Διασύνδεση νησιών της Περιφερειακής Ενότητας Θήρας

Παλίρροια σύμπνοιας για το ακτοπλοϊκό

Πρόταση για συμμετοχή των πλοίων της Ένωσης Λεμβούχων Θήρας

Την συμμετοχή τους στην αντιμετώπιση της διασύνδεσης των νησιών της Περιφερειακής Ενότητας Θήρας εκδήλωσαν οι Λεμβούχοι μέσω του προέδρου της Ένωσής τους, Γεράσιμου Κανακάρη, ο οποίος κατέθεσε την πρότασή τους στη σύσκεψη που έλαβε χώρα στο γραφείο του αντιπεριφερειάρχη Γιώργου Πουσσαίου την Παρασκευή το μεσημέρι.

Η εν λόγω πρόταση σχετίζεται με τη σύνδεση των γύρω νησιών με τη Σαντορίνη μέσω των πλοίων της Ένωσης Λεμβούχων, τα οποία θα εξυπηρετήσουν συμπληρωματικά στην επιδοτούμενη γραμμή διασύνδεσης.

Στη συνάντηση, η οποία πραγματοποιήθηκε μετά από πρόταση του κ. Πουσσαίου έδωσαν το “παρών” ο βουλευτής Κυκλάδων του Σύριζα, Νίκος Συρμαλένιος, ο νέος χωρικός αντιπεριφερειάρχης Γιώργος Λεονταρίτης, ο περιφερειακός σύμβουλος και επανεκλεγείς Μάρκος Δαδάος, ο περιφερειακός σύμβουλος και επανεκλεγείς της “Λαϊκής Συσπείρωσης”, Βαγγέλης Σιγάλας καθώς και ο δήμαρχος Θήρας, Νικόλαος Ζώρζος, ο αντιδήμαρχος και νεοεκλεγείς δήμαρχος Σικίνου, Βασίλειος Μαράκης, ο δήμαρχος Ανάφης, Ιάκωβος Ρούσσος, ο έπαρχος της περιφερειακής ενότητας Θήρας, Ηλίας Μάινας, η νεοεκλεγείσα περιφερειακή σύμβουλος Θήρας της νέας Περιφερειακής Αρχής, Θεώνη Λειβαδάρου αλλά και ο γενικός διευθυντής του Αναπτυξιακού Προγραμματισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, Ελευθέριος Καστρίτσιος.

Απόντες ήταν ο δήμαρχος Ίου, Μιχάλης Πετρόπουλος και ο δήμαρχος Φολεγάνδρου Ελευθέριος Βενιός ενώ δεν υπήρξε ανταπόκριση από το υπουργείο Ναυτιλίας.

Ανάπτυξη με διασύνδεση καθ΄όλη τη διάρκεια του έτους

Ειδικότερα, η συζήτηση επικεντρώθηκε στο μόνιμο πρόβλημα που βιώνουν τα νησιά στην επικοινωνίας τους και συγκεκριμένα στο πλαίσιο της Περιφερειακής Ενότητας Θήρας, γεγονός που εμποδίζει τη μετακίνηση τόσο των μόνιμων κατοίκων, όσο όμως και των επισκεπτών τους. Όπως τόνισε κατά την εισαγωγή του ο Γιώργος Πουσσαίος πρόκειται για ένα “ζήτημα διαχρονικό”, για το οποίο όπως φαίνεται δεν μένουν ασυγκίνητοι οι Λεμβούχοι Θήρας, οι οποίοι έμπρακτα αποφασίζουν να προσφέρουν τα πλοία τους, ώστε να καλύψουν μεγάλα κενά που υφίστανται και που καθιστούν την επικοινωνία των νησιών – κυρίως δε τους χειμερινούς μήνες - αδύνατη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην οικονομία των νησιών. Πρωτίστως μάλιστα, τονίσθηκε πως η πρόταση που διαμορφώθηκε αφορά στην χρονική περίοδο 2014 – 2015 για αύξηση των ήδη εκτελούμενων δρομολογίων και έρχεται συμπληρωματικά ως προκήρυξη στις ήδη υπάρχουσες. Αναφέρθηκε δε, πως την υλοποίηση της πρότασης θα αναλάβει το αρμόδιο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας λόγω του ενδιαφέροντος κάλυψης των δρομολογίων από την Ένωση Λεμβούχων Θήρας.

“Σήμερα φθάσαμε να μιλάμε για το αυτονόητο. Την επικοινωνία των νησιών με τη Θήρα” πρόσθεσε ο κ. Πουσσαίος, εξηγώντας πως είναι θετικό, προς τους αρμοδίους της Πολιτείας να κατατεθεί μία σαφής και κοστολογημένη πρόταση ώστε να γίνει αποδεκτή.

Από το σύνολο των παρευρισκομένων, υπήρξε κοινή η παρατήρηση πως δεν είναι εφικτή η ανάπτυξη του νησιώτικου χώρου, στην περίπτωση που δεν έχει εξασφαλισθεί πρωτίστως, η επικοινωνία των μόνιμων κατοίκων καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ σημείο στο οποίο αρκετοί αιρετοί των γύρω νησιών από τη Σαντορίνη, έθιξαν, ήταν το ζήτημα της σταθερής και ομαλής σύνδεσής τους με τη Θήρα προκειμένου να μπορούν να αποκομίσουν οφέλη από τις αφίξεις των πτήσεων στο διεθνές αεροδρόμιο της Σαντορίνης.

Η πρόταση

Με δεδομένο ότι η Ένωση Λεμβούχων Θήρας είναι η μόνη πλευρά που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κάλυψη των συγκεκριμένων αναγκών, οι εκπρόσωποι των Δήμων συνηγόρησαν στην προώθηση της πρότασης προς το αρμόδιο υπουργείο, με τον πρόεδρο της Ένωσης, Γεράσιμο Κανακάρη να υπογραμμίζει πως πρέπει από την πλευρά της Πολιτείας να αντιμετωπισθεί θετικά η πρότασή τους, αφού είναι συμφέρουσα από κάθε άποψη καθώς κάθε δρομολόγιο θα επιδοτείται με μόλις 2.500 ευρώ.

Συγκεκριμένα, μετά από διαλογική συζήτηση η πρόταση – με τη σύμφωνη γνώμη όλων - διαμορφώθηκε ως εξής: “α. Θήρα - Ανάφη – Θήρα, 3 δρομολόγια εβδομαδιαίως, β. Θήρα – Φολέγανδρος – Σίκινος – Ίος – Σίκινος – Φολέγανδρος – Θήρα, 3 δρομολόγια εβδομαδιαίως και γ. Θήρα - Θηρασία – Θήρα, 1 επιπλέον δρομολόγιο ημερησίως”.

Αξίζει να τονισθεί, πως στα ανωτέρω, συνηγόρησαν και οι δύο απόντες δήμαρχοι Μ. Πετρόπουλος και Ελευθ. Βενιός, μετά από τηλεφωνική επικοινωνία.

Συμπαραστάτης η νέα Περιφερειακή Αρχή

Με θετική ματιά αντιμετώπισαν την πρόταση της Ένωσης Λεμβούχων Θήρας όλοι οι συμμετέχοντες, ακόμη και ο Γιώργος Λεονταρίτης που παρακολούθησε τη συζήτηση και εκπροσώπησε τη νέα Περιφερειακή Αρχή Νοτίου Αιγαίου. Μεταξύ άλλων μάλιστα, ανέφερε ότι, “Στηρίζουν οποιαδήποτε δραστηριότητα θα συμβάλλει στην τόνωση και ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και θα στηρίζεται σε κεντρικό σχεδιασμό με τεχνοκρατική προσέγγιση”, αφού πρόκειται για πρόταση που θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην επικοινωνία των νησιωτών, δεδομένου ότι τα προβλήματα είναι υπαρκτά και γνωστά.

