Παρουσιάστηκαν τα έργα για το αλιευτικό καταφύγιο Αιγιάλης και για τις υποδομές στο λιμάνι Καταπόλων

Αναβαθμίζονται οι λιμενικές εγκαταστάσεις της Αμοργού

Δύο παρουσιάσεις, για δύο εξαιρετικής σημασίας έργα για το νησί της Αμοργού, πραγματοποιήθηκαν το περασμένο Σάββατο στο νησί και αφορούσαν στη φωτορεαλιστική απεικόνιση του αλιευτικού καταφυγίου Αιγιάλης και στην αρχιτεκτονική μελέτη και τη φωτορεαλιστική απεικόνιση του έργου της αναβάθμισης λιμενικών υποδομών του λιμένα Καταπόλων.

Λ. Καραΐσκος: "Η Δημοτική μας Αρχή προχωράει στην ολοκλήρωση του απαραίτητου σχεδιασμού με συνέπεια και αποφασιστικότητα"

Ο δήμαρχος Αμοργού, Λευτέρης Καραΐσκος μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τα δύο έργα που προχωρούν πλέον με γοργούς ρυθμούς στο νησί. Συγκεκριμένα τόνισε ότι "πρόσφατα υπήρξε μεγάλη προσπάθεια κατασυκοφάντησης του έργου με πρόσχημα την κλίμακα και την σκοπιμότητα του έργου. Δυστυχώς, αυτοί που επιδίδονται σε αυτήν την προσπάθεια δεν έχουν παρουσιάσει κάποια σοβαρή εναλλακτική πρόταση που να επιλύει τα προβλήματα ή τουλάχιστον να μην καταστρέφει τον κόλπο των Καταπόλων πέραν του να μην γίνει καμία παρέμβαση και να κλείσουμε τα μάτια για 3, 4 ή 5 μήνες που είναι η τουριστική σεζόν. Η Δημοτική μας Αρχή προχωράει στην ολοκλήρωση του απαραίτητου σχεδιασμού με συνέπεια και αποφασιστικότητα, μέσα στα υφιστάμενα χρονικά όρια για την ωρίμανση των έργων, σύμφωνα με την λαϊκή εντολή που λάβαμε, καταγράφοντας και αξιοποιώντας κάθε εποικοδομητική πρόταση κατοχυρώνοντας τα συμφέροντα όλων των κατοίκων του νησιού μας και όχι μιας μερίδας αυτών ή τρίτων".

Το αλιευτικό καταφύγιο της Αιγιάλης

Ειδικότερα, στην Αιγιάλη, ο φάκελος των έργων περιλαμβάνει την επέκταση του κεφαλόσκαλου και τη δημιουργία και δεύτερου μετώπου προσέγγισης δυτικά για την ασφαλέστερη και ευκολότερη πρόσβαση των πλοίων της ακτοπλοΐας, την κατασκευή προσαμμωτικού μόλου για την αποφυγή προσάμμωσης του υφιστάμενου λιμένα και την κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου στη θέση “Μάντρισμα”. Η διαδικασία αδειοδότησης είναι σε εξέλιξη και αναμένεται τους επόμενους μήνες η γνωμοδότηση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων (ΕΦΑ) Κυκλάδων για την τελική γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΠΕΣΠΑ) της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.

Η παρουσίαση αφορούσε το υπο-έργο κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου στην θέση “Μάντρισμα” και τη φωτορεαλιστική του απεικόνιση. Η απεικόνιση έδειξε την πλήρη εναρμόνιση του καταφυγίου με τον παραδοσιακό οικισμό καθησυχάζοντας μερίδα πολιτών που ανησυχούσε για την ενδεχόμενη υποβάθμιση του συγκεκριμένου σημείου με τον Μύλο και τον υφιστάμενο κυματοθραύστη. Οι παρατηρήσεις για την ασφάλεια του καταφυγίου σε ακραία καιρικά φαινόμενα που αντιμετωπίστηκαν στο παρελθόν έχουν ληφθεί υπόψιν στον υφιστάμενο σχεδιασμό και το μέγεθος της θωράκισης, ενώ θα αξιολογηθεί και μία πρόταση που κατατέθηκε στη συνάντηση για πρόσθετη θωράκιση εσωτερικά στην είσοδο του καταφυγίου και θα επαναξιολογηθούν συνολικά μετά και την κατασκευή της επέκτασης του λιμένα.

Οι άνεμοι και το καταφύγιο

Παλαιότερη μελέτη για το αλιευτικό καταφύγιο ανέφερε ότι ο όρμος Αιγιάλης έχει άνοιγμα μόνο προς τα δυτικά - νοτιοδυτικά ενώ είναι προφυλαγμένος από τις άλλες διευθύνσεις. Σε νοτιοδυτική διεύθυνση υπάρχει η νησίδα Νικουριά που προστατεύει μερικώς τον όρμο. Οι άνεμοι πνέουν με μεγαλύτερη συχνότητα από βόρειες διευθύνσεις (43,16%) με εντάσεις μεγαλύτερες και από τα 11 Bf, αλλά ο όρμος Αιγιάλης δεν πλήττεται άμεσα. Αντίστοιχα, οι άνεμοι από βορειοδυτικές διευθύνσεις πνέουν με συχνότητα 6,84 % και εμφανίζουν εντάσεις μεγαλύτερες και από τα 11 μποφόρ, ενώ οι άνεμοι από δυτικές διευθύνσεις πνέουν με μικρή συχνότητα 1,24% και εντάσεις μέχρι 10 μποφόρ.

Στο εσωτερικό της λιμενολεκάνης, αναμενόταν να διαμορφωθούν κρηπιδώματα ανατολικά σε μήκος 34μ., στη νότια ακτή σε μήκος 60 περίπου μέτρων και στην συνέχεια δυτικά σε μήκος 30μ. περίπου για την διαμόρφωση του απαραίτητου χερσαίου χώρου. Επίσης, είχε προταθεί διαπλάτυνση της υφιστάμενης παραλιακής οδού που εξυπηρετεί την πρόσβαση στον υφιστάμενο λιμένα, οπότε κοντά στον υφιστάμενο μύλο θα διαμορφωθεί και ράμπα για πρόσβαση στο αλιευτικό καταφύγιο. Για αύξηση της δυναμικότητας του καταφυγίου είχε προταθεί επίσης να διαμορφωθεί σταθερός προβλήτας επί βάθρων στην υπήνεμη πλευρά του προσήνεμου μόλου, με σύνδεση με τα δυτικά κρηπιδώματα. Ετσι, ο κυματισμός θα απομειώνεται στα βράχια του προσήνεμου μόλου.

Ο λιμένας των Καταπόλων

Το λιμάνι των Καταπόλων είναι το κύριο λιμάνι της Αμοργού, εξυπηρετώντας την πλειονότητα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων του νησιού. Βρίσκεται στο κέντρο της Αμοργού και αποτελείται από τρεις οικισμούς: τα Κατάπολα, το Ραχίδι και το Ξυλοκερατίδι. Ο κόλπος των Καταπόλων είναι φυσικό λιμάνι, προστατευμένο από τους ανέμους, γεγονός που το καθιστά ασφαλές αγκυροβόλιο για πλοία και σκάφη. Στην περιοχή των Καταπόλων υπάρχουν ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια και ταβέρνες, προσφέροντας ποικιλία επιλογών για διαμονή και εστίαση στους επισκέπτες. Επιπλέον, το λιμάνι των Καταπόλων αποτελεί αφετηρία για ακτοπλοϊκές συνδέσεις με τον Πειραιά και άλλα νησιά των Κυκλάδων, καθιστώντας το σημαντικό κόμβο μεταφορών για την Αμοργό. Συνολικά, το λιμάνι των Καταπόλων αποτελεί ζωτικό σημείο για την Αμοργό, συνδυάζοντας τη φυσική ομορφιά με την ιστορική σημασία και την τουριστική ανάπτυξη.

Το Σάββατο 14 Δεκεμβρίου, πραγματοποιήθηκε η τρίτη παρουσίαση των λιμενικών έργων βελτίωσης και αναβάθμισης του Λιμένα Καταπόλων. Συγκεκριμένα παρουσιάστηκε η αρχιτεκτονική μελέτη και φωτορεαλιστική απεικόνιση των έργων της επέκτασης του λιμένα και του παραλιακού μετώπου. Ο περιορισμένος όγκος των κτηρίων, η τοποθέτηση τους, η αρχιτεκτονική τους, η δημιουργία χώρων πρασίνου και καθιστικών, τα υλικά επίστρωσης, η διαμόρφωση πεζόδρομων εκατέρωθεν της οδού πρόσβασης του Λιμανιού, η εξασφάλιση της προσβασιμότητας ατόμων με κινητικά προβλήματα, μεταξύ άλλων εντάσσουν το έργο αρμονικά στον παραδοσιακό οικισμό επιλύοντας τα θέματα ασφάλειας και λειτουργικότητας στην χερσαία ζώνη αλλά και τα προβλήματα όχλησης του οικισμού και των επιχειρήσεων από την λειτουργία του λιμανιού. Τα σχεδιαζόμενα έργα απαντούν με προοπτική στα προβλήματα που έχουν καταγραφούν από τις αρμόδιες αρχές και τους πλοιάρχους της ακτοπλοΐας, δίνοντας παράλληλα την δυνατότητα προσέγγισης περισσότερων τουριστικών σκαφών στον ασφαλή κόλπο των Καταπόλων.

Χρηματοδότηση των έργων

Και τα δύο έργα θα χρηματοδοτηθούν από το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Ναυτιλίας «Μεταφορές» 2021-2027 με τίτλο «Ανάπτυξη Νησιωτικών Λιμενικών Υποδομών» και συμπεριλαμβάνονται στα έργα που θα ωριμάσουν από την Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ.