Τη μελέτη η οποία εκτιμάται πως θα λύσει με μικρές επεμβάσεις την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αιγιάλη αναμένεται να εγκρίνει το Δημ. Συμβούλιο Αμοργού

Παραδίδεται η κυκλοφοριακή μελέτη για τον Όρμο Αιγιάλης

Στην προγραμματισμένη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, για σήμερα, Δευτέρα, 31 Ιανουαρίου, αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση, η παραλαβή ή μη της κυκλοφοριακής μελέτης της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Αμοργού, για την περιοχή του Όρμου Αιγιάλης.

Στο πλαίσιο της ολοένα αυξανόμενης τουριστικής ανάπτυξης της Αμοργού, αλλά και για την καλύτερη εξυπηρέτηση πεζών και οδηγών στην καθημερινότητα – εντός και εκτός τουριστικής σεζόν – η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αμοργού, ολοκλήρωσε μία εμπεριστατωμένη πρόταση, που περιλαμβάνει ήπιες – κυκλοφοριακές κυρίως και όχι κατασκευαστικές – παρεμβάσεις.

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αμοργού, θα συζητήσει επί της μελέτης και αναμένεται να εγκρίνει τον προτεινόμενο σχεδιασμό.

Η υφιστάμενη κατάσταση

Η περιοχή μελέτης αφορά τον Όρμο Αιγιάλης της Αμοργού. Στην περιοχή αυτή βρίσκεται το λιμάνι της Αιγιάλης με αρκετές υπηρεσίες συγκεντρωμένες όπως ταχυδρομείο, φαρμακείο, μουσείο, ΑΤΜ, σχολείο, πολλά καταστήματα εμπορικά και υγειονομικού ενδιαφέροντος και αρκετά τουριστικά καταλύματα. Οι περισσότερες τουριστικές μονάδες και εγκαταστάσεις εστίασης και αναψυχής βρίσκονται στο παραλιακό μέτωπο, και λόγω και της λειτουργίας του λιμένα δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα. Επίσης, η περιοχή αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό/πέρασμα για προορισμούς όπως τα Θολάρια και η Αιγιάλη, κάτι το οποίο αποτελεί σοβαρό παράγοντα δημιουργίας κυκλοφοριακών προβλημάτων.

Σύμφωνα με την μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, στο οδικό δίκτυο του Όρμου οι περισσότεροι δρόμοι είναι αμφίδρομοι και δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα, λόγω ελλιπούς σήμανσης. Επισημαίνεται επιπλέον, ότι η απουσία ενός πλήρους συστήματος μονοδρόμων, και ειδικά σε οδούς με πολύ μικρό πλάτος, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στους κόμβους του δικτύου και δε βοηθάει στον καθορισμό τοπικών διαδρομών και στην ιεράρχηση του οδικού δικτύου.

Ο περιφερειακός δακτύλιος που συνδέεται με το λιμάνι και τις οδούς προς τα χωριά και τις παραλίες αποτελεί το πρωτεύον οδικό δίκτυο του Όρμου Αιγιάλης. Η λειτουργία του είναι ικανοποιητική κατά τη χειμερινή περίοδο, αλλά κατά τους θερινούς μήνες και ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής παρουσιάζει έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, ενώ οι ουρές αναμονής που δημιουργούνται σε κρίσιμους κόμβους, προκαλούν κυκλοφοριακή συμφόρηση σε όλο το οδικό δίκτυο.

Τέλος, η άναρχη στάθμευση που παρατηρείται σε όλο το μήκος του οδικού δικτύου που περιβάλλει τον οικισμό, μειώνει την κυκλοφοριακή ικανότητά του και δυσχεραίνει την κυκλοφορία.

Άλλο ένα μείζον πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη οργανωμένων χώρων στάθμευσης κοντά στο κέντρο, η άναρχη στάθμευση παρά την οδό μαζί και η ανεπαρκής αστυνόμευση, καθώς επιδεινώνουν το πρόβλημα της στάθμευσης ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες.

Επίσης, η μελέτη τονίζει, πως η παρόδια στάθμευση κατά μήκος του περιφερειακού δακτυλίου περιορίζει την κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών και η μη εύρεση θέσης στάθμευσης έχει σαν αποτέλεσμα τη φόρτιση του οδικού δικτύου από τις συνεχείς περιπορείες των οδηγών των οχημάτων.

Τη θερινή περίοδο η συγκέντρωση των οχημάτων στην περιοχή του λιμανιού που αποτελεί τη ζώνη αναψυχής για τους επισκέπτες και τους κατοίκους, έχει σαν αποτέλεσμα η ζήτηση στάθμευσης να γίνεται μέγιστη και να μη μπορεί να εξυπηρετηθεί.

Κεντρικό στοιχείο του Όρμου της Αιγιάλης είναι το λιμάνι. Η κίνηση και το μέγεθος του λιμένα δεν είναι σαν το λιμάνι των Καταπόλων ωστόσο η ύπαρξη και λειτουργία του αποτελεί κρίσιμο παράγοντα δημιουργίας κυκλοφοριακών προβλημάτων. Στον ίδιο χώρο, στην έξοδο του λιμανιού, βρίσκονται και οι αφετηρίες των λεωφορείων ΚΤΕΛ και οι πιάτσες ταξί. Αν στην παραπάνω κυκλοφορία, προστεθούν και οι κινήσεις των πεζών που εμπλέκονται με τις κινήσεις των οχημάτων, τότε γίνεται κατανοητή η κυκλοφοριακή συμφόρηση που παρατηρείται.

Δεδομένου, ότι στο οδικό δίκτυο της περιοχής μελέτης υπάρχουν μόνο μικρά ή και ανύπαρκτα πεζοδρόμια, είναι φανερό ότι οι πεζοί κινούνται στους δρόμους μαζί με τα αυτοκίνητα.

Κατά τη θερινή περίοδο δημιουργούνται καθυστερήσεις και φορτίζονται όλοι οι κρίσιμοι κόμβοι του περιφερειακού δακτυλίου καθώς ο αριθμός των οχημάτων υπερβαίνει την κυκλοφοριακή ικανότητα του οδικού δικτύου.

Αντίστοιχη ρύθμιση της κυκλοφορίας σε κρίσιμους κόμβους του περιφερειακού δακτυλίου (που είναι αρμοδιότητα της Αστυνομίας) δεν πραγματοποιείται με αποτέλεσμα τη δημιουργία ουρών αναμονής στις διασταυρώσεις.

Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις

Στο πλαίσιο της μελέτης, διαμορφώθηκαν δύο προτάσεις, με βραχυχρόνιο ορίζοντα υλοποίησης και στόχο τη διαμόρφωση ενός ιεραρχημένου κυκλοφοριακού δικτύου, την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων στους κρίσιμους κόμβους, τη βελτίωση των συνθηκών στάθμευσης και την εξασφάλιση άνετης και ασφαλούς κίνησης των πεζών στην περιοχή της μελέτης.

Και στις δυο εναλλακτικές προτάσεις περιλαμβάνονται αλλαγές στους προβληματικούς κόμβους. Από την αναδιαμόρφωση και σηματοδότηση τους προκύπτει ότι επιτυγχάνεται σημαντική βελτίωση στο επίπεδο εξυπηρέτησης τους.

Η επιλογή της τελικής πρότασης είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αμοργού κατά την οποία επισημάνθηκαν με λεπτομέρεια, απόψεις που εκφράζουν τους κατοίκους, εμπόρους, τους φορείς του Δήμου και άλλους παράγοντες. Η τελική πρόταση, περιλαμβάνει:

  • Πεζοδρόμηση οδικού τμήματος πλην των ΑΜΕΑ, όπου υπάρχει και διαθέσιμος χώρος στάθμευσης με την αντίστοιχη σήμανση.
  • Μονοδρόμηση του τμήματος της οδού Λιμάνι - Κόμβος Θολαρίων (από κόμβο Κ6 του περιφερειακού με την παραλία έως κόμβο Κ1 του Όρμου Αιγιάλης - Καταπόλων)με κατεύθυνση Κ6 προς Κ1.
  • Μονοδρόμηση της οδού που συνδέει τον κόμβο Κ1 με κόμβο Κ8 (Περιφερειακός – Λαγκάδα) με κατεύθυνση προς τον Κ8.
  • Μονοδρόμηση της οδού που συνδέει τον κόμβο Κ1 με κόμβο Κ5 (Περιφερειακός – Θολάρια), με κατεύθυνση προς τον Κ5.
  • Αναδιαμόρφωση και σηματοδότηση των κόμβων Κ1, Κ4 (Προβλήτα Λιμένα), Κ7 (Περιφεριακός – Θολάρια), Κ8.
  • Σηματοδότηση των κόμβων Κ2 (Περιφερειακός δρόμος - Οικισμός, Κ3 (Όρμος: Ιατρείο – Μουσείο), Κ5, Κ6, K9 (Όρμος Αιγιάλης – Παραλία Θολαρίων – Θολάρια).

Όσον αφορά στην επίλυση του καθεστώτος στάθμευσης, η μελέτη επισημαίνει, πως το πρόβλημα απορρέει από την έλλειψη θεσμοθετημένων θέσεων στάθμευσης (εντός και εκτός οδού) και την έλλειψη αστυνόμευσης που οδηγεί σε άναρχη στάθμευση σε πεζοδρόμια, γωνίες διασταυρώσεων ή όπου αλλού «βολεύει» τον κάθε οδηγό.

Για τη βελτίωση της κατάστασης προτείνεται η καλύτερη οργάνωση της στάθμευσης τόσο παρά την οδό όσο και εκτός οδού. Για τη στάθμευση παρά την οδό θα πρέπει να υιοθετηθεί ένα σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, το οποίο θα εξασφαλίσει τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης για χρήση από τους κατοίκους, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες του Όρμου. Ταυτόχρονα όμως θα πρέπει να εφαρμοσθεί και η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης κατά μήκος των οδών που περιορίζει την κυκλοφοριακή τους ικανότητα και δημιουργεί κυκλοφοριακά προβλήματα.

Τέλος προτείνεται η δημιουργία ενός νέου χώρου στάθμευσης σε οικόπεδο που βρίσκεται δυτικά του κόμβου Κ9 σε σημείο πολύ κοντά στο κέντρο του Όρμου και παράλληλα εκτός αυτού. Με κατάλληλη διαμόρφωση ο χώρος μπορεί να φιλοξενήσει έως και 65 αυτοκίνητα (59 θέσεις και 6 θέσεις ΑΜΕΑ) αυξάνοντας αισθητά τη συνολική διαθέσιμη χωρητικότητα χώρων στάθμευσης του οικισμού.

Το συμπέρασμα της μελέτης

Η ανάλυση και η αξιολόγηση των εναλλακτικών προτάσεων που προηγήθηκε απέδειξε ότι είναι εφικτή η βελτίωση της κυκλοφορίας και στάθμευσης στον Όρμο Αιγιάλης της Αμοργού, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες.

Με τις προτάσεις άμεσης εφαρμογής διαμορφώνεται ένα ιεραρχημένο κυκλοφοριακό δίκτυο, ελαχιστοποιούνται οι καθυστερήσεις στους κρίσιμους κόμβους, βελτιώνονται οι συνθήκες στάθμευσης και εξασφαλίζεται η άνετη και ασφαλής κίνησης των πεζών στην περιοχή της μελέτης.

Οι προτάσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής με την καθιέρωση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης συμβάλλουν περαιτέρω στον περιορισμό της κίνησης των οχημάτων στην κεντρική περιοχή, την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών του οικισμού, αλλά ταυτόχρονα και την άνετη και ασφαλή μετακίνηση των πεζών.

Τέλος, υπογραμμίζεται, ότι η επιτυχία της μελέτης εξαρτάται άμεσα και από τους μηχανισμούς ελέγχου της ολοκληρωμένης υλοποίησής της και της εφαρμογής της στο οδικό δίκτυο του Όρμου.

Ετικέτες: