Ο Υπουργός Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων για το σχέδιο νόμου, που αφορά στο νέο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών

“Καλούμαστε να προτείνουμε ένα δίκαιο σύστημα”

  • Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου, 2019 - 06:11
  • /   Eνημέρωση: 18 Ιαν. 2019 - 22:01

Στη φιλοσοφία του νέου συστήματος μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση, που στηρίζεται σε τρεις πυλώνες - προϋπηρεσία, ακαδημαϊκά προσόντα και κοινωνικά κριτήρια - αναφέρθηκε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, κ. Κώστας Γαβρόγλου.

Ο υπουργός αναφέρθηκε, στα θέματα της μοριοδότησης, του νέου συστήματος διορισμού, αλλά και στις μόνιμες προσλήψεις του εκπαιδευτικού προσωπικού, κατά την ομιλία του στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις».

Μέριμνα για ΑμεΑ και γονείς ΑμεΑ

Σε ό,τι αφορά στο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, ο κ. Γαβρόγλου επεσήμανε, πως “αφορά σε σύστημα διορισμού 15.000 εκπαιδευτικών, που για πρώτη φορά, μετά από 10 χρόνια αδιοριστίας, έχει δεσμευτεί η κυβέρνησή μας. 4.500 το 2019, 5.250 το 2020 και 5.250 το 2021. Αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο. [...] Μετά από τόσα χρόνια και για πρώτη φορά, κάνουμε και μόνιμους διορισμούς και στην ειδική εκπαίδευση. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να το χαιρετίσουμε κοινωνικά. Η μιζέρια στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος σημαίνει πολιτικό αδιέξοδο, όποιων δείχνουν αυτή τη μιζέρια”.

Προχωρώντας σε μία σύντομη αναφορά, για τη διαδικασία μοριοδότησης, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε, πως “αφού έχουμε αναρτήσει σε διαβούλευση την πρόταση αυτή και έχουμε πάρει πάρα πολλά σχόλια, έχουμε ακούσει και πολλούς, σήμερα προτείνουμε τη διαδικασία μοριοδότησης”. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Υπουργό, “στα ακαδημαϊκά προσόντα, το διδακτορικό θα μετρά 40 μονάδες, το πρώτο μεταπτυχιακό θα μετρά 20 μονάδες, το δεύτερο μεταπτυχιακό θα μετρά 8 μονάδες, το δεύτερο πτυχίο θα μετρά 7, ο βαθμός του πρώτου πτυχίου θα πολλαπλασιάζεται με 2,5 και άρα το maximum θα είναι 25 [...], για την κάθε γλώσσα – το άριστο – θα μετρά για 7 μονάδες, ο χειρισμός υπολογιστή θα μετρά 4 μονάδες και 2 μονάδες θα είναι τα όποια σεμινάρια, 300 ωρών κλπ”.

Παράλληλα τόνισε, ότι “εκείνο που επίσης προχωράμε και έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, μετά από εξαιρετική συνεργασία που είχαμε με την Εθνική Ομοσπονδία ΑμεΑ, πάμε, όχι στο 67%, αλλά από το 50%, όσον αφορά στη μοριοδότηση των συμπολιτών μας με αναπηρία”. Όπως εξήγησε, “πολλαπλασιάζουμε την κάθε ποσοστιαία μονάδα με 0,4. Είναι μία μοριοδότηση δίκαιη και θα εξασφαλίσει σε ένα σύνολο συμπολιτών μας στον εκπαιδευτικό κόσμο. Είναι όμως σημαντικό επίσης να πούμε, ότι μοριοδοτούμε και γονείς, οι οποίοι έχουν παιδιά ΑμεΑ. Άρα στο θέμα των κοινωνικών κριτηρίων, έχουμε, νομίζω, μία πολύ καλή και δίκαιη λύση”.

Η προϋπηρεσία να ισορροπεί με τα ακαδημαϊκά κριτήρια”

Σχετικά με το ζήτημα, που προκύπτει αναφορικά με τους τομείς της προϋπηρεσίας και των ακαδημαϊκών προσόντων, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε, πως για την αντιμετώπιση του προβλήματος, έως σήμερα “υπάρχει νόμος, ο 3848. Ο νόμος αυτός λέει να υπάρχουν γραπτές εξετάσεις, να μοριοδοτούνται τα ακαδημαϊκά κριτήρια και τελευταία και καταϊδρωμένη, να μοριοδοτείται η προϋπηρεσία. Εμείς αυτό που λέμε, πρώτα απ' όλα, είναι ότι δεν θα υπάρχει γραπτός διαγωνισμός. Και δε θα υπάρχει, όχι επειδή θέλουμε να κάνουμε “χατίρι” σε κάποιο κόσμο, αλλά γιατί πιστεύουμε ότι επιστημονικά και παιδαγωγικά δεν παίζει τον ρόλο που θα έπρεπε να παίζει ένας διαγωνισμός για τους εκπαιδευτικούς. Δεν μπορεί για έναν εκπαιδευτικό που έχει προϋπηρεσία, να παίζεται το μέλλον του σε μια εξέταση διάρκειας τριών ωρών και να ακυρώνει την δυνατότητα που έχει ωριμάσει, μέσα από την προϋπηρεσία. Ή όποιος έχει παλέψει να έχει ακαδημαϊκά προσόντα ή οτιδήποτε άλλο. Άρα, για εμάς, η προϋπηρεσία μαζί με τα ακαδημαϊκά προσόντα αντισταθμίζουν το θεωρητικό τουλάχιστον σκέλος που προσφέρει ο γραπτός διαγωνισμός”.

Όπως τόνισε, “καλούμαστε να προτείνουμε ένα δίκαιο σύστημα. Και αυτό σημαίνει, ότι κάθε κοινωνική κατηγορία, πρέπει να θεωρεί, ότι υπάρχει για αυτήν κάποια σκέψη, για το πώς θα μπορέσει να δει η ίδια το μέλλον της. [...] Εδώ, κοντεύουμε να χάσουμε και τη λογική μας. Διότι το Σύνταγμα της χώρας τυχαίνει να μιλά για αξιοκρατία, για ισότιμη πρόσβαση των πολιτών στο επάγγελμα και οποιοσδήποτε νομικός θα σας πει, ότι αυτό, για τους εκπαιδευτικούς, που είναι ένα εξειδικευμένο προσωπικό και ασκούν κοινωνικό λειτούργημα, η προϋπηρεσία πρέπει να ισορροπεί με τα ακαδημαϊκά κριτήρια”.

Από πότε δεν πρέπει να ζητείται ακαδημαϊκότητα;”

Απέναντι στην κριτική που έχει δεχτεί το Υπουργείο, αναφορικά με το σύστημα μοριοδότησης, ο κ. Γαβρόγλου κατέστησε σαφές, πως “υπάρχουν ενστάσεις από ορισμένους, που λένε, ότι ζητάμε πολλά ακαδημαϊκά προσόντα. Από πότε η πολιτεία δεν πρέπει από τους εκπαιδευτικούς να ζητά μία ακαδημαϊκότητα; Λέτε, ότι το Master, είναι ένα αέναο κυνήγι χαρτιών. Δεν ξέρω αν ξέρετε, ότι το master το δίνουν τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Μην τα κατηγορείτε. Για το πτυχίο, δεν χρειάζεται ακριβώς να χτυπήσει κανείς την πόρτα και να μπει στο Πανεπιστήμιο. Το πτυχίο έχει το δικό του ρόλο, τα μεταπτυχιακά έχουν το δικό τους ρόλο, τα διδακτορικά έχουν το δικό τους ρόλο. Μην τα υπονομεύουμε, μην τα εξευτελίζουμε. [...] Όταν έχεις μεγάλη προϋπηρεσία, ακόμη και με μόνο ένα πτυχίο, χωρίς γλώσσα, χωρίς τίποτε άλλο, δεν υπάρχει περίπτωση να μη μπορείς να διοριστείς. Υπάρχει όμως ένα θέμα ως προς τις μεσαίες προϋπηρεσίες. Εκεί, υπάρχει και ένας άλλος κόσμος Στον οποίο τι θα πούμε; Τέρμα για σένα; Ποτέ;”

Τέλος, ως «ιστορικό βήμα για τα τρία Ιδρύματα» ΕΚΠΑ, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, χαρακτήρισε ο κ. Γαβρόγλου τις συνέργειες των Ιδρυμάτων που προχωρούν σε τομές και υπερβάσεις για την ακαδημαϊκή εξέλιξή τους. Από το βήμα της Βουλής ο Υπουργός δεσμεύτηκε ότι οι συνέργειες θα συνοδευτούν με 65 νέες θέσεις ΔΕΠ για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, 53 νέες θέσεις ΔΕΠ για το Πανεπιστήμιο Αθηνών και 25 νέες θέσεις ΔΕΠ για το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο.

Ως προς την επιπλέον χρηματοδότηση των τριών Πανεπιστημίων, ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε ότι το κάθε Ίδρυμα θα λάβει 600 χιλιάδες ευρώ από το ΕΣΠΑ.