης, αλλά και το 3ο δημοτικό.

Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζει και το Γυμνασίου Παροικιάς, όπου σοβαρότατα προβλήματα παρουσίασε η οροφή της αίθουσας του εργαστηρίου φυσικής της παλαιάς πτέρυγας αιθουσών κατασκευής της δεκαετίας του ’50, στην οποία στεγάζονται τα τμήματα της Α’ Γυμνασίου.

“Τα σχολεία γκρεμίζονται”

Βολές κατά του υπουργείου Παιδείας, αλλά και κατά της δημοτικής αρχής, εξαπέλυσε ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου-Τήνου-Μυκόνου, με αφορμή το σοβαρό περιστατικό με την πτώση σοβά και τον ελαφρύ τραυματισμό μαθητή, στο 2ο δημοτικό σχολείο Ερμούπολης.

“Την στιγμή που το υπουργείο Παιδείας και οι κατά τόπους περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης ασχολούνται με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών και κάποιοι άλλοι σε τοπικό επίπεδο σχεδιάζουν την προεκλογική τους εκστρατεία με τη Σύρο “πολιτιστική πρωτεύουσα” της Ευρώπης, τα σχολεία μας γκρεμίζονται. Δυστυχώς, όχι μόνο μεταφορικά, αλλά και κυριολεκτικά, θέτοντας σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών και των μαθητριών μας”.

Ο Σύλλογος, κάνοντας μία μικρή καταγραφή, επιβεβαιώνει ότι το συγκεκριμένο σχολείο δεν είναι το μοναδικό στο νησί, που έχει κτιριακά προβλήματα και τα οποία κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, ο Δήμος δεν τα επισκεύασε.

Σύμφωνα με τον ίδιο προβλήματα εντοπίζονται στο σχολείο της Βάρης, αλλά και στο 3ο δημοτικό. “Στο 2ο σχολείο Ερμούπολης έπεσαν σοβάδες, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό ενός παιδιού. Το σχολείο έκλεισε, αν και είμαστε ήδη στο Δεκέμβρη, προκειμένου να γίνουν οι αναγκαίες εργασίες συντήρησης. Το δημοτικό σχολείο Βάρης πλημμύρισε την προηγούμενη Παρασκευή και κινδύνεψε το εργαστήριο πληροφορικής της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας. Σοβάδες πέφτουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς και στο 3ο δημοτικό Ερμούπολης με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την ασφάλεια του εκπαιδευτικού προσωπικού και των μαθητών και των μαθητριών στο συγκεκριμένο σχολικό συγκρότημα. Αυτή είναι η πραγματική εικόνα του δημόσιου σχολείου στην εποχή των μνημονίων, της υποχρηματοδότησης και των περικοπών”.

Ο Σύλλογος επιρρίπτει σημαντικές ευθύνες στην τοπική αυτοδιοίκηση, απαντώντας ουσιαστικά σε όσα δήλωσε ο υπεύθυνος Αντιδήμαρχος Σύρου, Νίκος Αλμανόπουπουλος. “Οι ευθύνες της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι δεδομένες, καθώς οι εργασίες συντήρησης των παλαιών σχολικών κτηρίων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θα έπρεπε να έχουν γίνει από το καλοκαίρι, πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Και σε όσους θα προσπαθήσουν να αποποιηθούν τις ευθύνες τους, τους λέμε ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι μηχανικοί για να μπορούν να διαγνώσουν τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν στα σχολικά κτήρια και κατά συνέπεια θα έπρεπε έγκαιρα να έχουν ήδη γίνει όλες οι εργασίες συντήρησης και ελέγχου από τις σχετικές τεχνικές υπηρεσίες του δήμου. Η αδιαφορία για κάθε δημόσιο συλλογικό αγαθό θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των μαθητών μας”.

Τέλος, Καλεί όλη την κοινωνία σε αγωνιστική συστράτευση για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου από τους κάθε λογής κατεδαφιστές του. “Εδώ και τώρα σύγχρονες σχολικές υποδομές για όλα τα παιδιά”, σημειώνει.

