Πλήρης λίστα οδηγιών, αναφορικά με τα μέτρα πρόληψης της διάδοσης του covid-19, για καταλύματα και τουριστικές επιχειρήσεις ανακοίνωσε το Υπουργείο Τουρισμού

Αυστηρά μέτρα για επαναλειτουργία με ασφάλεια

Τα υγειονομικά πρωτόκολλα, που θα ισχύουν για τα καταλύματα άνω των 50 δωματίων, τουριστικές κατασκηνώσεις και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις, ανακοίνωσε το Υπουργείο Τουρισμού, σε όλους τους φορείς του κλάδου.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση τα υγειονομικά πρωτόκολλα περιλαμβάνουν οδηγίες για τις καθημερινές διαδικασίες λειτουργίας των καταλυμάτων, όπως επίσης και ένα γενικότερο σχέδιο δράσης, για τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων, σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες που δόθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πρόληψης και Ελέγχου Λοιμώξεων.

Η τυπική θέση σε ισχύ των υγειονομικών πρωτοκόλλων θα πραγματοποιηθεί με την ψήφιση του σχεδίου νόμου για τον καταδυτικό τουρισμό στη Βουλή, στο αμέσως επόμενο διάστημα.

Τουριστικά Καταλύματα

Σύμφωνα με το Υπουργείο, οι προδιαγραφές για την επαναλειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων αφορούν όλα τα καταλύματα ανεξαρτήτως τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, κατάταξης, είδους, διάρκειας λειτουργίας, πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων, ενώ κάθε τουριστικό κατάλυμα θα πρέπει να καταρτίσει πρωτόκολλο σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Τουρισμού.

Προτεραιότητα για τα τουριστικά καταλύματα είναι η ανάπτυξη σχεδίου δράσης (για καταλύματα άνω 50 δωματίων) και η ανάπτυξη σχεδίου (για καταλύματα κάτω των 50 δωματίων0 για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος εντός της εγκατάστασης.

Στόχος του σχεδίου δράσης είναι η πρόληψη εμφάνισης και η αποτελεσματική διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων για τον περιορισμό της επέκτασης στο προσωπικό και τους ενοίκους. Το σχέδιο δράσης θα συμμορφώνεται με τις συστάσεις του ΕΟΔΥ και θα αναθεωρείται ανάλογα με τις εξελίξεις.

Η ανάπτυξη του σχεδίου δράσης αφορά σε ξενοδοχεία με δυναμικότητα άνω των 50 δωματίων και θα καταρτίζεται από τη διοίκηση/διεύθυνση του τουριστικού καταλύματος και επιμέρους πρωτόκολλα για κάθε τμήμα του καταλύματος και ειδικότερα για την περίπτωση

εμφάνισης κρίσης (διαχείριση πιθανού κρούσματος).

Τα καταλύματα έχουν την υποχρέωση κοινοποίησης στοιχείων επικοινωνίας στην αρμόδια υπηρεσία του Υπ. Υγείας /ΕΟΔΥ του υπευθύνου εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος και του ιατρού που συνεργάζονται ή του παρόχου υπηρεσιών δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.

Προσωπικό καταλύματος

Όσον αφορά στα μέτρα που οφείλουν να διατηρούν τα καταλύματα, σχετικά με το προσωπικό, από τον ΕΟΔΥ και το Υπουργείο Τουρισμού προτείνεται να ζητείται υπεύθυνη δήλωση κάθε μέλους του προσωπικού ότι έχει ενημερωθεί για τα πρωτόκολλα υγιεινής και διαχείρισης κρουσμάτων COVID-19 που αφορούν στο πεδίο αρμοδιοτήτων του.

Επίσης συνιστάται να υπάρχει πλάνο εκπαίδευσης (με τηλεκπαίδευση στο κινητό ή το tablet) έως 15 Ιουλίου ενός ατόμου ανά υπηρεσία (επιμέρους πρωτόκολλο) του καταλύματος, το οποίο θα αναλάβει εν συνεχεία την εκπαίδευση και του λοιπού προσωπικού, για τις ενδεδειγμένες συμπεριφορές και ενέργειες για την πρόληψη μετάδοσης το ιού.

Κάθε μέλος του προσωπικού πρέπει να συμμορφώνεται αυστηρά με τα βασικά προστατευτικά μέτρα κατά του COVID-19, που αφορούν στην τήρηση υγιεινής χεριών, σωματικών αποστάσεων (physical distancing) από τους πελάτες και το λοιπό προσωπικό, σε όλους τους χώρους εργασίας, τους χώρους του ξενοδοχείου και τους χώρους ανάπαυσης, αποφυγή αγγίγματος προσώπου και γενικά προσωπική και αναπνευστική υγιεινή.

Επιπλέον, το τουριστικό κατάλυμα οφείλει να χορηγεί σε κάθε μέλος του προσωπικού επαρκή Μέσα Ατομικής Προστασίας και να εξασφαλίζει τη συνεχή επάρκεια των αποθεμάτων.

Μεταξύ άλλων, συνιστάται το προσωπικό να θερμομετριέται κάθε πρωί στο πλαίσιο ατομικής ευθύνης, ενώ ενδελεχής έλεγχος του προσωπικού μπορεί να ακολουθήσει συναρτήσει της επιδημιολογικής εικόνας της τοπικής κοινότητας / περιοχής.

Αν κάποιο μέλος του προσωπικού έρθει σε επαφή με κρούσμα, ή αν εμφανίσει ύποπτα συμπτώματα, οφείλει να το δηλώσει άμεσα στον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος και να απομακρυνθεί από την εργασία.

Υπηρεσίες και κοινόχρηστοι χώροι

Για τους σκοπούς δράσεων προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεύθυνση του καταλύματος οφείλει να τηρεί αρχείο των μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διέμειναν στο ξενοδοχείο -όνομα, εθνικότητα, ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης, στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail) - ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος COVID-19, που ενδέχεται να ταυτοποιηθεί εκ των υστέρων.

Επίσης θα πρέπει να διασφαλιστεί, ότι το κατάλυμα θα κοινοποιεί τα μέτρα και τις απαιτήσεις του Προγράμματος Δράσης σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς φορείς/συνεργάτες (υπαλλήλους, ενοικιαστές, εργολάβους, προμηθευτές, επισκέπτες και το ευρύ κοινό) και ενδιαφερόμενα μέρη.

Από το Υπουργείο δόθηκαν σαφείς οδηγίες, λαμβάνοντας υπόψιν το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, σχετικά με τη λειτουργία των υπηρεσιών υποδοχής, τις υπηρεσίες ορόφου (καθαριότητα, απολύμανση, housekeeping), δωματίων και κοινόχρηστων χώρων, τις υπηρεσίες εστίασης και τα παρασκευαστήρια, τους χώρους αναψυχής για παιδιά, τις υπηρεσίες ατομικών περιποιήσεων, spa και κοινόχρηστων εγκαταστάσεων, όπως επίσης και τις κολυμβητικές δεξαμενές, και άλλες εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής. Επίσης, σύμφωνα με τα όσα ισχύουν, θα πραγματοποιείται ο κλιματισμός και αερισμός των χώρων, η λειτουργία των χώρων εκδηλώσεων, αλλά και η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, εντός των καταλυμάτων.

Κοινόχρηστοι χώροι

Ειδικά για τους κοινόχρηστους χώρους, ανοικτούς ή κλειστούς, προτείνεται, πέραν από τα όσα ορίζει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, η σύσταση για αποφυγή χρήσης ανελκυστήρων, η σύσταση για τακτική χρήση απολυμαντικού κατά την είσοδο και έξοδο και η σήμανση για υπενθύμιση στους πελάτες να τηρούν αποστάσεις.

Προτείνεται η τοποθέτηση αντισηπτικών διαλυμάτων σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους, η διαμόρφωση των χώρων για αποφυγή συνωστισμού, η προτροπή για self-service parking αντί για υπηρεσία valet, η εξέταση αναστολής λειτουργίας των business centers, μέσω της διάθεσης wifi και υπηρεσιών εκτύπωσης, μέσω σύνδεσης από προσωπικές συσκευές των πελατών.

Σε ότι αφορά τα καθίσματα (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ κτλ), που το κατάλυμα διαθέτει στον αιγιαλό, πρέπει να τηρούνται αποστάσεις. Η διάταξη των καθισμάτων αυτών θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε η απόσταση μεταξύ δύο ατόμων που βρίσκονται σε δύο διαφορετικές ομπρέλες να είναι τουλάχιστον 3 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση. Συγκεκριμένα θα πρέπει να τηρείται απόσταση τουλάχιστον 3 μέτρων (σε οποιαδήποτε κατεύθυνση) από τα ακρότερα σημεία των καθισμάτων που ανήκουν σε διαφορετικές ομπρέλες. Θα πρέπει να αποθαρρύνεται η τοποθέτηση πετσέτας/ψάθας από τους λουόμενους σε τέτοιο σημείο, το οποίο θα μειώσει την απόσταση αυτή.

Οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις

Όπως και στα καταλύματα, έτσι και σε κάθε camping θα πρέπει να υπάρχει γραπτό σχέδιο για τη διαχείριση ύποπτου περιστατικού COVID19, όπου θα αναφέρονται τα συμπτώματα που χαρακτηρίζουν ένα άτομο ως ύποπτο κρούσμα covid-19, ο αριθμός κλήσης επικοινωνίας με τον ΕΟΔΥ για την καθοδήγηση στη διαχείριση του κρούσματος, οι τρόποι προσωρινής απομόνωσης του περιστατικού στο camping έως και την ασφαλή του μεταφορά για ιατρική διάγνωση και ο επαρκής εξαερισμός του και απολύμανσή του, όπως και των αντικειμένων μέσα σε αυτό. Θα πρέπει να γίνεται αναφορά για την ανάγκη αποτύπωσης όλων των επαφών του ασθενούς στην αρμόδια υγειονομική αρχή, ξεκινώντας δύο ημέρες πριν την εμφάνιση των συμπτωμάτων, τα στοιχεία επικοινωνίας του ΕΚΑΒ, της πλησιέστερης δομής υγείας και της υγειονομικής υπηρεσίες στην οποία υπάγεται το camping.

Για την εφαρμογή του γραπτού σχεδίου και του υγειονομικού πρωτοκόλλου λειτουργίας του camping σε ότι αφορά την πρόληψη περιστατικών COVID-19, στο προσωπικό και στους πελάτες ορίζεται αρμόδιο άτομο του οποίου τα πλήρη στοιχεία αναφέρονται στο γραπτό σχέδιο. Τα περιστατικά και τα μέτρα που εφαρμόστηκαν, καταγράφονται στο βιβλίο περιστατικών COVID-19 του camping που διατηρείται με ευθύνη του αρμόδιου ατόμου.

Όσον αφορά στα υπόλοιπα βήματα, οι οδηγίες για τις τουριστικές κατασκηνώσεις συγκλίνουν με τις οδηγίες για τα λοιπά καταλύματα, όσον αφορά στην επάρκεια και ορθή χρήση μέσων ατομικής προστασίας, την ενημέρωση των πελατών για την υποχρέωση εφαρμογής των μέτρων προστασίας από τη λοίμωξη COVID-19, την τήρηση των μέτρων για την μείωση της εξάπλωσης, την τήρηση σωστής ατομικής και αναπνευστικής υγιεινής, την τήρηση της κοινωνικής απόστασης, κλπ.

Ορίζεται επίσης, η ενημέρωση και εκπαίδευση του προσωπικού των camping, των πελατών και των επιχειρήσεων που συνεργάζονται ή παρέχουν υπηρεσίες στο camping, αλλά και η ελαχιστοποίηση των συναλλαγών δια ζώσης.