Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ

Συμμορφώνονται αναγκαστικά

- Οι δήμαρχοι μιλούν για τις καθυστερήσεις στην καταχώρηση των οικονομικών δεδομένων - Την έλλειψη υπαλληλικού προσωπικού, καταδεικνύουν ως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για τη συνεπή στάση τους

Με κυρώσεις προειδοποιεί το Υπουργείο Εσωτερικών τους Δήμους οι οποίοι δεν έχουν ακόμη καταχωρίσει τα οικονομικά στοιχεία των μηνών Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2013 στον Κεντρικό Κόμβο Διαλειτουργικότητας του ΥΠ.ΕΣ.

Με έγγραφο που απέστειλε την περασμένη εβδομάδα ο Γενικός Γραμματέας, Γιάννης Ιωαννίδης, υπενθυμίζει σε 217 «αμελείς» Δήμους ότι είναι υπόχρεοι στην υποβολή των οικονομικών τους στοιχείων, επισημαίνοντας ότι, σε περίπτωση μη διάθεσης ή καθυστέρησης διάθεσης του συνόλου ή μέρους των στοιχείων αυτών, προβλέπεται η εφαρμογή κυρώσεων, όπως παρακράτηση της μηνιαίας τακτικής επιχορήγησης από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, πρόστιμο επί των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων και διοικητικές κυρώσεις.

18 Δήμοι στις Κυκλάδες

Σχεδόν το σύνολο των Δήμων του Νομού (18 από τους 19) φαίνεται πως δεν έχει αποστείλει στην αρμόδια Διεύθυνση Οικονομικών του Υπουργείου τα ζητούμενα στοιχεία. Το έγγραφο απευθύνεται στα Γραφεία των Δημάρχων Αμοργού, Ανάφης, Άνδρου, Αντιπάρου, Ιητών, Κέας, Κιμώλου, Κύθνου, Μήλου, Μυκόνου, Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, Πάρου, Σερίφου, Σικίνου, Σίφνου, Σύρου-Ερμούπολης, Τήνου και Φολεγάνδρου, εφιστώντας την προσοχή των αρμοδίων υπηρεσιών για τη διάθεση των στοιχείων Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2013 στον Κεντρικό Κόμβο Διαλειτουργικότητας (ΚΚΔ), καθώς επίσης και των οικονομικών στοιχείων έτους 2012 που τυχόν δεν έχουν καταχωριστεί. Ο ΚΚΔ, που είναι εγκατεστημένος στο Υπουργείο Εσωτερικών, έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία από τον Δεκέμβριο 2012, προκειμένου να αντλούνται αυτοματοποιημένα τα οικονομικά στοιχεία των ΟΤΑ. Παράλληλα, οι Δήμοι εξακολουθούν να υποχρεούνται στην αποστολή των οικονομικών τους στοιχείων μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής της ΕΕΤΑΑ Α.Ε. Έτσι, οι ΟΤΑ οφείλουν να διαθέτουν τα στοιχεία τους τόσο στον ΚΚΔ όσο και στη Διαδικτυακή Εφαρμογή. Σύμφωνα με το Υπουργείο, η παράλληλη αποστολή στοιχείων έχει σκοπό την ολοκλήρωση των τελευταίων ελέγχων των διατιθέμενων στοιχείων στον Κόμβο και την πραγματοποίηση της ομαλής μετάβασης από το ένα σύστημα στο άλλο, καθώς έχει ήδη ολοκληρωθεί η διεπαφή μεταξύ του ΚΚΔ και της βάσης δεδομένων του Υπουργείου Οικονομικών. Η διάθεση των οικονομικών στοιχείων των Δήμων και στα δύο συστήματα είναι υποχρεωτική και πρέπει να πραγματοποιείται εντός των οριζομένων ημερομηνιών, δηλαδή εντός 10 ημερών από τη λήξη του μήνα αναφοράς. Όπως, μάλιστα, τονίζεται, το σύνολο των απαιτούμενων στοιχείων που αφορούν στους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2013, ήδη θα έπρεπε να έχουν διατεθεί προς άντληση από τον ΚΚΔ και να μην εντοπίζονται ελλείψεις «που παρακωλύουν την πλήρη λειτουργία του κόμβου και προκαλούν χρονική υστέρηση στη μετάβαση στο συγκεκριμένο σύστημα παρακολούθησης».

Η λειτουργία του Κόμβου

Στο πλαίσιο εφαρμογής του Ν.3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης), το Υπουργείο Εσωτερικών προχώρησε στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου του ΚΔΔ. Το έργο αρχικά αφορούσε τις 13 νέες περιφέρειες, τους 238 Καλλικρατικούς Δήμους, που προέκυψαν από συνενώσεις των πρώην Καποδιστριακών Δήμων, και στη συνέχεια επεκτάθηκε και στους υπόλοιπους 87 δήμους. Η λειτουργία του Κόμβου αφορά την αυτοματοποιημένη μηνιαία συλλογή οικονομικών και μισθοδοτικών στοιχείων από όλους τους φορείς, την παραγωγή συγκεντρωτικών αναφορών μέσω συστήματος επιχειρηματικής ευφυΐας προς τα στελέχη του Υπουργείου και τη διαθεσιμότητα των στοιχείων αυτών προς τρίτους ενδιαφερόμενους φορείς, όπως το Υπουργείο Οικονομικών και την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία. Στόχος του έργου είναι η έγκαιρη και έγκυρη συλλογή στοιχείων από όλους τους φορείς στο Υπουργείο Εσωτερικών, απαλλάσσοντας, ταυτόχρονα, τους εποπτευόμενους φορείς από την ταλαιπωρία της διαδικασίας δημιουργίας διαφόρων στατιστικών αναφορών με παρόμοια στοιχεία, τα οποία πρέπει σήμερα να παραδίδουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε διάφορους φορείς.

Τα δεδομένα του νομού

Προτεραιότητα φαίνεται να δίνουν στις απαιτήσεις του Οικονομικού Παρατηρητηρίου οι δήμαρχοι των Κυκλάδων, καθώς ο έλεγχος στα οικονομικά των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού δεν επιτρέπει καθυστερήσεις αλλά καταδεικνύει ως μονόδρομο τη συμμόρφωση με όσα ορίζει ο δημοσιονομικός εξορθολογισμός και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως ζητά η τρόικα.

Το έγγραφο που απεστάλη από το υπουργείο Εσωτερικών πριν λίγες ημέρες προς τους δήμους της χώρας, δεν εξαίρεσε το νομό των Κυκλάδων αφού η συντριπτική πλειοψηφία των δήμων έλαβε την επιστολή προκειμένου να προχωρήσει με γοργότερους ρυθμούς την καταχώρηση συμπληρωματικών στοιχείων στις δύο βάσεις της ΕΕΤΑΑ και του Κεντρικού Κόμβου Διαλειτουργικότητας.

Η “Κοινή Γνώμη” επικοινώνησε με αρκετούς δημάρχους των Κυκλάδων, προκειμένου να φιλοξενήσει τη θέση τους αναφορικά με τα στενά χρονικά περιθώρια που έχουν στη διάθεσή τους έως ότου παραθέσουν τα εναπομείναντα οικονομικά στοιχεία, αλλά και για να παρουσιάσει τη γνώμη τους όσον αφορά στην εφαρμογή του ελέγχου από το Οικονομικό Παρατηρητήριο.

Δ. Ρούσσος: “Οι δυσκολίες τεράστιες”

Σχετικά με την πορεία καταχώρησης των οικονομικών στοιχείων του δήμου Σύρου – Ερμούπολης στο σύστημα του υπουργείου Εσωτερικών, μίλησε ο αντιδήμαρχος και προϊστάμενος των Οικονομικών υπηρεσιών, Δημήτρης Ρούσσος. “Τα συμπληρωματικά στοιχεία δεν έχουν αποσταλεί. Από εκεί και μετά χρειάζεται να ολοκληρώσει τη συλλογή των στοιχείων η υπηρεσία. Το θέμα είναι επειδή υπάρχουν συγκεκριμένα χρονικά περιθώρια ότι θα χρειαστεί να να ενισχύσουμε με άτομα την υπηρεσία”, δήλωσε αρχικά ο αντιδήμαρχος, εξηγώντας ότι το βασικό ζήτημα που απασχολεί τη δημοτική αρχή είναι πως: “Αυτά που έρχονται και αυτά που υπάρχουν προς διεκπεραίωση, με το ελάχιστο προσωπικό που διαθέτουμε θα πρέπει να προσπαθήσουμε να ανταποκριθούμε”. Αν και υποστήριξε ότι “Οι δυσκολίες είναι τεράστιες και θα γίνουν ακόμη μεγαλύτερες”, ωστόσο όπως υπογράμμισε ακολούθως, “δεν νομίζω ότι θα υπάρξουν κυρώσεις στο δήμο”. Αυτό που επισημαίνει πάντως είναι πως θα καταγραφούν “καθυστερήσεις σε άλλους τομείς” αφού κρίνεται απαραίτητο να χρησιμοποιηθούν άτομα στο έργο της αρμόδιας δημοτικής υπηρεσίας.

Γ. Μαγκανιώτης: “Είναι μονόδρομος”

Όσον αφορά στα δεδομένα που καλείται να αντιμετωπίσει ένας μικρότερος δήμος, όπως εκείνος της Κιμώλου, μίλησε ο δήμαρχος του νησιού, Γεράσιμος – Θεόδωρος Μαγκανιώτης. “Παρόλο που ο δήμος μας δουλεύει με λίγα άτομα (υπαλληλικό προσωπικό), ωστόσο αυτό είναι ένα ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα και προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε τα αιτήματα και όλα όσα ζητά το υπουργείο” σημειώνει, τονίζοντας παράλληλα, ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή, αφού “Όταν μας απειλεί το υπουργείο, λέγοντας ότι θα υπάρξουν κυρώσεις, δεν μπορείς να κάνεις και πολλά πράγματα, παρά μόνο να είσαι συνεπής”, υποστήριξε. Μάλιστα, τόνισε ότι, “Είμαστε σε καλό δρόμο, προσπαθούμε και θα ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις. Είναι μονόδρομος. Το μεγαλύτερο μέρος των οικονομικών στοιχείων έχει αποσταλεί παρά το γεγονός ότι το Παρατηρητήριο θεωρούμε ότι είναι ένας επιπλέον χωροφύλακας”, συμπληρώνοντας πως, “Από όλες τις πλευρές μας παρακολουθούν και μας βλέπουν. Όμως δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό”.

Γ. Δαμουλάκης: “Θέλουν να μας πάρουν το κεφάλι”

Σε εντονότερο ύφος, κινήθηκε η τοποθέτηση του δημάρχου Μήλου, Γεράσιμου Δαμουλάκη, ο οποίος ευθύς εξ αρχής υποστήριξε ότι το Παρατηρητήριο, “πρόκειται για μία απαίτηση της τρόικας, που λέει να εφαρμοστεί οριζόντια το μέτρο σε ηπειρωτικούς και νησιωτικούς δήμους για να μας πάρει το κεφάλι”. Εξηγώντας περαιτέρω τη θέση του, υπογράμμισε, “Καταρχήν διαφωνώ με το Παρατηρητήριο των ΟΤΑ. Το μόνο θετικό είναι ότι έχουν εκπρόσωπο από την ΚΕΔΕ (Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας), η οποία λειτουργεί και εκπληρώνει το ρόλο της μόνο μετά από πίεση και προς την ΠΕΔ (Περιφερειακή Ένωση Δήμων). Ωστόσο, το υπουργείο θα πρέπει να δώσει λύσεις σε θέματα χρηματοδότησης και κενών θέσεων στους δήμους” καθώς όπως διασαφήνισε στη συνέχεια, “Το Παρατηρητήριο είναι ένα λάθος, γιατί εάν εγώ ως δήμαρχος δεν είμαι ικανός να καταλάβω πώς πρέπει να “κινηθούν” τα οικονομικά του δήμου, ποιος θα μου πει τι θα κάνω; Το υπουργείο; Πότε κατανόησε το υπουργείο τα προβλήματα της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης;”.

