Υποβολή δύο προτάσεων χρηματοδότησης 3.261.200 ευρώ στο ΠΕΠ Νοτίου Αιγαίου

Αναμένονται οι εγκρίσεις για τα δύο σημαντικά έργα οδοποιίας στην Κέα

Τα ζητήματα που απασχολούν το νησί της Κέας και αφορούν το οδικό δίκτυο, φαίνεται να βρίσκουν λύσεις καθώς όπως ανακοινώθηκε, ο Δήμος υπέβαλε δύο ακόμη προτάσεις χρηματοδότησης, συνολικού ύψους 3.261.200 ευρώ, στο Περιφερειακό Πρόγραμμα Νοτίου Αιγαίου (ΕΣΠΑ 2021–2027), για την υλοποίηση έργων οδοποιίας. Αυτά αφορούν στη συντήρηση της οδού Κορησσίας - Ξύλων και στη βελτίωση της υφιστάμενης οδού Σωρός - Σπαθί. Αυτοί είναι δύο πολύ σημαντικοί δρόμοι για το νησί της Κέας, που όταν ολοκληρωθούν θα κάνουν πιο εύκολη τη διέλευση και των κατοίκων, αλλά και των επισκεπτών.

Ρ. Βελισσαροπούλου: "Και στις δύο περιπτώσεις, είναι δύο δρόμοι που τους έχουμε πάρα πολύ μεγάλη ανάγκη"

Η δήμαρχος Κέας, Ρένα Βελισσαροπούλου, είχε μιλήσει στην "Κοινή Γνώμη" για το ζήτημα, των δύο σημαντικών δρόμων, όταν αυτά είχαν συζητηθεί στην Οικονομική Επιτροπή και είχε τονίσει, μεταξύ άλλων, "αναφορικά με την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής να εντάξουμε δύο δρόμους στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα το οποίο θα υποβληθεί από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, πρόκειται για τους δρόμους Κορησσία - Ξύλα και Σωρός Σπαθί. Και στις δύο περιπτώσεις, είναι δύο δρόμοι που τους έχουμε πάρα πολύ μεγάλη ανάγκη. Αφορά μελέτες που είχαν ξεκινήσει αρκετά χρόνια πριν και στην θητεία μας φροντίσαμε να γίνει επικαιροποίηση, να ωριμάσουν οι μελέτες ώστε να τις έχουμε έτοιμες και τώρα με το πρόγραμμα αυτό που ανοίγει από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, είμαστε έτοιμοι να το υποβάλλουμε. Πρόκειται για δύο δρόμους που εξυπηρετούν πολλούς κατοίκους και παραθεριστές και είναι κάτι που ο τόπος το έχει πολύ μεγάλη ανάγκη."

Συντήρηση της οδού Κορησσίας - Ξύλων

Το πρώτο αφορά στη συντήρηση της οδού Κορησσίας - Ξύλων, προϋπολογισμού 1.450.800 ευρώ. Η υφιστάμενη οδός συνολικού μήκους 4.776 μ. αποτελεί διαχρονική εξέλιξη παλαιάς ημιονικής οδού (στενής) η οποία υπέστη βελτιώσεις για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των νέων μέσων μεταφοράς. Σήμερα η οδός αυτή είναι σχεδόν στο σύνολό της χωματόδρομος, κυκλοφορείται από αυτοκίνητα σε όλο το μήκος της και εμφανίζει αξιόλογο κυκλοφοριακό φόρτο, αφού εξυπηρετεί αρκετές οικισμένες περιοχές. Κατά τους θερινούς μήνες ο κυκλοφοριακός φόρτος είναι σημαντικός, τα οχήματα κινούνται σε πολλά σημεία με δυσκολία, η ενόχληση των κατοίκων από την σκόνη είναι έντονη και η ασφάλεια της κυκλοφορίας βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Η βελτίωση της οδού ώστε να καταστεί ένας ασφαλής και λειτουργικός δρόμος ο οποίος εξυπηρετεί περιοχές με έντονη ανάπτυξη, είναι επιβεβλημένη.Το σημερινό πλάτος του οδοστρώματος είναι μεταβλητό και κυμαίνεται από 8,0 μ. ή και περισσότερο έως 6,0 μ. Στα τμήματα, όπου το πλάτος του οδοστρώματος είναι ανεπαρκές, η διασταύρωση των οχημάτων γίνεται με δυσκολία και χωρίς ασφάλεια.

Παραδοτέα της πράξης θα είναι η ασφαλτόστρωση, η διαπλάτυνση, όπου απαιτείται, με μικρούς πέτρινους τοίχους με περιορισμό του πρανούς, ώστε να μην επηρεαστουν οι εκατέρωθεν ιδιοκτησίες και η κατασκευή 18 οχετών απορροής ομβρίων (τεχνικών). Το επόμενο βήμα, για την ολοκλήρωση του έργου αφορά την εύρεση χρηματοδότησης ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. 

Βελτίωση της υφιστάμενης οδού Σωρός - Σπαθί

Το δεύτερο αφορά στη βελτίωση της υφιστάμενης οδού Σωρός - Σπαθί, προϋπολογισμού 1.810.400 ευρώ. Από τον δρόμο αυτό στη θέση Σωρός που απέχει 1.800 μ. περίπου από την διασταύρωση της οδού προς Καστριανή, αρχίζει ο χωματόδρομος προς την παραλία Σπαθί μήκους 5,0 χλμ περίπου. Ο σημερινός δρόμος είναι, σχεδόν στο σύνολό του, χωματόδρομος (εκτός από ένα μικρό τμήμα με έντονη κλίση όπου έχει κατασκευαστεί πρόχειρο οδόστρωμα από σκυρόδεμα). Το πλάτος του κυμαίνεται από 6,0 έως τοπικά και 9,0 μ. Η σύσταση του εδάφους είναι βραχώδης.

Παραδοτέα πράξης, οι τοπικές διαπλατύνσεις, οι τοπικές βελτιώσεις στη μηκοτομή (κλίσεις οδού), οι κατασκευή των απαραίτητων τεχνικών έργων, κυρίως οχετών και η ασφαλτόστρωση του οδοστρώματος. Η Μελέτη οδοποιίας για τη Βελτίωση της υφιστάμενης οδού Σωρός - Σπαθί, ανατέθηκε στον οικονομικό φορέα Τεχνικό Γραφείο, Υποδομή Σύμβουλοι Μηχανικοί που έχει μελετητικό πτυχίο στην κατηγορία των Συγκοινωνιακών μελετών, από την «Αναπτυξιακή Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Δήμου Φυλής» στο πλαίσιο σχετικής Προγραμματικής Σύμβασης που έχει συνάψει η Εταιρεία με τον Δήμο Κέας. Το συνολικό μήκος της προς αναθεώρηση μελέτης είναι 4.950 μ. 

Οι εργασίες που θα πραγματοποιηθούν

Οι εκτελεσθείσες εργασίες είναι, η μελέτη οδοποιίας. Συγκεκριμένα, θα χαραχθεί ο νέος άξονας της οδού, έχοντας ως κριτήριο, εκτός των άλλων, και την ελαχιστοποίηση των απαλλοτριώσεων. Η νέα τυπική διατομή της οδού θα συμφωνεί με τις εγκεκριμένες ΟΜΟΕ. Παράλληλα, θα συνταχθεί η κατά μήκος τομή σε κλίμακα 1:1000/1:100 και οι κατά πλάτος τομές, τα διαγράμματα επικλίσεων και τα διαγράμματα διαπλατύνσεων στις καμπύλες. Την ίδια στιγμή, θα πραγματοποιηθεί Μελέτη τεχνικών έργων. Από την μελέτη αυτή, θα προκύψουν τα απαιτούμενα τεχνικά έργα. Για τους οχετούς θα χρησιμοποιηθούν τα τυπικά σχέδια του ΥΠΕΚΑ. Το άνοιγμα όμως των οχετών θα προσδιοριστεί με υδραυλικούς υπολογισμούς, λαμβάνοντας βροχόπτωση με περίοδο επαναφοράς τα 50 έτη. Οι χαμηλοί τοίχοι αντιστήριξης θα είναι από λιθοδομή κατά παραδοσιακά πρότυπα. Στις έντονες κατά μήκος κλίσεις θα προβλεφθούν επενδεδυμένες τάφροι για την αποφυγή διαβρώσεων. 

Υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα Νότιο Αιγαίο

Μέσω της δράσης του προγράμματος για το Νότιο Αιγαίο, επιδιώκεται η ενίσχυση της ενδοπεριφερειακής κινητικότητας, η βελτίωση της σύνδεσης πυλών εισόδου/εξόδου με τα νησιωτικά κέντρα και τουριστικούς προορισμούς, καθώς και η βελτίωση της πρόσβασης σε σημαντικούς τουριστικούς και πολιτιστικούς προορισμούς της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Στο πλαίσιο αυτό, θα δοθεί προτεραιότητα στην αναβάθμιση/βελτίωση του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου καθώς και σε δρόμους που συνδέουν τα λιμάνια και τα αεροδρόμια με τα νησιωτικά κέντρα ή περιοχές με σημαντικές τουριστικές εγκαταστάσεις και σε δρόμους που οδηγούν σε αναπτυγμένες τουριστικές περιοχές ή σημαντικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους λαμβάνοντας υπόψη τις κατευθύνσεις του Περιφερειακού σχεδίου μεταφορών. Ειδικότερα προβλέπονται παρεμβάσεις, διάνοιξης νέων περιφερειακών – παρακαμπτήριων οδών, βελτίωσης διαπλάτυνσης υφιστάμενων εθνικών / επαρχιακών οδών και βελτίωσης διαπλάτυνσης υφιστάμενων δημοτικών οδών που συνδέουν λιμάνια / αεροδρόμια με νησιωτικά κέντρα ή που οδηγούν δε σημαντικούς τουριστικούς / πολιτιστικούς προορισμούς.

Οι μελέτες εξασφαλίζουν την κυκλοφοριακή βελτίωση και ποιοτική αναβάθμιση των οδών επιτυγχάνοντας τοπικές διαπλατύνεις όπου δεν απαιτούνται απαλλοτριώσεις ώστε να εξασφαλιστεί ενιαίο πλάτος οδοστρώματος περί τα 8,0 μ., (εφόσον δεν είναι δυνατόν να εξασφαλιστεί το ελάχιστο απαιτούμενο πλάτος, τότε η μελέτη θα καταφύγει σε απαλλοτριώσεις), τοπικές βελτιώσεις στην μηκοτομή, κατασκευή των απαραίτητων τεχνικών έργων, κυρίως οχετών και ασφαλτόστρωση του οδοστρώματος.