Σήμερα οι αποφάσεις για τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια

Ενδεχόμενο στάσης πληρωμών της ΝΕΛ

Στον «αέρα» παραμένουν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, λόγω απουσίας προτάσεων ενδιαφέροντος προς το Σ.Α.Σ. από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, εξαιτίας των απαγορευτικών προϋποθέσεων για συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, με τη Ναυτιλιακή της Λέσβου (ΝΕΛ) από την άλλη πλευρά να φαίνεται να αδυνατεί να κρατηθεί στη ναυτιλιακή αγορά και τους εργαζόμενους της να βρίσκονται ακάλυπτοι.

Με ενδιαφέρον παρακολουθεί η ακτοπλοϊκή αγορά, αλλά και οι νησιωτικές κοινωνίες, τις εξελίξεις σε ότι αφορά στην Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, καθώς η απώλεια και των τελευταίων επιδοτούμενων γραμμών που κατείχε, που κάλυπταν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, από τις οποίες κηρύχθηκε έκπτωτη, σε συνδυασμό με τη δυσχερή οικονομική της κατάσταση, που κρατά σε ομηρία και τα πληρώματα των πλοίων της, αποτελούν στοιχεία που προοιωνίζουν αρνητικές εξελίξεις.

Όμως η έκπτωση της από τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια δεν είναι η μόνη στέρηση εσόδων της ήδη οικονομικά παραπαίουσας εταιρείας, αφού μόλις πριν 9 μήνες είχε κηρυχθεί έκπτωτη και από τις γραμμές του Βορείου Αιγαίου.

Πλέον δεν φαίνεται να τις προσδίδουν καμία οικονομική ασφάλεια οι ναυλώσεις πλοίων της στο εξωτερικό, ενώ και οι αποζημιώσεις εκ μέρους του δημοσίου που πιθανολογείται ότι θα διεκδικήσει μέσω της δικαστικής οδού, είναι αμφιβόλου αποτελέσματος.

Άκαρπο το Σ.Α.Σ.

Οι όροι που έθετε το υπουργείο Ναυτιλίας για τις επιδοτούμενες γραμμές δημοσίου συμφέροντος των Κυκλάδων, οι οποίες έμειναν ακάλυπτες μετά την έκπτωση της ΝΕΛ, που έθεταν ως προϋπόθεση για την ανάληψη τους την 12ετή ηλικία των πλοίων, όπως αναμενόταν λειτούργησαν αποτρεπτικά στο να εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, όταν καμία δεν διαθέτει ανάλογης χρονολογίας πλοία.

Αυτή η έλλειψη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάληψη των άγονων γραμμών, οδήγησε το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) σε νέα συνεδρίαση, η οποία θα πραγματοποιηθεί σήμερα, με αντικείμενο τις μεταβολές των όρων και προϋποθέσεων για αλλαγή της σύμβασης του δημοσίους με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Οι συνεχείς καθυστερήσεις υπήρξαν και η αιτία να παραμείνουν τα νησιά χωρίς δρομολόγια ολόκληρο τον Ιούνιο, γεγονός ιδιαιτέρως αρνητικό για τις τοπικές κοινωνίες των νησιών, διότι πέραν της συνέχισης της ταλαιπωρίας των νησιωτών επηρεάστηκαν αρνητικά και οι μετακινήσεις των επισκεπτών της θερινής περιόδου.

Αναμένεται, έστω και κατόπιν αυτών των προβλημάτων, να υπάρξει ευτυχής κατάληξη, με την εταιρεία Hellenic Seaways που έχει εκφράσει ενδιαφέρον για την ανάληψη αυτών των δρομολογίων, να αναλάβει την εξυπηρέτηση τους.

Οικονομική δυσχέρεια

Την στιγμή που η ίδια η εταιρεία ανακοίνωνε επισήμως ότι αναμένει επενδυτές και θα προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου, τα γεγονότα την προδίδουν καθώς η αύξηση αυτή δεν φαίνεται να μπορεί να καλυφθεί.

Χάνοντας τα έσοδα που της προσέφεραν οι επιδοτούμενες γραμμές των Κυκλάδων, ακολούθησε η παραίτηση του Διευθύνοντος συμβούλου της, Γιάννη Αβραντίνη, ενώ ο βασικός μέτοχος της εταιρείας δήλωσε αδυναμία κάλυψης της αύξησης κεφαλαίου, στο αναλογικό ποσοστό περίπου του 90%, το οποίο μεταφράζεται σε 25 εκ. ευρώ.

Ήδη η εταιρεία έχει πολλά ανοιχτά οικονομικά μέτωπα, τόσο με τα πιστωτικά ιδρύματα, όσο κα με τους προμηθευτές της, ενώ το σημαντικότερο όλων είναι οι 370 εργαζόμενοι της που τελούν υπό οικονομική ομηρία.

Ναυτιλιακοί κύκλοι του Πειραιά εκφράζουν την άποψη ότι υπάρχουν βάσιμες πιθανότητες η εταιρεία να προχωρήσει σε στάση πληρωμών και να τεθεί υπό εκκαθάριση, την στιγμή που οι συνολικές της υποχρεώσεις της φτάνουν στα 86 εκ. ευρώ.

Οι άμεσες υποχρεώσεις της εταιρείας ανέρχονται σε 41,355 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,575 εκ. ευρώ αντιστοιχούν σε δανειακές υποχρεώσεις και τα 39,77 εκ. ευρώ σε λοιπές υποχρεώσεις, ενώ οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της ανέρχονται σε 45,325 εκ. ευρώ εκ των οποίων τα 30,545 εκ. ευρώ αντιστοιχούν σε δανειακές υποχρεώσεις και τα 14,78 εκ. ευρώ σε λοιπές υποχρεώσεις.

Μεταξύ των υποχρεώσεων της εταιρείας περιλαμβάνεται και η οικονομική κάλυψη των 370 ναυτικών, μέλη των πληρωμάτων πέντε πλοίων της, οι οποίοι διεκδικούν την καταβολή των δεδουλευμένων τους και έχουν τεθεί σε καθεστώς προστασίας.

Η σχετική απόφαση ήδη έχει επιδοθεί προς κοινοποίηση στους εργαζομένους 5 πλοίων και συγκεκριμένα στους 20 ναυτικούς του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου Aqua Jewel, στους 33 του European Express, στους 43 του Μυτιλήνη, στους 37 του Θεόφιλος και στους 53 του Ταξιάρχη.

Από την πλευρά της Hellenic Seaways εκφράζεται η πιθανότητα απορρόφησης κάποιου αριθμού ναυτικών της ΝΕΛ.

Η ανακοίνωση της εταιρείας

Προ των εξελίξεων που σημειώθηκαν τις τελευταίες ημέρες και κυρίως αυτών που αφορούν στην έκπτωση της Ναυτιλιακής Λέσβου από τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, η εταιρεία είχε εκδώσει ανακοίνωση, χωρίς μέχρι σήμερα να προβεί σε νεότερη ενημέρωση.

Η εταιρεία ΝΕΛ, εν συνεχεία δημοσιευμάτων του τύπου και ερωτήματος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ενημερώνει και διευκρινίζει ότι με την από 11/6/2015 απόφαση της Γενικής Συνελεύσεως της εταιρείας εξελέγη νέο διοικητικό συμβούλιο, το οποίο θα συγκροτηθεί σε σώμα την 24/6/2015. Εν όψει της συνεδριάσεως του διοικητικού συμβουλίου για τη συγκρότησή του σε σώμα και την ανάθεση αρμοδιοτήτων, ο κ. Αβραντίνης έθεσε στη διάθεση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου την παραίτηση του από την ιδιότητα του Διευθύνοντος Συμβούλου.

Περαιτέρω με την ίδια απόφαση της Γενικής Συνελεύσεως αποφασίστηκε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, η δε βασική μέτοχος Altana Navigation Ltd, δήλωσε ότι αδυνατεί να καλύψει το ποσοστό της αύξησης που της αναλογεί. Εν όψει τούτου η Διοίκηση αναζητεί νέους επενδυτές που θα συμβάλλουν στην διατήρηση της δραστηριότητας της εταιρείας και την υλοποίηση του Σχεδίου Εξυγίανσης.

Τυχόν έκπτωση από τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια θα έχει ως επίπτωση την απώλεια των εσόδων των σχετικών συμβάσεων η οποία όμως αντισταθμίζεται από την έτι περαιτέρω μείωση των ζημιών καθ’ όσον η εκμετάλλευση ήταν ζημιογόνος. Οι ζημίες οφείλοντο στην από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου στρεβλή εφαρμογή των όρων των συμβάσεων και στην καθυστέρηση καταβολής των μισθωμάτων συνεπεία τόσο της γενικότερης δημοσιονομικής κατάστασης όσο και τις γνωστές σε όλους γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Η εταιρεία εξετάζει τρόπους αναπλήρωσης των εσόδων με τη ναύλωση των πλοίων της στο εσωτερικό ή κατά προτίμηση στο εξωτερικό καθ’ όσον έχει αποδειχθεί πλέον ότι οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες συνεχιζόμενης και εντεινόμενης της οικονομικής κρίσεως δεν αποτελούν πλέον κερδοφόρο επιχειρηματική δραστηριότητα. Εις επίρρωσιν τούτου, σημειώνεται ότι με την σύμπραξη των συστημικών τραπεζών και των αρμοδίων υπουργείων, ο κλάδος λειτουργεί ως ολιγοπώλιο και με εφαρμογή εναρμονισμένων πρακτικών από τις εταιρείες έχει την τάση να μετατραπεί σε ολιγοπώλιο-μονοπώλιο.

Ετικέτες: