Ποια πλοία απειλούνται με υπέρογκα τέλη
- Σήμερα - 13:45
Περισσότερες από τέσσερις στις 10 προσεγγίσεις εμπορικών πλοίων στα λιμάνια των ΗΠΑ την περσινή χρονιά εμπίπτουν στις προτάσεις που έχουν καταθέσει οι Αρχές των ΗΠΑ (USTR) για επιβολή τελών σε εταιρείες και πλοία που έχουν σχέση με την Κίνα.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ν» από ναυλομεσιτικούς οίκους, το 43% των προσεγγίσεων πλοίων σε λιμάνια των ΗΠΑ το 2024 ανήκουν σε μία από τις τρεις κατηγορίες για τις οποίες οι αρχές της αμερικανικής διοίκησης προτείνουν να επιβληθούν τέλη έως 1 εκατ. δολάρια ή και 1,5 εκατ. δολάρια ανά προσέγγιση.
Πιο συγκεκριμένα, οι κατηγορίες που εξετάζονται είναι τα πλοία που διαχειρίζονται κινεζικές εταιρείες, πλοία που έχουν κατασκευαστεί σε κινεζικά ναυπηγεία, και ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν ναυπηγικό πρόγραμμα στην Κίνα.
Το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στα containerships, αφού το 83% των προσεγγίσεων σε αμερικανικά λιμάνια το 2024 έγινε από πλοία που ανήκουν σε μία από τις τρεις αυτές κατηγορίες.
Ακόμα μία κατηγορία που επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό είναι τα pure car carriers, με ποσοστό 68%.
Σε ψηλά ποσοστά είναι τα chemical tankers με 45%, ενώ τα bulk carriers ακολουθούν με 44%.
Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού, το ποσοστό τους έφτασε το 30% και τα product tankers το 27%.
Στα LPG carriers, το ποσοστό των πλοίων που προσέγγισαν σε λιμάνια των ΗΠΑ πέρσι και εμπίπτουν σε μία από τις τρεις κατηγορίες ανέρχεται στο 34%, ενώ για τα LNG carriers φτάνει το 23%.
Η κατηγορία των πλοίων που δεν επηρεάζεται ιδιαίτερα είναι αυτή των κρουαζιερόπλοιων με μόλις 5%, ενώ κανένα ferry που προσέγγισε αμερικανικό λιμάνι το 2024 δεν είχε καμία σχέση με κινεζική εταιρεία ή ναυπηγεία.
Επισημαίνεται ότι η πρόταση, η οποία είχε κατατεθεί αρχικά στη διοίκηση του προηγούμενου προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, θα εξεταστεί σε δημόσια ακρόαση στα τέλη Μαρτίου 2025.
Τα δεξαμενόπλοια
Σύμφωνα με την ανάλυση της Poten & Partners, ο USTR έχει τη δυνατότητα να «αντιμετωπίσει παράλογες ή διακριτικές πράξεις, πολιτικές ή πρακτικές που επιβαρύνουν ή περιορίζουν το εμπόριο των ΗΠΑ».
Ο USTR πρότεινε επίσης ένα ποσοστό των αμερικανικών εξαγωγών να μεταφέρεται με πλοία υπό αμερικανική σημαία, ένα υποσύνολο των οποίων θα πρέπει επίσης να είναι αμερικανικής κατασκευής.
Προς το παρόν, πρόκειται μόνο για μια πρόταση (ο USTR ζητά δημόσια σχόλια έως τις 24 Μαρτίου 2025) και σημαντικές λεπτομέρειες όσον αφορά την εφαρμογή και την επιβολή είναι ακόμη ασαφείς.
Τα κύρια στοιχεία των προτάσεων έχουν ως εξής:
1. Τα πλοία κινεζικών εταιρειών ή φορείς εκμετάλλευσης θα χρεώνονται με τέλος ύψους έως και 1 εκατ. δολαρίων κάθε φορά που εισέρχονται σε λιμάνι των ΗΠΑ.
2. Κάθε φορέας εκμετάλλευσης κινεζικής κατασκευής πλοίου που εισέρχεται σε λιμάνι των ΗΠΑ θα χρεώνεται με τέλος έως και 1,5 εκατ. δολαρίων.
3. Προτείνονται πρόσθετα τέλη για τους φορείς εκμετάλλευσης που έχουν πλοία υπό παραγγελία σε κινεζικά ναυπηγεία, έως και 1 εκατ. δολάρια.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Poten την 1η Φεβρουαρίου, ο συνολικός στόλος δεξαμενόπλοιων άνω των 10.000 dwt αποτελείται από περίπου 6.907 πλοία, εκ των οποίων τα 1.548 (22%) είναι κατασκευασμένα στην Κίνα.
Από το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των 1.130 δεξαμενόπλοιων, τα 788 (70%) ναυπηγούνται στην Κίνα.
Στην άκρως ανταγωνιστική αγορά μεταφοράς πετρελαίου, ένα δεξαμενόπλοιο που υπόκειται σε οποιοδήποτε από τα προτεινόμενα πρόσθετα λιμενικά τέλη θα είναι αμέσως μη ανταγωνιστικό.
Ως αποτέλεσμα, οι κινεζικές εταιρείες εκμετάλλευσης δεξαμενόπλοιων δεν θα προσεγγίζουν πλέον τα λιμάνια των ΗΠΑ.
Απρόβλεπτες συνέπειες
Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι τα προτεινόμενα τέλη για τα κινεζικής κατασκευής πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που εισάγουν αγαθά στις ΗΠΑ μπορεί να έχουν απρόβλεπτες συνέπειες, όπως συμφόρηση των λιμανιών, αύξηση των ναύλων και μετατόπιση των παγκόσμιων εμπορικών προτύπων.
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta -πλατφόρμας πληροφοριών για τις θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές-, δήλωσε: «Οι θαλάσσιοι μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων θα αναλάβουν δράση για να αποφύγουν τα τέλη, όπως το να προσεγγίζουν λιγότερα λιμάνια, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντική συμφόρηση και καθυστερήσεις στις ΗΠΑ».
«Ο Τραμπ χρησιμοποιεί ως όπλο το εμπόριο κατά της Κίνας, αλλά πρέπει να αναρωτηθούμε αν πραγματικά κατανοεί τις συνέπειες αυτής της πολιτικής, διότι υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση και να κάνει τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων πιο δυσχερή και ακριβή για τους εισαγωγείς των ΗΠΑ».
Ο Sand δήλωσε ότι οι φορτωτές θα μπορούσαν επίσης να αναλάβουν δράση για να αποφύγουν τα τέλη εισάγοντας αγαθά στις ΗΠΑ μέσω Μεξικού και Καναδά.
Πηγή: naftemporiki.gr
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Τρίτη ευρωπαϊκή «δύναμη» η Ελλάδα στη ρυζοκαλλιέργεια – Αυξάνονται οι παραγωγοί και οι εκτάσεις
3 Μαρ. 2025 - 18:40 - Yachting: Ο θησαυρός των ελληνικών θαλασσών και του θαλάσσιου τουρισμού
3 Μαρ. 2025 - 15:52 - Στο επίκεντρο τα νέα καινοτόμα εργαλεία και ο εποικοδομητικός διάλογος
27 Φεβ. 2025 - 14:52 - Επιμελητήριο Κυκλάδων: Παρέμβαση προς το Υπουργείο Εργασίας για την ψηφιακή κάρτα εργασίας
26 Φεβ. 2025 - 15:06 - Τοποθέτηση παγκακίων στο παραλιακό μέτωπο της περιοχής “Καρνάγιο”
26 Φεβ. 2025 - 6:14