Η Υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη από τη Σύρο μίλησε για την ατζέντα του Υπ. Παιδείας και τις προτεραιότητες για το Δημόσιο Σχολείο

Ενίσχυση των σχολείων με μόνιμους διορισμούς

Πολιτική βούληση να επανέλθει η διπλή μοριοδότηση για τους αναπληρωτές στα νησιά

Την πολιτική ατζέντα της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για τη στήριξη του Δημόσιου Σχολείου ανέπτυξε η Υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε στη Σύρο, το Σάββατο το μεσημέρι, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των επαφών της με στελέχη της Εκπαίδευσης, αλλά και τις Αρχές του τόπου.

Η Υφυπουργός αναφέρθηκε στον διορισμό χιλιάδων μόνιμων εκπαιδευτικών στη Γενική Εκπαίδευση αλλά και στην Ειδική Αγωγή, που όπως τόνισε θα απαντήσουν σε κενά, ενώ επανέλαβε τη δέσμευση της Υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως σχετικά με την έγκαιρη κάλυψη των αναγκών όλων των σχολικών μονάδων από το επόμενο σχολικό έτος.

Σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στα νησιά, η κα Ζαχαράκη σημείωσε πως το Υπουργείο έχει ξεκάθαρη κατεύθυνση την επαναφορά της διπλής μοριοδότησης, ενώ από την πλευρά της, συνεχάρη τους Δήμους που όπως εξήγησε, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες παροχής στήριξης αυτών των εκπαιδευτικών και κυρίως στους τουριστικούς προορισμούς που παρατηρείται εξαιρετικά υψηλό το κόστος ζωής.

Αν και ξεκαθάρισε πως - στον παρόντα χρόνο - δεν υπάρχει “κανάλι” από το οποίο να μπορούν να φύγουν πόροι προς τους Δήμους γι αυτές τις ανάγκες, ωστόσο, η μέριμνα του αρμόδιου Υπουργείου εστιάζεται στον συντονισμό δυνάμεων από κάθε πλευρά, ώστε σύμφωνα με όσα υπογράμμισε, να απαντώνται αυτά τα ζητήματα για να μπορεί να λειτουργεί απρόσκοπτα το κάθε σχολείο.

Η ίδια, δεν παρέλειψε να κάνει λόγο για την κατεύθυνση που έχει δοθεί από την κα Κεραμέως προς τους αρμοδίους, αναφορικά με τη διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών στα σχολεία με έμφαση στις δεξιότητες, ενώ τέλος, έδωσε απάντηση για το θέμα της δημιουργίας δεύτερου Πανεπιστημιακού Τμήματος στη Σύρο, εξηγώντας πως πλέον – μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία – αυτό, ως αίτημα – απόφαση του Πανεπιστημίου Αιγαίου, θα περάσει από αξιολόγηση, από την ανεξάρτητη αρχή που θα δημιουργηθεί για ανάλογα ζητήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Η Σοφία Ζαχαράκη ολοκλήρωσε τις απαντήσεις της λέγοντας σε κατηγορηματικό τόνο πως το Υπουργείο Παιδείας εργάζεται για να στηρίξει τα νέα παιδιά και τη Δημόσια Εκπαίδευση με συνέπεια και οργανωμένο τρόπο.

Επαφές για γνώση θεμάτων εκπαίδευσης σε Σύρο, Κυκλάδες και Ν. Αιγαίο

Ειδικότερα, η κα Ζαχαράκη συναντήθηκε με την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, Μ. Παραμυθιώτου, καθώς όμως και με τους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά επίσης με τον Δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης, Ν. Λειβαδάρα και με τον Μητροπολίτη Σύρου, κ. Δωρόθεο Β΄, συνοδευόμενη από τον Υπουργό Εργασίας, Γ. Βρούτση, τους βουλευτές Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, Κ. Μονογυιού και Φ. Φόρτωμα, τον πρόεδρο της ΝΟΔΕ Κυκλάδων, Χρήστο Καφτηράνη και τον πρόεδρο της ΔΗΜ.Τ.Ο. Σύρου, Στάθη Μπαρμπούνη.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε η ίδια για τα στελέχη της Εκπαίδευσης με τα οποία είχε την ευκαιρία της συζήτησης, “Συνεργαζόμαστε από την αρχή της σχολικής χρονιάς, έτσι ώστε να μπορέσουμε να καλύψουμε τις ανάγκες που έχουν να κάνουν με τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και την Ειδική Αγωγή”. Μάλιστα για τη Σύρο υπογράμμισε πως δείχνει ευαισθησία στις ανάγκες της Ειδικής Εκπαίδευσης, “κάνοντας πραγματικότητα την ισότητα στις ευκαιρίες” και ως εκ τούτου, θέλησε να συγχαρεί όλους τους αρμοδίους που σκύβουν πάνω από τα προβλήματα για να συνδράμουν σε επίπεδο λύσεων.

“Από την αρχή αντιμετωπίσαμε ζητήματα που έχουν να κάνουν με το κτιριακό, αν και βέβαια είναι ζητήματα του Δήμου, αλλά είμαστε παρόντες και παρούσες σε όλα τα θέματα που μπορεί να προέκυψαν και βέβαια και στην κάλυψη των κενών στα νησιά μας” ανέφερε η Υφυπουργός, λέγοντας μάλιστα πως, στην ίδια έγινε μία αναλυτική ενημέρωση από την Περιφερειακή Διευθύντρια. “Για όλες τις ανάγκες δηλώνω παρούσα όπως και η Υπουργός η κα Κεραμέως και ο κ. Διγαλακης για όλα τα επιμέρους ζητήματα που έχουν να κάνουν με την έγκαιρη κάλυψη των αναγκών για τη νέα σχολική χρονιά” δήλωσε σε συνέχεια των ανωτέρω, ενώ σχετικά με την εικόνα της Εκπαίδευσης στη Σύρο κυρίως, σχολίασε: “Δηλώνω ικανοποιημένη από αυτά που έχω ακούσει μέχρι τώρα για την κάλυψη των αναγκών αλλά και την κατάσταση της εκπαίδευσης εδώ, προφανώς με ζητήματα που πρέπει να λυθούν στο κτιριακό. Έχω πάρει όλη την αναφορά και την ενημέρωση και από τον Δήμαρχο στη συνάντηση που κάναμε, ενώ και ο Μητροπολίτης μου έκανε αυστηρές συστάσεις με το μειλίχιο ύφος του για το τί πρέπει να γίνει στα νησιά”.

Αξίζει να αναφερθεί πως από πλευράς Δήμου τέθηκαν προς την Υφυπουργό τα θέματα της στέγασης του Ειδικού Νηπιαγωγείου, το ζήτημα των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η εξωστρέφεια των σχολείων της Σύρου με ανάπτυξη αγώνων ρομποτικής και καινοτόμων δράσεων, αλλά και η ανάγκη επίσπευσης των διαδικασιών πληρωμής του βοηθητικού προσωπικού των σχολικών μονάδων. Με αφορμή τις δράσεις εξωστρέφειας, η κα Ζαχαράκη θέλησε να συγχαρεί με δημόσια αναφορά της, εκπαιδευτικούς και μαθητές, δηλώνοντας εντυπωσιασμένη για την ποιότητα της δουλειάς τους.

Προσλήψεις 10.500 μονίμων εκπαιδευτικών στη Γενική Εκπαίδευση και 4.500 στην Ειδική Αγωγή 

Η Υφυπουργός αμέσως μετά εστίασε την ενημέρωσή της στο θέμα της κάλυψης των κενών στα σχολεία, μιλώντας για τον στόχο του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με το έτος 2020.

“Θέλουμε οι αναπληρωτές μας να είναι νωρίτερα στα σχολεία. Θα το κάνουμε πράξη” σχολίασε, αναγνωρίζοντας το πολύτιμο αλλά και δύσκολο έργο τους και λέγοντας μάλιστα πως, “Είμαστε ευγνώμονες γιατί όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης, συνέδραμαν στο πολύ σημαντικό έργο που επιτελεί το Δημόσιο Σχολείο, πηγαίνοντας από χρόνο σε χρόνο σε διαφορετικά μέρη”.

Υπογραμμίζοντας πως οι αναπληρωτές “έβαλαν πλάτη” για τη λειτουργία του Δημόσιου Σχολείου, τόνισε πως, “γι αυτό και η ελληνική Πολιτεία έκανε κάτι σημαντικό. Συνέχισε την προκήρυξη της Ειδικής Αγωγής”. Κατά συνέπεια, ανέφερε πως, “προχωράμε λοιπόν την προκήρυξη για τον διορισμό 4.500 εκπαιδευτικών, ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού” ενώ όπως υπογράμμισε, “ήδη έχουν βγει οι τελικοί πίνακες για τις δύο πρώτες κατηγορίες και περιμένουμε τη μεγάλη κατηγορία για τους εκπαιδευτικούς στο επόμενο χρονικό διάστημα (ΑΣΕΠ)”.

Μιλώντας με στοιχεία, η κα Ζαχαράκη τόνισε ότι “προχωράμε και στον διορισμό, μετά από την προκήρυξη η οποία έχει ήδη αναρτηθεί, στο σύνολο 10.500 μόνιμων εκπαιδευτικών στη γενική εκπαίδευση (5.250 σε κάθε φάση). Ήδη οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κάνουν τις αιτήσεις τους και από τις αρχές Φεβρουαρίου ξεκινούν και οι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας”.

Κλείνοντας το συγκεκριμένο θέμα, πρόσθεσε πως, αυτές οι προσλήψεις θα βοηθήσουν στην καλύτερη οργάνωση της νέας χρονιάς, αλλά κυρίως “στην ενίσχυση και στον εμπλουτισμό του ανθρώπινου δυναμικού που έχει μεγαλώσει σε ηλικία στα ελληνικά δημόσια σχολεία”.

“Πρέπει να ενισχύσουμε το Ελληνικό Δημόσιο Σχολείο και το κάνουμε έμπρακτα” υποστήριξε κατηγορηματικά.

Προσεχώς νέα προγράμματα σπουδών

Η Υφυπουργός Παιδείας πραγματοποίησε αναφορά και στην απόφαση του Υπουργείου για τη διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών από τη νέα σχολική χρονιά.

“Θα κάνουμε νέα προγράμματα σπουδών από τη νέα χρονιά” δήλωσε ξεκάθαρα η κα Ζαχαράκη, γνωστοποιώντας πως αυτή η κατεύθυνση έχει δοθεί και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ώστε να υπάρξουν νέα βιβλία. Σύμφωνα με όσα σχολίασε, “Προφανώς θέλουν τον χρόνο τους, αλλά αυτή είναι η σαφής κατεύθυνση που έχει δοθεί από το Υπουργείο”, εξηγώντας παράλληλα πως σε αυτά, θα εντάσσονται και “νέες θεματικές ενότητες μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα – σε πιλοτική φάση πρώτα – που έχουν να κάνουν με τον εθελοντικό, με την οδική ασφάλεια, με την επιχειρηματικότητα, τον σεβασμό στον άλλο”.

Πρόκειται όπως σημείωσε η ίδια για γνώσεις απαραίτητες “ώστε να ανταπεξέλθουν τα παιδιά μας και στα πράγματα που έχουν να κάνουν εκτός των σχολικών ορίων. Είναι πολύ σημαντικό να αναπτύξουν ήπιες δεξιότητες, μαζί βέβαια με την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και όλων των άλλων γνώσεων που παίρνουν στο Ελληνικό Δημόσιο Σχολείο”.

Η Υφυπουργός περιγράφοντας γενικά την “πυξίδα” βάσει της οποίας κινείται το Υπουργείο Παιδείας για το Δημόσιο Σχολείο, τόνισε ξεκάθαρα: “Είμαστε παρόντες σε έναν διάλογο ο οποίος εξελίσσεται και στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη μα και στο Διεθνές στερέωμα για το τί πρέπει να μαθαίνουν τα παιδιά και πώς πρέπει να το μαθαίνουν”.

Συνεχάρη Δήμους για πρωτοβουλίες σε θέματα στέγασης και σίτισης αναπληρωτών

Εν συνεχεία, η ίδια αναφέρθηκε στο σοβαρό πρόβλημα της διαμονής των αναπληρωτών σε νησιά με ιδιαίτερα υψηλό κόστος ζωής, εκφράζοντας αρχικά την ικανοποίησή της για τους Δήμους, οι οποίοι στηρίζουν με διάφορους τρόπους την παραμονή των εκπαιδευτικών σε αυτά.

“Στα νησιά που υπάρχει η δυσκολία που προκαλεί το υψηλό κόστος της ανεύρεσης διαμονής, βλέπω ότι οι Δήμοι – στα δύο νησιά που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα – έχουν κάνει κινήσεις. Και προσωπικά ευχαριστώ και τους Δημάρχους γιατί δίνουν επιλογές” δήλωσε η Υφυπουργός, τονίζοντας μάλιστα πως, “τους παραινώ αν γίνεται να ενισχύσουν τις προσπάθειές τους ώστε αυτό που είναι παράδειγμα σήμερα, όπως η Μύκονος, να ακολουθηθεί και στα άλλα νησιά, προφανώς όπου είναι απαραίτητο για να ενισχυθούν εκεί οι αναπληρωτές”.

Η ίδια δε, αναγνώρισε πως το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι εξαιρετικά σοβαρό λόγω των συνθηκών που διαμορφώνονται και με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Στη σχετική αναφορά της, σχολίασε χαρακτηριστικά: “Και εκεί που υπάρχει νέα Δημοτική Αρχή βλέπω ότι παίρνουν όλοι το μήνυμα για να μπορέσουν να συνδράμουν όλους τους ανθρώπους που πράγματι δυσκολεύονται πάρα πολύ και μάλιστα με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις έχει ανέβει πάρα πολύ το κόστος”. Για όλα τα παραπάνω, η Σοφία Ζαχαράκη επεσήμανε πως, “Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία και με τις διδασκαλικές οργανώσεις, τους καθηγητές, τη ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ, έτσι ώστε συντονισμένα να κάνουμε και τις απαραίτητες συνεννοήσεις με τους Δήμους”. Αναφορικά με τη στάση ορισμένων Δήμων δε, επανέλαβε: “Βλέπω πάντως ανταπόκριση και αυτό με χαροποιεί”.

Διπλή μοριοδότηση και συντονισμός δυνάμεων για στήριξη σε αναπληρωτές

Στην ερώτηση αν εκτός των Δήμων, το Υπουργείο Παιδείας έχει πλάνο κινήσεων για τη διευκόλυνση των αναπληρωτών και την παροχή κινήτρων για την κάλυψη θέσεων σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, η κα Ζαχαράκη υπήρξε συγκεκριμένη.

Αρχικά μίλησε για την επαναφορά της διπλής μοριοδότησης, καθώς όπως σχολίασε το πρόβλημα των κενών έγινε εντονότερο, “με την εξάλειψη της διπλής μοριοδότησης από την προηγούμενη κυβέρνηση”.

Συνέχισε μάλιστα λέγοντας πως, “Υπήρχε τουλάχιστον ένα κίνητρο” αφού εξήγησε πως, “ο αναπληρωτής πήγαινε και ήξερε ότι θα μοριοδοτηθεί διπλά. Αυτό είναι ένα παράδειγμα εξτρά που θέλουμε να επαναφέρουμε. Το κίνητρο δηλαδή σε έναν αναπληρωτή, να πάει σε μία περιοχή που είναι δυσπρόσιτη έτσι ώστε να καλύψει τις βασικές ανάγκες”.

Εν συνεχεία, στην ερώτηση αν το κεντρικό κράτος θα μπορούσε να διαθέσει πόρους για τη συνδρομή των αναπληρωτών και την εργασία τους στα νησιά, η Υφυπουργός υπήρξε σαφής: “Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή “κανάλι” που να μπορεί να συνδράμει τους αναπληρωτές”. Ως εκ τούτου, τόνισε πως, σαν Υπουργείο “μπορούμε να δούμε μέτρα ανακούφισης”. Στο συγκεκριμένο πλαίσιο, ανέφερε ξανά τα παραδείγματα των Δήμων που έδρασαν προς αυτήν την κατεύθυνση της στήριξης των εκπαιδευτικών.

Συνοψίζοντας μάλιστα σε ρεαλιστικό τόνο τις κινήσεις του Υπουργείου Παιδείας, ανέφερε τα ακόλουθα: “Αυτό που έχουμε μπροστά μας είναι οι διορισμοί και είναι ένα σημαντικό αίτημα των αναπληρωτών και είναι η παραίνεση στους Δημάρχους να βοηθούν όπου μπορούν. Αλλά το οικονομικό κριτήριο, αυτή τη στιγμή αν δεν έχω μπροστά μου μία πολιτική που μπορεί να το υποστηρίξει, με μία δημοσιονομική μελέτη, δεν μπορώ να δίνω υποσχέσεις σε ανθρώπους που δεν μπορώ να κρατήσω από τη νέα σχολική χρονιά”. Η κα Ζαχαράκη έκλεισε την τοποθέτησή της επί του θέματος, ξεκαθαρίζοντας πως, “αυτό που μπορώ να πω είναι αυτό που μπορούμε να κάνουμε. Να φτιάξουμε το πλαίσιο και να αποκαταστήσουμε τη δυσκολία της διπλής μοριοδότησης, να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στους διορισμούς που περιμένουν και συγχρόνως να δούμε ξανά τις ανάγκες σε συνεργασία με τους Δήμους ή εκεί που μπορεί να δοθεί μία επιλογή στέγασης ή ακόμη και βοήθεια στη σίτιση, να μπορέσουμε να συντονίσουμε δυνάμεις”.

Από αξιολόγηση η απόφαση για δεύτερο Πανεπιστημιακό Τμήμα στη Σύρο

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από πλευράς Δημάρχου, Νίκου Λειβαδάρα για τη στήριξη του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Σύρο καθώς και για την ανάγκη υλοποίησης της απόφασης για δημιουργία δεύτερου Πανεπιστημιακού Τμήματος στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

Στη λιτή ανακοίνωση που εξέδωσε ο Δήμος μάλιστα, τονίζει πως προς την κα Ζαχαράκη γνωστοποιήθηκαν όλες οι προσπάθειες για την απόκτηση μέρους του στρατοπέδου “Λοχαγού Ζαφείρη Αποστόλου”, ώστε να πάψει ο κατακερματισμός του Τμήματος στο νησί, αλλά και να υποστηριχθεί η απόφαση του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τη δημιουργία δεύτερου Τμήματος Μηχανικών.

Σχετική ερώτηση τέθηκε στη συνέντευξη Τύπου και προς την κα Ζαχαράκη, η οποία ανέφερε πως έλαβε ενημέρωση. “Αν και είμαι αρμόδια για Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, μου έγινε όμως αναφορά στο Δημαρχείο, εκτενής, για το αίτημα που υπήρχε για το δεύτερο Τμήμα και βέβαια και για την ανεύρεση χώρου” δήλωσε αρχικά, εξηγώντας παρακάτω πως το εν λόγω αίτημα, κατόπιν της ψήφισης του νομοσχεδίου για την εκπαίδευση, θα περάσει από αξιολόγηση.

“Ξέρετε ότι πρόσφατα οι βουλευτές μας ψήφισαν το νέο νομοσχέδιο που έχει να κάνει με την νέα ανεξάρτητη αρχή. Άρα, όλα τα αιτήματα και οποιαδήποτε εκκρεμότητα μπορεί να υπάρχει ως προς αυτά, για κάθε περιοχή, περνά από την ανεξάρτητη αρχή που αξιολογεί το κάθε ένα αίτημα ξεχωριστά”.

Σε συνέχεια του σκεπτικού που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας, συμπλήρωσε μάλιστα πως “Το πολύ σημαντικό είναι να δίνουμε στα παιδιά μας ανά την Ελλάδα καλά προγραμματισμένα προγράμματα σπουδών. Δηλαδή προγράμματα που θα έχουν δουλευτεί πολύ από κάθε Τμήμα έτσι ώστε να έχουμε και προοπτικές απασχόλησης”. Άλλωστε, όπως τόνισε, “για εμάς αυτό είναι το πιο σημαντικό. Να συνδέεται η ανάγκη με την προσφορά σε αντίθεση με αυτό που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε ως Υπουργείο ερχόμενοι τον περασμένο Ιούλιο. Δηλαδή προγράμματα και Τμήματα που είχαν αναγγελθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και δεν είχε γίνει καν η απαραίτητη προετοιμασία”.

Γι αυτό, εξήγησε μάλιστα πως, “ανεστάλη η λειτουργία τους με το πρόσφατο νομοσχέδιο και θα τεθούν στην αξιολόγηση της ανεξάρτητης αρχής”.

Μετά τα παραπάνω, η Υφυπουργός Παιδείας ολοκλήρωσε την απάντησή της, λέγοντας για το σοβαρό θέμα τα εξής: “Μεταφέρουμε προφανώς το αίτημα στην πολιτική ηγεσία και βέβαια μένει όλο αυτό να αντιμετωπιστεί από τους ειδικούς και βέβαια από την ανεξάρτητη αρχή”.

Σημειώνεται πως η Υφυπουργός Παιδείας μετέβη στη Σύρο κατόπιν πρόσκλησης της ΝΟΔΕ Κυκλάδων για την εκδήλωση κοπής της πίτας για το 2020.