Επιπρόσθετα, ο κ. Δαμουλάκης, μιλώντας για τις ενέργειες του δήμου Μήλου και αν τελικά έχει ανταποκριθεί στο βαθμό που πρέπει ως προς την παραχώρηση των οικονομικών στοιχείων, δήλωσε: “Το συγκεκριμένο έγγραφο δε μας έχει έρθει”, καθιστώντας όμως σαφές ότι, “προσπαθούμε να είμαστε τυπικότατοι” γι αυτό όσα στατιστικά στοιχεία ζητήθηκαν, “τα έχουμε παραχωρήσει αφού είμαστε υποχρεωμένοι να ενημερώνουμε κάθε μήνα. Από εκεί και πέρα είναι θέμα λειτουργίας του Κόμβου στο υπουργείο που συλλέγει τα στοιχεία των ΟΤΑ”, σχολίασε ολοκληρώνοντας τη δήλωσή του.

Π. Κροντηράς: “Μας λείπει λογιστής”

“Τα στοιχεία αυτά που μας ζητούν καταχωρούνται σε δύο βάσεις. Στην ΕΕΤΑΑ και στον Κόμβο του υπουργείου Εσωτερικών” ανέφερε ο δήμαρχος Τήνου, Παναγιώτης Κροντηράς, επισημαίνοντας πως, “Όσον αφορά στα στοιχεία της ΕΕΤΑΑ έχουν ήδη καταχωρηθεί. Στον Κόμβο όμως, δεν μπορούμε να καταθέσουμε αν δεν υπάρχει συμφωνία με το διπλογραφικό σύστημα. Από τα 9 στοιχεία που ζητά ο Κόμβος έχουν κατατεθεί τα 7 κανονικά. Και αυτό, οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν λογιστές στους δήμους και η έλλειψη προσωπικού δημιουργεί καθυστερήσεις και προβλήματα”. Εστιάζοντας την προσοχή του στον “πονοκέφαλο” της δημοτικής αρχής που δεν είναι άλλος από την έλλειψη υπαλληλικού προσωπικού, υποστήριξε πως: “Καταλαβαίνετε ότι η καθυστέρηση, επειδή αφορά στη συντριπτική πλειοψηφία των Κυκλάδων, δεν είναι δικό μας πρόβλημα. Προσωπικά συμφωνώ με το Παρατηρητήριο αλλά να εξετάσει το υπουργείο τα αιτήματά μας για να προσλάβουμε έναν λογιστή. Αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι δεν τίθεται ζήτημα για απόκρυψη στοιχείων αφού στη μία βάση είναι όλα καταχωρημένα”. Κλείνοντας τη δήλωσή του, υπογράμμισε για ακόμη μία φορά πως, “Το θέμα” αφορά στο γεγονός πως “δημιουργούνται θεσμοί, φορείς και δράσεις που δυσχεραίνουν τη λειτουργία σε δήμους που κινδυνεύουν λόγω έλλειψης υπαλλήλων. Αυτή είναι η διαφωνία μου. Σε θέματα διαφάνειας, είμαι θετικός”.

Χρ. Βλαχογιάννης: “Το Παρατηρητήριο προσθέτει γραφειοκρατία”

Ο δήμαρχος Πάρου, Χρήστος Βλαχογιάννης, δηλώνοντας με σαφήνεια τη θέση του, τόνισε: “Αρχικά θέλω να πω ότι καλώς πράττει το οικονομικό Παρατηρητήριο και ζητά τα στοιχεία. Επιτέλους οι πάντες θα πρέπει να νοικοκυρευτούμε και να είμαστε συνεπείς στους στόχους. Όμως αυτοί που βγάζουν και εφαρμόζουν τους νόμους, δε λαμβάνουν καθόλου υπόψιν την υποστελέχωση των ΟΤΑ και κυρίως των νησιωτικών δήμων”. Συγκεκριμένα, σημείωσε πως η οικονομική υπηρεσία του δήμου Πάρου, “δεν είναι επαρκώς στελεχωμένη για να μπορέσει να ανταποκριθεί επαρκώς στη γραφειοκρατία που έχει εισάγει το Παρατηρητήριο. Ως δήμος Πάρου όμως, σας λέω ότι μέχρι την κρίσιμη στιγμή θα είμαστε έτοιμοι να δώσουμε τα στοιχεία που μας ζητούνται. Θα είμαστε συνεπείς αλλά με πάρα πολλές δυσκολίες στο δρόμο μας. Καλό θα ήταν φυσικά για όσα απαιτεί το Παρατηρητήριο να μας βοηθούσε δίνοντάς μας και τον απαραίτητο αριθμό υπαλλήλων. Στέλνουν μόνο εγκυκλίους και ζητούν συνεχώς πράγματα”, τακτική που σύμφωνα με όσα υποστήριξε οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια, “στην αύξηση της γραφειοκρατίας και τη μείωση των υπαλλήλων”.

Ν. Ζώρζος: “Όσα ζητούν, απαιτούν ανθρώπους, εργατοώρες και αφοσίωση”

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το σύνολο των δήμων του νομού Κυκλάδων στην επίσημη λίστα του υπουργείου, στην οποία συμπεριλαμβάνονται τα νησιά που ήταν παραλήπτες του εγγράφου, δεν συμπεριλήφθηκε η Σαντορίνη.

Ο δήμαρχος, Νικόλαος Ζώρζος, ο οποίος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” αναλυτικά, ευχαρίστησε αρχικά τους υπαλλήλους για τις προσπάθειες που καταβάλλουν καθημερινά. “Δεν γνώριζα ότι είμαστε ο μόνος δήμος που έχει ανταποκριθεί. Πάντως οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην οικονομική υπηρεσία και στον ειδικό συνεργάτη, τον κ. Λαμπαδά” ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια, κληθείς να παραθέσει την προσωπική γνώμη του σχετικά με τον τρόπο που πραγματοποιείται ο οικονομικός έλεγχος στους ΟΤΑ, ο δήμαρχος επεσήμανε: “Δεν ξέρω αν γίνεται κάποιος δήμος ακόμη και αν διαφωνεί με την ύπαρξη του Παρατηρητηρίου, να μην ανταποκριθεί. Πιστεύω όμως ότι οι δήμοι θα πρέπει να έχουν μία αυτοτέλεια σε μεγάλο βαθμό. Το γεγονός ότι η κυβέρνηση επικαλείται ότι υπήρχε μία ανεξέλεγκτη κατάσταση στους ΟΤΑ, δε νομίζω ότι θα πρέπει να γίνεται η αφορμή για το στραγγάλισμα των δήμων. Κι εμείς έχουμε υποστελεχωμένες υπηρεσίες αλλά προσπαθούμε και ανταποκρινόμαστε λόγω συνέπειας σε αυτό που μας ζητούν. Θα πρέπει όμως να κατανοήσουν ότι τα πράγματα είναι δύσκολα και με τις διαδικασίες που ακολουθούν, η γραφειοκρατία, αντί να μειώνεται, φουντώνει”.

Ταυτόχρονα, ο κ. Ζώρζος ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, απάντησε στο ερώτημα αν θα μπορούσαν οι δήμοι να ελέγξουν και να βελτιώσουν τη διαχείριση των οικονομικών τους, με διαφορετικό τρόπο. “Πιθανόν να υπήρχε. Διαφωνώ γενικότερα με τη φιλοσοφία της μη αυτοτελούς λειτουργίας. Θα πρέπει να υπάρξει μία μεγαλύτερη ελευθερία αφού με τον “Καλλικράτη” δημιουργήθηκαν μεγαλύτερες δομές. Και όσο μεγαλύτερες δημιουργούνται, τόσο καλύτερη οργάνωση πρέπει να έχει κανείς για να λειτουργήσει. Αυτό λείπει από τους καλλικρατικούς δήμους. Οι διαδικασίες αυτές που απαιτούν από εμάς, χρειάζονται ανθρώπους, εργατοώρες και αφοσίωση. Αποτέλεσμα είναι να μη γίνονται άλλες δουλειές. Αυτό είναι το πρόβλημά μας. Δεν μπορεί να γιγαντώνεται η γραφειοκρατία”.

Ετικέτες: