«Σε θετική κατεύθυνση»
- Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου, 2020 - 06:11
Της παρατηρήσεις της επί του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων», δημοσιοποίησε η ΓΣΕΒΕΕ.
Η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας, στο κείμενό της υποστηρίζει, πως «τα περισσότερα άρθρα του Σ/Ν «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» είναι θετικά. Ωστόσο υπάρχουν κάποια άρθρα που λόγω της πρωτοφανούς δυσμενούς συγκυρίας προκαλούν προβληματισμό επισκιάζοντας συνολικά το νομοσχέδιο».
Παρακάτω, αναφέρονται ενδεικτικά μερικές από τις παρατηρήσεις της Συνομοσπονδίας, ενώ συνολική αναφορά γίνεται στη σελίδα της εφημερίδας, koinignomi.gr.
Άρθρο 31
Με το άρθρο αυτό μειώνονται κατά 3 μονάδες οι ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών για το έτος 2021.
Θεωρούμε ότι στην παρούσα συγκυρία αυτή η μείωση θα δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που θεωρητικά θα επιλύσει. Προδιαγραφεί επίσης την υποβάθμιση και αποδόμηση του ΟΑΕΔ.
Από την μια μεριά οι πόροι που μειώνονται σχετίζονται με την αναγκαία χρηματοδότηση μέτρων στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης στην αγορά εργασίας, και συγκεκριμένα στους πόρους για τα επιδόματα ανεργίας όπου η συνολική χρηματοδότηση θα μειωθεί κατά 43%.
Από την άλλη μεριά μειώνονται οι συνολικοί πόροι για τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης (κατάρτιση, προγράμματα εγγυημένης απασχόλησης κλπ) κατά 65%, που είναι αναγκαίοι τόσο για την αντιμετώπιση των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης με την χρηματοδότηση προγραμμάτων διατήρησης των θέσεων εργασίας, όσο και για την μετά Covid-19 περίοδο όπου θα χρειαστεί να υλοποιηθούν προγράμματα κατάρτισης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων εργοδοτών και εργαζομένων, ιδιαίτερα για την κάλυψη του ψηφιακού χάσματος που δημιουργεί η επιτάχυνση λόγω της υγειονομικής κρίσης εισαγωγής νέων τεχνολογιών και ψηφιακών διαδικασιών σε μεγάλο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας.
Από την στιγμή μάλιστα που το μέτρο αυτό είναι προσωρινού χαρακτήρα, θα ισχύσει δηλαδή μόνο για το 2021, θα ήταν προτιμότερο αυτό το 3% να καλυπτόταν οριζόντια μέσα από την χρηματοδότηση που παρέχει το πρόγραμμα SURE ή από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Άρθρο 32 & Άρθρο 33
Ως προς τα άρθρα αυτά κατ’ αρχάς σημειώνουμε ότι μέχρι σήμερα δεν έχει προβλεφθεί αναστολή καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών των ελευθέρων επαγγελματιών – αυτοαπασχολούμενων που πλήττονται από το νέο lockdown τουλάχιστον για τον μήνα Νοέμβριο. Θεωρούμε ότι άμεσα θα πρέπει να υπάρξει σχετική ρύθμιση. Εκτός από αυτό η δυνατότητα ρύθμισης που δίνεται για μετά τις 30/4/2021 θα πρέπει να διευρυνθεί στις τουλάχιστον 48 δόσεις. Αυτή την στιγμή η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων συσσωρεύει οφειλές για το μέλλον έχοντας εξαιρετικά μειωμένους ή ακόμα και μηδενικούς τζίρους. Δεν θα καταφέρουμε γρήγορη ανάκαμψη μετά το τέλος της πανδημίας εάν δεν βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις να επιβιώσουν όχι μόνο τώρα αλλά και μετά με μέτρα που να επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να λειτουργήσουν χωρίς να τις «πνίξουν» τα χρέη και οι υποχρεώσεις. Με τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για εκτεταμένα και μαζικά λουκέτα το αμέσως επόμενο διάστημα.
Στο ίδιο πλαίσιο και όσον αφορά την αναβίωση των ρυθμίσεων που απωλέσθησαν, προτείνουμε οι ρυθμισμένες αυτές υποχρεώσεις, από τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία, να παγώσουν μέχρι τις 30/4/2021 και να αναβιώσουν με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με την καταβολή της δόσης του Μαΐου του 2021.
Πέραν αυτών ένα σημαντικό πρόβλημα που έχει προκύψει είναι από την εκκαθάριση των εισφορών του 2019 από τον ΕΦΚΑ, όπου έχουν κληθεί 800.349 ασφαλισμένοι με μέσο χρεωστικό υπόλοιπο 1.355,61 ευρώ, να το καταβάλλουν σε 5 μηνιαίες δόσεις αρχής γενομένης από την 30ή Νοεμβρίου 2020, δηλαδή εν μέσω του νέου lockdown. Είναι ανάγκη για τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την πανδημία αυτή η υποχρέωση να παγώσει και να μεταφερθεί για μετά τις 30/4/2021.
Γενικά θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η επιχείρηση που δυσκολεύεται ή είναι σε αδυναμία να καταβάλει τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές δεν μπορεί κατ’ επαγωγή να καταβάλει και τις ρυθμισμένες ή τις εκκαθαρισμένες εισφορές.
Προς επίρρωση των προαναφερόμενων σημειώνουμε ότι στην τελευταία ερευνά του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για το οικονομικό κλίμα στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις η οποία διεξήχθη τον Ιούλιο του 2020 - δηλαδή σε μια περίοδο που η κατάσταση στο μέτωπο της πανδημίας ήταν ελεγχόμενη και υπήρχε μια σχετική αισιοδοξία για την πορεία των πραγμάτων - οι εκτιμήσεις των επιχειρηματιών για το επόμενο διάστημα αναφορικά με τις υποχρεώσεις τους ήταν οι εξής:
• 1 στις 4 επιχειρήσεις δήλωνε ότι δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις δανειακές της υποχρεώσεις προς τις τράπεζες
• 1 στις 4 επιχειρήσεις δήλωνε ότι δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις ενοικίου
• 1 στις 5 επιχειρήσεις δήλωνε πως δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί:
◦ στις φορολογικές της υποχρεώσεις
◦ στις ασφαλιστικές της υποχρεώσεις (πρώην ΟΑΕΕ και ΙΚΑ)
◦ στις υποχρεώσεις προς προμηθευτές
◦ στις υποχρεώσεις για λογαριασμούς ενέργειας και λοιπούς λογαριασμούς
Άρθρο 66 - Εφάπαξ ενίσχυση σε δικηγόρους, μηχανικούς, οικονομολόγους
Είναι γνωστό ότι στις πρωτοφανείς συνθήκες που βιώνουμε η πλειοψηφία των μικρών, πολύ μικρών επιχειρήσεων και των αυτοαπασχολούμενων αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης. Ως εκ τούτου οποιαδήποτε οικονομική ενίσχυση προς τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την υγειονομική κρίση, η οποία δεν συσσωρεύει υποχρεώσεις για το μέλλον μπορεί να είναι καταλυτική για την διάσωση τους.
Δεν κατανοούμε λοιπόν γιατί η συγκεκριμένη διάταξη δεν συμπεριλαμβάνει το σύνολο των ελευθέρων επαγγελματιών και αυτοτελώς απασχολούμενων, όταν μάλιστα δεν έχει προβλεφθεί κάποιου είδους έκτακτη οικονομική ενίσχυση κατ’ αντιστοιχία της αποζημίωσης ειδικού σκοπού για όλους τους άλλους ελευθέρους επαγγελματίες που πλήττονται από την υγειονομική κρίση και αποτελούν και την πλειοψηφία.
Δεν είμαστε αντίθετοι στην διάθεση του ποσού που έχει συσσωρευτεί στον Ειδικό Λογαριασμό Ανεργίας για τους αυτοαπασχολουμένους. Άλλωστε ο λογαριασμός από τότε που θεσμοθετήθηκε, το 2011, λειτούργησε είτε ως «κουμπαράς» είτε για να χρηματοδοτήσει δράσεις άσχετες με το σκοπό του. Και τούτο διότι οι προϋποθέσεις που έχουν καθοριστεί για την χορήγηση επιδομάτων ανεργίας προς ελευθέρους επαγγελματίες – αυτοαπασχολούμενους είναι τόσο περιοριστικές που ελάχιστα (μερικές δεκάδες) επιδόματα ανεργίας έχουν καταβληθεί.
Δημιουργούνται, λοιπόν, εύλογα ερωτηματικά για τους λόγους που οδηγούν στην πρόβλεψη για οικονομική ενίσχυση μόνο ενός μέρους των ασφαλισμένων που συνεισφέρουν προς τον ειδικό λογαριασμό, όταν γνωρίζουμε πως δεν είναι μόνο αυτό το κομμάτι των ασφαλισμένων που πλήττεται από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης.
Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι θα πρέπει να επανεξετάσετε την συγκεκριμένη διάταξη και να συμπεριλάβετε το σύνολο των ελευθέρων επαγγελματιών και αυτοτελώς απασχολούμενων που πλήττονται από τις δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας. Εάν για οποιοδήποτε λόγο αυτό δεν είναι εφικτό τότε θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη οικονομικής ενίσχυσης και για τους υπόλοιπους ελεύθερους επαγγελματίες – αυτοαπασχολούμενους από άλλη πηγή χρηματοδότησης ώστε να καλυφθούν όλες οι κατηγορίες των πληττόμενων επιχειρήσεων. Σε κάθε περίπτωση η όποια οικονομική ενίσχυση προβλεφθεί δεν θα πρέπει να υπολείπεται του ποσού της μηνιαίας αποζημίωσης ειδικού σκοπού, ενώ οι όροι και οι προϋποθέσεις που θα τεθούν θα πρέπει σε γενικές γραμμές να είναι ανάλογοι με εκείνους που καθορίστηκαν για την χορήγηση των προηγούμενων οικονομικών ενισχύσεων προς τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοτελώς απασχολούμενους.
Άρθρα 1 – 3
Τα συγκεκριμένα άρθρα αφορούν στην αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου αδειοδότησης και λειτουργίας των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ) και Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών και Ατόμων με Αναπηρία (ΚΔΑΠΑΜΕΑ), που αποτελούν δομές κοινωνικής πρόνοιας για τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών (5 – 12 ετών), ιδρυόμενα, τόσο από τους Δήμους όσο και από ιδιωτική πρωτοβουλία. Οι συγκεκριμένες δομές δεν εντάσσονται στην υποχρεωτική εκπαίδευση, ενώ επιδοτούνται και με voucher μέσω ΕΣΠΑ.
Άρθρο 4: «Άστεγοι» ως ωφελούμενη μονάδα του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος
Το παρόν άρθρο ορίζει τις ωφελούμενες ομάδες που δικαιούνται εισοδηματική ενίσχυση, στο πλαίσιο του Προγράμματος του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, καθώς και τα κριτήρια παροχής της.
Δύο σημεία που προτείνεται να εξεταστούν στο προτεινόμενο Ν/Σ είναι: α) Η περαιτέρω διεύρυνση, λόγω της οξυμένης κοινωνικοοικονομικής κατάστασης, των ωφελουμένων ατόμων και σε άτομα που διαβιούν σε υπνωτήρια, ξενώνες μεταβατικής φιλοξενίας και ξενώνες γυναικών θυμάτων βίας που λειτουργούν στο πλαίσιο τόσο Δήμων όσο και άλλων φορέων. β) Επίσης, θα πρέπει να εξεταστεί το κριτήριο της προϋπόθεσης καταγραφής από τις κοινωνικές υπηρεσίες, δεδομένης της αυξημένης δυσχέρειας πρόσβασης της συγκεκριμένης πληθυσμιακής ομάδας σε υπηρεσίες. Προτείνεται, επομένως, η εξέταση δημιουργίας ενός πλαισίου – υποστηρικτικού μηχανισμού αμφίπλευρης διευκόλυνσης πρόσβασης των ατόμων στις αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά και υποστήριξης και ενίσχυσης της δυνατότητας και ικανότητας προσέγγισης και από την πλευρά των υπηρεσιών προς τους δυνάμει ωφελούμενους πληθυσμούς.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης
1 Απρ. 2021 - 6:16 - Συνάντηση του Πρωθυπουργού με εκπροσώπους κοινωνικών εταίρων
3 Σεπ. 2019 - 6:23 - Αίτημα για τριμερή διαπραγμάτευση
26 Ιουλ. 2016 - 6:19 - Μητσοτάκης: Με απαρέγκλιτη προσήλωση η τήρηση του Διεθνούς Δικαίου
26 Νοε. 2024 - 14:33 - Διάκριση του Υπ. Ναυτιλίας για τη στήριξη των εγκύων στα μικρά νησιά
26 Νοε. 2024 - 12:55