Το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο

Το θέμα των φθορών στο σχολικό κτίριο του 2ου δημοτικού σχολείο Ερμούπολης, συζητήθηκε στην προχθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Σύρου.

Ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, Νίκος Αλμπανόπουλος αναφέρθηκε στη “φτωχή” επιχορήγηση που παίρνει ο Δήμος από το κράτος και η οποία δε βοηθά στην επισκευή όλων των σχολικών κτιρίων, ενώ στη συνέχεια τόνισε ότι υπάρχουν προβλήματα και σε άλλα σχολεία, καθώς επίσης ότι ο εργολάβος επισκέπτεται κάθε εβδομάδα τις σχολικές μονάδες.

Επίσης, ανέφερε ότι εκτός από τις εργασίες που κάνει ο εργολάβος, το Τμήμα μικρών έργων και συντήρησης, το οποίο αποτελείται από 15 εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων κάνει διάφορες μικρές εργασίες στα σχολεία.

Προβλήματα και στην Πάρο

Στο τέλος Οκτωβρίου, άλλο ένα περιστατικό με τραυματισμό μαθητή, ήρθε να κάνει γνωστό και το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες της Πάρου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον τοπικό Τύπο, στις 29 Οκτωβρίου ο Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του

γυμνασίου, ζήτησε με επιστολή του να ενημερωθεί για τις εργασίες συντήρησης του

σχολικού συγκροτήματος. Ακόμα, ο σύλλογος των γονέων με αφορμή τραυματισμό

μαθητή κατά την διάρκεια των αθλοπαιδιών στο γήπεδο μπάσκετ, εξηγούσε στην επιστολή του πως χρειάζονται συμπληρωματικές εργασίες στο συγκεκριμένο χώρο.

Την επόμενη ημέρα (30/10) ο Σύλλογος ενημέρωσε για τα εξής:

«Σήμερα Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013 μέλη του Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Πάρου μαζί με ιδιώτη αρχιτέκτονα-μηχανικό, επισκέφτηκαν το σχολείο προκειμένου να εκτιμήσει τη σοβαρότητα του προβλήματος που παρουσίασε η οροφή της

αίθουσας του εργαστηρίου Φυσικής της παλαιάς πτέρυγας αιθουσών κατασκευής της

δεκαετίας του ’50, στην οποία στεγάζονται τα τμήματα της Α’ Γυμνασίου”

Τελικά το θέμα τέθηκε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ενώ ξεκίνησαν εργασίες αποκατάστασης.

Η υποστελέχωση των σχολείων στη Βουλή

Ερώτηση προς τον υπουργό Παιδείας σχετικά με την παρούσα κατάσταση της εκπαίδευσης στις Κυκλάδες και ιδιαίτερα με την υποστελέχωση που παρουσιάζεται στην επαγγελματική εκπαίδευση, κατέθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος.

Ο βουλευτής κάνει μία αναφορά στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η δημόσια παιδεία εξαιτίας των πολιτικών του μνημονίου, σημειώνοντας ότι οι Κυκλάδες είναι μια περιοχή που διαχρονικά χαρακτηρίζεται μειονεκτούσα ως προς τις εκπαιδευτικές της επιδόσεις και ευκαιρίες και η οποία παρουσιάζει σοβαρές εκπαιδευτικές ανισότητες σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.

“Η δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση -γενική, επαγγελματική και ειδική αγωγή- δέχεται καθημερινά καίρια πλήγματα από τις πολιτικές επιλογές των μνημονιακών κυβερνήσεων. Ταυτόχρονα, με τους χειρισμούς της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου καταστρατηγήθηκε κάθε έννοια αξιοπρέπειας, δικαίου, σοβαρότητας και διαφύλαξης του δημοσίου συμφέροντος καθώς πληθώρα παρατυπιών, αστοχιών και παράνομων ενεργειών αποτελούν τον κύριο τρόπο διαχείρισης των ζητημάτων της δημόσιας εκπαίδευσης σε καθημερινή βάση. Ιδιαίτερα για τις Κυκλάδες, μια περιοχή η οποία διαχρονικά χαρακτηρίζεται μειονεκτούσα ως προς τις εκπαιδευτικές της επιδόσεις και ευκαιρίες και η οποία παρουσιάζει σοβαρές εκπαιδευτικές ανισότητες σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, η κατάσταση της εκπαίδευσης επιδεινώνεται δραματικά”.

Σύμφωνα λοιπόν με την ερώτηση που κατατέθηκε, καταγράφονται σοβαρές ελλείψεις σε πολλά Επαγγελματικά Λύκεια των νησιών.

Συγκεκριμένα: ΕΠΑΛ Θήρας, 2 Γεωπόνοι, 1 Οχημάτων, 1 Μηχανολογίας πλήρους ωραρίου και αρκετές άλλες ειδικότητες με λιγότερες από 21 ώρες. Σημειώνεται εδώ ότι λόγω έλλειψης των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών δε διδάσκεται καθόλου το μάθημα της Τεχνολογίας στα Γυμνάσια της Σαντορίνης. ΕΠΑΛ Κέας: 1 Μηχανολόγος και 1 Ηλεκτρολόγος.

Σύμφωνα με την Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων, στο ΕΠΑΛ Άνδρου και στο ΕΠΑΛ Σίφνου δε διδάσκονται πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα και ο Ναυτικός-Ναυτιλιακός τομέας δε διαθέτει κανένα εκπαιδευτικό με ειδικότητα πλοιάρχου από τους τέσσερις που απαιτούνται στα ΕΠΑΛ Άνδρου και Εσπερινό ΕΠΑΛ Σύρου.

“Τα παραπάνω εκπαιδευτικά κενά έρχονται να προστεθούν στην οριζόντια κατάργηση των Τομέων Τομέας Υγείας και Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών και πολλών ειδικοτήτων των ΕΠΑΣ, η οποία οδήγησε χιλιάδες εκπαιδευτικούς πανελλαδικά στην διαθεσιμότητα και πολλούς μαθητές σε αδιέξοδο καθώς η νησιωτικότητα δεν τους επιτρέπει τις όποιες άλλες επιλογές έχουν οι μαθητές των αστικών κέντρων. Οι εγγυήσεις που δόθηκαν για την εξασφάλιση της δυνατότητας να αποφοιτήσουν οι μαθητές των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ απρόσκοπτα έμειναν κενές περιεχομένου καθώς 3 μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων εξακολουθούν να υπάρχουν κενά, όπως στο Ημερήσιο ΕΠΑΛ Σύρου (Γραφίστες και Βρεφονηπιοκόμοι). Το ίδιο έγινε και με τις εξαγγελίες περί κινητικότητας και απορρόφησης σε άλλες εκπαιδευτικές δομές των εκπαιδευτικών που βγήκαν σε διαθεσιμότητα”, υποστηρίζει ο βουλευτής.

Αναφορικά με την Επαγγελματική Κατάρτιση, ενώ λειτουργούσαν 5 Επαγγελματικές Σχολές στις Κυκλάδες με διάφορες ειδικότητες (Σύρος, Άνδρος, Πάρος, Νάξος, και Θήρας) με το Ν.4186/2013, αυτές κλείνουν και η διάδοχη υποβαθμισμένη δομή των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης περιορίζεται σε δύο νησιά, τη Σύρο και την Νάξο με ελάχιστες ειδικότητες. Οι Σ.Ε.Κ. ανήκουν στη μη τυπική εκπαίδευση και όχι στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα ως εκ τούτου δεν παρέχουν απολυτήριο Λυκείου στους αποφοίτους τους.

Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπως καταγράφει ο Νίκος Συρμαλένιος, υπάρχει σημαντικό πρόβλημα με τους καθηγητές ειδικοτήτων, ιδιαίτερα στις ξένες γλώσσες σε πολλά δημοτικά σχολεία. Ως προς το Ειδικό Δημοτικό κι το Ειδικό Νηπιαγωγείο Σύρου, υπηρετεί μόνο ένα άτομο, ενώ έπρεπε να υπάρχουν 6 συνολικά άτομα Ειδικού Βοηθητικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Οι σοβαρές ελλείψεις σε υλικοτεχνικές, ζητήματα προσβασιμότητας και μετακίνησης των παιδιών καθώς το σοβαρό κτιριακό πρόβλημα των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων έχει οδηγήσει στην παραμονή των μαθητών και μαθητριών στο σπίτι τους αντί να φοιτούν στο σχολείο τους. Επίσης, εκκρεμεί η πλήρωση της θέσης του Σχολικού Συμβούλου Ειδικής Αγωγής για τις Κυκλάδες.

Εξίσου άσχημη είναι η εικόνα στα ΚΕΔΔΥ Σύρου και Νάξου, στα οποία η υποστελέχωση έχει ουσιαστικά προκαλέσει την μη λειτουργία των υπηρεσιών τους και τη συσσώρευση των προς εξέταση φακέλων των μαθητών. Όσον αφορά τη λειτουργία του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας στη Σύρο με 16 εγγεγραμμένους μαθητές, η κατάσταση είναι εξίσου αποκαρδιωτική. Επίσης, τα Τμήματα Σαντορίνης και Νάξου παραμένουν κλειστά αν και υπάρχουν εγγραφές (14 και 17 αντίστοιχα) λόγω μη αντικατάστασης των Υπευθύνων. Είναι προφανές ότι ο μαθητικός πληθυσμός τους θα ήταν πολλαπλάσιος αν είχαν γίνει έγκαιρα όλες οι απαραίτητες ενέργειες. Αν και αποτελεί πάγιο αίτημα μας η πλήρωση των θέσεων με μόνιμο προσωπικό, ούτε μόνιμοι εκπαιδευτικοί δεν έχουν διατεθεί για τη λειτουργία τους ούτε ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί έχουν προσληφθεί καθώς ακόμα δεν έχει γίνει η προκήρυξη πρόσληψής τους.

“Μπορεί να προβλεφθεί με μαθηματική ακρίβεια ότι η συνεχιζόμενη απαξίωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την παράλληλη εντατικοποίηση του Γενικού Λυκείου και τη μείωση των προσφερόμενων εκπαιδευτικών διαδρομών που προήλθε από τη μείωση των εκπαιδευτικών δομών θα οδηγήσει στην αύξηση της μαθητικής διαρροής στις Κυκλάδες

Είναι ανεπίτρεπτο να συνεχιστεί το φαινόμενο της περυσινής χρονιάς με τη μη συμπλήρωση των απολυτηρίων τίτλων και τίτλων προαγωγής των μαθητών και μαθητριών των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ καθώς υπήρξαν τίτλοι αδίδακτα μαθήματα λόγω έλλειψης προσωπικού. Είναι δεδομένο ότι οι επενδύσεις στην εκπαίδευση αποτελούν μια από τις βασικότερες παραμέτρους για τη διέξοδο από την πολύπλευρη κρίση της χώρας. Eτούτοις, στον προϋπολογισμό του 2014 που συζητείται αυτή τη βδομάδα στη Βουλή, η συρρίκνωση των δαπανών για την παιδεία συνεχίζεται ακάθεκτη: Η Ελλάδα εμφανίζει σταθερά από τις χαμηλότερες χρηματοδοτήσεις επί του ΑΕΠ στο σύνολο των 27 χωρών της Ε.Ε (24η θέση). Επιπλέον, από τα αριθμητικά στοιχεία της ίδιας της ΕΕ σχετικά με τις δημόσιες δαπάνες για την παιδεία ως ποσοστό του ΑΕγχΠ προκύπτει ότι πέντε χώρες της ΕΕ (Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Σλοβακία και Ρουμανία) συνδυάζουν συγχρόνως χαμηλό επίπεδο επενδύσεων σε απόλυτες τιμές και πτωτική τάση στις δαπάνες για την παιδεία από το 2008/09 μέχρι σήμερα. Είναι απαράδεκτο να απολύονται εκπαιδευτικοί, να μη γίνονται προσλήψεις και να προσλαμβάνονται με προγράμματα «κοινωφελούς» εργασίας του ΟΑΕΔ με πενιχρούς μισθούς. Δεν είναι σωστό να συνεχίζεται ο αποκλεισμός της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου από τις χρηματοδοτήσεις του ΕΠΕΔΒΜ-ΕΣΠΑ χωρίς επικαιροποίηση των στοιχείων της περιοχής αλλά και χωρίς να συνυπολογίζονται και άλλοι παράγοντες πέραν του κατά κεφαλήν εισοδήματος, όπως το επίπεδο εκπαίδευσης. Θυμίζουμε ότι το ποσοστό λειτουργικού και οργανικού αναλφαβητισμού στις Κυκλάδες αγγίζει το 48%”, τονίζει ο Νίκος Συρλαμένιος.

Τέλος, ερωτά τον αρμόδιο υπουργό, σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί για την πλήρη στελέχωση των σχολείων όλων των βαθμίδων των Κυκλάδων, αλλά και πως θα στελεχωθούν τα ΚΕΔΔΥ της Σύρου και της Νάξου έτσι ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθητών και μαθητριών των Κυκλάδων και να μην επιβαρύνονται οι οικογένειες ακόμα περισσότερο με μετακινήσεις στην Αθήνα.

Επίσης, πότε θα επιλεγεί Σχολικός Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής αποκλειστικά για τις Κυκλάδες, καθώς είναι λογικό να μη μπορεί να αντεπεξέλθει στα καθήκοντά του κάποιος ο οποίος τοποθετείται υπεύθυνος και σε άλλη περιοχή, αλλά και πότε θα προσληφθούν οι εκπαιδευτικοί για τα τρία τμήματα του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου-Νάξου-Σαντορίνης.

“Όχι στην καταγραφή δεδομένων των παιδιών”

Αντίθετοι στην καταγραφή προσωπικών στοιχείων των παιδιών, δηλώνουν οι γονείς της Μήλοθ, οι οποίοι έβγαλαν και μία δυναμική ανακοίνωση.

Συγκεκριμένα, είναι αντίθετοι στο να δοθούν από πλευράς τους, ιδιαίτερα προσωπικά στοιχεία και κυρίως ο ΑΜΚΑ των μαθητών όταν ζητηθεί από το σχολείο στο πλαίσιο του προγράμματος του υπουργείου Παιδείας “my School”. Την ψηφιακή πλατφόρμα δηλαδή, με την οποία καταγράφονται ηλεκτρονικά όλα τα δεδομένα των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των σχολικών δραστηριοτήτων.
Τα σχολεία αρχειοθετούν όμως μόνο τα στοιχεία του μαθητή που έχουν σχέση με την φοίτηση και τα βασικά προσωπικά δεδομένα για τον προσδιορισμό του. Τα άλλα, όπως ιατρικές βεβαιώσεις, με την πάροδο χρονικού διαστήματος δύο ετών από την αποφοίτηση του μαθητή τα καταστρέφει με πρωτόκολλο το ίδιο το σχολείο.

“Μεγάλες οι αμφιβολίες, οι φόβοι και η σκοπιμότητα μιας τέτοιας φακελοποίησης των παιδιών στην παρούσα φάση, αλλά και στο μέλλον, για όποιον ανατρέξει σε πληροφορίες για οποιονδήποτε μαθητή, σχετικά με την χρήση τέτοιων αυστηρά προσωπικών στοιχείων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, η όλη ενέργεια δεν είναι και καν νόμιμη εφόσον αιτούνται προσωπικά δεδομένα των μαθητών”, αναφέρουν μεταξύ άλλων.

Ετικέτες: