Μνημονιακή δέσμευση για μείωση των πληρωμάτων στα πλοία της ακτοπλοΐας

Η μείωση φέρνει απεργία

Με ορίζοντα απεργιακών κινητοποιήσεων η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία υποδέχεται τα προαπαιτούμενα της νέας δανειακής σύμβασης, που αφορούν στην άμεση μείωση του ποσοστού συμμετοχής Ελλήνων ναυτικών στη οργανική σύνθεση των ακτοπλοϊκών πληρωμάτων κατά 10%, βάσει των ισχυόντων στις διεθνείς γραμμές, όσον αφορά στην επάνδρωση των πλοίων.

Μέχρι το τέλος του τρέχοντος μηνός, ορίζεται στο τρίτο μνημόνιο, να εφαρμοστεί μείωση των πληρωμάτων των πλοίων της ακτοπλοΐας, θέμα το οποίο απασχόλησε την πολύωρη συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρή Δρίτσα, με τη διοίκηση της ΠΝΟ, συμμετέχοντας στη συζήτηση 13 εκπρόσωποι ναυτεργατικών σωματείων.

Η νέα δανειακή σύμβαση αγγίζει και τους Έλληνες ναυτικούς, όπως η συγκεκριμένη δέσμευση για τη μείωση των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας, η οποία εντάσσεται στην ομάδα των εμπροσθοβαρών μέτρων προς άμεση υλοποίηση.

Η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου βρίσκει κάθετα αντίθετη τη ναυτική κοινότητα, με τους συνδικαλιστές εκπροσώπους των ναυτικών να διαμηνύουν πως εάν δεν υπάρξει απόσυρση του, τότε θα απαντήσουν με απεργιακές κινητοποιήσεις.

Παράλληλα απασχόλησαν και θέματα που αφορούν στην ασφάλιση των Ελλήνων ναυτικών, καθώς θα υπάρξουν αλλαγές και στο ταμείο επικουρικής ασφάλισης, ενώ επίσης υπάρχει και η μάστιγα είναι της ανασφάλιστης ναυτικής εργασίας στα πλοία εκτός ελληνικής σημαίας.

Η αντίδραση και τα αιτήματα των ναυτικών

Τα προβλήματα που θα επιφέρει η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου τόσο στην ασφάλεια της ακτοπλοΐας, όσο και σε πληρώματα και επιβάτες, επεσήμαναν στον υπουργό οι εκπρόσωποι των ναυτικών, συμπληρώνοντας πως όχι μόνο δεν πρόκειται για μέτρο που θα επιφέρει δημοσιονομικό όφελος, αλλά απλά και μόνο θα λειτουργήσει υπέρ των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ζημιώνοντας παράλληλα το ΝΑΤ.

Εκ μέρους των ναυτικών σημειώθηκε και η αύξηση της ανεργίας που θα σημειωθεί με την μείωση των θέσεων εργασίας, αφελληνίζοντας και τον τομέα της ακτοπλοΐας το ναυτικό επάγγελμα, ενώ παράλληλα θα μετρήσουν μεγάλες οικονομικές απώλειες τα ασφαλιστικά ΝΑΤ-ΚΕΑΝ-Ταμεία Πρόνοιας.

Ειδικά για το θέμα της ασφάλειας των πλοίων της ακτοπλοΐας, οι εκπρόσωποι της ΠΝΟ μίλησαν για «θανάσιμο κίνδυνο» αναφέροντας χαρακτηριστικά την περίπτωση του «Norman Atlantic», για την τραγική εξέλιξη του οποίου είπαν πως σε μεγάλο βαθμό συντέλεσε η μειωμένη οργανική σύνθεσή, καθώς η ελλιπής επάνδρωση του δεν επέτρεψε την έγκαιρη αντιμετώπιση της πυρκαγιάς που εκδηλώθηκε.

Κατόπιν τούτου, έθεσαν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας υπεύθυνη για τα όποια προβλήματα προκύψουν στην ομαλή λειτουργία των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Εκτός του επίμαχου θέματος, τη συνάντηση απασχόλησε και η εφαρμογή της ενοποίησης και στο επικουρικό ταμείο ασφάλισης ναυτικών, με μεταφορά του από το ΝΑΤ στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ), με τον υπουργό να παραπέμπει το θέμα στον υπουργό Εργασίας.

Εκ μέρους της ΠΝΟ επισημάνθηκε σε σχέση με την επικείμενη αλλαγή πως όχι μόνο το σύνολο των κρατών της Ε.Ε. αλλά και όλες οι ανεπτυγμένες χώρες παγκοσμίως, εξαιτίας της ιδιαιτερότητας του επαγγέλματος, έχουν ξεχωριστούς φορείς για τα θέματα των ναυτικών.

Υπέρ της λήψης πολιτικής απόφασης τάχθηκε ο υπουργός, όσο αφορά στο αίτημα της ΠΝΟ για τα πλοία που ξένης σημαίας, τα οποία όμως φορολογούνται στην Ελλάδα, άρα χαίρουν και των ανάλογων προνομίων, να προχωρούν σε προσλήψεις των πληρωμάτων τους μέσω του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας και με αμοιβές βάσει των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και της Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας και φυσικά της ανάλογης κοινωνικοασφαλιστικής προστασίας.

Σημείωσαν δε πως σύμφωνα με στοιχεία, οι ανασφάλιστοι ναυτικοί που εργάζονται στα πλοία αυτά ανεβάζουν το κόστος των απωλειών περίπου στο 1 δις ευρώ, καθώς τα αναλογούντα χρήματα δεν εισπράττονται από τις εταιρείες αυτές λόγω απουσίας του ανάλογου ελεγκτικού.

Πέραν αυτού, εκ μέρους της ΠΝΟ τέθηκε στην ηγεσία του υπουργείου μία σειρά θεμάτων που απασχολούν τον ναυτικό κλάδο και τα οποία αφορούν στην προστασία των εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων, την αντιμετώπιση της ανεργίας στους Έλληνες ναυτικούς, την καταπολέμηση της «μαύρης» ανασφάλιστης εργασίας, την επανεξέταση των διατάξεων και αποφάσεων για τη μείωση των συνθέσεων πληρωμάτων στην ακτοπλοΐα και στα πλοία των γραμμών Ελλάδας-Ιταλίας, την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας για όλες τις κατηγορίες πλοίων, τη μείωση της φορολόγησης των Ελλήνων ναυτικών, την ανακούφιση των συνταξιούχων ναυτικών από τις περικοπές στις συντάξεις, τα θέματα που αφορούν στον Οίκο Ναύτου, το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας για την αναδιοργάνωση και επιτέλεση του σκοπού του, τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της Ναυτικής Εκπαίδευσης και αναβάθμιση της λειτουργίας της και την υλοποίηση της εξόφλησης των δεδουλευμένων αποδοχών στα πληρώματα επιβατηγών πλοίων, ιδιαίτερα της ακτοπλοΐας.

Η αιτιολόγηση του υπουργείου

Για τη μείωση των οργανικών συνθέσεων στην ακτοπλοΐα, σύμφωνα με ενημέρωση του υπουργείου υπήρξε ενημέρωση εκ μέρους του υπουργού προς τα μέλη και τη διοίκηση της ΠΝΟ, ότι εκ μέρους της κυβέρνησης έχουν γίνει ενέργειες, οι οποίες βελτίωσαν μεν το πλαίσιο της δέσμευσης, αλλά δεν το απάλειψαν.

Όπως ανέφερε ο κ. Δρίτσας «Όπως όλοι γνωρίζουν η κυβέρνησή μας έχει εξαναγκαστεί σε πολιτικές επιλογές που δεν είναι δικές μας, πολύ περισσότερο, μάλιστα, που η ρύθμιση αυτή δεν στοχεύει σε δημοσιονομικά αποτελέσματα αλλά σε ενίσχυση της επιχειρηματικής ισχύος σε βάρος της εργασίας, χάριν της ‘ανταγωνιστικότητας’. Η ρύθμιση αυτή μπορεί να γεννήσει κινδύνους αναφορικά με την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής και άμεσες επιπτώσεις στην αύξηση της ανεργίας. Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια ώστε αυτή η μνημονιακή δέσμευση να επανεξεταστεί και να μετατεθεί χρονικά».

Σύμφωνα με δημόσιες δηλώσεις του, έγινε γνωστό πως η συγκεκριμένη απαίτηση των δανειστών είχε τεθεί και από τα δύο προηγούμενα μνημόνια, με τον ίδιο να αναφέρει ότι «Μπορεί μεν να αποτελεί δέσμευση με πιεστικότητα και εξαναγκασμό, ωστόσο δεν είναι στην πολιτική μας, δεν την θεωρούμε σωστή και θα παλέψουμε μέχρι τέλους για την καλύτερη δυνατή λύση: είτε να μην εφαρμοστεί άμεσα, είτε η εφαρμογή της να έχει τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις».

Πέραν αυτού, εκ μέρους του υπουργού επαναδιατυπώθηκαν οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνει για άμεση υλοποίηση της πρόσφατης νομοθετικής ρύθμισης για την εξόφληση των απλήρωτων ναυτικών μέσω της κατάπτωσης των εγγυητικών επιστολών, τη διευθέτηση θεμάτων του Οίκου Ναύτου, την έναρξη διαλόγου με τους εμπλεκόμενους φορείς για την αποστολή και το έργο του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, την προώθηση των διαδικασιών για την διευθέτηση της εκκρεμότητας ασφάλισης των Ελλήνων ναυτικών που εργάζονται σε πλοία με Ιταλική σημαία, την άμεση εξέταση κάθε συγκεκριμένης καταγγελίας για παραβίαση εργατικής νομοθεσίας και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την αύξηση της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών.

Ετικέτες: