Υποχρεωτικά τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» στο σχολικό πρόγραμμα από τον Σεπτέμβριο 2020

Ενίσχυση της βιωματικής μάθησης

  • Πέμπτη, 18 Ιουνίου, 2020 - 06:14

Η πιλοτική ένταξη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση περιλαμβάνεται στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Η σχετική απόφαση εκδόθηκε κατόπιν εισηγήσεως του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Η δράση συνίσταται στη δοκιμαστική προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο Νηπιαγωγείο και στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού και του Γυμνασίου με σκοπό την ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές.

Στρατηγική προτεραιότητα αποτελεί επίσης η ενίσχυση της βιωματικής μάθησης, αλλά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε μεθοδολογίες εργαστηριακής προσέγγισης της διδασκαλίας.

Με όμοια απόφαση, ορίζονται η χρονική διάρκεια εφαρμογής της πιλοτικής δράσης, ο αριθμός, η διάρκεια και το περιεχόμενο των νέων θεματικών κύκλων και των επιμέρους θεματικών ενοτήτων καθενός εξ’ αυτών, ο αριθμός και η γεωγραφική κατανομή των σχολικών μονάδων στις οποίες εισάγεται η πιλοτική δράση, το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων που εφαρμόζεται στις μονάδες αυτές, οι ειδικότητες των εκπαιδευτικών στους οποίους ανατίθεται η διδασκαλία των νέων θεματικών κύκλων και ενοτήτων, ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών και ρυθμίζεται κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της πιλοτικής δράσης, συμπεριλαμβανομένων της οργάνωσης και υλοποίησης σχετικών επιμορφωτικών και υποστηρικτικών δραστηριοτήτων.

Αξιοποίηση καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας

Τα Εργαστήρια που θα λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2020, οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (ανά ηλικία), όπως π.χ. εθελοντισμός, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.ά. Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, θα αξιοποιηθούν καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας και πρακτικές σε όλους τους τύπους Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας, το εκπαιδευτικό υλικό θα προσαρμόζεται σε κάθε ηλικία σύμφωνα με παιδαγωγικές παραμέτρους και η υλοποίηση θα είναι υποχρεωτική.

Σε σχετική συνάντησή τους με την υπουργό και την υφυπουργό Παιδείας, οι εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής αναφέρθηκαν στη μεγάλη απήχηση της πρόσκλησης που είχε απευθυνθεί σε φορείς για προτάσεις τεχνογνωσίας και εκπαιδευτικού υλικού αναφορικά με τις επί μέρους θεματικές των ανωτέρω τεσσάρων κύκλων. Ειδικότερα, 313 φορείς με εμπειρία στην υλοποίηση των σχολικών δραστηριοτήτων ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση που απηύθυνε το ΙΕΠ και υπέβαλαν δοκιμασμένα προγράμματα και εκπαιδευτικό υλικό, συνοδευόμενα από τις κατάλληλες μεθοδολογικές οδηγίες.

Από την πλευρά της, η Υπουργός, εξέφρασε την ικανοποίησή της για την πορεία της προετοιμασίας των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και του αναλυτικού σχεδιασμού της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που θα εφαρμόσουν τις νέες θεματικές ενότητες από την αρχή του νέου σχολικού έτους. Συζητήθηκε επίσης εκτενώς ο τρόπος σύνδεσης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τα νέα αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών που καταρτίζει το ΙΕΠ.

Με την ολοκλήρωση της πιλοτικής δράσης της παρ. 1, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής συντάσσει έκθεση αποτελεσμάτων και γνωμοδοτεί προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφορικά με την εισαγωγή ή μη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε όλες τις σχολικές μονάδες Νηπιαγωγείου, Δημοτικού και Γυμνασίου, ή άλλως τη διενέργεια ή μη νέας πιλοτικής δράσης.