Πολύτιμο εργαλείο για την εκπαίδευση
- Δευτέρα, 4 Σεπτεμβρίου, 2017 - 06:15
Ο ρόλος του Διευθυντή ως ηγέτη στο "Νέο Σχολείο του 21ου αιώνα" και η συμβολή του στη διαμόρφωση του κλίματος της σχολικής τάξης και κουλτούρας φωτίζονται στο πρώτο βιβλίο της Ελισάβετ Αποστολίδου με τίτλο «Διεύθυνση και Ηγεσία», το οποίο παρουσιάστηκε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Σύρου – Ερμούπολης.
Το βιβλίο παρουσίασαν η πρώην σχολική σύμβουλος Β’ Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Κυκλάδων και νυν Διευθύντρια του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης Μαρίας Τσαλικίδου, η συνταξιούχος εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανδριάννα Αθανασοπούλου και η φιλόλογος – συγγραφέας Χαρούλα Αποστολίδου.
Η Ελισάβετ Αποστολίδου γεννήθηκε στη Μελίτη της Φλώρινας, όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε στη Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία Ιωαννίνων, από την οποία αποφοίτησε το 1987. Εργάστηκε σε ιδιωτικές επιχειρήσεις μέχρι 1995, χρονιά κατά την οποία διορίστηκε αναπληρώτρια στην Ποσειδωνία. Από τότε μέχρι σήμερα εξομοίωσε το πτυχίο της στο παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, πήρε μέρος σε σεμινάρια και ημερίδες που άπτονται της ειδικότητάς της, υλοποίησε πλήθος εκπαιδευτικών προγραμμάτων που αφορούν στον πολιτισμό, το περιβάλλον και την αγωγή υγείας. Ασχολείται με την ερασιτεχνική σκηνοθεσία παιδικών έργων του Θεατρικού Πολιτιστικού Ομίλου Σύρου Απόλλων, κατέχει δύο μεταπτυχιακά διπλώματα στις επιστήμες αγωγής: α) ηγεσία και διοίκηση και β) Θεωρία, πρακτική και αξιολόγηση διδασκαλίας.
Το βιβλίο «Διεύθυνση και Ηγεσία» είναι αποτέλεσμα της έρευνας που πραγματοποίησε η κ. Αποστολίδου στο πρώτο μεταπτυχιακό της, ενώ όπως σημείωσε, πρόκειται για ένα θέμα το οποίο την προβλημάτιζε έντονα μέσα από τις καθημερινές επαφές της με διευθυντές που πέρασαν κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής της θητείας στα σχολεία. Το δεύτερο βιβλίο το οποίο ετοιμάζει, έχει θέμα «Η Τέχνη του θεάτρου στην εκπαίδευση: Πρακτικές, ιδέες και προτάσεις».
Η έννοια της αποτελεσματικότητας
Πρώτη έλαβε τον λόγο η κ. Τσαλικίδου, η οποία αναφέρθηκε στη δομή του βιβλίου, που αποτελείται από τέσσερα κεφάλαια. Οι αναγνώστες θα ενημερωθούν πρώτα για την οργάνωση και τη διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ το επόμενο κεφάλαιο επικεντρώνεται στο σχολικό κλίμα και κουλτούρα με αναφορά στο αποτελεσματικό σχολείο. Στη συνέχεια, συγγραφέας καταπιάστηκε με την αποτελεσματική σχολική ηγεσία, ενώ το βιβλίο ολοκληρώνεται με τη συμβολή του διευθυντή ως ηγέτη στη διαμόρφωση του κλίματος στη σχολική τάξη. Όπως τονίστηκε, η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, η οποία εμπεριέχει μέσα και το ζήτημα της αξιολόγησης, αποτελεί ένα δύσκολο και πολύπλοκο εγχείρημα και ταυτόχρονα, μια έννοια με πολλαπλές και αντιφατικές νοηματοδοτήσεις, ενώ ως πρακτική είναι μια συνάθροιση πολλών μεταβλητών, δεδομένου ότι η εκπλήρωση των στόχων ενός σχολείου εξαρτάται από το έμψυχο δυναμικό του και πολλούς παράγοντες, εσωτερικούς και εξωτερικούς. Καταλήγοντας, η κ. Τσαλικίδου συνεχάρη τη συνάδελφό της κ. Βέτα Αποστολίδου, τονίζοντας ότι στόχος όλων των ανθρώπων που υπηρετούν στην εκπαίδευση είναι βελτίωση του υπάρχοντος συστήματος τόσο για τα πρόσωπα που εργάζονται σε αυτό όσο και για τους μαθητές, που είναι και οι τελικοί αποδέκτες.
Οι υποχρεώσεις του Διευθυντή ενός σχολείου
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, αναγνώστηκαν αποσπάσματα του βιβλίου από την κ. Εύη Αριστείου. Μεταξύ άλλων, επισημάνθηκε ότι ο Διευθυντής ενός σχολείου, με την αναγνώρισή του, ως ηγέτη της σχολικής μονάδας και κορυφαίου της ιεραρχικής πυραμίδας του ανθρώπινου δυναμικού της επιφορτίζεται με τις υποχρεώσεις, να υλοποιεί και να αναδεικνύει το όραμα της σχολικής κοινότητας και να τη στηρίζει όταν διαμορφώνει συλλογικούς στόχους. Να αναλαμβάνει το ρόλο του καθηγητή και μέντορα ιδιαίτερα για τους νεότερους εκπαιδευτικούς σχολικής μονάδας για τους οποίους οφείλει να αποτελεί κοινωνικό πρότυπο, να καθιστά τη σχολική μονάδα κέντρο επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών, να συνεργάζεται σε ισότιμη βάση με αυτούς, να συντονίζει το έργο τους, να διασφαλίζει τις συνοχή και καλή συνεργασία ανάμεσα στα μέλη του συλλόγου διδασκόντων, αμβλύνοντας τις πιθανές αντιθέσεις και να αξιοποιεί δυνατότητες και κλίσεις όλου του προσωπικού, ενθαρρύνοντας τις πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, εμπνέοντας και παρέχοντας θετικά κίνητρα σε αυτούς.
Θέμα που… καίει
Την υπερηφάνεια, τον θαυμασμό και τη συγκίνησή της για το πρώτο συγγραφικό έργο της αδερφής της, εξέφρασε η κ. Χαρούλα Αποστολίδου. Αναφερόμενη στο θέμα του βιβλίου, τόνισε ότι το άτομο που αναλαμβάνει τη διεύθυνση ενός σχολείου θα πρέπει, εκτός από υψηλό στόχο, να διαθέτει και ανάλογη συναισθηματική ικανότητα. Υποστήριξε δε, πως κανένα τυπικό προσόν δεν μπορεί να πιστοποιήσει ότι κάποιος άνθρωπος έχει διοικητικές ικανότητες και άρα μια συναισθηματική ισορροπία. «Το θέμα της διεύθυνσης και ηγεσίας στο σχολείο δε μας αφορά απλώς, μας καίει» επεσήμανε, κρίνοντας ότι για την ορθή ανανέωση των στελεχών της εκπαίδευσης απαιτείται μια γενναία πρωτοβουλία. «Σ’ έναν μεγάλο βαθμό υπάρχει συναλλαγή και όπου υπάρχει συναλλαγή, υπάρχει και βρωμιά. Δεκαετίες τώρα οι στρεβλώσεις έχουν γίνει καθεστώς αμετακίνητο και χρειάζεται πολλή δουλειά για να αλλάξει αυτή η διαδικασία», υπογράμμισε. Καταλήγοντας, σημείωσε πως προσπάθειες όπως της Βέτας Αποστολίδου δίνουν πάντα αφορμές για ουσιαστικές συναντήσεις και τη δυνατότητα να είμαστε αισιόδοξοι πως κάποιοι άνθρωποι μπορούν με την εργασία, την αφοσίωση και τις γνώσεις τους να φέρουν την πολυπόθητη αλλαγή.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Μια ευχάριστη «ανάκριση»
1 Φεβ. 2019 - 6:13 - Οι μαθητές μιλούν για τον πολιτισμό του τόπου τους
7 Νοε. 2018 - 6:16 - Ευτυχής στιγμή για την Εκπαίδευση
15 Μαΐου. 2018 - 6:17 - Δημιουργική συνύπαρξη
9 Μαρ. 2018 - 6:16 - Με συνοδηγό τον Μικρό Πρίγκιπα
23 Νοε. 2016 - 6:18