Η ΡΟΔΙΑΚΗ

Εργασίες συντήρησης στα τρία ιστορικά σχολικά συγκροτήματα της Ρόδου

  • Πέμπτη, 29 Δεκεμβρίου, 2022 - 06:23

Σε εκτεταμένες εργασίες συντήρησης τριών εμβληματικών σχολικών συγκροτημάτων, χαρακτηρισμένων ως μνημεία, προχωράει άμεσα ο δήμος της Ρόδου, με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης.

Μετά την περίπτωση του σχολικού συγκροτήματος της Ακαδημίας, με την πτώση σοβάδων, που οδήγησε στο προληπτικό κλείσιμο του σχολείου για μία ημέρα λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, και σε εργολαβία συντήρησης με τη μορφή του κατεπείγοντος, η δημοτική αρχή προχωρά τώρα σε ανάλογες συντηρήσεις σε σχολικά συγκροτήματα της πόλης, επίσης χαρακτηρισμένα ως μνημεία.

Συγκεκριμένα, η Οικονομική Επιτροπή, κατά τη συνεδρίασή της στις 21 Δεκεμβρίου, ενέκρινε κατά πλειοψηφία τη μελέτη του έργου «συντηρήσεις σχολικών κτηρίων χαρακτηρισμένων ως μνημείων», προϋπολογισμού 350 χιλιάδων ευρώ, από ίδιους πόρους, με προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης η οποία, ως γνωστόν, δεν απαιτεί προηγούμενη δημοσίευση και επιλέγεται για να αποφευχθεί η χρονοτριβή. Η προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι πέντε μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Τεχνική έκθεση

Καταρχάς, η μελέτη αφορά στα δύο σχολικά συγκροτήματα του σημερινού Βενετοκλείου (σ.σ. παλαιοί ιταλικοί στρατώνες), Δημοτικό και Α’ Λύκειο, στην Αστική Σχολή και στο Ειδικό Σχολείο (σ.σ. Καζούλλειο Παρθεναγωγείο). Τα κτήρια αυτά, αποτελούν διατηρητέα μνημεία και η συντήρηση θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία που διέπει τα προστατευόμενα μνημεία καθώς και τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης.

Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση της αρμόδιας Διεύθυνσης Μεσαιωνικής Πόλης και Μνημείων, μιας και πρόκειται για κτήρια χαρακτηρισμένα ως μνημεία, αυτή συντάχθηκε λόγω της αναγκαιότητας συντήρησης στα περισσότερα σχολικά συγκροτήματα αρμοδιότητάς της σε μόνιμη βάση.

Λίγα λόγια για τα κτήρια

Τα κτήρια έχουν τη μορφή στρατιωτικών κατασκευών που κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του ’30 στην ιταλοκρατία, ως στρατώνες. Ένας μεγάλος όγκος επιμήκης κατασκευάστηκε το 1936 σε τρία επίπεδα και λίγο αργότερα απέναντι ένα δίδυμο κτήριο.

Η αρχιτεκτονική των όψεων εμφανίζεται με μία αυστηρή μορφή. Οι δυο ενδιάμεσοι όγκοι βρίσκονται σε προεξοχή, ενώ οι ακριανοί και ο μεσαίος όγκος είναι ελαφρώς χαμηλότεροι και έχουν ανοίγματα εισόδου. Στον κεντρικό όγκο βρίσκεται η κύρια είσοδος, κατασκευασμένη ως εσοχή (προθάλαμος) ο οποίος περιβάλλεται με πλαίσιο σε σχήμα Π, ενώ μία κλίμακα οδηγεί στο εσωτερικό. Οι όψεις είναι χαρακτηριστικά επιχρισμένες με την τεχνοτροπία της εποχής από finta pietra.

Καζούλλειο Παρθεναγωγείο Ρόδου

Ακριβώς δίπλα, δυτικά του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου, βρίσκεται το Καζούλλειο Παρθεναγωγείο, το οποίο αποτέλεσε το μοναδικό επίσημο εκπαιδευτικό ίδρυμα που παρείχε εφόδια, μόρφωση και παιδεία σε κορίτσια, τόσο σε ομαλές όσο και σε ταραγμένες περιόδους.

Η ανέγερσή του ξεκίνησε το 1855-1860. Το 1882 αποφασίστηκε η ανέγερση κτηρίου στο δυτικό τμήμα του αύλειου χώρου του μητροπολιτικού ναού. Η ολοκλήρωσή το πραγματοποιήθηκε έπειτα από διάθεση της δωρεάς που προέκυψε από τη διαθήκη του Ρόδιου επιχειρηματία Παύλου Καζούλλη. Ως ένδειξη αναγνώρισης της προσφοράς του, το κτήριο μετονομάστηκε σε «Καζούλλειο Παρθεναγωγείο».

Το κτήριο τελικά οικοδομήθηκε στα νεοκλασικά πρότυπα, ήταν ισόγειο με κάτοψη σε σχήμα Π, χαρακτηριζόμενο από αυστηρή συμμετρία. Αρκετά χρόνια αργότερα, ο Μιχάλης Καζούλλης, ανιψιός του Παύλου, προσέθεσε με δαπάνη του τον πρώτο όροφο που στεγάστηκε το «Ανώτερο Καζούλλειο».

Κεντρική Αστική Σχολή Ρόδου

Η Κεντρική Αστική Σχολή Ρόδου βρίσκεται δυτικά του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου. Πρόκειται για ένα από τα ιστορικότερα σχολεία της Δωδεκανήσου, το οποίο ιδρύθηκε και αρχικά λειτούργησε ως αλληλοδιδακτική σχολή.

Το υφιστάμενο κτήριο οικοδομήθηκε στη θέση του παλαιότερου, που υπέστη σοβαρές ζημιές κατά τους σεισμούς μεταξύ του 1856 και 1863, με τη βοήθεια πανελλήνιας οικονομικής ενίσχυσης που παρείχαν εύποροι δωρητές. Τα εγκαίνιά του τελέστηκαν το 1874.

Το σχολείο άρχισε τη λειτουργιά του, όμως στα χρόνια της ιταλικής κατοχής που ακολούθησαν, η σχολή αντιμετώπισε ποικίλα προβλήματα. Το 1916-1917 η Αστική ήταν ένα από τα μόλις τρία σχολεία που πληρούσαν τις προδιαγραφές των λεγόμενων αναγνωρισμένων σχολείων.

Προβλήματα

1. Εμφανίζονται προβλήματα υγρομόνωσης στα δώματα, παντελής απουσία υγρομόνωσης σε ορισμένα τμήματα, ενώ σε άλλα τμήματα υφιστάμενες μονώσεις παρουσιάζουν απώλεια υλικού στους αρμούς και αποκολλήσεις παλαιών τμημάτων των μονώσεων, με αποτέλεσμα την εισροή υγρασίας από τα δώματα και κατ’ επέκταση τη διάβρωση των οπλισμών των δωμάτων και την αποκόλληση των επιχρισμάτων από τις οροφές.

2. Εκτός των οροφών, κορνίζες στέψης είτε γιατί πάνω από τις οποίες συλλέγονται τα όμβρια είτε γιατί διαβρώνονται λόγω της εισροής υγρασίας από τα δώματα, έχουν αποσαρθρωθεί σε ορισμένα τμήματα, τα επιχρίσματα έχουν αποκολληθεί και οι χρωματισμοί έχουν αποφλοιωθεί.

3. Η εισροή όμβριων επηρεάζει με διαβρώσεις τις τοιχοποιίες από pietra finta, με αποτέλεσμα εμφανείς υγρασίες, αποκολλήσεις επιχρισμάτων και αποφλοιώσεις χρωμάτων να εμφανίζονται στο εσωτερικό τμήμα των τοιχοποιιών.

4. Ορισμένες τοιχοποιίες φέρουν σιδηρό οπλισμο, ο οποίος έχει διαβρωθεί με αποτέλεσμα να αποκολληθούν επιχρίσματα και χρώματα.

5. Σε τοιχοποιίες υπάρχουν graffiti και ατυχείς παλαιότερες επεμβάσεις.

6. Περιθύρωμα από λιθοκατασκευή παρουσιάζει ρήξεις των λιθοσωμάτων και απώλεια συνδετικού υλικού

7. Ορισμένα ξύλινα θυρώματα παρουσιάζουν διαβρωμένα ξύλινα στοιχεία ενώ ορισμένα παράθυρα είναι τόσο αποσαρθρωμένα που δεν λειτουργούν.

Επεμβάσεις Βενετόκλειο- Παλαιοί στρατώνες

Απαιτείται τοποθέτηση νέας μόνωσης στα κτήρια του Βενετοκλείου όπου δεν υπάρχει και επισκευή της υφιστάμενης υγρομόνωσης.

Η εργασία θα γίνει ως εξής: πλήρης μηχανικός καθαρισμός και πλύση του δώματος με πιεστικό. Τοποθέτηση αυτοεπιπεδούμενου επισκευαστικού κονιάματος όπου απαιτείται και επάλειψη με αστάρι και πολυυουρεθανικο υλικό.

Στο εσωτερικό των δωμάτων (ταβάνια) θα καθαιρεθούν τα επιχρίσματα όπου είναι αποσαρθρωμένα και θα γίνει επάλειψη των σιδηρών οπλισμών με αναστολέα διάβρωσης. Στη συνέχεια, θα περαστεί επισκευαστικό κονίαμα και θα γίνουν οι απαιτούμενες στρώσεις επιχρισμάτων και χρωματισμών.

Για να αντιμετωπιστεί η υγρασία που εισρέει μέσα στις τοιχοποιίες οι οποίες είναι επιχρισμένες εξωτερικά από finta pietra, θα αφαιρεθεί το σαθρό τμήμα του εν λογω επιχρίσματος, θα γίνει επάλειψη με χαλαζιακό αστάρι και στην συνέχεια θα επισκευαστούν με επίχρισμα finta pietra τα σημεία επέμβασης. Στη συνέχεια θα καθαιρεθούν στο νεωτερικό της τοιχοποιίας τα σαθρά επίχρισμα και θα αποκατασταθούν.

Αστική Σχολή

Η κορνίζα στέψης του κτηρίου και ορισμένα από τα φουρούσια θα πρέπει να καθαιρεθούν και να ανακατασκευαστούν. Θα γίνει καθαίρεση των σαθρών της κορνίζας και των φουρουσιών και επισκευή με αστάρωμα και επισκευαστικά κονιάματα.

Στο θύρωμα της αυλής θα επισκευαστεί το περιθύρωμα με αντικατάσταση θραυσμένων λίθων και επισκευή με νέα αρμολογήματα.

Το ταμπλαδωτό ξύλινο θύρωμα θα επισκευαστεί. Θα απομακρυνθούν τα σαθρά στοιχειά θα αντικατασταθούν με νέα και θα γίνει απόξεση των παλαιών χρωματισμών με καμινέτο και θα χρωματιστεί με νέα ελαιοχρώματα.

Στην εξωτερική τοιχοποιία επί της Χρυσόστομου Σμύρνης θα γίνει χρωματισμός όλης της όψης με νέα ακρυλικά χρώματα εξωτερικού χώρου.

Καζούλλειο Παρθεναγωγείο (Ειδικό Σχολείο)

Στην εξωτερική τοιχοποιία επί της οδού Χρυσόστομου Σμύρνης, θα καθαιρεθούν τα επιχρίσματα όπου είναι αποσαρθρωμένα και θα γίνει επάλειψη των σιδηρών οπλισμών με αναστολέα διάβρωσης. Στη συνέχεια θα γίνει επάλειψη επισκευαστικού κονιάματος και θα γίνουν οι απαιτούμενες στρώσεις επιχρισμάτων και χρωματισμών. Ομοίως και στην εσωτερική παρειά του ιδίου τοίχου όπου υφίστανται αποσαρθρωμένα επιχρίσματα θα γίνουν οι αντίστοιχες επισκευές.

Ευρύτερες εργασίες που αφορούν όλα τα κτίσματα των σχολείων, μπορεί να περιλαμβάνουν επίσης, καθαιρέσεις και επιστρώσεις επενδύσεων, δαπέδων, μάρμαρων ή κατασκευές από οπλισμένο σκυρόδεμα (όπως τοιχία ή τσιμεντοστρώσεις), όπου υπάρχει ανάγκη για νέα κατασκευή ή επέκταση ή συντήρηση των υπαρχόντων.

Στις εργασίες περιλαμβάνονται κάθε είδους απαιτούμενα ικριώματα και αντιστηρίξεις.

Γενικά, οι ανωτέρω εργασίες όπως έχουν περιγραφεί θα υλοποιούνται σε όποιο σχολικό συγκρότημα απαιτηθεί.

 

 

 

 

Ετικέτες: