Νησιωτική πολιτική με χρηματοδοτικά εργαλεία
- Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου, 2021 - 06:15
Τα κύρια στοιχεία του νομοσχεδίου για την «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο» ανέφερε στην ομιλία του στη Βουλή ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γ. Πλακιωτάκης.
Μέσω του νομοσχεδίου, προδιαγράφονται 3 διακριτά χρηματοδοτικά εργαλεία που περιλαμβάνουν:
Χρηματοδότηση Έργων Δημοσίου Χαρακτήρα - Πρόγραμμα ΝΕΑΡΧΟΣ
Το Πρόγραμμα Νέαρχος θα δημιουργηθεί μέσα από τη συνεργασία του Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Ταμείο Παρακαταθηκών, με το οποίο ήδη επεξεργαζόμαστε την άμεση ενεργοποίησή του.
Στόχος είναι να πολλαπλασιαστούν οι πόροι που ετησίως διαθέτει το Υπουργείο για την κάλυψη κρίσιμων έργων δημοσίου χαρακτήρα στους τομείς:
α) λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων, συμπεριλαμβανομένων και των μελετών ωρίμανσης αυτών
Κάθε χρόνο το ΥΝΑΝΠ ικανοποιεί αιτήματα των φορέων διαχείρισης λιμένων, μονάχα έως 4,5 εκ ευρώ.
Στόχος είναι να καλυφθούν υπαρκτές και περιβαλλοντικά συνεπείς παρεμβάσεις, με γνώμονα την ασφάλεια ναυσιπλοΐας, επάρκεια υποδομών και προστασίας του περιβάλλοντος.
β) υποδομών αφαλάτωσης και δικτύων διανομής ύδατος ιδίως για τα μικρά, απομακρυσμένα και άνυδρα νησιά,
γ) έργων διαχείρισης ενέργειας, καθώς και
δ) πολυετών συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας (δηλαδή άγονες γραμμές) για την επαρκή και ασφαλή διασύνδεση.
Σε συνεργασία με το ΝΕΕ και το ΣΕΕΝ αναβαθμίζεται το δίκτυο άγονων γραμμών και ενισχύεται η εδαφική συνοχή του νησιωτικού χώρου.
Πρόγραμμα Χρηματοδότησης Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας
Το Πρόγραμμα Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας θα υλοποιηθεί σε διαδοχικούς κύκλους σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.
Προβλέπει στήριξη μέσω μικροπιστώσεων ή επιχορηγήσεων για να αντιμετωπισθούν κρίσιμα λειτουργικά έξοδα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις των νησιών.
Στο πλαίσιο μελέτης που ανάθεσε το Υπουργείο και εκπονείται από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, διεξήχθη για πρώτη φορά έρευνα σε νησιωτικές επιχειρήσεις το οποίο ανέδειξε ότι η λειτουργική υποστήριξη στη μικρο-επιχειρηματικότητα των νησιών αποτελεί τον πιο κρίσιμο παράγοντα για τη διατήρηση της μικρο-επιχειρηματικότητας στα νησιά, ενώ παράλληλα το χρηματοδοτικό κενό ανά επιχείρηση είναι μικρότερο των 100 χιλιάδων ευρώ, επομένως πρόκειται για μικρο-επενδύσεις και λειτουργικά έξοδα σε ορίζοντα λίγων ετών.
Ταμείο Θαλάσσιας – Γαλάζιας Οικονομίας
Πρόκειται για Ταμείο Χαρτοφυλακίου που θα συσταθεί σε συνεργασία του Υπουργείου με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και θα εστιάζει στη χρηματοδότηση υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται ή επιθυμούν να στρέψουν το παραγωγικό τους μοντέλο σε δραστηριότητες της θαλάσσιας οικονομίας.
Δίνεται έμφαση στους τομείς ναυτιλιακής τεχνολογίας, του ναυτιλιακού ή/ και ναυπηγικού εξοπλισμού, ανάπτυξης εφαρμογών και χρήση τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ).
Δημιουργείται ένα ελληνικό «BlueInvest» FUND κατά τα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών ταμείων.
Προβλέπεται επίσης:
Εκπόνηση Ετήσιας Έκθεσης Αξιολόγησης Πολιτικών στο νησιωτικό χώρο.
Συστήνεται Εθνικό Μητρώο Φορέων Θαλάσσιας Οικονομίας.
Διαμορφώνεται Ειδικό Πρόγραμμα Θεσμικής Ενδυνάμωσης Φορέων της Θαλάσσιας Οικονομίας.
Δημιουργείται Πλατφόρμα Ενιαίας Παρακολούθησης και Τεκμηρίωσης στους τομείς της Εθνικής Στρατηγικής.
Ήδη μέσω της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ναυτιλίας και λαμβάνοντας υπόψη τα συμπεράσματα της διαβούλευσης εκπονήθηκε ειδική μελέτη και ενσωματώθηκαν στο υπό διαπραγμάτευση κείμενο του ΕΣΠΑ 2021-2027, σαφείς και εκτενείς αναφορές για την ανάγκη ολοκληρωμένων χρηματοδοτήσεων στο πλαίσιο του στόχου Πολιτικής 3 και 5 της νέας Ευρωπαϊκής Πολιτικής Συνοχής.
Στις 2 Φεβρουαρίου 2021 η Ελλάδα, μαζί με τους αρμόδιους Υπουργούς 42 Κρατών Μελών από την Ευρώπη, τη Β. Αφρική και τη Μέση Ανατολή, Μέλη του Διακυβερνητικού Οργανισμού Ένωση για τη Μεσόγειο, συνυπογράφει τη 2η Υπουργική Διακήρυξη για την Γαλάζια Οικονομία για την ερχόμενη πενταετία έως το 2025.
Ωράριο ναυτικών
Αναφερόμενος στην τροπολογία την σχετικά με τις κυρώσεις για την υπέρβαση του ωραρίου των ναυτικών, ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε σχετικά “Θα ήθελα να καταστήσω καταρχήν απολύτως σαφές ότι τιμούμε και προασπίζουμε τα δικαιώματα των ναυτικών από την άλλη όμως δεν είναι δυνατόν να διατηρήσουμε ένα τέτοιο καθεστώς κυρώσεων. Και για να γίνει ευκολότερα αντιληπτό θα σας φέρω ένα απλό παράδειγμα για να το κατανοήσουμε όλοι. Φανταστείτε ότι για ένα πλοίο με 50 άτομα πλήρωμα υπέρβαση του ωραρίου εργασίας έστω και για λίγα λεπτά της ώρας συνεπάγεται σήμερα ένα διοικητικό πρόστιμο μεταξύ 15.000 και 25.000 ευρώ. Εάν αυτό το συνδυάσετε με την πραγματική εικόνα που όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν στον ελληνικό νησιώτικο χώρο, με τις καιρικές συνθήκες και τις καθυστερήσεις στον κατάπλου και απόπλου στα διάφορα νησιώτικα λιμάνια εύκολα μπορεί να κατανοήσει κανείς το ορθολογικό και το περιεχόμενο της διάταξης που εισάγουμε στο παρόν νομοσχέδιο”.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Κυβερνητικές πρωτοβουλίες για δημογραφικό και νησιωτικότητα
21 Φεβ. 2025 - 13:58 - Μαρινάκης: Τον Μάρτιο η προανακριτική και η προ ημερησίας για Τέμπη
20 Φεβ. 2025 - 17:58 - ΓΣΕΕ: Δεύτερη 24ωρη Πανελλαδική απεργία μετά τις 28 Φεβρουαρίου
20 Φεβ. 2025 - 16:41 - Ζαχαράκη: Αυξάνεται στα 1.800 ευρώ το μήνα το τροφείο των Ατόμων με Αναπηρία που διαμένουν στις Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης
20 Φεβ. 2025 - 13:15 - Γκίκας: Η Ελλάδα παρουσιάζει ιδιαίτερη δυναμική στον χώρο της κρουαζιέρας
20 Φεβ. 2025 - 11:31