Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής Προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2020

Οι στόχοι του προϋπολογισμού από τον Υπουργό Οικονομίας

  • Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου, 2019 - 06:27

Για την κατάρτιση του 1ου κρατικού προϋπολογισμού της νέας κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, μίλησε ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Επισημαίνοντας ότι ο προϋπολογισμός κατατίθεται μέσα σε ένα ρευστό εξωτερικό περιβάλλον και μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ενσωματώνοντας διεθνείς εκτιμήσεις και προβλέψεις, ο φετινός προϋπολογισμός προσπαθεί να υπηρετήσει συγκεκριμένους στόχους.

Όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας, αποτυπώνει την υλοποίηση προγραμματικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης, σε συνθήκες δημοσιονομικής πειθαρχίας.

Αποπνέει αισιοδοξία, αλλά δεν υπερβαίνει τα όρια του ρεαλισμού.

Εμπεριέχει πολιτικές υλοποίησης ρεαλιστικών στόχων.

Ενσωματώνει πρωτοβουλίες ενίσχυσης τόσο της προσφοράς όσο και της ζήτησης στην οικονομία.

Είναι προσανατολισμένος στην υποβοήθηση της αναπτυξιακής διαδικασίας, κυρίως μέσω της ενίσχυσης των επενδύσεων.

Επιτυγχάνει ισορροπία μεταξύ οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.

Δεσμεύσεις

Ο κρατικός προϋπολογισμός αποτυπώνει την υλοποίηση προγραμματικών μας δεσμεύσεων.

Ήδη, μέσα στους 3 πρώτους μήνες:

- Καλύψαμε το σημαντικό δημοσιονομικό κενό για το 2019, που είχε αφήσει «παρακαταθήκη» η προηγούμενη Κυβέρνηση.

- Συμφωνήσαμε με τους θεσμούς, με τα σημερινά δεδομένα, για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2020.

- Δρομολογούμε σχέδιο συστημικής αντιμετώπισης του υψηλού αποθέματος «κόκκινων δανείων» στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.

- Υλοποιούμε ένα συνεκτικό και αποτελεσματικό νομοθετικό πλαίσιο για την αγορά τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου.

Αισιοδοξία

Ο κρατικός προϋπολογισμός αποπνέει αισιοδοξία, αλλά δεν υπερβαίνει τα όρια του ρεαλισμού.

- Καταρχήν την κοινωνία, όπως αποτυπώνεται στον Δείκτη Οικονομικού Κλίματος, ο οποίος βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο από το 2008, αλλά και όπως καταγράφεται στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, η οποία «σκαρφάλωσε» στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 19 ετών.

- Στη συνέχεια τους εταίρους, οι οποίοι δημόσια αναγνωρίζουν την πρόοδο που έχει συντελεστεί τους τελευταίους μήνες, αφού διαρθρωτικές εκκρεμότητες και δημοσιονομικά κενά έχουν πλέον, αντίστοιχα, δρομολογηθεί και καλυφθεί.

- Και τέλος τις αγορές, αφού οι αποδόσεις και τα spreads έχουν μειωθεί σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Στόχοι

Ο κρατικός προϋπολογισμός εμπεριέχει πολιτικές υλοποίησης ρεαλιστικών στόχων όπως είναι:

1ος Στόχος: Η επίτευξη ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης 2,0% για το 2019 και 2,8% για το 2020.

Η επίδοση της ελληνικής οικονομίας ως προς το ρυθμό μεγέθυνσης, κατά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους θα είναι αρκετά υψηλότερη από αυτόν που υπήρξε κατά το πρώτο, όταν και διαμορφώθηκε στο 1,5%.

Ενώ η επίδοση του 2020 θα είναι υψηλότερη από αυτή του 2019.

2ος Στόχος: Η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ για το 2019 και το 2020.

Στόχους στους οποίους συμφώνησε η προηγούμενη Κυβέρνηση.

Η αλλαγή του κλίματος στην οικονομία μετά τις εκλογές, η πειθαρχημένη εκτέλεση του προϋπολογισμού στο σκέλος των δαπανών και η βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης, όπως αποτυπώνεται και στην υψηλότερη εισπραξιμότητα φόρων, συνέβαλαν στην επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου για το 2019.

Ενώ, η αύξηση του ρυθμού μεγέθυνσης της οικονομίας, η πλήρης άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, η δημοσιονομική πειθαρχία των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, η υιοθέτηση ρεαλιστικών οροφών δαπανών, η αξιολόγηση δημοσίων δαπανών, η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, τα αυξημένα έσοδα από τη ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιγνίων, η προώθηση συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και το αποτέλεσμα από την υλοποίηση του νέου πλαισίου ρύθμισης για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ιδιωτών, δημιούργησαν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο για περαιτέρω μειώσεις φόρων το 2020.

Η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής μας. Το ζήτημα είναι πως προσεγγίζεται αυτός ο στόχος.

Η συζήτηση σχετικά με το θέμα έχει αρχίσει και συνεχίζεται σύμφωνα µε τον σχεδιασμό. Οι συνθήκες ωριμάζουν.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται ότι θα πετύχαινε μείωση των πλεονασμάτων με τη δημιουργία ενός ειδικού λογαριασμού. Μόνο που τέτοιος λογαριασμός ουδέποτε υπήρξε.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών δηλώνουν άγνοια.

Και βέβαια ουδείς εκ των εταίρων συμφώνησε, ούτε έγινε ποτέ θεσμική συζήτηση επί αυτού!

3ος Στόχος: Η ενίσχυση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος.

Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι τα πιστωτικά ιδρύματα να αποτελέσουν ξανά μοχλό ανάπτυξης της πραγματικής οικονομίας.

Η κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, κατανόησε ότι η επίλυση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων» είναι υψίστης σημασίας για την ελληνική οικονομία.

Για τον λόγο αυτό, μετά και την έγκριση του πλαισίου από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ανταγωνισμού, προχωρά, άμεσα, στην υλοποίηση του μοντέλου εγγύησης του Δημοσίου σε τιτλοποιημένα περιουσιακά στοιχεία.

Παράλληλα, η σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ έχει ήδη βελτιώσει την ποιότητα του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών.

Ενώ και οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας μετά την αλλαγή κυβέρνησης έχουν μειώσει το κόστος δανεισμού, με αποτέλεσμα, η πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές κεφαλαίου, με κόστος που βαίνει μειούμενο, σταδιακά να αποκαθίσταται, καταθέσεις να επιστρέφουν στο τραπεζικό σύστημα και η πιστοληπτική ικανότητα εταιρειών και νοικοκυριών να βελτιώνεται.

4ος Στόχος: Η ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσω της εμπροσθοβαρούς αξιοποίησης των διαθέσιμων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, της εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, της μείωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου και της σταδιακής τόνωσης της πιστωτικής επέκτασης.

5ος Στόχος: Η υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα ενισχύσουν την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

Με το αναπτυξιακό νομοσχέδιο που συζητάμε στην Ολομέλεια, μεταξύ άλλων, απλοποιούμε το αδειοδοτικό και γραφειοκρατικό περιβάλλον, διευκολύνουμε την εγκατάσταση επιχειρηματικών πάρκων, παρέχουμε κίνητρα και επιταχύνουμε διαδικασίες για επενδύσεις.

Ενώ με το φορολογικό νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί μέσα στο Νοέμβριο, απλουστεύουμε και απλοποιούμε τον φορολογικό κώδικα, ενισχύουμε πρωτοβουλίες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, αναμορφώνουμε το πλαίσιο παροχών σε είδος, ενισχύουμε τη διαφάνεια στις συναλλαγές, εκσυγχρονίζουμε τις διατάξεις για τη φορολογική κατοικία, προωθούμε την αποτελεσματικότερη στόχευση των ελέγχων και την υιοθέτηση άλλων έμμεσων τεχνικών σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές.

6ος Στόχος: Η επίτευξη ισορροπίας μεταξύ οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.

Μειώνονται φόροι που ανακουφίζουν χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις, χωρίς να διαταράσσεται η δημοσιονομική πειθαρχία της χώρας.

Και ο όποιος διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος αξιοποιείται επ’ ωφελεία, κυρίως, των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης.

Συμπερασματικά, ο κρατικός προϋπολογισμός καταδεικνύει ότι η οικονομία της χώρας αποκτά μία θετική δυναμική. Δυναμική η οποία σταθεροποιείται, βελτιώνεται και κεφαλαιοποιείται.

Το επόμενο χρονικό διάστημα, προσβλέπουμε σε μια ειλικρινή και δημιουργική συζήτηση επί του προϋπολογισμού.

Ανυπεράσπιστοι οι εργαζόμενοι

Τοποθετούμενος επί του προσχεδίου του προϋπολογισμού, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, ο βουλευτής Επικρατείας ΣΥΡΙΖΑ, Αλέκος Φλαμπουράρης, παρατήρησε ότι η κυβέρνηση δεν υπερασπίζεται τη μεσαία τάξη, πράττει τα ακριβώς αντίθετα από αυτά που υποσχέθηκε για την προστασία της ενώ στέλνει τους εργαζόμενους ανυπεράσπιστους στο λάκκο των λεόντων.

Αυτό φαίνεται από τις επιλογές της σε τρεις κρίσιμους τομείς

· Οι επιλογές της κυβέρνησης όπως αποτυπώνονται στο προσχέδιο του Π/Υ του 2020, έχουν έντονα ταξικά χαρακτηριστικά κι αποδεικνύουν τον ισχυρό νεοφιλελεύθερο χαρακτήρα τους, αφού υπερασπίζονται τα συμφέροντα του πολύ μεγάλου κεφαλαίου, ενώ αντίθετα δεν υπερασπίζουν τη μικρή και μεσαία τάξη και τους εργαζόμενους. Αυτό εύκολα διαπιστώνεται από το γεγονός ότι οι παρεμβάσεις της ευνοούν κυρίως τις μεγάλες επιχειρήσεις (μείωση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από το 28% στο 24% και της φορολογίας των διανεμόμενων κερδών) οι οποίες έχουν κοστολογηθεί στα 635 εκ. €

· Παρά το φιλοεπενδυτικό προφίλ που ήθελε να καλλιεργήσει προεκλογικά, οι σημερινές της προθέσεις δεν το επιβεβαιώνουν. Μειώνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κατά 600 εκ. € για το 2019 με αποτέλεσμα να διοχετεύονται λιγότεροι πόροι για δημόσιες επενδύσεις από ότι δαπανήθηκαν το 2018 επί της δικής μας διακυβέρνησης, επενδύσεις οι οποίες είναι δυνατόν να αυξήσουν την εγχώρια ζήτηση και να προσελκύσουν ξένα κεφάλαια. Κι αυτό δεν συνάδει με την πρόβλεψη της ίδιας, για ανάπτυξη ύψους 2,8%.

· Τέλος η κυβέρνηση προχωράει σε ακύρωση των μέτρων ελάφρυνσης για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα που είχαμε εξαγγείλει για το 2020 όπως:

- Τη μείωση της προκαταβολής φόρου από 100% στο 50%

- Την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα έως 20.000 ευρώ και μείωση της εισφοράς για εισοδήματα άνω των 20.000 ευρώ,

-Την ακύρωση των ήδη πραγματοποιημένων μειώσεων του ΕΝΦΙΑ, μέσα από αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες ακινήτων, εκτός αν εφαρμοστεί η πρόταση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ότι η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών θα συνοδεύεται και από αλλαγές στους συντελεστές ώστε να μην επιβαρύνονται οι πολίτες, πράγμα που δεν είναι πιθανό.