ΓΠΚΒ: «Βλέπει» πρωτογενές πλεόνασμα έως 2,8% φέτος – Πάνω από 1,8 δισ. ευρώ τα έσοδα από φοροδιαφυγή

  • Σήμερα - 14:54

Η πολύ καλή πορεία των δημοσίων εσόδων ενισχύει το ενδεχόμενο το πρωτογενές πλεόνασμα φέτος να ξεπεράσει το 2,5% του ΑΕΠ και να φτάσει ακόμα και στο 2,8%.

Αλλά και τα έσοδα από τη φοροδιαφυγή τα οποία με βάση τις εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου το 2024 θα ανέλθουν σε 1,8 δισ. ευρώ είναι πολύ πιθανό να υπερβούν τα 1,9 δισ. ευρώ ή ακόμα και να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, το 2025 δεν αποκλείεται τα έσοδα από φοροδιαφυγή να φτάσουν στα 2,5 δισ. ευρώ εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά. Στην περίπτωση αυτή, η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει έμφαση στη μείωση των άμεσων φόρων καθώς έτσι παρέχεται κίνητρο για την ενίσχυση της απασχόλησης. Επόμενο βήμα θα μπορούσε να είναι η μείωση των έμμεσων φόρων εφόσον η φοροδιαφυγή έχει μειωθεί και έχει ενισχυθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων.

 

 

Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή για το τρίτο τρίμηνο του έτους, η ελληνική οικονομία συνεχίζει την σταθερή πορεία βελτίωσης των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών μεγεθών της καταγράφοντας υπερδιπλάσια αύξηση του ΑΕΠ σε σύγκριση με το σύνολο της Ευρωζώνης, παρά την αβεβαιότητα που πηγάζει από διεθνείς εστίες πολιτικής, οικονομικής, εμπορικής και γεωπολιτικής ρευστότητας. Σε αυτή την επίδοση συνετέλεσαν η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης (2,1%) που εξακολουθεί να παρουσιάζει ανθεκτικότητα και η αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών (3,3% συνολικά, 5,1% για υπηρεσίες και 1,2% για αγαθά). Είναι αξιοσημείωτη, σύμφωνα με την έκθεση,  η αύξηση των καταθέσεων των νοικοκυριών και επιχειρήσεων με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι οποίες αυξήθηκαν από 132.9 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2019 (αρχή της περιόδου για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία) σε 195.5 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο 2024 (τελευταίος μήνας διαθεσιμότητας στοιχείων), μία αύξηση 47,1%. Οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αυξήθηκαν κατά 0,3%. Αρνητική ήταν η συμβολή της δημόσιας κατανάλωσης (-1,4%) και των εισαγωγών αγαθών και υπηρεσιών (αύξηση 4,2% συνολικά).

Οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη και πληθωρισμό

Το μακροοικονομικό σενάριο προβλέπει μεγέθυνση του ΑΕΠ 2,2% για το 2024 και 2,3% για το 2025, ενώ ο πληθωρισμός (εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή) αναμένεται να διαμορφωθεί σε 2,8% το 2024 και 2,1% το 2025. Οι εκτιμήσεις και παραδοχές της Έκθεσης του Προϋπολογισμού βάσει των οποίων διαμορφώνεται τόσο η εκτίμηση για ανάπτυξη 2,3% για το 2025 όσο και ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος για 2,4% του ΑΕΠ για το ίδιο έτος είναι ρεαλιστικές. «Η εκτίμηση του Γραφείου για τον ρυθμό μεγέθυνσης της Ελληνικής οικονομίας για το 2025 εμπεριέχεται σε ένα εύρος πρόβλεψης που διαμορφώνεται μεταξύ 2,2% και 2,5%». Θετικές προοπτικές αλλά και κίνδυνοι ενδέχεται να επηρεάσουν τον ρυθμό μεγέθυνσης της οικονομίας συμπαρασύροντας και το δημοσιονομικό αποτέλεσμα για το 2025.

Όσον αφορά τις επενδύσεις, η βασική εκτίμηση του Γραφείου για τον ρυθμό μεγέθυνσης των συνολικών επενδύσεων διαμορφώνεται σε ένα εύρος πρόβλεψης μεταξύ 7,1% και 9,5% με πιθανότερη εκτίμηση το 7,9% για το 2025. Το εύρος των προβλέψεων του Γραφείου συναρτάται άμεσα με την διάθεση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης στηνπραγματική οικονομία. «Η μεγάλη αύξηση των συνολικών επενδύσεων που προβλέπεται, αναμένει να μειώσει σε μεγάλο βαθμό το επενδυτικό κενό που αντιμετωπίζει η χώρα μας την τελευταία 15ετία, ως απότοκο της τριπλής κρίσης (χρέους, οικονομική και τραπεζική) που έπληξε τη χώρα μας το 2009».

Παρά το γεγονός ότι το επενδυτικό κενό έχει περιοριστεί στο 5,4% το 2023 από το σχεδόν διπλάσιο 10,7% το 2019, είναι ακόμη σχετικά υψηλό, και ο στόχος πρέπει να είναι ο περιορισμός του και η σύγκλιση του λόγου επενδύσεων/ΑΕΠ με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό. ένδειξη ότι αυξημένη αβεβαιότητα συνδέεται με αυξημένο επενδυτικό κενό, και μειωμένη αβεβαιότητα με μειωμένο επενδυτικό κενό. Καθοριστικοί παράγοντες για το κλείσιμο της «ψαλίδας» με την Ευρώπη, σύμφωνα με την έκθεση είναι:

  • η οικονομική και πολιτική σταθερότητα στην Ελλάδα,
  • η συνέχιση της φορολογικής συμμόρφωσης στοχεύοντας στην όσο το δυνατό πιο «ορθή» ιεράρχηση  εστιών φορολογικής παραβατικότητας. Τα πρόσθετα φορολογικά έσοδα μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για κοινωνικό μέρισμα,
  • να ενταθεί η προσπάθεια προκειμένου η Ελλάδα να καταφέρει το συντομότερο δυνατό να καταρτίζει πλεονασματικούς ή ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς. «Μία τέτοια εξέλιξη θα έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο στις προοπτικές της χώρας και θα επιταχύνει τις αναβαθμίσεις του αξιόχρεού της, συμπαρασύροντας το κόστος δανεισμού του Δημοσίου και χρηματοδότησης της οικονομίας προς τα κάτω»,
  • οι ετήσιοι Προϋπολογισμοί  να μην υπερβαίνουν τα όρια δαπανών, ενσωματώνοντας ένα «μαξιλάρι ασφαλείας». «Η όποια εξοικονόμηση πόρων θεωρούμε ότι θα πρέπει να κατευθύνεται αφενός σε δημόσιες επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας που αυξάνουν την παραγωγικότητα, συνδέονται με αυξημένες αμοιβές και έχουν μεγαλύτερη επίδραση στο ΑΕΠ της χώρας μακροχρόνια, αφετέρου σε μειώσεις του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους της εξαρτημένης εργασίας. Επιπρόσθετα, θεωρούμε ότι σταδιακά θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην εξοικονόμηση δημοσίων λειτουργικών δαπανών μέσω των εργαλείων των επισκοπήσεων και των δεικτών επιδόσεων που ενσωματώνονται στον Προϋπολογισμό Eπιδόσεων» σημειώνεται στην έκθεση.

Το Γραφείο σημειώνει στις θετικές προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας την ενίσχυση των επενδύσεων σε συνδυασμό με την σταθερότητα της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής και την βελτίωση των χρηματοπιστωτικών συνθηκών, καθώς και την περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων μέσω των μεταρρυθμίσεων.

https://www.naftemporiki.gr/