Πρόγραμμα προώθησης της ηλεκτροκίνησης
- Τρίτη, 9 Ιουνίου, 2020 - 06:28
Με φόντο το πρώτο Ελληνικό ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο Enfield, που κατασκευάστηκε στο Νεώριο της Σύρου το 1973, παρουσιάστηκε από τον Πρωθυπουργό, Κ. Μητσοτάκη, το πρόγραμμα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με την «Πράσινη Συμφωνία», την οποία υπέγραψαν 19 φορείς, το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και το Υπουργείο Ενέργειας & Περιβάλλοντος, ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 θα είναι ηλεκτρικό, με τη δρομολόγηση του σχεδίου για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων.
Ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε τα μέτρα για τη διάδοση των οχημάτων χαμηλών, αλλά και μηδενικών ρύπων, όπως και τα μέτρα για τη ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης και τη χωροθέτηση των αναγκαίων σημείων φόρτισης.
Το πρώτο σκέλος του σχεδίου περιλαμβάνει συγκεκριμένα οικονομικά κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, τα οποία είναι η επιδότηση, σε πρώτη φάση, με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες της αγοράς αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γιατί το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό bonus και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ, ενώ ο χρήστης ενός νέου τύπου αυτοκινήτου θα εξοικονομεί ετησίως κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση.
Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών και θα επιδοτεί επίσης και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί.
Τα ηλεκτρικά οχήματα, θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50%, και το 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης. Ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα.
Η δεύτερη κατεύθυνση του Εθνικού Σχεδίου ρυθμίζει την απολύτως κρίσιμη αγορά των υπηρεσιών φόρτισης και οργανώνει τις υποδομές υποστήριξης των νέων οχημάτων.
Το ρεύμα κίνησης θα παρέχουν οι Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, που θα αναπτύσσουν τα δίκτυα και τα σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα.
Η τρίτη πτυχή του Εθνικού Σχεδίου περιλαμβάνει τα κίνητρα για την εγκατάσταση καινούργιων παραγωγικών μονάδων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης.
Θεσπίζονται ειδικά κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και της Αρκαδίας, όπου θα εξελίσσεται σταδιακά η απολιγνιτοποίηση. Μονάδες οι οποίες θα εγκαθίστανται εκεί, θα έχουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις. Θα έχουν, επίσης, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας την οποία ιδρύουν. Θα έχουν αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων. Και οι δαπάνες γι΄ αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους, προσαυξημένες μάλιστα κατά 15%.
Θα υπάρξουν και παράλληλες όπως ότι σε κάθε νέα οικοδομή η οποία θα κατασκευάζεται στη χώρα θα πρέπει να έχει ηλεκτρολογική υποδομή για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ανάλογα σημεία φόρτισης θα πρέπει να προστεθούν και στα υφιστάμενα κτίρια.
Ανάλογες ελαφρύνσεις θα αφορούν και στα ηλεκτρικά δίκυκλα, μοτοσυκλέτες και ποδήλατα, η αγορά κάθε ηλεκτρικής επαναφορτιζόμενης μοτοσυκλέτας θα επιδοτείται κατά 20% και η αγορά κάθε ηλεκτρικού ποδηλάτου θα επιδοτείται κατά 40%.
Από τον Αύγουστο του 2021 θα υπάρχει ποσόστωση 25% ηλεκτρικών σε όλες τις προμήθειες οχημάτων.
Γνωστοποίησε δε ο Πρωθυπουργός ότι σύντομα, θα ανακοινωθεί ένα καινοτόμο σχέδιο, το οποίο θα αφορά στην μετάβαση ενός νησιού σε ένα νέο μοντέλο μετακίνησης, βάσει του οποίου στο νησί αυτό όλα τα οχήματα, δημόσια και ιδιωτικά, θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό.
Οι άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση
Τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση (που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες και θα κατατεθεί στη Βουλή τον Ιούλιο) παρουσίασαν οι υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Από την πλευρά του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής,
συνόψισε τους τέσσερις άξονες του σχεδίου για την ηλεκτροκίνηση, με την ανανέωση του γερασμένου στόλου των αυτοκινήτων, τις υποδομές για εύκολη φόρτιση, την παρακολούθηση της αγοράς ηλεκτροκίνησης και την προετοιμασία των μεταφορών για τη νέα εποχή.
Στην τοποθέτηση του, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι «για εμάς δεν είναι απλά ένα πακέτο απόσυρσης παλαιών οχημάτων, αλλά ένας νέος τρόπος μετακινήσεων, για τον οποίο θα υπάρχει οικολογικό μπόνους, ένα «πακέτο» 100 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2020-2021 που δίνεται μέσω του Ταμείου Ρύπων, ενώ θα ακολουθήσουν αντίστοιχα τέτοια πακέτα και τα επόμενα χρόνια, καθώς η χώρα, όπως ο ίδιος ανέφερε, προσδοκά χρηματοδότηση και από ευρωπαϊκούς πόρους.
Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος, τα κίνητρα για τα Ι.Χ. είναι ένα ποσό που θα φτάνει μέχρι τις 5.500 ευρώ και θα είναι περίπου στο 15% της λιανικής τιμής του αυτοκινήτου προ φόρων. Προβλέπεται χωριστή ενίσχυση έως 400 ευρώ εάν κάποιος θέλει να αγοράσει φορτιστή, άρα 6.000 ευρώ αθροιστικά.
Για τα σκούτερ (δίκυκλα) η ενίσχυση θα φτάνει στο 20% της λιανικής τιμής προ φόρων, με «πλαφόν» τα 800 ευρώ. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η ενίσχυση θα φτάνει το 40%, με «οροφή» πάλι τα 800 ευρώ, μια σημαντική στήριξη εάν ληφθεί υπόψη ότι ένα ηλεκτρικό ποδήλατο σήμερα κάνει 1.700-1.800 ευρώ. Προβλέπεται επίσης μπόνους απόσυρσης 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού συμβατικού αυτοκινήτου και 400 ευρώ για την απόσυρση δικύκλου.
Για το θέμα των φορολογικών κινήτρων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επεσήμανε ότι ήδη στο φορολογικό νόμο του υπουργείου του 2019 υπάρχει μια πρώτη δέσμη κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση, που προφανώς εξακολουθούν να ισχύουν και εμπλουτίζονται με καινούρια, με έμφαση κυρίως στις εταιρείες, για να αγοράσουν αυτοκίνητα για τους υπαλλήλους τους.
Πέραν των οικονομικών – φορολογικών κινήτρων ο υπουργός αναφέρθηκε στις προβλέψεις του νομοσχεδίου για την εγκατάσταση φορτιστών, με προτεραιότητα στα κεντρικά σημεία, δηλαδή πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. Μέχρι το τέλος του 2021 οι εθνικές οδοί, οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας θα έχουν καλυφθεί πλήρως από φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Μέχρι τον Μάρτιο του 2021 οι δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν εντός των ορίων της ευθύνης τους τα σημεία για τους φορτιστές. Οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκίνητων δεσμεύονται να λειτουργήσουν άμεσα 1200 σημεία εξυπηρέτησης, δηλαδή φορτιστές και παράλληλα δεσμεύονται έως το τέλος του έτους να έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία από αυτές, έτσι ώστε το 70% των εξουσιοδοτημένων συνεργείων των εταιριών να έχει κάλυψη για αυτούς που θέλουν να πάνε το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο.
Ο κ. Χατζηδάκης απέρριψε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας στα πάρα πολύ παλαιά αυτοκίνητα και προανήγγειλε παράλληλα την απαγόρευση εισαγωγής των πολύ παλαιών – και πολύ ρυπογόνων – μεταχειρισμένων οχημάτων.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Ευρωπαϊκή Επιτροπή: To 60% των αυτοκινήτων θα είναι ηλεκτροκίνητα έως το 2040
9 Φεβ. 2024 - 9:51 - Ηλεκτροκίνηση: Καταβλήθηκε η επιδότηση για το πρώτο "πράσινο" ταξί - Ποιοι οι ωφελούμενοι
25 Νοε. 2023 - 8:45 - “Η μεγάλη πρόκληση στην ηλεκτροκίνηση είναι πως θα βάλουμε φορτιστές παντού”
19 Ιαν. 2023 - 6:12 - Ξεκινά το νέο πρόγραμμα “Πράσινα Ταξί”
21 Ιαν. 2022 - 6:26 - Προτεραιότητα η μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας
21 Ιαν. 2021 - 6:31