Ως γενική παρατήρηση μάλιστα, εκφράσθηκε από τους συμμετέχοντες ότι με παρόμοιο τρόπο, αν υπάρξει ρεαλιστική πρόταση, ίσως δοθεί η δυνατότητα να επεκταθεί η διασύνδεση και για τις άλλες Περιφερειακές Ενότητες των Κυκλάδων.

Καθημερινή επικοινωνία νησιών

Επί του θέματος τοποθετήθηκε και ο βουλευτής Κυκλάδων του Σύριζα, Νίκος Συρμαλένιος, διατυπώνοντας αρχικά τη συγκατάθεσή του στην πρόταση περί ενίσχυσης της διασύνδεσης στη βάση της επιδοτούμενης γραμμής ετησίως.

“Θεωρούμε τη διασύνδεση μεταξύ των κοντινών νησιών και της Σαντορίνης ιδιαίτερα θετικό γεγονός” σημείωσε, προσθέτοντας ωστόσο πως, “Βεβαίως εμείς πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει ένα δημόσιο συγκοινωνιακό δίκτυο, τόσο μεταξύ των νησιών, όσο και με την ηπειρωτική Ελλάδα που θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσω της σύστασης ενός δημόσιου - κοινωνικού φορέα ακτοπλοΐας και θα υλοποιεί συνδυασμένες και με άλλα μέσα μεταφορές”.

Ο κ. Συρμαλένιος, εκτός των προαναφερομένων συμπλήρωσε μάλιστα, ότι, “Η ανάγκη σύνδεσης των μικρών γύρω νησιών με τη Σαντορίνη είναι προφανής, όμως αυτή θα πρέπει να εγκριθεί σε ετήσια βάση και όχι μόνο την τουριστική περίοδο και επίσης θα πρέπει να διαχωριστεί το επιβατηγό πλοίο από το τουριστικό ημερόπλοιο, για να εξυπηρετούνται σε μόνιμη βάση οι κάτοικοι, αλλά και οι επισκέπτες”, υπογραμμίζοντας τέλος, πως, “η διασύνδεση αυτή θα πρέπει να λειτουργήσει προσθετικά προς τα ήδη υπάρχοντα επιδοτούμενα πλοία, έτσι ώστε καθημερινά να εξασφαλίζεται η συγκοινωνία αυτών των νησιών”.

Ναι με παράλληλες επισημάνσεις

Την πρόταση των Λεμβούχων Θήρας, στήριξε τέλος και ο περιφερειακός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, Βαγγέλης Σιγάλας, λέγοντας όμως παράλληλα, πως, η ενδοεπικοινωνία είναι ένα σημαντικό ζήτημα για το νησιώτικο χώρο αλλά για να εξασφαλισθεί, οφείλει να μη βρίσκεται σε χέρια ιδιωτών. “Απεδείχθη για ακόμη μία φορά από τη συνάντηση, ότι η ακτοπλοΐα για να εξυπηρετήσει τα νησιά μας, θα πρέπει να μην είναι στα χέρια των εφοπλιστών” ανέφερε, προσθέτοντας ακόμη ότι, η νησιωτικότητα βάλλεται με αποτέλεσμα οι κάτοικοι στον ευαίσθητο αυτό χώρο να μην μπορούν να μετακινηθούν. Θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης, σύμφωνα με όσα συμπλήρωσε είναι “να δημιουργηθεί ένας κρατικός φορέας που θα έχει κατά νου να αξιοποιήσει και να αναπτύξει σωστά τα νησιά, συνδέοντάς τα τόσο μεταξύ τους, όσο και με την ηπειρωτική Ελλάδα”.

Καταλήγοντας, όσον αφορά στην συγκεκριμένη πρόταση και καθώς η περίπτωση της Ένωσης Λεμβούχων “είναι μοναδική και μπορούν να συνδέσουν τα νησιά με τη Σαντορίνη”, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Σιγάλας, επεσήμανε ότι η παράταξή του τάσσεται θετικά, δίνοντας έμφαση ωστόσο, στη σύνδεση των νησιών χειμώνα και καλοκαίρι και όχι μόνον την τουριστική περίοδο.

Ετικέτες: