Αποφασίζονται τα κριτήρια, οι δικαιούχοι και ο τρόπος λειτουργίας του προγράμματος αρωγής

Στο «τραπέζι» του Δ.Σ. τα κοινωνικά θέματα

Τα κριτήρια επιλογής των δυνητικά ωφελούμενων για το πρόγραμμα αρωγής του δήμου Σύρου-Ερμούπολης, θα συζητηθούν στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο, έπειτα από σχετική εισήγηση της Επιτροπής Κοινωνικών Θεμάτων και της αρμόδιας Υπηρεσίας του δήμου.

Έπειτα από ενδελεχή ανάλυση περί έννοιας της «απόλυτης φτώχειας», μέτρησης της φτώχειας στην Ελλάδα, ορίου της «ακραίας» φτώχειας για το έτος 2014, σύμφωνα με τα κριτήρια που διαμορφώθηκαν από την εφαρμογή του προγράμματος «Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα» (ΕΚΕ) και απολογισμού της πεντάμηνης πιλοτικής εφαρμογής του στο Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, η Κοινωνική Υπηρεσία καταλήγει στους προτεινόμενους όρους και προϋποθέσεις ένταξης πολιτών στο πρόγραμμα αρωγής ευπαθών ομάδων του πληθυσμού του δήμου, για το έτος 2015.

Οι προτεινόμενοι δικαιούχοι του προγράμματος

Με βάση τα διθέσιμα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Κοινωνική Υπηρεσία, μέσω του προγράμματος του Εγγυημένου Κοινωνικού Εισοδήματος και συνδυζόμενα με τα εμπειρικά δεδομένα, κρίνεται, πως το πρόγραμμα αρωγής για το 2015 θα πρέπει να λάβει ως μετρική αφετηρία το «κατώφλι» της ακραίας φτώχειας, όπως αυτό καθορίζεται, ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση, στα κριτήρια ένταξης στο ΕΚΕ.

Επίσης με γνώμονα τις προδιαγραφές ένταξης του ΕΚΕ, η Υπηρεσία κρίνει απαραίτητη τη θέσπιση συγκεκριμένων ορίων στην ακίνητη και κινητή περιουσία. Πιο συγκεκριμένα, το σύνολο της φορολογητέας αξίας της ακίνητης περιουσίας να μην υπερβαίνει τις 90.000 ευρώ κατ’ άτομο – προσαυξανόμενο κατά 15.000 ευρώ για κάθε επιπλέον ενήλικα και κατά 10.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο μέλος. Επιπλέον, η αντικειμενική δαπάνη να μην υπερβαίνει στο σύνολό της το ποσό των 6.000 ευρώ, ενώ οι καταθέσεις σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα να μην υπερβαίνουν το διπλάσιο του «κατωφλιού» εισοδήματος που αναλογεί σε κάθε μονάδα (άτομο ή οικογένεια) κατά το τελευταίο 12μηνο πριν την υποβολή της αίτησης.

Όπως επισημαίνει η Κοινωνική Υπηρεσία, θέτοντας τα όρια του ΕΚΕ για το πρόγραμμα αρωγής του δήμου, η κοινωνική πολιτική της τοπικής αυτοδιοίκησης προσανατολίζεται προς τους πολίτες, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με ακραίες συνθήκες ένδειας. Προκειμένου να ξεπεραστεί ο σκόπελος της διαφοράς μεταξύ των δηλωθέντων εισοδημάτων με τα πραγματικά, αδήλωτα εισοδήματα, προτείνεται κοινωνική έρευνα από την αρμόδια κοινωνική λειτουργό της Υπηρεσίας για κάθε αιτούμενο που θα πληροί τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Κατά συνέπεια, το οριστικό αποτέλεσμα περί της οριστικής ένταξης στο πρόγραμμα αρωγής θα συναρτάται τόσο με τα οικονομικά στοιχεία όσο και με το αποτέλεσμα της έκθεσης κοινωνικής έρευνας.

Καθώς, σύμφωνα με τα δεδομένα της Υπηρεσίας, οι δικαιούχοι του ΕΚΕ υπερκαλύπτουν τη διαθεσιμότητα του προγράμματος αρωγής, η οποία είναι περίπου 60 έως 70 άτομα, προτείνεται να προτάσσονται άνεργα άτομα, ή οικογένειες χωρίς κανέναν εργαζόμενο, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας και καταγωγής, που είναι μόνιμοι κάτοικοι του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης και έχουν περιέλθει σε εξαιρετικά δυσμενή οικονομική ή/και κοινωνική κατάσταση και διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Στην περίπτωση που το δημοτικό συμβούλιο εγκρίνει τους όρους και τις προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα, η Κοινωνική Υπηρεσία, αφού προχωρήσει στη δημοσιοποίησή τους, θα ορίσει χρονικό διάστημα δύο εβδομάδων για την κατάθεση αιτήσεων και δικαιολογητικών.

Με βάση αυτά, ζητείται από το δημοτικό συμβούλιο η έγκριση των όρων και προϋποθέσεων ένταξης στο πρόγραμμα αρωγής του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης προς τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, η έγκριση της διαδικασίας δημοσιοποίησής τους εκ μέρους της Κοινωνικής Υπηρεσίας, η συλλογή των αιτήσεων και δικαιολογητικών, όπως και η συγκρότηση τριμελούς Επιτροπής, αποτελούμενης από έναν δημοτικό σύμβουλο και δύο υπαλλήλους της Κοινωνικής Υπηρεσίας, η οποία θα είναι αρμόδια για τον έλεγχο των αιτήσεων και την κατάρτιση του τελικού πίνακα δικαιούχων.

Όπως σημειώνει στο υπόμνημά της η αρμόδια υπηρεσία, στην παρούσα συγκυρία, το πρόγραμμα αρωγής δεν είναι δυνατόν να επιλύσει οριστικά το εξαιρετικά ανησυχητικό ζήτημα της επισιτιστικής ανασφάλειας, το οποίο είναι αποτέλεσμα της ραγδαίας ύφεσης την οποία υφίσταται η χώρα.

Επαναξιολόγηση του τρόπου αρωγής

Με ξεχωριστή εισήγησή της, η ίδια Υπηρεσία ζητά από το δημοτικό συμβούλιο την τροποποίηση της Απόφασης Δ.Σ. 101/2015, που κύρωνε την απόφαση 20/2014 της Επιτροπής Κοινωνικών Θεμάτων και η οποία αφορούσε στην αλλαγή του τρόπου αρωγής προς τις ευπαθείς ομάδες, από έτοιμα γεύματα, σε πακέτο συσκευασμένων προϊόντων.

Η συγκεκριμένα απόφαση λήφθηκε με την προϋπόθεση της διερεύνησης της νομιμότητας της διαδικασίας παροχής του συνόλου των ειδών που προτείνεται να παρέχονται και με την πρόταση επαναξιολόγησης της διαδικασίας μετά την παρέλευση ενός τρίμηνου χρονικού διαστήματος από την έναρξη.

Ωστόσο, έπειτα από μελέτη της σχετικής νομοθεσίας, καθώς και των αναρτημένων στη «Διαύγεια» σχετικούς κανονισμούς λειτουργίας Κοινωνικών Παντοπωλείων Δήμων και Περιφερειών της χώρας, θεωρείται ότι δεν τίθεται περιορισμός στα είδη που προορίζονται για προσφορά σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και τα οποία προτείνονται από τη σχετική απόφαση της Επιτροπής Κοινωνικών Θεμάτων.

Πιο συγκεκριμένα, τα είδη που προσφέρονται μέσω των Κοινωνικών Παντοπωλείων συμπεριλαμβάνουν τυποποιημένα τρόφιμα μακράς διάρκειας, είδη ατομικής υγιεινής και καθαριότητας, είδη βρεφικής ανάπτυξης, νωπά τρόφιμα, είδη ένδυσης υπόδησης και οικιακού εξοπλισμού, είδη αρτοποιείου και ζαχαροπλαστείου κ.α.

Όπως επισημαίνει η Υπηρεσία, παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα αρωγής προς ευπαθείς ομάδες δεν εφάπτεται επακριβώς με το πλαίσιο σύστασης και λειτουργίας των Κοινωνικών Παντοπωλείων, εντούτοις, εκτιμάται, πως τα προτεινόμενα από την Επιτροπή Κοινωνικών Θεμάτων είδη βρίσκονται σε εναρμόνιση με τη φιλοσοφία και τις γενικές αρχές λειτουργίας των Κοινωνικών Παντοπωλείων, ενώ αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης για τους δυνητικούς δικαιούχους.

Επιπλέον, σε ό,τι αφορά σε δυνητικούς δικαιούχους του προγράμματος, που είναι μονήρη άτομα χωρίς δυνατότητα παρασκευής γεύματος, τα οποία η Υπηρεσία εκτιμά σε περίπου 5 άτομα, προτείνεται η παροχή έτοιμου γεύματος, που θα παρασκευάζεται στα μαγειρεία των Βρεφονηπιακών Σταθμών του δήμου. Για τις περιόδους, στις οποίες οι Σταθμοί θα είναι κλειστοί (Πάσχα, Χριστούγεννα, καλοκαίρι), τα έτοιμα γεύματα να παρέχονται κατόπιν συμφωνίας από ιδρύματα ή/και φορείς, που στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους παρασκευάζουν καθημερινώς γεύματα.

Παράλληλα, όσον αφορά στην προϋπόθεση της τρίμηνης επαναξιολόγησης του μέτρου, η Κοινωνική Υπηρεσία φρονεί, ότι το νέο καθεστώς αρωγής προς τους ωφελούμενους θα πρέπει να επανεξεταστεί μετά από την παρέλευση τουλάχιστον ενός έτους, προκειμένου να είναι σε θέση να εκτιμήσει αποτελεσματικά τα εμπειρικά δεδομένα, κατόπιν εισήγησης της ΕΚΘ του δήμου και της Υπηρεσίας, η οποία θα είναι υπεύθυνη για την ετήσια λειτουργία του προγράμματος.

Συνεπώς, καθώς δεν εντοπίστηκαν νομικά κωλύματα στα είδη των προϊόντων και η αξιολόγηση του μέτρου θα γίνει αποτελεσματικότερα με την παρέλευση ενός έτους, η εισήγηση προς το δημοτικό συμβούλιο αφορά στη σχετική τροποποίηση της 101/2015 απόφασης, προκειμένου αυτή να είναι άμεσα εκτελεστή.