Νέα 48ωρη απεργία των ναυτικών κρατά δεμένα τα πλοία

Διήμερος αποκλεισμός των νησιών

Απεργιακές κινητοποιήσεις έχουν αναστατώσει τα δρομολόγια της ακτοπλοΐας, καθώς πολλά από αυτά θα παραμείνουν ανεκτέλεστα κατά την διήμερη απεργία, αποκλείοντας για άλλη μία φορά τους νησιώτες από την ελεύθερη και απρόσκοπτη μετακίνηση τους.

Κάθε απεργιακή κινητοποίηση των ναυτικών εντείνει τους φόβους για νέα απομόνωση των νησιών, με τις τοπικές κοινωνίες να αντιμετωπίζουν για ακόμα μία φορά τον αποκλεισμό.

Καθ’ όλα νόμιμο, δημοκρατικό, σεβαστό και αναφαίρετο το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία, που στην παρούσα όμως περίπτωση στερεί από τους πολίτες των νησιών τα δικά τους συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα, με παράλληλο κίνδυνο την ενεργοποίηση του κοινωνικού αυτοματισμού.

Και πάλι ελλοχεύει ο κίνδυνος στροφής των πολιτών των νησιών εναντίον της επαγγελματικής ομάδας των ναυτικών, λόγω του νέου αποκλεισμού που θα βιώσουν, με το αυτό το επαναλαμβανόμενο πρόβλημα σε κάθε απεργιακή κινητοποίηση.

Ειδική περίπτωση, πέραν των κοινωνικών παραμέτρων, αποτελούν και οι νησιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες για την ομαλή λειτουργία τους και βάσει του δυσχερούς οικονομικού περιβάλλοντος, δεν έχουν πλέον την πολυτέλεια να αντέξουν χωρίς καθημερινό ανεφοδιασμό προϊόντων.

Με την ένταση της οικονομικής κρίσης, υπάρχουν καίριες μεταβολές στις επαγγελματικές αντοχές των νησιωτικών επιχειρήσεων, γεγονός που μεγεθύνει το πρόβλημα, επιβάλλοντας να ληφθούν υπόψη οι συνέπειες για τις νησιωτικές οικονομίες.

Κατόπιν της χρόνιας κρατικής αδιαφορίας που εισέπρατταν οι πολίτες της νησιωτικής χώρας, πλέον απαιτείται η διασφάλιση τους, η οποία οφείλεται να τους παρέχεται από την πολιτεία.

Η ευκολία απόδοσης αντεργατικής μομφής σε κάθε λόγο περί αποκλεισμού των νησιωτικών κοινωνιών κατά την διάρκεια απεργιακών κινητοποιήσεων στην ακτοπλοΐα, αποτελεί εύκολη συνδικαλιστική κριτική, όμως δεν πρόκειται για αντίθεση στις εργατικές διεκδικήσεις παρά μόνο της αποτύπωσης της πραγματικής απομόνωσης, που τόσο εύκολα βιώνουν οι νησιωτικές κοινωνίες.

Αναφαίρετο το δικαίωμα στην απεργία

Τοποθετούμενος επί του θέματος ο κυβερνητικός βουλευτής Κυκλάδων, Νίκος Συρμαλένιος, αναγνώρισε τόσο το δικαίωμα στην απεργία των εργαζομένων, όσο και την δυσχέρεια των νησιωτών, συνιστώντας συνεκτίμηση της κατάστασης.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι «Είναι αναφαίρετο το δικαίωμα των εργαζομένων να απεργούν, απόλυτα κατοχυρωμένο. Συνεκτιμώνται όλα σε μία δύσκολη κατάσταση που περνάει η χώρα, αλλά και οι νησιώτες που βιώνουν ιδιαίτερα την χειμερινή περίοδο. Με την συνεκτίμηση αυτών πιστεύουμε ότι θα αποφασίσουν και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις την τακτική και την στρατηγική τους για να πετύχουν, μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, τους καλύτερους δυνατό στόχους».

Εκ μέρους του Επιμελητηρίου Κυκλάδων τοποθετήθηκε ο πρόεδρος του, Γιάννης Ρούσσος, ο οποίος κάλεσε τους εργαζόμενους «να αντιληφθούν ότι πλέον η ανεργία, η μιζέρια, οι δυσκολίες δεν αφορούν μόνο μία μερίδα εργαζομένων ή τους ήδη ανέργους του κλάδου των ναυτικών. Αφορά και στο σύνολο των κατοίκων των νησιών, με την πλειοψηφία των πολιτών να βασανίζονται επιπλέον εάν συνεχιστεί η απεργία».

Μεγάλο μερίδιο ευθύνης έριξε και στην κυβέρνηση την οποία κάλεσε «να πάρει άμεσα πρωτοβουλία και να ενσκήψει επάνω στο πρόβλημα που προκύπτει με τον αποκλεισμό για άλλη μία φορά των νησιών. Να εξετάσει τα θέματα των εργαζομένων και να προσπαθήσει άμεσα να βρει μία λύση».

Εξέφρασε φόβους για την πρόκληση κοινωνικού αυτοματισμού, ο οποίος ζήτησε να αποφευχθεί και να υπάρξει συντεταγμένη αντιμετώπιση των προβλημάτων «που δημιουργούνται σε πολίτες και επιχειρήσεις των νησιών. Οι εποχές δεν ευνοούν να τάσσεται η μία κοινωνική ομάδα κατά της άλλης και αυτή την στιγμή θα πρέπει να βρίσκονται λύσεις των προβλημάτων χωρίς να δημιουργούνται νέα εις βάρος άλλων κοινωνικών ομάδων».

Αναγκαιότητα το πλοίο ασφαλείας

Ειδική αναφορά έκανε ο Ν. Συρμαλένιος και στο πλοίο ασφαλείας, το οποίο όπως υποστήριξε ενεργοποιείται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις «Στην υπάρχουσα νομοθεσία και ακόμα πριν ψηφιστεί από τον πρώην υπουργό Ναυτιλίας το πλοίο ασφαλείας, υπήρχε πρόβλεψη του νόμου ότι για έκτακτες περιπτώσεις μπορεί να δρομολογηθεί πλοίο. Πάντως δεν θα μείνει ο κόσμος τελείως αβοήθητος αν προκύψουν εξαιρετικές περιπτώσεις».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, απηύθυνε κάλεσα στην κυβέρνηση να δρομολογήσει το χρόνιο αυτό αίτημα του πλοίου ασφαλείας, σημειώνοντας ότι «χτες και όχι αύριο, θα πρέπει η κυβέρνηση να ξεκινήσει έναν ουσιαστικό και ειλικρινή διάλογο ώστε επιτέλους να καταλήξει σε αυτό που ζητά το Επιμελητήριο Κυκλάδων και μία σειρά φορέων αλλά και πολιτών των νησιών, για να βρεθεί η λύση για το λεγόμενο πλοίο ασφαλείας. Όχι για να ανατρέψει τα απεργιακά δικαιώματα των εργαζομένων, αλλά για να σταματήσει μια αδικία και να έχει η χώρα μας μία παγκόσμια πρωτιά ότι δηλαδή η άσκηση ενός δημοκρατικού δικαιώματος όπως είναι η απεργία των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα, να καταντά να κρατά ομήρους επαγγελματίες, ανθρώπους που έχουν ανάγκες σε θέματα υγείας στο να μετακινηθούν. Πρέπει άμεσα να βρεθεί ο τρόπος ώστε τα νησιά να μην αποκλείονται. Εύχομαι να επικρατήσει η λογική και η καινούργια κυβέρνηση να ολοκληρώσει αυτό που είχε ξεκινήσει και δεν προχώρησε με την προηγούμενη και αφορά στο πλοίο ασφαλείας το οποίο θα καλύπτει τις πάγιες ανάγκες, όπως συμβαίνει παντού σε περιπτώσεις απεργιών».

Πλήττονται οι επιχειρήσεις

Ειδική αναφορά στις επιπτώσεις της απεργίας στον επιχειρηματικό κόσμο των νησιών, έκανε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, τονίζοντας πως με την υπάρχουσα οικονομική κατάσταση «η απεργία μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα ακόμα και σε μία ημέρα».

Ειδικότερα ανέφερε ότι «παρά το ότι αρκετά νησιά είχαν μία αρκετά καλή τουριστική περίοδο, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα νησιά που έχουν ζωή χειμώνα καλοκαίρι, θα αντιμετωπίσουν άμεσο πρόβλημα».

Καλεί άμεσα τους εμπλεκόμενους, εργαζόμενους και κυβέρνηση να συνειδητοποιήσουν ότι «αυτή την περίοδο δεν είναι ίδιες οι εποχές όπως τότε που υπήρχαν αντοχές από τις επιχειρήσεις να ανταποκρίνονται σε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις. Οι επιχειρήσεις δεν έχουν την δυνατότητα πλέον να μένουν ούτε μία ημέρα αποκλεισμένες από το κέντρο, καθώς η ύφεση έχει δημιουργήσει έναν νέο δεδομένο, το ότι καμία επιχείρηση δεν μπορεί να έχει αποθηκευμένα εμπορεύματα. Η αγορά πλέον δουλεύει με μετρητά και κάθε μέρα πρέπει να εφοδιάζονται εμπορεύματα από το κέντρο, οπότε ακόμα και μία ημέρα αποκλεισμού μπορεί να τους δημιουργήσει πρόβλημα».

Ετικέτες: