Παρελθόν το «Yusuf Cepnioglu» για τη Μύκονο
- Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου, 2014 - 06:10
Σε πέρας ήλθε χτες το τελευταίο στάδιο της καθολικής απομάκρυνσης του σκαριού του ημιβυθισμένου φορτηγού πλοίου από βραχώδη ακτή της Μυκόνου, όπου προσάραξε στις αρχές Μαρτίου.
Πρόκειται για το υπό τουρκική σημαία «Yusuf Cepnioglu», το οποίο είχε αναχωρήσει από την Σμύρνη και μετέφερε 14 άτομα σε πλήρωμα και συνολικά 204 κοντέινερς με τελικό σταθμό την Τυνησία, όταν λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, οι οποίες επικρατούσαν, το πλοίο προσάραξε στην περιοχή πλησίων του Φάρου Αρμενιστή στο βόρειο τμήμα του νησιού των ανέμων.
Από τότε, αν και έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πλέον των έξι μηνών από την προσάραξη του φορτηγού, μόλις χτες πραγματοποιήθηκε επιχείρηση ανέλκυσης του τελευταίου τμήματός του. Η καθυστέρηση ήταν αποτέλεσμα, κυρίως των δυσκολιών, οι οποίες παρουσιάστηκαν, λόγω του βραχώδους σημείου, όπου ευρισκόταν το πλοίο.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, η εταιρία, η οποία είχε αναλάβει την επιχείρηση ανέλκυσής του, κατέτμησε το κουφάρι του σε κομμάτια, ώστε να διευκολυνθεί η απομάκρυνσή του από τα βράχια.
Το χρονικό του ναυαγίου
Το «Yusuf Cepnioglu» προσάραξε βόρεια της Μυκόνου, τις απογευματινές ώρες της 7ης Μαρτίου του παρόντος έτους. Μετά την πρόσκρουση με τα βράχια, περιήλθε σε επικίνδυνα δυσχερή κατάσταση, με την πρόκληση ρήγματος και εισροής υδάτων, που είχε ως αποτέλεσμα να πλημμυρίσουν το μηχανοστάσιο και οι δεξαμενές καυσίμων.
Η κινητοποίηση των αρχών ήταν άμεση, διασώζοντας τα πρώτα δώδεκα μέλη του πληρώματος, τα οποία είχαν ήδη εγκαταλείψει το πλοίο και επιβιβαστεί σε σωστική πλωτή σχεδία. Ενώ αρχικά πλοίαρχος και υποπλοίαρχος είχαν αποφασίσει να παραμείνουν εντός, αναμένοντας οδηγίες από την πλοιοκτήτρια εταιρία, με την επιδείνωση της θέσης του πλοίου λίγες ώρες αργότερα, παρελήφθησαν και μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στη στεριά από ελικόπτερο του αμερικανικού στρατού, το οποίο είχε ειδοποιηθεί από τις λιμενικές αρχές και βρισκόταν σε επιφυλακή.
Αρχικα, στην περιοχή του συμβάντος είχε παρατηρηθεί μια περιορισμένης εκτάσεως ρύπανση, καθώς το πλοίο έφερε κάποιες ποσότητες καυσίμων κίνησης, diesel και λιπαντικών, όπως επίσης και από ρήξη, την οποία υπέστησαν μερικά εκ των κοντέινερς, με αποτέλεσμα το περιεχόμενό τους να παρασυρθεί από τα κύματα.
Η διαδικασία της απαντλήσεως των ρυπογόνων υλών από το κουφάρι του πλοίου ολοκληρώθηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ απομακρύνθηκε από το σημείο και μεγάλος αριθμός κοντέινερς, τα οποία προωθήθηκαν σε τελωνιακά ελεγχόμενο χώρο στο Λαύριο, απαλείφοντας έτσι σε ένα μεγάλο ποσοστό τον κίνδυνο περεταίρω ρύπανσης. Στο σημείο είχαν σπεύσει εξ’αρχής κλιμάκια της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Α.Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ και της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ) του υπουργείου Ναυτιλίας.
Καθ’όλη τη διάρκεια της άντλησης των καυσίμων, υπήρχε καθημερινή 24ωρη εποπτεία από ειδικό κλιμάκιο του Λιμενικού Σώματος που απέστειλε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, οι άνδρες του οποίου είχαν εξειδικευτεί σε θέματα προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος. Επιπλέον, στην περιοχή είχαν τοποθετηθεί πλωτά φράγματα, ενώ έχει πραγματοποιηθεί και περισυλλογή των απορριμμάτων, τα οποία προέρχονταν από το πλοίο και παρασύρθηκαν εντός της ευρύτερης θαλάσσιας περιοχής από τους δυνατούς ανέμους που επικρατούσαν.
Θετική αντίδραση του τουρκιού Τύπου
Η δημοσιοποίηση του γεγονότος στην γείτονα χώρα συνοδεύτηκε από άκρως θετικά σχόλια από τα τουρκικά ΜΜΕ, για τις προσπαθειες, τις οποίες κατέβαλλαν οι ελληνικές λιμενικές Αρχές, για τη διάσωση του πληρώματος του πλοίου, παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες και τη δυσκολία λόγω της μορφολογίας του σημείου. Τουρκικές εφημερίδες κυκλοφόρησαν τότε με τίτλους, όπως «Ο γείτονας έσωσε 14 άτομα από το τουρκικό πλήρωμα», «Μάχη ζωής» κ.λπ.
Αν και από τα δημοσιεύματα του Τύπου δεν υπήρξε κάποια σημαντική αρνητική αναφορά, η πρόκληση ήρθε μέσα από τις δηλώσεις του εκπροσώπου της πλοιοκτήτριας εταιρίας, Φουρκάν, στην οποία ανήκε το «Yusuf Cepnioglu», κ. Τουντζάι Τσεπνίογλου, ο οποίος ανάμεσα στις υπόλοιπες δηλώσεις του για το συμβάν, προέβη σε μία προκλητή και άστοχη δήλωση, αναφέροντας, πως «το συμβάν έγινε στα διεθνή ύδατα». Αργότερα, βέβαια, έγινε λόγος για «μπέρδεμα» του κ. Τσεπνίογλου, ώστε να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις.
Η διαδικασία της ανέλκυσης
Μετά το πέρας της πρώτης φάσης, της απαντλήσεως των καυσίμων, τα οποία έφερε το πλοίο και της απομακρύνσεως των εκτεθειμένων κοντέινερς, η διαδικασία έπρεπε να περάσει στο στάδιο της ανελκύσεως.
Αρχικά, έγινε προσπάθεια αποκόλλησης του πλοίου από το σημείο με την βοήθεια ρυμουλκών, παρ’όλα αυτά, αυτή η μέθοδος κατέστη αδύνατη, καθώς τα εμπόδια, όπως η μορφολογία της βραχώδους περιοχής, το γεγονός, ότι το συγκεκριμένο σημείο πλήττονταν από το σχεδόν όλες τις φορές του ανέμου, όπως επίσης και η ολοένα και μεγαλύτερη βύθιση λόγω της εισροής υδάτων, δυσχαίρεναν κατά πολύ τη διαδικασία.
Για το λόγο αυτό, το πλοίο κατατμήθηκε σε τρία μέρη και ως πρώτο στάδιο, πραγματοποιήθηκε η ανέλκυση του, μήκους 80 μέτρων, πλωριαίου τμήματος. Αμέσως μετά, ακολούθησε η ανέλκυση και απομάκρυνση των υπολοίπων κοντέιντερς, τα οποία παρέμεναν εντός του πλοίου, ενώ μετά από κάποιο διάστημα ανελκύθηκε και το μεσαίο μέρος.
Εχτές, κατά τις πρωινές ώρες, ολοκληρώθηκε και η τρίτη φάση της ανέλκυσης, με την επιχείρηση απομάκρυνσης και του τελευταίου, πρυμναίου τμήματος του φορτηγού πλοίου «M/V Yusuf Cepnioglu», από τις βόρειες ακτές της Μυκόνου, αφήνοντας την προσάραξη του τούρκικου φορτηγού να περάσει στην γεμάτη από παρόμοια περιστατικά ναυτική ιστορία της, δικαιολογώντας για ακόμα μία φορά τον χαρακτηρισμό της ως «νησί των ανέμων».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- “Απεργούμε και ζητάμε δικαιοσύνη για την τραγωδία των Τεμπών”
25 Φεβ. 2025 - 6:19 - Ζητούνται σωστές αποκαταστάσεις για ασφάλεια
24 Φεβ. 2025 - 6:14 - Τουρισμός για Όλους 2025: Οι αιτήσεις και τα ποσά ενίσχυσης ανά κατηγορία δικαιούχων
23 Φεβ. 2025 - 19:19 - myDATAapp: Πώς αποκτώ κωδικούς, τι προσφέρει και όλες οι απαντήσεις στις πιο συχνές ερωτήσεις
23 Φεβ. 2025 - 14:47 - «Ανακαινίζω-Νοικιάζω»: Πώς θα κάνετε αίτηση - Ποιοι οι δικαιούχοι
23 Φεβ. 2025 - 12:57