Άδεια πορτοφόλια ίσον άδεια καλάθια
- Παρασκευή, 4 Οκτωβρίου, 2013 - 06:00
Υπολογίζουν ακόμη και το ένα ευρώ οι καταναλωτές, οι οποίοι προσέρχονται πλέον στα σούπερ μάρκετ του νησιού, αγοράζοντας αυστηρά τα απαραίτητα είδη πρώτης ανάγκης, προτιμώντας μάλιστα εκείνα που βρίσκονται σε προσφορές.
Η οικονομική κρίση που έχει διαμορφώσει νέα δεδομένα στην καθημερινότητα της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών, έχει αλλάξει άρδην και το χαρακτήρα των αγορών, καθώς από το ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης” σε σούπερ μάρκετ της Σύρου, επιβεβαιώνεται πως οι καταναλωτές επιλέγουν σταθερά... το πιο φθηνό.
Στην κατακερματισμένη αγοραστική δυνατότητα των πολιτών, έρχεται να προστεθεί και η διαμόρφωση - σε υψηλά επίπεδα - των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης όπως αυτά παρουσιάζονται σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, γεγονός που οδηγεί τους πολίτες σε έναν ανηλεή αγώνα αναζήτησης ολοένα και φθηνότερων προϊόντων, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στον οικονομικό κυκεώνα.
Το ρεπορτάζ της εφημερίδας, επεκτείνεται ωστόσο και στο πεδίο των βιολογικών προϊόντων, για τα οποία όσοι μίλησαν, σημείωσαν πως ναι μεν διατηρούν σταθερό το κοινό τους, το οποίο όμως έχει μειώσει τις ποσότητες που αγοράζει.
Παράλληλα, αξίζει να αναφερθεί πως τα σούπερ μάρκετ στο νησί δεν έχουν “στήσει” ράφια με προϊόντα ληγμένα και ούτε προσανατολίζονται να το πράξουν.
Ανάρπαστες προσφορές και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
“Οι πελάτες μας δεν αγοράζουν όπως τα παλαιότερα χρόνια. Έχουν αλλάξει τα δεδομένα και η πτώση στον τζίρο που έχει καταγραφεί κυμαίνεται περίπου στο 10% σε σχέση με τον ήδη μειωμένο από πέρυσι”, αναφέρει αρχικά στις δηλώσεις του ένα στέλεχος ενός εκ των σούπερ μάρκετ που λειτουργούν στο νησί, σκιαγραφώντας τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί τα τελευταία χρόνια. Οι καταναλωτές διατηρούν μεν τις προτιμήσεις τους σε προϊόντα που αγόραζαν όσον αφορά σε κάποια βασικά τρόφιμα, αλλά έχουν μειώσει την ποσότητα αυτών, πρόσθεσε ο ίδιος στη συνέχεια, λέγοντας ακόμη, πως πολλοί μάλιστα εξ αυτών παρουσιάζονται καθημερινά στο σούπερ μάρκετ ώστε να προμηθευτούν τα απαραίτητα σε αντίθεση με τα παλαιότερα χρόνια, όπου οικογενειάρχες, προχωρούσαν στις αγορές τους σε εβδομαδιαία βάση. “Αυξήθηκε η επισκεψιμότητα, αλλά μειώθηκε ο όγκος των προϊόντων που πωλούμε” σημείωσε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως από το ράφι φεύγουν πρώτα οι προσφορές και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αφού συμφέρουν περισσότερο έναν καταναλωτή καθώς έχουν χαμηλότερη τιμή. Τα παραπάνω παρατηρούνται σε επίπεδο ειδών διατροφής.
Ταυτόχρονα, όσον αφορά στην αγορά απορρυπαντικών ή χαρτικών, τα αρνητικά στοιχεία παρουσιάζονται ακόμη πιο κραυγαλέα. Με το σκεπτικό πως δεν πρόκειται για προϊόντα διατροφής, τα ράφια που φιλοξενούν τις μάρκες του εκάστοτε σούπερ μάρκετ και της εκάστοτε αλυσίδας είναι στην κυριολεξία άδεια.
Αξίζει να αναφερθεί ωστόσο, πως αρκετοί γονείς που εξακολουθούν να συνοδεύονται από τα παιδιά τους στις καθημερινές αγορές, αδυνατούν να αντισταθούν στα “λαίμαργα” παιδικά μάτια, τα οποία ζητούν παιχνίδια που αντικρίζουν στα ράφια, γεγονός που όπως ειπώθηκε από άλλο στέλεχος, “προκαλεί αμηχανία στους γονείς, οι οποίοι είναι ξεκάθαρο πως όχι μόνο δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ανταποκριθούν στα προϊόντα άμεσης ανάγκης, αλλά αδυνατούν να αγοράσουν ακόμη και χρειώδη προϊόντα δευτερευούσης σημασίας”.
“Φεύγει” αυθημερόν ο μισθός
Συνηθισμένο πλέον είναι το φαινόμενο σύμφωνα με το ρεπορτάζ να παρατηρείται έντονη κινητικότητα εντός των σούπερ μάρκετ τις ημέρες που κατατίθεται στον λογαριασμό η μισθοδοσία των περισσότερων υπαλλήλων. Αυτό τουλάχιστον περιγράφουν όσοι μίλησαν, αναφέροντας συγκεκριμένα πως “η κίνηση στα καταστήματά γενικότερα αυξάνεται μόλις πληρωθεί ο κόσμος. Τότε οι περισσότεροι κάνουν τις αγορές τους. Και μάλιστα αγορές, αποκλειστικά και μόνο απαραίτητες αφού φαίνεται πως με τις περικοπές που έχουν υποστεί, φεύγει ολόκληρος σχεδόν ο μισθός”.
Κατά συνέπεια, ο σκληρός νόμος της αγοράς που θέλει τις μειωμένες εισπράξεις να κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για την πορεία των επιχειρήσεων, εμφανίζεται όχι μόνο σε πανελλαδικό επίπεδο προκαλώντας την αγωνία επιχειρηματιών και εργαζομένων αλλά και στο τοπικό πεδίο. Ωστόσο, στο ρεπορτάζ δεν καταγράφηκε καμία δήλωση που να σχετίζεται με πιθανές απολύσεις προσωπικού, προκειμένου να μειωθεί το λειτουργικό κόστος, αλλά υπήρξε σαφής η αγωνία της ενδεχόμενης λειτουργίας νέας επιχείρησης στο νησί μελλοντικά, γεγονός που θα εντείνει τον ήδη υψηλό ανταγωνισμό.
Όχι στα ληγμένα
Η είδηση και κατ΄ επέκταση η δυνατότητα που δόθηκε με σχετικό νόμο, από το αρμόδιο υπουργείο, να μπορεί να διατηρεί η κάθε επιχείρηση σε ξεχωριστό ράφι, προϊόντα που έχουν λήξει, τα οποία θα πωλούνται σε εξαιρετικά μειωμένη τιμή, αφήνει ασυγκίνητα τα σούπερ μάρκετ του νησιού. Αυτό υποστήριξαν όσοι παραχώρησαν τις δηλώσεις τους, λέγοντας πως στην απόφασή τους συνηγορεί αφενός η σκέψη πως δεν επιθυμούν να χάσουν την αξιοπιστία τους στο καταναλωτικό κοινό και αφετέρου η λογική πως σε μία μικρή τοπική κοινωνία, δε θα ήταν συνετή η στοχοποίηση και ο διαχωρισμός των καταναλωτών σε πολίτες “που έχουν και που δεν έχουν”.
Βιολογική... κρίση
Ειδική ενότητα στα ράφια των σούπερ μάρκετ αποτελούν επιπλέον τα βιολογικά προϊόντα, τα οποία συναντά κάποιος ωστόσο και σε καταστήματα που τα διαθέτουν αποκλειστικά. Η ενημερωτική έξαρση που έχει παρατηρηθεί σχετικά με αυτά, τα τελευταία χρόνια, βρίσκει ανταπόκριση σε ειδικό κοινό καταναλωτών. “Άνθρωποι που είναι συνειδητοποιημένοι με το τί εστί βιολογικό προϊόν δε θα επιλέξουν το συμβατικό, απλώς θα προτιμήσουν να το προμηθευτούν σε μειωμένη ποσότητα”, εξηγεί ένας εξ όσων μίλησαν στο πλαίσιο του ρεπορτάζ εξηγώντας ότι η υψηλή τιμή τους, οφείλεται στην ποιότητά τους. “Η διατροφική αξία είναι όντως πολύ καλύτερη ενός βιολογικού προϊόντος από την άποψη ότι δεν χρησιμοποιούνται λιπάσματα και άρα διατηρούνται τα πολύτιμα στοιχεία τους” σημειώνει, προσθέτοντας πως, “αυτά τα γνωρίζουν μόνον όσοι ασχολούνται επισταμένως με ζητήματα διατροφής, οι οποίοι κατανοούν το κόστος, αφού είναι γνωστό πως η καλλιέργειά τους είναι πιο ακριβή”.
Ο ίδιος, ακολούθως, επεσήμανε πως, “σε σύγκριση με τα παλαιότερα χρόνια, η οικονομική δυνατότητα των καταναλωτών είναι μειωμένη και αυτό είναι γνωστό πως έχει επηρεάσει και τα συγκεκριμένα προϊόντα. Κληθείς μάλιστα να προχωρήσει σε μία εκτίμηση αναφορικά με την πορεία τους, με άξονα πως στο κοινό τους συμπεριλαμβάνονται και καταναλωτές που αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα, όμως τα προτιμούν για την ποιότητά τους, σημειώνει, “οι αλλαγές σε οικονομικό επίπεδο είναι τόσο γρήγορες που δεν μπορούμε να πούμε τίποτα. Η σημερινή οικονομική συγκυρία είναι δύσκολη, αλλά δε μπορώ να πως με σαφήνεια αν θα μπορέσουν αυτά τα προϊόντα να εξασφαλίσουν μελλοντικά το κοινό τους. Μπορεί ακόμη κάποιοι να τα επιλέγουν, αλλά τα αγοράζουν σε περιορισμένες ποσότητες”, επανέλαβε καταλήγοντας.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Αγρότες: Άνω των 4,7 δισ. ευρώ κοστολογούνται οι απαιτήσεις τους
24 Ιαν. 2025 - 14:26 - Νέο «νυχτερινό» τιμολόγιο ρεύματος: Ποιους καταναλωτές αφορά, πώς αντιδρούν οι προμηθευτές
24 Ιαν. 2025 - 13:49 - Μετρό – Γραμμή 4: Πώς εξελίσσονται τα έργα στις σήραγγες – Πλησιάζει στον σταθμό «Ιλίσια» ο μετροπόντικας
24 Ιαν. 2025 - 13:43 - Προς βελτίωση η πλατφόρμα στο “Αχλάδι”
24 Ιαν. 2025 - 6:14 - Απαιτούνται επαναδιαγραμμίσεις στο parking της Δόξας
23 Ιαν. 2025 - 6:14